|   15:07:40
דלג
  בועז מושקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

מן היומנים

...אופיינית לו לאדם התחושה המולדת של הרמוניה הכוונה יכולה להשתנות, אך ההרמוניה חייבת להיות נוכחת... הכל קיים בטבע האמן רק משלב ומארגן בנוסף לכך, הוא מנצל את מה שכבר קיים
13/08/2005  |   בועז מושקוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
משה עם גדי

מאת מרדכי ליפקין הי"ד (1954-1993)


ההשפעה הפסיכולוגית של הקריאה מתבססת על ניסיון חושי. לכן, הייחודיות האומנותית, כלומר הבנתה, קשורה בגילו של הקורא... כולנו מכירים את ההשפעה הפסיכולוגית והפיסיולוגית כתוצאה מתיאור ספרותי של חוויות צבע, טעם, מין וכד', אשר מתרחשת הודות לניסיוננו החווייתי. ההשפעה תלויה בדיוק תיאורה על-ידי הכותב, וגם בשימוש, שהכותב עושה במודע בניסיוננו החווייתי.

לכלי עזר משמש לו לצורך זה מעגל הפירושים של מילים בודדות. בכלי הזה, משתמשים לעתים קרובות המשוררים בבואם לתאר את הטבע. השימוש במעגל הפירושים של המילים... הינו לרוב אינטואיטיבי, למעט המקרים בהם הכותב יודע בוודאות את מידת ההשפעה של התיאור המסוים על הקורא.

לכן, מעניין ביותר לערוך מחקר השוואתי בין פנייתם האינטואיטיבית לעומת הפנייתם המודעת של כותבי יצירות ספרותיות אל ניסיוננו החוויתי...

(פתיחת המאמר "תיאורים ספרותיים-אמנותיים ותחושות חווייתיות", נובמבר 1976).
---
על-מנת ליצור דבר משמעותי, על היוצר לשנוא את עצמו ואת זולתו, או... לאהוב עד אובדן חושים. דווקא האמנות מאחדת את שתי התחושות המנוגדות האלו...
---
שפת האמנות, כמו שפת אנוש מפעילה הגיון וחוקים משלה. לכל אמן, בדומה לכל עם, ישנה שפה משלו. היא יכולה לדמות לשפות אמנים אחרים ולהתאחד עימן לקבוצות אחיות, או לעמוד מובדלת, ללא אנלוגיות, כדוגמת השפה הבסקית. כמו שהשפה הבסקית מחוסרת אנלוגיות קירבה לשפות האחרות, כך יצירתו של מ' שאגאל מחוסרת אנלוגיות קירבה לשפות יצירותיהם של אמנים אחרים...
---
כמה שאובייקט מורכב יותר, כך הפנמתו קשה יותר. לכן, על כל החלקים שמהם האובייקט מורכב, לשרת את העיקר. מי שיש לו נטייה לשפות, עשוי להבין היטב את האמנות, מכיוון שהאמנות, גם היא שפה.
---
הרחק מן העין - יותר חשק לחזור הביתה.
---
שליש מחייו מעביר האדם בשינה. אם תוחלת החיים הממוצעת הינה 75 שנה, ניתן לומר, שמתוכן אנחנו ישנים 25. או שאנחנו חיים לא 75 שנה, אלא רק 50. אם ננכה מתוך זה מספר שנים נוספות שאותן מבלים בבליעת מזון וגם את השנים שבטרם תודעה, מסתבר, שאנחנו מתים בשיא פריחתנו.
---
רק הצורך לעבוד יכול להעיר כשרון רדום.
---
הוא תרם להם הרבה מזמנו, אך הם כבר לא יכלו לתרום לו מזמנם, מפני שהוא כבר לא היה בין החיים.
---
האם הקדמונים היו כה נחותים מאיתנו מבחינה שכלית, שלא יכלו במשך אלפי שנים לגלות את כל מה שהתגלה במשך 300-200 השנים אחרונות? משמע, היה כוח שמנע זאת.

עץ הדעת ועץ החיים בתנ"ך מסמלים את משאת נפשה של האנושות, במשך כל תולדותיה.

...התגליות הגדולות בנות זמננו לא יכלו להסביר את מבנה היקום וככל הנראה זה לעולם לא יקרה; לעומת זאת, חיי האדם לא הוארכו במידה משמעותית, כתוצאה מתגליות אלו.

