|   15:07:40
דלג
  יהודית מליק-שירן  
משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

על הגילוי ועל ההתגלות

העלים היבשים אחרי התפוררותם הופכים לאבק וכשבאה הרוח, היא מפזרת אותו שווה בשווה בין העצים
04/01/2017  |   יהודית מליק-שירן   |   כתבות   |   תגובות
כמעט רנסנס

זה ספר כיס שירי מערסל ומחבק את העיניים. שאלתי את עצמי למה זה לא רנסנס בשלמותו, למה כמעט? ואז התבוננתי בשירי הספר וראיתי שהם מעוצבים על נייר חלק כאילו כל המילים הצטופפו והפכו למרקם סיפורי על דף אחד. הספר לא מודפס דו צדדי, אלא רק בצד אחד, בצד השמאלי שבו.

לידת השירים וכתיבתם על מצע לבן יש בהם מן הזיכוך והטהרות הנפש. השירים מדומים לעוללים שזה עתה הגיחו לאוויר העולם. אומרים שצד שמאל הוא צד הרגש. והשירים הנבטים לעיני הקוראים מזמינים אותם אל מרחבי הרגש של הדוברת בשירים. זו הזמנה "לָרוּץ יְחֵפָה בָּאֲדָמָה לֹא מְעֻבֶּדֶת/פּוֹצַעַת מֵחַד מְרַפְּאָהּ מֵאִידָךְ" (עמ' 7). גם כשעומדים במקום ולא זזים "דְּבָרִים קוֹרִים" (עמ'8). העולם נוהג כמנהגו, יש לדוברת תחושה של התפעמות כמו לידה מחדש.

יש בספר הכיס הזה, לשון מקרבת הכתובה בגוף ראשון ומטשטשת את המרחקים בין הדוברת לקוראיה. הלשון המקרבת יוצרת שיתוף וידויִי. נקודה מרחפת בחלל החדר, היא מזמזמת ומפזזת "וְהִיא בּוֹהֶקֶת וְנִצְמֶדֶת" (עמ' 9). ומה מרגישים כשרגליים יחפות דורכות על "עָלִים יְבֵשִׁים וּשְׁבִירִים" (עמ'10) כאילו כפות הרגליים החשופות נוגעות בעולם מתפורר. העלים היבשים אחרי התפוררותם הופכים לאבק וכשבאה הרוח, היא מפזרת אותו שווה בשווה בין העצים. הטבע הנופי מתכלה מעצמו. בניגוד לאדם שהגיע זמנו, יש טקס של פרידה ממנו, אך מי סופד לעלים השבירים שהופכים לאבק? הדוברת מביאה את היופי ואת הכיעור במראת שיריה. היופי הוא ההתפעמות של החיים, הכיעור הינו הזקנה והמוות. "וְלֹא יָדַעְתִּי לְהַבִּיט מַעְלָה אֶל עֲנָפִים עֵירֻמִּים/ לְהַרְגִּישׁ אֶת בְּדִידוּתָם בְּקֹר אֵימִים אוֹ אֶת רַגְלַי רוֹמְסוֹת יֹפִי מַפְעִים" (עמ' 10). מוטיב של טיול יש בספר הזה, תחילה הרגליים יוצאות לשוטט ודורכות על עלים שבירים ולרגע אחר הדוברת יכולה להרים עצמה בתוך עצמה "כְּמוֹ חוּט הַמְּטַיֵּל בְּךָ" (עמ'11). מהליכה פיזית מובילה הדוברת את קוראיה לטיול רוחני ש"יַעֲנִיק תְּחוּשָׁה שֶׁאָנוּ צוֹעֲדִים עַל נוֹצוֹת רַכּוּת לָעוּף" (עמ'12). כמה רך וענוג המסע הרוחני, יש בו מן כניעות, סוג של רפיון אפילו הרגע מתפוגג ו"חֶלְקִיקִים נַעֲשִׂים מִתְפַּזְּרִים/וּפַרְפָּרִים סוֹגְרִים כְּנָפַיִם" (עמ'13). זו רק תחושת הרוח שפועמת בה מן "תְּנוּעַת עָלֶה קַלָּה" (עמ'14). תחושה של ריחוף עולה בה.

המוטיב השני הוא מוטיב ההיאספות ופגשתי בו בשלושה שירים במשמעות של אוספת את עצמי מחדש כדי לגלות את עצמי ולהתגלות על-ידי הסובבים אותי. הגילוי בא בצורת בערה. אש גדולה בוערת ויש בה תשוקה אמתית לחיים. פעולת האיסוף הראשונה באה מהזיכרון המתגעגע "שֶׁחֵרוּת זֶה מַשֶּׁהוּ שֶׁאֳסָפִים/וְנֶאֱסָפִים אֵלֶיהָ עִם הַשָּׁנִים" (עמ' 12) והחרות הזאת הנלמדת, היא מתת לנשמה.

