|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

״מלחמה אסימטרית״

אנטישמיות לא נעלמה שונאים אותנו לא פחות מבעבר, אבל היום יודעים שפעילות גלויה תזכה בתגובה מיידית, כך שבכדי למזער את כאב הראש שלהם יש להגיב: ״נו, נו, נו, זה לא בסדר, אל תעשו זאת בפעם הבאה״
18/09/2016  |   ארי בוסל   |   מאמרים   |   תגובות
הפגנה נגד ישראל בצרפת [צילום: AP]

צריך להלחם באנטישמיות בכל הרבדים, כל אחד כפי יכולתו ובסביבתו. מורה - בכיתתה. דיפלומט - מול הרבד הגבוה של מקבלי החלטות. ארגונים - באזורי פעילותם. תורמים גדולים - מול הגופים שהם מממנים. עתונאים - העזרו בכלי הכתיבה שלכם ככלי נשק. מגישי תוכניות רדיו או טלוויזיה - מול מאזיניכם או צופיכם. סופרים - השתמשו בסיפורים שאתם מספרים ככלי הסברה עקיפה.

לדוגמה, בתוכנית הרדיו ״שיחות מעין לעין״, העיתונאית החוקרת נורמה זייגר ואני מנסים להדריך את המאזינים איך להפריד בין אמת לבין שקר, תרמית או דמיון, ולדעת לזהות מציאות מדומה.

לאחרונה אנו עדים למספר הולך וגובר של ארועים מתוקשרים. לאו דוקא עליה באנטישמיות כי אם בתגובות אליה. וטוב שהגענו הלום.

האנטישמיות לא נעלמה. שונאים אותנו לא פחות מבעבר. אבל היום יודעים שפעילות גלויה תזכה בתגובה מיידית, כך שבכדי למזער את כאב הראש שלהם (ולא בגלל דאגה כלשהי כלפינו), יש להגיב: ״נו, נו, נו, זה לא בסדר, אל תעשו זאת בפעם הבאה״. ההמשך הוא: ״זה גורם למטרד, כמו זבוב טורדני. אנחנו מוטרדים מהזבוב, לא ממעשיכם״.

לפני שנים לא רבות, דרך הפעולה הייתה ״מאחורי הקלעים, בצורה שקטה״. שקטה, אך לחלוטין לא אפקטיבית. כך, למרות מאמציהם של ארגונים כמו הליגה נגד השמצה או Stand With Us, סדנת גמול השתלמות למורים בלוס אנג׳לס המשיכה להטיף שנאה לישראל וליצור עבורנו תדמית של נאצים מודרנים. מאות מורים עברו סדנה זו, והם השפיעו על אלפי תלמידים, לצאת לפעולה, לדעת לשנוא אותנו, לדרוש שישראל תשלם מחיר. כל מה שקרה לישראל הגיע לה, לפיכך ארועי טרור בארץ אינם נכללים בארועי הטרור בעולם, שכן היהודים מביאים זאת על עצמם במעשיהם הנפשעים.

כשדובר הגיע לאוניברסיטה ו״סטודנטים״ חסמו את הגישה לאולם, הם לא נאסרו, אך מעט הסטודנטים שהיו כבר בפנים נשארו נצורים וסטודנטים אחרים פשוט התרחקו, מפחד או אי-רצון להתערב או פשוט מאי יכולת להכנס.

דיפלומט ישראלי היה מעודד, שכן מאמצי מדינת ישראל לכאורה נשאו פרי שכן ראשי האוניברסיטה גינו את הארוע. אך התגובה המיידית לא הייתה מספקת - מי שפועל נגד מדינת ישראל או נגד זכויות החופש למיניהן המקובלות בארה״ב צריך לדעת שפעולותיו תעלנה לו ביוקר - לו אישית. כאן הייתה הודעה רשמית (״זה לא מקובל״), אך היא לא התרגמה למעשים.

כשמנעו הסרטת סרט על ישראל, המארגנים הזמינו יותר אנשים לאולם גדול יותר. הגישה שכל פעילות נגדנו תענה בתגובה גדולה פי כמה וכמה היא גישה בריאה.

כשבאחד הקמפוסים באוניברסיטת קליפורניה הוצע קורס שעיקרו איך לפעול נגד ישראל, 43 גופים פעלו ביחד וגרמו לרעש מספיק שהאוניברסיטה הידועה כאוניברסיטה הליברלית ביותר בחוף המערבי דרשה תוך פחות מיממה בחינה מחודשת של אותו הקורס והקפיאה את ההרשמה אליו עד שיוחלט אם להתיר ללמדו.

וכשבבירה נשלחו הזמנות לאירוע של חרם על מדינת ישראל בבנין הקונגרס, חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים כאחד דרשו הבהרה. עד מהרה אפילו החבר האחראי לשיריון האולם חזר בו והטיל את האשמה בעוזר שמזה חודשים כבר לא מועסק אצלו.