דברים, שנוצרו בתהליך בן אלפי שנים, נראים לנו פשוטים וטבעיים, ומאידך נראה לנו כמסובך מה שנראה לקדמונים פשוט ואף פשטני...

הודות לידיעת ההיסטוריה, ניתן לחזות את העתיד במידה סבירה של דיוק, אך הדבר מצריך ידיעה מדוקדקת של ההיסטוריה...
---
רובנו... לא מתארים לעצמנו, מה הייתה המשמעות של הדת עבור התפתחותן של האמנות והתרבות של כל עם ועם. כעת, אנחנו יכולים רק לצפות בדלדול האמנות, לאחר אובדנם של כמעט כל קשריה עם הדת. הדת היא עמוד התווך והיסוד המוסרי והאתי של כל חברה...
---
ישנם אנשים, שרק אירועים לבדם עשויים לשכנעם, ולא החיזוי של אותם אירועים על סמך עובדות ודאיות...
---
להלחין חזיון,
או לחזות בלחן,
או לשמוע רעיון,
שהועלה על כתב.
---
חודש עבר בהרהורים וקריאה. התחושה היא, שאני ממשיך להתקרב אל משהו שעוד מעט יפרוץ. אולי זהו גילוי עצמי נוסף... בכוונה הגבלתי את חוג המכרים. זה עוזר להתרכז ולעכל חוויות קודמות... הזמן ממשיך לדרבן ללא רחמים... לאזור אומץ ולהודות בפני עצמי, שהאבוד רב - זה כבר משהו. להתנחם בכך, שבהזדמנויות עתידיות אמלא את מה שהוחסר, אין לאל ידי...
---
התקיים דיון יסודי בנושא ההגירה. הוויכוח, כצפוי לא הביא לפתרון. הצדדים נשארו על עמדותיהם, כמו שני צבאות לכודים בבקע בין שני רכסים ללא אפשרות נסיגה...
---
אלה החושבים את עצמם למעוטי כשרון, בדרך כלל אינם טועים. לעומת זאת, הכישרון מתגלה בתודעת האדם עצמו מוקדם הרבה יותר מאשר לעיני הסובבים, והאדם רואהו במלוא עצמתו.
---
את "דוקטור ז'יוואגו" קראתי רק בינואר 1980. מי יודע, אולי הייתי כבר מגיע למשהו בחיים, לו עשיתי זאת מוקדם יותר.
---
הרעיון שכל החיים לפנינו מתפקד כשיקוי מרדים...
---
לא צוחק זה שאחרון בתור...
---
צורת היצירה חייבת להיות טהורה ומושלמת כאילו נוצרה בידי הטבע עצמו. עליה לבטא זרימה חופשית מחד ונוקשות תכנונית מאידך, כמו צורתם של תפוח עץ או גוף האדם.
---
ישנם המקדימים את זמנם במאות שנים, אחרים מקדימים בעשורים, ישנם הצועדים עם הזמן, כל האחרים המהווים את הרוב, מפגרים במאות רבות.
---
...עננים שטו כמו אניות מפרש תחת רוח ידידותית. מול העיניים קמו תמונות מחיי האנושות. הופיעו ונעלמו לאיטם, מחליפים אלה את אלה, סוסים, ראשי אנשים, מקדשים מתנשאים למימדים מדהימים, ארמונות וערים חרבים למחצה, ריכוזים של המוני אדם... ואורה של בעירת ענק החובקת את קו האופק כולו. נראה איך בעירת האימים הזו בולעת את האנשים יחד עם יצירותיהם, אשר שרדו ולימדו רבות במשך עשרות דורות. כל החזיונות האלה שיחזרו אירועים, שחלפו מזמן ונקלטו בזיכרון האנושות... הדבר דמה לזיכרונות רחוקים השייכים לאדם, שחי את כל ההיסטוריה האנושית במשך שנות חייו הקצרים. עלו בזיכרון מילותיו של קהלת: "לא תשבע עין לראות... ואין כל חדש תחת השמש..."
---
כמה לא אני יצרתי!
כמה לא אני ראיתי!..
רק חלקיק קטן ראיתי,
הוא כל כך קטן חלקיק זה,
שהוא אפס כל כולו.
---
הישגי הציוויליזציה בת זמננו לא סייעו רבות בניסיון להסביר את העולם באמצעיה של האמנות (לאו דווקא האמנות הפלסטית). האמנות, אף בזמניה הטובים ביותר, הייתה שרויה בקשר בל ינותק עם הדת וניסיונה להציג את מבנה העולם היה יותר מדי חד-צדדי, תוך יישור קו מוגזם אל הנחות הדת ולכן... מעת לעת כפפה תחת חוקי משמעת נוקשה כל דבר, עד הפרט הקטן ביותר. מצד אחר, האמנות החדשה והאמנות הקדומה הלא קשורה לדת, התיימרו ומתיימרות לגלות ולהגשים אמיתות מוחלטות. התהליך של אלו המכונות תגליות, קיבל... קנה מידה כה גדול, שכבר מזמן פסק מלגרום פליאה כלשהי ו... התעניינות. הדבר מוכיח בעליל את חוסר היסוד של הנ"ל, או במקרה הטוב, את חוסר שרידותן.

