|   15:07:40
דלג
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

שקר הסקרים

בכל פעם שמאן דהוא רוצה להוכיח את צדקת דרכו הוא שוכר לו עושי סקרים, דהיינו, עוד שקרים. והנה מדוע וכיצד
26/08/2005  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   תגובות

הסטטיסטיקה היא כלי רב עצמה לחקר האמת, ובאותה מידה להכשרת השקר. הסטטיסטיקה מאצילה הילה של מדעיות על איסוף נתונים ובאמצעותה אפשר להציג כל אמת כשקר, וכל שקר כאמת.

אני מצטט כאן היישר מטקסט רפואי, דוקטור פיטר הייבנס, 1996: "ביישום מחשבה סטטיסטית בתכנון מחקר או ביקורת על מחקר יש להתמקד בהימנעות מטעות מובנית, הטייה, BIAS. להתמקד בזיהוי של השפעת גורמים מתנגשים, Confounding Factors בין המשתנים הנחקרים. הסטטיסטיקה היא תורה של חישוב ועיבוד מספרים אשר משערכת את ההשפעה של האקראיות והגורמים המתנגשים על ניתוח תוצאות המחקר. יש לדעת היכן נמצאים כל אותן הטיות וגורמים מתנגשים בתכנון המחקר, ביסומו, או בניתוחו כדי להימנע מהסקת מסקנות מוטעות".

למרות כל הזהירות, פעמים רבות נפסלים מחקרים, במיוחד בשדות הרפואה והביולוגיה, בשל פגמים מהותיים, כולל זהותם ומניעיהם של עורכי המחקר. ואם במחקרים מדעיים נכון הדבר, הרי שבעתיים נכון הוא בסקרים אשר מהם נדרשים להסיק מסקנות פוליטיות.

בכותרות אדומות של 'ידיעות אחרונות' התבשרנו כי שיעור של 54% מן האוכלוסיה תומך בהמשך גירוש יהודים מארץ ישראל. אפילו בכותרת לא נאמר כי מדובר בסקר ולא בתוצאות של בחירות. לא נאמר איזה אוכלוסיה נסקרה, אבל לו מסרתי מראש כי מדובר בסקר באוכלוסיה הערבית הרי היה הדבר ברור מאליו. אם מדובר באוכלוסיה היהודית הרי הדבר פחות ברור, ואז צריך להתחיל ולדקדק ברחל בתך הקטנה מי ומי הסוקרים, מי ומי הנסקרים, כיצד בוצע הסקר, ואילו שאלות נשאלו.

לדוגמא, אפשר לנסח את השאלה כך: האם אתה תומך בפינוי מתנחלים מן השומרון תמורת הסכם שלום מובטח ומאובטח על-ידי צבא ארצות הברית. המשתתפים בסקר ייבחרו מתוך ספר הטלפונים של רמת השרון, גבעתיים רמת גן, ג'לג'וליה, ורמת אביב, על-ידי התרגיל הפשוט של פסילת התושבים של קדומים שבי שומרון עלי ואלקנה מסיבות טכניות (הם טרקו את הטלפון כאשר הוצגה השאלה). 74 אחוזים יענו בחיוב.

לעומת זאת, שאלה זהה בניסוח שונה: האם אתה תומך בפינוי מתנחלים מן השומרון תמורת הסכם שלום עם הרשות הפלשתינית החמושה במאה אלף קטיושות, הכולל שליטה ביטחונית של הרשות על נמל תעופה לוד, והשבת עקורי שייח' מוניס לביתם ברמת אביב. בטוחני כי שאלה זו תיענה בשלילה על-ידי 99 אחוז מתושבי רמת אביב, ו- 80 אחוז מן האוכלוסיה הכללית.

אחד השקרים הנפוצים ביותר הוא הצגת הדילמה כדלקמן: אנו נמצאים על פרשת דרכים. עלינו לבחור בין ארץ ישראל השלמה, לבין השלום המיוחל. השלום כולל בתוכו בהכרח נסיגה מלאה מיהודה ושומרון, נסיגה הכואבת רק לציבור מסוים, שהוא מיעוט בעם.

מספר השקרים המקופלים בדילמה הזו שווה כמעט למספר השקרים המקופלים בכל אותם סקרים מוטים: אחת, לא היגענו לפרשת דרכים, מכיוון שאני חיים על פרשות דרכים רבות, בנושאים שונים ומגוונים; שתיים, מהם הגבולות של יהודה ושומרון, ועל מי הם מוסכמים מראש? קשה לראות את ההבדל הגיאוגרפי בין קלקיליה לכפר סבא, ועוד יותר קשה לראות את ההבדל הדמוגרפי בין קלקיליה לג'לג'וליה; שלוש, מי בכלל מדבר על ארץ ישראל השלמה, זו שהירדן משמש לה כציר, ולא כגבול?; ארבע, האם התובנה הערבית של 'שלום' תואמת את המושג היהודי של שלום?