כל המקרים האלו הגיעו לחדשות, עד שנקעה הנפש.

האם אכן צריך 43 ארגונים שילחמו בקורס של יחידת לימוד אחת באוניברסיטה? כמובן שלא. מדוע איפשרו קורס זה מלכתחילה? כי האנטישמיות נפוצה והכל מותר. לפיכך, טוב שיש את אותם ארגונים (במקרה הזה ״עמך״ היה הארגון המוביל) ושהם לא נחים ולא מתעלמים אלא יוצאים מיד לפעולה, שכן הסכנה היא אותה סכנה של התלקחות ומפץ.

ומה לגבי תדריך בקונגרס שלרוב חשוב לדוברים אך חברי הקונגרס בקושי מתייחסים אליו? מישהו היה צריך להבין שאין מקום תדריך כזה בשום מקום מתורבת, אך דוקא בקונגרס ארה״ב ניסו לקיים את התדריך. לרוב איש לא היה פוצה פה, והארוע היה נערך ללא בעיות.

השאלה היחידה היא האם ניתן להתיש אותנו. כרגע אנחנו מתלהבים: מישהו עושה דבר פעוט, כולם קופצים עליו ובלית ברירה הוא מרים ידים. אך כמה פעמים נהיה אנחנו מוכנים לעשות זאת? והאם ימשיכו להתייחס אלינו ברצינות, או שבשלב כלשהו יגידו: ״היהודים האלו, על כל דבר פעוט הם קופצים ומתרעמים, מאיימים וצועקים ׳אנטישמיות.׳ הגיע הזמן שהם יתחילו להתנהג בצורה פחות ילדותית, ובכלל, אם הם ישנו את דפוסי התנהגותם, יפסיקו את הכיבוש, יפרקו את ההתנחלויות, יארזו את הפקלאות ויחזרו לארצות המקור שלהם, אז יפתרו בעיות העולם, המזרח התיכון לא יהיה חבית אבקת שריפה וכולם יגורו בשלום זה עם זה, זאב עם כבש״.

נוק אאוט
נחוצה [צילום: ויסאם עשלמון/פלאש 90]

איך נלחמים בטרור? ראשית, מנסים להרחיק אותו גדר ההפרדה בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית הוכחה כדרך פעולה מאוד אפקטיבית
▪ ▪ ▪

בכל אחת מהדוגמאות שמניתי קיימת מלחמה אסימטרית.

מצד אחד הקהילה היהודית, הרפובליקנים, מדינת ישראל והמערב. גדולים ופרוסים על שטח עצום. לא בהכרח מאורגנים. מגיבים במקום לזום. איטיים ומגושמים.

מצד שני פעילות ״פרטיזנית״ כמעט. ללא תקציבים גדולים, ללא ארגונים ענקיים. מנסים, וכל פעם מעזים יותר. יחד עם הביטחון העצמי הגובר, כך גם החוצפה והתעוזה. קו אדום אחר קו אדום נחצה. הכל מותר, אין מעצורים, עכבות, היסוסים או שאלות. המטרה מקדשת את כל האמצעים - ניתן להפחיד, להשתמש באלימות מילולית ופיזית, להתפרע ולהשתולל, גם לרצוח אם זה משרת את המטרה (ראו, לדוגמה, את רצח תאו ואן גוך בהולנד).

טרור מבוסס על אותה מלחמה אסימטרית, כשהטרוריסטים נוקטים באמצעים פשוטים להביא לשתוקנו המוחלט. מעטפות עם חומר לבן בתוכן גורמות לסגירת בניינים שלמים, ולהמנעות משליחת או קבלת דברי דואר. ירי על מכוניות עוברות ושבות בדרך מהירה כלשהי גורם לכך שאנשים מפחדים לסוע. פצצות שמתפוצצות עם נושאיהן גורמות לכך שאנחנו מפחדים לעלות לאוטובוס, להכנס למסעדה או אולם הופעות, להכנס למתחם אוניברסיטה, קניון או שדה תעופה. טיל מכוון אל מטוס נוסעים יכול לגרום לשיתוק טיסות נכנסות ויוצאות וביטול קווי תעופה. חיידק אלים במיוחד או התקפת סייבר יכולים כל אחד בנפרד לגרום לשיתוק מוחלט של חיינו. שימוש בסכין, מספרים או מכונית ככלי נשק נוסו ב-11 בספטמבר, 2001, כמו גם במשך השנה האחרונה בארץ ולאחרונה גם בניס, צרפת.