... משימת האמנות מסתכמת בצורך להעביר את גבולות המחקר ואת העדר האפשרות להסביר את היקום בעזרת בינת אנוש. מוכרחים... לוותר על החיפוש אחר ההרמוניה הלא קיימת ותחת זאת לחפש קשר בין עבר, הווה ועתיד. בין הדברים הבלתי תלויים ובד בבד תלויים אלה באלה. יש להלל את העדר האפשרות לחקור. על האמנות להיות מובנת ובאותו זמן גם להחסיר אמירה, לאו דווקא למען השארת המקום לכל המוסכמות.
---
האמנות הקדומה קרובה יותר אל המקורות ולכן היא מדויקת יותר בשיקוף מהותם (כלומר, צורתם ותוכנם).

מודול... - זהו חלקיק היסוד המקשר והמונח בבסיסה של כל יצירה... ישנן שתי אפשרויות של הפיכתן של צורות מסוימות לצרות אחרות בדרך המכונה טבעית: או שהצורה מתפרקת עד למצב "מודול" ולאחר מכן מתחוללת הצורה החדשה, או, לחילופין, קיים מנגנון מיוחד של העברה, אשר מופעל בנסיבות מסוימות. כמו-גם, קיים צירוף של שתי האפשרויות.

...לאדם יש שתי אפשרויות: לנסות ולהתקרב אל היצירה (לזו שכבר נוצרה), ניסיונות כאלה מתקיימים משכבר הימים, או, לחליפין, ליצור דבר מה חדש, שאינו דומה ליצירה (או בעל דמיון חלקי) על בסיס החומר הקיים. שפע החומר הטבעי, כמו-כן החומרים המיוצרים תוך שימוש במרכיבים טבעיים, מעניק אפשרויות בלתי מוגבלות, למעשה, של יצירה מקורית בהחלט... גם קיומן של הטכנולוגיות החדשניות מסייע לכך...
---
הסמליות הקדומה באמנות נשמרת היום ברמת הנפשה, קומיקס, אריזות, ספרות ילדים וכו'

... שתי בעיות (עיקריות) ישנן באמנות העכשווית: מס' 1 - שיהיה יפה; מס' 2 - שיהיה ברור.

...מצד אחד, מושג היופי קיים מחוץ לזמן ומקום, כלומר הינו משותף לרוב האנשים. קודם כל זה מתייחס... לטבע. מצד שני, אפשר להטמיע את המושג הזה בבן אדם... לאורך כל תולדות האנושות... המושג הזה עובד שינויים רבים... קודם כל זה נוגע לחפצים... שנוצרו בידי אדם... כשיוצר האמן דבר מה, שחייב להיות אסתטי (יפה)... הוא נוהג על-פי מה שהוא צופה בטבע... ובמה שכבר נוצר בידי אנשים... מאוחר יותר מתנהל תהליך של העיבוד היצירתי של הדברים, שנצפו... ויצירתה על בסיס החומר המעובד של היצירה (החדשה)... מעניין לעקוב אחר שינויים במושג (היופי) אצל עמים שונים..., כאן מתחברים גם מושגי אסטטיקה ופלסטיות בכל סוגיהן של האמנויות הפלסטיות...

...איך האנושות מתקדמת בדרך מה שמכונה הקידמה? בראש וראשונה על-ידי ערעורה של כל דעה סמכותית...
---
עד למחציתה של המאה ה-19 מרבית המסורות הלאומיות בתחום האמנויות הפלסטיות התפתחו באופן עצמאי, כשהן מנותקות זו מזו...

1. בשלבים מוקדמים של התפתחותן של תרבויות חומריות שונות... מספר גדול יותר של קווים משותפים בסגנונותיהם, מאשר... בשלבים מאוחרים (ובמיוחד, כשמתקרבים אל זמננו)...