עיפרון שחור

פעולת האיסוף השנייה מתארת את יחסי הדוברת למושא נפשה "וְאָסַפְתִּי אוֹתְךָ אֶל יָמַי הַקְּדוּמִים" (עמ'16). מלקטת אוספים מהחיים מתוך הזוגיות. ויש בה ליקוט מתוך בחירה ויש בה ליקוט מתוך בריחה. משחק המילים באותו שורש ב.ח.ר מגלה את ההכלה של הזוגיות. פעם ההכלה היא בשניים ופעם ההכלה היא באחד. פעולת האיסוף השלישית, היא זו המתייחסת לעָבָר של הדוברת "אֳסָפִים הֵשַׁבְתִּי/אֳסָפִים שֶׁל סְרָטִים בַּחֲלָקִים" (עמ' 19). ההכלה באחד היא ההיאספות אל עצמי מתוך מסע אישי מתבונן וזה יופיו של הספר. אני אוספת את עצמי לכמעט לידה מחדש. מגלה את עצמי, מתאפרת מול הראי ולא בחטף, כי אין לי זמן. אני מתאפרת מול הראי ומגלה את נפשי. ופניי יפות ובעיפרון שחור אני מבליטה את גבותיי ואת עפעפיי ותוחמת סומק לעצמות לחיי ומגלה שהמראה הפיזי שלי מואר באהבה. כי אני החלטתי לתת לעצמי מקום בחיי, בעשייה הגדולה שלי כאם לילדים, בזוגיות המוארת שלי עם אישי. זו אני שנולדת מחדש ונבראת מתוך מילותיי.

המוטיב השלישי הוא מוטיב הגילוי או הלידה מחדש. מוטיב זה מתפתח ממש לנגד עיני הקוראים ויוצר איתם חוויה של שיתוף. הגילוי הראשון מספר לנו שהדוברת בשירים היא משוררת "וְאָז אֲנִי כּוֹתֶבֶת/ וְחַיַּי תְּלוּיִים בַּמְּלָאכָה הַזּוֹ...זוֹ הַדֶּרֶךְ הַיְּחִידָה לַהַקְשָׁבָה" (עמ' 7). מסתבר שעם סבלנות באה הפתיחות להרגיש "כִּמְעַט רֶנֶסַנְס חִיַּכְתִּי" (עמ'8). "בַּלַּיְלָה הָאֱמֶת גְּלוּיָה יוֹתֵר" (עמ' 9). "יָכֹלְתִּי לוֹמַר שֶׁיֵּשׁ בִּי כִּסּוּפִים אֶל פְּסִיעוֹת קוֹפְצָנִיּוֹת/ כְּשֶׁצְּעִיפִים מְגִנִּים חוֹבְקִים צַוָּאר וּכְתֵפַיִם" (עמ' 10). "וְאַתְּ מִתְרוֹמֶמֶת מִתְיַשֶּׁרֶת/וְצִלֵּךְ נֶאֱסָף מְדֻיָּק תַּחְתַּיִךְ/וְהִנָּךְ" (עמ' 11) ובשיר אחר "לְהַרְגִּישׁ שֶׁלֵּב אֶחָד אֵינוֹ אוֹחֵז לֵב שֵׁנִי/אֶלָּא מֵנִיחַ לֵב אֶל לֵב" (עמ'12). ואיך מתבצע הגילוי הזה? או מה מרגישים שזה קורה? "וּלְרֶגַע יָדַעְתִּי כַּמָּה רַךְ הוּא קֶסֶם הָאֵין אוֹנִים/כַּמָּה יָפָה הַכְּנִיעוּת/כַּמָּה חֲזָקָה הִיא הַחֻלְשָׁה" (עמ' 13). והדוברת אפילו מפנימה שיעור בחייה" לִפְעָמִים רַק לִפְעָמִים.. הֶאֱמַנְתִּי בַּכְּאֵב וּפָחוֹת בְּשִׂמְחָה" (עמ' 14). ובשיר אחר ההתבוננות אל מסע הלמידה מגלה לדוברת עצמה "שֶׁהַנֶּפֶשׁ מְנַסָּה לִמְצֹא אֶת הָאוֹר בִּמְבוֹךְ הַסְּבָכִים/ וְהַגּוּף חַלָּשׁ לִפְנֵי הַחַגִּים" (עמ' 15). מסע הגילוי הנפשי מוציא אותה מעולמה הפנימי אל עולמה החיצוני, את התמורה הראשונה הדוברת מגלה ישר ב"עוֹרָהּ הָרָגִישׁ הַמָּלֵא" (עמ' 16), שהיה עד לברית קדומה שנחתמה בדם האהבה. ועם הגילוי באו גם התודעה והתובנה ש"נִכְלֶמֶת הָיִיתִי/זֶה כָּל מָה שֶׁהָיִיתִי" (עמ' 17). הייתה זונחת את כל מילות התנאי של אם ואילו והייתה חיה את בערת התשוקה של ההווה. כי ההווה חשוב עם מושא נפשה. וההצהרה הכובשת של הדוברת " זֶה לֹא הַ מָה / זֶה הַאֵיךְ / כָּכָה רָצִיתִי לוֹמַר/ וְשָׁתַקְתִּי" (עמ' 20). השתיקה היא בימת ההשראה וההארה לגעת בעצמה, לגלות את עצמה, להתגלות על-ידי הסביבה ולהיוולד מחדש. ספר כיס ענוג ויפהפה. מומלץ לאוהבי המילה הכתובה.