איך נלחמים בטרור? ראשית, מנסים להרחיק אותו. גדר ההפרדה בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית הוכחה כדרך פעולה מאוד אפקטיבית. לא מספקת, אך נחוצה. ישראל ניסתה לפגוע ב״ראש הנחש,״ ובשלב כלשהו אף הודיעה שאיש אינו חסין מידה הארוכה, אך המציאות הייתה שונה, ונראה היה שראשי הנחש כולם כאחד חסינים מפגיעה וצחקו על איום ה״חיסולים הממוקדים״.

המטיפים הקוראים למאמיניהם לבצע פיגועי טרור גם הם חסינים, הווה אומר שמדינת ישראל לא ממש נלחמת. ההסתה ממשיכה ביתר שאת. מראש הרשות וה״נבחרים״ לצידו, דרך המטיפים במסגדים השונים - מהר-הבית עד אחרון המסגדים.

המבצעים עצמם מוצאים עצמם בעולם הבא, לדעתם עם 72 בתולות, לדעתנו בגיהנום, אך הם ששים אלי מוות. שייכים הם כולם לכת מוות. המוות מביא להם גם תהילת עולם בעולם הזה ולמשפחותיהם כבוד ויקר.

אם במקרה לא יוצא זממם לפועל, או שישנו חייל (״דתי-מתנחל-נאצי״) שיורה בהם לודא הריגה בעוד הם שוכבים על הארץ, הם זוכים לחופשה בתנאים משופרים במימון של מדינת ישראל. המדינה אפילו מאפשרת להם ליהנות משידורי טלוויזיה של תחרויות בינלאומיות של כדורגל ושאר מקצועות ספורט נחשקים, לימודים אקדמאים, ביקורים, טלפונים צמודים, ראיונות לתקשורת, וכו׳. תורמים ארופאים, יפנים ואמריקנים (ממשלות כולן) מממנים תשלומים חודשיים להם ולבני משפחותיהם - ככל שמספר הנרצחים והנפגעים על ידם היה גבוה יותר, כן גם רמת התקבולים.

כשמדינת ישראל מנסה ״להגלות״ את בני משפחותיהם או להרוס את בתי המחבלים - אסור מכל איסור, הס מלהזכיר! בית המשפט העליון יושב ודן ומחליט ומכריז - כך לא יהיה במדינה שפויה ומסודרת!

למנוע החזרת גופותיהם - לא מקובל!

עונשים קולקטיביים - אסור, והעונש על כך יהיה חמור.

לקבור אותם עטופים בעור חזיר - מה פתאום, אנחנו ילדים?

וכך, הטרוריסטים יודעים שהם יכולים לעשות כל שחפצה נפשם, ושמאומה לא יקרה להם. במקרה הכי גרוע, תזורז הגעתם לעולם הבא, וזה משאת נפשם גם ככה.

מדוע חשוב ללמוד טרור ואת דרכי הפעולה האפשריות למיגור טרור? ראשית, בגלל שמדינת ישראל (ואחריה המערב) היא הקורבן של טרור. נדע למגר, יהיה לנו טוב. לא נדע, נשלם מחיר כואב עד מאוד - אנשים שנקטפו במחי פצצה, אחרים שידם או רגלם נקטעה. עוד אחרים החיים בחרדה מתמדת, ונוספים שצריכים להתמודד עם החיים אחרי פיגוע.

בארץ לומדים, אך באיטיות מחרידה. בני משפחות טרוריסטים היו מקבלים קצבת שארים או נפגעי פעולות איבה, עד שהתעוררו בארץ והבינו את האבסורד בעניין.

אין אני מאשים את מדינת ישראל. עיני העולם כולו נעוצות בה, והיא נדרשת להתנהג לפי אמות מידה שונות מהמקובלות. יתרה מזאת, ההתמודדות היא תמיד עם דברים נסיוניים, בהם אף מדינה אחרת לא התנסתה. ישראל לפיכך היא המעבדה. הגרוע מכל הוא האויב מפנים, חסר שם אך רב צורות - שמאל, ליברלים, גייס חמישי, יפי נפש, ״פוליטיקלי קורקט״ ועוד ועוד. בית המשפט העליון, הטלוויזיה, אנשי דעה ורוח שמאיטים, נוזפים, אפילו יוצאים בעד הטרוריסטים. לפיהם, לכולם יש זכויות, רק לנו אין את הזכות הבסיסית ביותר - לחיות.

נמצאים אנו למדים שבמלחמה אסימטרית, צריך להוריד את הכפפות ולהלחם במלוא העוצמה, בדרכים שאינן מקובלות ושבימים רגילים לא היו מורשות. מתי למדו זאת בארץ? בשבוע האחרון של המבצע האחרון בעזה. ״בעל הבית השתגע״ נאמר בכותרות, כי ״פתאום״ הוסרה חסינותם של גני ילדים, מסגדים או אפילו בית החולים מהם נורו טילים, במרחביהם נצברו כלי נשק ובחסותם הסתתרו כל המנהיגים הדגולים והלוחמים האמיצים העזתים.