2. ...במאה ה-20, התפתחותם של כלי התקשורת והתחבורה נתנה אפשרות ללמוד על התרבויות המרוחקות ביותר ולהפוך את מורשתן לנחלת כלל האנושות. לתופעה זו... השפעה מכרעת על כל התחומים של האמנות בת זמננו, ...ועל דרך התפתחותה.

3. לפני תחילתה של התקופה המדוברת, הלך האמן בתלם שהתוותה מסורת מסוימת, ...ועל בסיסה הוא פיתח מרכיבים אחדים, תוך הכנסתם של פרטים ייחודיים משלו. התופעה קיימת בכל המסורות הלאומיות, ללא יוצא מן הכלל.

4. גילוייהן של התרבויות הלא נודעות, הכו את האמן בן-זמננו... במעין הלם תרבותי. כתוצאה, כל אמן החל מפתח מסורת תרבותית פרטית משלו, תוך השענות... על שיטות פורמאליות... ללא התחשבות במסורת מסוימת כלשהי.

5. למרות כל רבגוניותן של המסורות, הן בעלות שורשים משותפים (מדויק יותר לומר "שורש"). הדבר... נובע מהשוואתן של השיטות למצוא פתרון למשימות פלסטיות עוד בשלבים מוקדמים של התרבויות העתיקות (מצרים, בבל, אשור).

...לנו חשוב, שהמסורות מתחילות מתוך מקור בעל עוצמה, אשר מעניק פוטנציאל לפיתוח במשך מאות או אף אלפי שנים, המאפשר... לדורות רבים של אמנים להגיע לביטוי עצמי, במסגרת המסורת.

6. בזמננו, המסורות החדשות, המכונות משום מה, כיוונים חדשים, הנוצרות בידי אמנים יחידים וממשיכיהם... אינם יכולים להתחרות במסורות (ישנות) ביחס לפוטנציאל הראשוני של ההתפתחות. הן, בדרך כלל, מסיימות את קיומן בדרך טבעית בחיי דור אחד או אף הרבה יותר מהר... התבססות של המסורת, כשהיא מתבצעת כמעט אך ורק באמצעים פורמאליים, נתגלתה כבעלת שרידות נמוכה... (לעתים, ניסיונות מן הסוג הזה... לאחר... זמן מתקבלים כתנועה לאחור ולפעמים כדריכה במקום במצב של חוסר אונים מוחלט בפני שפע של החומרים השייכים... למסורות שונות. במקרים מסוימים הדבר מוביל אל התופעה המכונה kitsch)...

7. כעת, בכל חשיבותה האקטואלית, מתעוררת השאלה, מה בהמשך? מהו המוצא מתוך המבוי הסתום, הנראה לעין? ככל הנראה, העתיד שייך לא ליצירתן של מסורות חדשות אלא למיזוגן של הישנות השונות, ברם מיזוג לא מכני... לאו דווקא פורמאלי... תפישה מחשבתית, חקר ומיזוג של המורשת הקיימת היום - זוהי עבודתם של הדורות הבאים.
---
ישנה תועלת רבה בניסיון להגדיר כל יום על הבוקר את מיקומך במרחב ובזמן. מה אתה, היכן אתה ומדוע. מה כדאי לעשות ולעומת זאת, לעשות מה ממש לא כדאי. יכול מאד לקרות, שדווקא מה שנעשה הוא הדבר שלא היה כדאי לעשותו ולעומתו הדבר הנחוץ שקע אל הנשייה. לאחר מכן, פתאום נגלים לך דברים עצובים אחרים, למשל, שאתה, בגילך, עדיין דורך... במקום. אין כל התקדמות בכיוון הרצוי והכיוון עצמו אינו מוגדר...
---
אנחנו מבזבזים לצרכים ביורוקראטיים את אותו הזמן, אשר בעולם הקדום בזבזו לצורך חציית מרחקים גדולים... התפתחות כלי תחבורה איננה חוסכת כל כך הרבה זמן, כלומר חוסכת כמובן, אך כל הזמן הנחסך מתבזבז להליכה במבוכי המוסדות, שהעולם הקדום לא ידע.
---
מדוע ניתנה לאדם סגולת היצירה? חייבת להיות לכך מטרה מסוימת מאחר ואמונתנו היא שדברים בעולם הזה אינם מתרחשים באקראי ובמיוחד סגולת היצירה של האדם, אשר מהווה אחת מתכונותיו העיקריות המבדילות בינו לבין שאר יצורים חיים.