"כמעט רנסנס" מאת שרית שמיר, 20 עמ'. הוצאה עצמית.
תאריך:  04/01/2017   |   עודכן:  04/01/2017
יהודית מליק-שירן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יחסים בין גברים נחשבו עד לא מכבר לחטא, וענשי מאסר הוטלו על מי שנתפס בהם; ראה מקרה הסופר האנגלי המהולל אוסקר ווילד, שנאסר ולבסוף הוגלה לצרפת. בקרב קהילות ובני דתות מסוימים - זה עדיין נחשב לחטא הכרוך בעונש חמור ביותר. המחזה שפתח צוהר להכרת העולם הנסתר והעלום הזה, אז, היה "הנערים שבחבורה", שעלה בוסט אנד בלונדון. בו לראשונה נחשפו תנועות הגוף האופייניות להומואים, והעלילה כולה הצליחה לסחוף את הצופים לקראת פתיחות לנושא.
03/01/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מאגר החקיקה הלאומי באתר הכנסת מאפשר לראשונה ביקור וירטואלי ב"קו הייצור" של כל אחת מהצעות חוק שהוגשו מאז הכנסת הראשונה ועד היום, ובכנסת הנוכחית אף תוך כדי התנהלות הליכי החקיקה. כך הופך הליך החקיקה בכנסת - מרגע הנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת עד להפיכתה לחוק רשמי - להליך שקוף ונגיש לציבור הרחב באופן שלא היה מעולם.
03/01/2017  |  עידן יוסף  |   כתבות
נסו להיזכר בסרט או בסדרת טלוויזיה בה אדם עובר התקף לב. זה תמיד גבר והוא תמיד אוחז בחזהו, מפלבל בעיניו ומתמוטט, נכון? משום מה נתפסות מחלות לב כעניין גברי, אך העובדות מספרות סיפור אחר: בכל שנה מתות ברחבי העולם 8.6 מיליון נשים ממחלות לב. למעשה, בכל שנה מתות יותר נשים מגברים כתוצאה ממחלות לב.
03/01/2017  |  ד"ר דנה צפת  |   כתבות
במסגרת סיורי בבתי עלמין שונים ברחבי הארץ וכתיבה עליהם, עם דגש על קברים של נפטרים בעלי שם ידוע, או שמאחוריהם סיפור חיים מעניין' סיירתי לא מכבר בבית העלמין האזורי של המועצה האזורית עמק לוד הנמצא בפאתי המושב אחיעזר (כתבה אודות בית עלמין זה תפרסם בקרוב) בין הקברים בבית עלמין זה, צד את עיני קבר עם כיתוב מאוד מיוחד ולא שיגרתי. זה קיברה של חוה מייזליש תושבת המושב הדתי חמ"ד (חיילים משוחררים דתיים). על מצבתה נכתב בזו הלשון: "פ"נ עד ביאת המשיח חוה רבקה מייזליש אוה רובין בת שעפסל ודינה משושלת שקופ מבריינסק. ז' חשוון תרצ"ז - י' אלול תש"ע 2010-1936 קובה - מושב חמד תנצב"ה "היא לא הייתה מושלמת אבל השתדלה" (נכתב על-פי בקשה)". עד כאן לשון הכיתוב על המצבה.
03/01/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בגוש חלב נשמרה הרציפות של חיים יהודיים מתקופת ההתנחלות ועד המאה ה-19, מלבד בתקופה בה היישוב נינטש במאה ה- 17 בשל התנכלויות בדווים.
03/01/2017  |  רבקה שפק ליסק   |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il