נחזור עתה לדוגמאות השונות בהן נעזרתי: מניעת זכות הדיבור של דוברים או הסרטת סרטים פרו-ישראלים, והצד השני של אותה מטבע: חינוך לשנאת ישראל במסווה של זכות ״חופש הדיבור.״ התוצאה המיוחלת בשני המקרים היא גרימת שיתוק ופחד בצד שלנו, ואויבינו מצליחים בכך ובגדול.

בעוד אנו חלוקים בדעותנו, הם תוקפים. בעוד אנו מתלבטים ״זה אסור ואת זה לא כדאי לעשות,״ הם לא מהססים ולו לשניה. הם משתמשים בשיטה שלנו נגדנו, ואנחנו, כך נראה, נרדמנו בעמידה או שכחנו את מה שפעם ידענו והעזנו לעשות. בעוד אנחנו פועלים ״מאחורי הקלעים״ או לא פועלים בכלל ממגוון סיבות, הם ממשיכים, מעזים, תוקפים עוד ועוד, אגרוף אחר אגרוף, מחכים לנוק-אאוט או לאגרוף קטלני שימית.

בכדי למגר את האנטישיות חייבים להלחם בה עד חורמה, לא לאפשר לה להמשיך להתקיים, למנוע ממנה כל חמצן. אך כאמור, אנחנו לא עושים זאת. ״ידינו כבולות״ באופן מחשבתי או מעשי, כך שיש תרוץ.

דרוש אגרוף המחץ במלחמה אסימטרית, וכן אורך נשימה שיאשפר עמידה איתנה, התמדה ואמונה בצדקת הדרך.

תאריך:  18/09/2016   |   עודכן:  18/09/2016
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
״מלחמה אסימטרית״
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חבר קיבוץ
20/09/16 16:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני אינני ״אספן דירות״
18/09/2016  |  רו"ח ד"ר גד פניני  |   מאמרים
הביקורת של אירשד מנג'י על האיסלאם היא שערכיו מביאים לכך שהמוסלמים סובלים מתחושת עליונות על היהודים והנוצרים שהיא חסרת כל בסיס. פשרה ודו-קיום מנוגדים לתפישת העליונות של האיסלאם. החינוך האיסלאמי מטפח העדר ביקורת עצמית ומפתח תכונה של הונאה עצמית. חוקי המדבר שולטים באיסלאם. הנאמנות לשבט עומדת מעל לכל. הקונצנזוס מחייב וכל הסוטה ממנו דינו מוות. לכן, האיסלאם המדברי מנוגד לדרך החיים הפלורליסטית.
18/09/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
אומרים שאהוד ברק עשה רבות בתפקידו כרמטכ"ל אלא שבג'ונגל הפוליטי הוא כשל לחלוטין מסתבר שלאדם חכם ואינדיבידואליסט מושבע קל לפעול במערכת צבאית ע"י מתן פקודות, אבל בחיים הפוליטיים זה לא עובד. גם חבריו לכנסת ולממשלה סלדו ממנו - וגם בעם לא שבע נחת ממנו והוא הודח לטובת מי שהוא חושב שפחות מוכשר ממנו. זה מעליב, זה מרגיז...זה קורא לנקמה.
18/09/2016  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
לפני שבועיים בישיבת הממשלה הצהיר נתניהו שתפקיד השרים הוא למנוע משברים. האומנם? כל בר בי רב מאמין שתפקיד השר הוא לטפל ביעילות בענייני משרדו. בתוך כך טפול בזמן ימנע משברים.אם בכל זאת יפרוץ משבר או אז יטפל בו השר הרלוונטי.
18/09/2016  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
הסכם הרוסי-אמריקני להפסקת אש בסוריה נכנס לתוקף בערב ה-12 בספטמבר, יומו הראשון של חג הקורבן. על-אף המועד הסמלי, לא אפפה את המאורע חגיגיות יתרה. המשטר הסורי אומנם ברך על ההסכם, אך הנשיא אסד מיהר להכריז בהגיעו לתפילת החג בעיירה דאריא בפאתי דמשק על נחישותו להשיב לשליטת המדינה הסורית את כל השטחים הנמצאים בידי "הטרוריסטים" ונמנע מכל הפגנת נכונות להיעתר לדרישות מתנגדיו לקידום רפורמה שלטונית. ארגוני הגג של האופוזיציה הסורית מצדם הודיעו על מחויבותם להפסקת האש, הגם שלא הסתירו את ספקנותם לגבי סיכויי הצלחתה, את הסתייגותם החלקית מתנאיה ואת חוסר אמונם המוחלט בכוונותיהם הפייסניות של המשטר הסורי ופטרוניו - רוסיה ואירן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il