התקופות האחרונות בהתפתחות האמנות מראות באיזו עקביות ובאילו מאמצים היא מתנגדת למוסכמות אשר נכפו עליה. לבסוף... המוסכמות הובסו ונחרבו, לרוב הודות לאיחודו של כל עולם האמנות לישות משותפת, מבחינת נגישותם והתפתחותם של אמצעי תקשורת. מה קיים מעתה ואילך? קיימים רק חוקי הטבע וחוקי יצירה אחדים (...הרמוניה ודירוג הצלילים במוזיקה, היחסים ההדדיים בין צבעי היסוד ופרופורציות בציור...). יתכן שהדרך כיום היא בהקמת היחסים בין דברים אשר במבט ראשון אינם קשורים כלל וכלל.

דוגמה: עץ ואבן... היות ואנחנו מאמינים, שישנו כוח עליון, כלומר קשר בין כל לכל, הרי שייעודו של האמן מתקיים בחשיפת הקשרים הכוללים האלה... יעודה של האמנות - עיקרה פחות בהעברת המידע ויותר בהמחשתה של גדולת הבורא... שהעולם איננו כאוס, שבכל דבר ישנו סדר, מידה וחוק. למרות שלעתים אנחנו רואים את העולם ככאוס מוחלט. האדם, בדומה לבורא, יכול להביא סדר אל העולם הזה, לחשוף את הקשרים הסמויים... ולסייע בהשכנת היציבות הנפשית והביטחון...

אמנות המאה ה-20 השתחררה ממוסכמות שונות, אך לא לגמרי. ההנחלה מדור לדור מהווה מעין חוק טבענו (ניגוד מסוים, אשר מתהווה כאן מקבל הצדקה של ממש, היות ובמקרה הנתון הוא מהווה תמריץ להתפתחות)... מעניין, שענקי האמנות של המאה ה- 20, (פיקאסו, קנדינסקי, שאגאל, מלביץ', מירו, דאלי) באו מספרד ומרוסיה. מה יכול להיות במשותף בין שתי הארצות האלו, כה רחוקות זו מזו?
...בראש וראשונה השקפת העולם הנוצרית, אך העיקר כאן בעובדה, שספרד משיקה למזרח בצדה המערבי ורוסיה משיקה למזרח בצדה המזרחי. בדיוק כאן, על קו התפר של מסורות תרבותיות, נוצר מיזוג מזרח ומערב, ללא ספק על בסיס שהוכן בהתפתחות הקודמת...

האמנות היהודית איננה יכולה להתהוות בצורה לאומית באותה מידה, כמו האמנות הלאומית של כל עם אחר, היות שהיהודים הם בראש ובראשונה קהילה רוחנית, לא אתנית. כך גם מושג בחירתו של העם היהודי מניח גישה אוניברסאלית (גלובלית), כלומר צורה קבילה, יחסית, על אחרים. באותה עת, אומנויות לאומיות מובהקות ניתנות בדרך כלל להבנה על-ידי עמים אחרים רק במאמצים רבים. ניתן לומר, שהרעיון היהודי ניצח בהדרגה את העולם הנוצרי, אשר בעת האחרונה חדל מקנאותו ואי-סובלנותו והגבולות הלאומיים אינם עוד חוצצים בין האומנויות... הקביעה הזאת מתייחסת בוודאי בראש וראשונה אל אירופה ואמריקה בנות זמננו. כך בתצוגה בין לאומית כלשהי של האמנות העכשווית בכל מוזיאון אירופי לא ניתן להגדיר שייכותו הלאומית של אמן על בסיס יצירותיו... היהודים אינם מייצגים אסכולה לאומית זו או אחרת, היות ואסכולות כאלו אינן קיימות עוד לא באירופה ו לא באמריקה...

האיסלאם, הצעירה ביותר מבין שלוש הדתות העיקריות, שלא כמו הנצרות, טרם הספיקה להרחיק לכת ממקורותיה, כלומר מן היהדות, בכוח הגורמים הטבעיים. מאידך, האיסלאם לא עמד בתקופה החדישה תחת השפעה משמעותית כלשהי מצדה של היהדות המסורתית ולכן עודנו מגלה קנאות וחוסר סובלנות כלפי גילוי כלשהו של דרך חשיבה אחרת. לכן, אמנות האיסלאם המאופיינת ביסודות משותפים, שומרת מאפיינים לאומיים של העמים השייכים לחוג המדינות הספרדיות. יחד עם זאת, השיתוף הרעיוני תמיד מניח רמה מסוימת של השתלבות בתחום האומנויות החזותיות...
---
האלפבית העברי משתלב היטב בסביבה החומרית המודרנית. זו דוגמה חיה לאיחוד האפשרי של הקדום והחדש.

