10 שנים - לא פחות -ייקח למדינה להוביל מצב תחבורתי אופטימלי לציבור הנוסעים. את הדברים האלה אמרה השבוע בכנס כלכלי לא פחות מאשר מנכ"לית
משרד התחבורה,
קרן טרנר. באומץ לב היא הודתה כי עד אז אין למשרד התחבורה אלטרנטיבה לגידול המואץ במספר משתמשי הדרך אלא להפנות אותם אל התחבורה הציבורית.
אבל בעוד המנכ"לית מצהירה על תפיסת עולמה, פקידי המשרד מנסים להוביל בחטף כריתה של אחד מענפי התחבורה הציבורית האהובים ביותר על הציבור - מוניות השרות. במסגרת חוק ההסדרים מנסה המדינה לחולל מהפך קיצוני שתכליתו שינוי המצב הקיים, והכנסת שחקנים חדשים למארג התחבורה הציבורית דווקא בזמן שהמנכ"לית מתארת תמונת מצב לפיה יש לחזק את מערך התחבורה הציבורית ולא לגרוע ממנו.
צריך לזכור כי הרפורמה המוצעת נולדה 11 שנה לאחר שהמדינה החליטה לחולל שינוי במערך התחבורה הציבורית, אך גררה רגליים והמשיכה בהוראת שעה את המצב הקיים מאז שנת 2005. לפתע, רגע לפני שהחוק לא יאפשר לה יותר להאריך שוב את תמונת המצב בהוראת שעה נוספת, מנסה הרגולטור לחולל מהפך משמעותי בדלת האחורית של תקציב המדינה ובניגוד לכל הגיון כלכלי. הרי הוספת שחקנים חדשים אינה עולה ולו שקל אחד למדינה. אז מדוע לא לחולל את המהפכה בהליך חקיקה רגיל? ומדוע לא ישותפו השחקנים הקיימים בענף בהליך כינון הרפורמה? למשרד התחבורה פתרונים.
צריך להבין שמוניות השירות הן הפתרון לכאוס התחבורתי, ויש לחזקן ככלי תחבורתי משלים למערך התחבורה הציבורית. הן זמינות יותר מאוטובוסים, מהירות יותר, נגישות יותר ואהובות יותר. הן פתרון עבור אוכלוסיות מוחלשות כמו קשישים בכך שהן עוצרות קרוב יותר אליהן, ומאפשרות להם נסיעה נוחה מבלי לריב עם נוסע שתופס את מקום הישיבה שלהם. הן נוסעות בשעות, ימים ומועדים בהם התחבורה הציבורית לא קיימת, ובכך נותנות פתרון ממשי לציבור גדול של נוסעים המסתכם במיליוני נסיעות בשנה.
אבל משום מה משרד התחבורה התייחס למוניות השירות עד כה כבן חורג. בעוד האוטובוסים, הרכבת והמטרונית נכללו ברפורמת הרב קו, מוניות השירות לא צורפו וגם אין תוכנית לצרפן. הטענה היא שכביכול אין יכולות טכנולוגיות לעשות זאת. זו הרי איוולת: איך יכול להיות שהמדינה קידמה הצעת חוק שעברה כבר בקריאה ראשונה לשילוב כרטיס חכם במוניות, אבל מצד שני אין לה את היכולת הטכנולוגית לשלבן ברב קו המבוסס על אותה טכנולוגיה?!
ברור שאם מוניות השירות ישולבו ברב קו, יהיה למשרד התחבורה ולמנכ"לית טרנר כלי נוסף לרווחת ציבור הנוסעים שכולם ירוויחו ממנו: המדינה תרוויח יותר הכנסות, הציבור ירוויח יותר נוחות ומחירים מסובסדים, כולנו נרוויח פחות מכוניות על הכביש ואויר יותר נקי.
רק השבוע היינו עדים לרעש הגדול שנוצר כתוצאה מעבודות התשתית ברכבת, וכבר שנה שאנחנו נמצאים בתוך עבודות התשתית של הרכבת הקלה. על כוד לא הושלמו - וככל הידוע אנחנו צריכים לחכות עוד כמה שנים עד לסיום העבודות - מוניות השירות הן כלי תחבורתי משמעותי שיש לחזקו קודם כל לטובת ציבור הנוסעים. קרן טרנר מבינה שתחבורה ציבורית חזק היא הפתרון בעשור הקרוב. מוניות השירות הן עוגן משמעותי במערך הזה.