... באיזו דרך נגלה הקשר בין העולם ההוא והעולם הזה? איך נראה מבחינה ויזואלית העולם ההוא? (אולי כל אחד רואה אותו אחרת?) איך הוא משתלב במציאות התרבותית שלנו?..

שאיפתה של התרבות בת זמננו היא לפישוט הצורות וקביעת אחידותם של סביבת מחייה, כלי יומיום, במידה מסוימת אף של האמנות. זה שייך לכל מה שנוגע להפצה. זאת המגמה בכל תחום פעילות (אדריכלות, עיצוב פנים, ריהוט, מוצרי דפוס, פרסום, כל צורות העיצוב...)

כל ההשפעות החיצוניות דוחפות בכוח לסטות מחקר האמת וחדירה אל המהות. כל העת מתנהל מאבק פנימי קשה בעד שמירת הייחודיות.
---
האנשים, עוד בטרם המבול דיברו בשפות שונות... ניתן לשער, שלפני המבול התקיימה שפת אמנות משותפת, אשר אבדה מאוחר יותר. היא כנראה הייתה השפה הכוללת...

(תרגום מרוסית: בועז מושקוביץ)
תאריך:  13/08/2005   |   עודכן:  14/08/2005
בועז מושקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהחלטה תקדימית מוזרה קבעו שופטי בית המשפט העליון: אליעזר ריבלין, אדמונד לוי, כנגד דעתה של השופטת עדנה ארבל, כי מעביד המקיים יחסי מין עם עובדת הכפופה לו אינו עובר עבירה פלילית, כל עוד העובדת היא שיזמה את יחסי המין וגם אם עשתה זאת למטרת שיפור תנאי עבודתה.
13/08/2005  |  רוני אלוני-סדובניק  |   מאמרים
שר האוצר בנימין נתניהו הודיע על התפטרותו מתפקיד שר האוצר. ההתפטרות הזו זה "פיגוע" כלכלי-חברתי חסר אחריות כלפי כלכלת מדינת ישראל, כלפי היציבות הכלכלית, כלפי תהליך ההינתקות ובפרט כלפי הניסיון להסיר את אחריותו מדוח העוני המצביע בברור שמדינת ישראל הפכה למדינת העולם השלישי.
13/08/2005  |  יצחק ג'קי אדרי  |   מאמרים
ראש הממשלה אריאל שרון לא יכול היה למצוא מועמד מתאים יותר לתפקיד שר האוצר, במקומו של בנימין נתניהו, מאשר ממלא-מקומו, אהוד אולמרט, שנחון בכמה תכונות זהות לאלה של שרון ונחשב לתומך נלהב שלו, עד שייבעט בו, כפי שעשה בעבר למיטיביו הפוליטיים שמואל תמיר, אליעזר שוסטק ואחרים.
13/08/2005  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בארץ קומביניה מעבר הרים / היה היה יער ובו שני שומרים
13/08/2005  |  נחמיה תנא  |   מאמרים
"שמעתי שאת אוספת סיפורי אהבה. יש לי אחד כזה. אחד כזה שיושב לו בכל איברי גופי המוצנעים". הבחור שהתיישב לידי במסעדת 'הבוקרים' בהרצליה פיתוח, היה גבר נאה בשנות החמישים וחמש לחייו. גופו האתלטי בנוי לתלפיות. בלוריתו המוכספת צנחה אל עיניו וביד מיומנת הסיט אותה שמאלה וגילה עיניים חומות עצובות ובזויותיהן מתרוצצות הדמעות.
13/08/2005  |  יהודית מליק-שירן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
[צילום: סרחיי פופקו/AP]
יאיר נבות  |  
האוקראינים טוענים שכל 31 הטילים ששיגרה רוסיה לעבר הבירה יורטו, אך ישנם 13 פצועים כתוצאה משברי יירוטים שנחתו על איזורי מגורים במערב קייב    בין הפצועים גם ילד. נגרמו נזקים גדולים לבנ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il