מכיוון שאף אחת מן השאלות הללו איננה זוכה למענה של ממש, הרי שהצגת הדילמה הזו היא מטבע ברייתה שקרית. היא באה רק לצורך אחד, והוא הצורך הפוליטי. כפי שאמר יגאל אלון ז"ל לישראל הראל: "לעולם לא נסלח לכם על שהורדתם אותנו מן השלטון".

הצורך היחיד שיש לו חשיבות, הוא השבת הממסד הפוליטי- סוציאליסטי-חילוני שמרכזו בתל אביב והסביבה אל השלטון, ולעזאזל כל שיקול הגיוני, ביטחוני, רעיוני והיסטורי.
הגיון: ההיגיון בנוי ברובו על זכרון מתועד, ועל היקשים. בין שתי נקודות עובר רק קו ישר אחד, אבל אין סוף קוים עקומים. הזכרון הלאומי של היהודים ב- 85 השנים האחרונות הוא של מלחמה בלתי פוסקת בערבים על זכות קיומה של ישות יהודית בארץ ישראל. מעולם לא הושג שלום, או אפילו רגיעה, עקב נסיגה או ויתור על שטח. הסכמת ישראל לתוכנית החלוקה הניבה מלחמה. הנסיגה מסיני שנת 1957 הניבה את מלחמת ששת הימים. ותור על נסיגה מצרית מלאה מסיני במלחמת יום הכיפורים הניבה את הבריחה מסיני.

הדוגמא הקלסית הינה הסכם השלום עם מצרים. מאז הסכם השלום התעצם הצבא המצרי, והוא מגדיר את האויב האסטרטגי שלו בישראל. צבא מצרים הוא עתה הצבא החזק והמאומן ביותר במזרח התיכון, ואת מלחמתו בישראל הוא מנהל דרך אנשי הביניים שלו בעזה. כדי לעשות שלום יש צורך בשותף המכבד את המילה הכתובה והסכמים כתובים. ההיגיון שולל כל הסכם עם תרבות אשר שוללת מראש כיבוד הסכמים לאורך זמן, ועברה רצוף הפרות הסכמים ובריתות.

ביטחון: הסתלקות משליטה צבאית ואזרחית על גב ההר משמעותה בסופו של דבר הסתלקות ממעברות הירדן. הרשות הנושאת עיניה אל המאגר הדמוגרפי הענק אשר בירדן תעשה ככל יכולתה כדי להתחזק, ותביא מאות אלפים מירדן, במימון אירופי. בדברי ימי ארץ ישראל עוד לא היה מצב שבו השולט בשפלה מצליח לשמר על השליטה לאורך זמן לעומת היושב בהר. מהלך תשע-עשרה השנה שבהם שלט שלטון ערבי בהר (יהודה שומרון, גולן) רצוף כולו לחימה בלתי פוסקת אשר בסופה פרצה מלחמה שגבתה מאות קורבנות תוך שישה ימים. לפיכך, איבוד השליטה בהר משמעותו טרור ללא מצרים, ואובדן של השפלה, במוקדם או במאוחר. ואכן, יממה לאחר שהושלם מהלך הרס ההתישבות היהודית במרכז השומרון (נא להביט במפה, חומש מקבילה לנתניה!) נרשמו כעשרה אירועי טרור, הפגנת הטרור האיסלמי בתל אביב, תהלוכות חמושים רעולי פנים בטול-כרם, ואיומים מקיר לקיר לנקמה.

רעיוני: בבסיס ההתיישבות היהודית בארץ ישראל מצויה השיבה לציון, ולא שום דבר אחר. השיבה לציון מבוססת על התנ"ך, ולא שום דבר אחר. לא סוציאליזם ולא צדק חברתי ולא הגשמה לאומית מחליפים את ספר הספרים כבסיס רעיוני לציונות. מי ששולל התיישבות יהודית בחלק זה או אחר של הארץ על-רקע רעיוני שולל למעשה את כל הרעיון הציוני. אם את בית-אל ועלי וחברון ובית לחם אסורים, מדוע תל קסילה ויפו מותרים?

הדמוגרפיה כשלעצמה איננה בסיס רעיוני, ראו נא ראו כיצד פונו יושבי גוש קטיף בכוח הזרוע, כיצד פונו יהודי פולין בכוח הזרוע. העזיבה הגדולה של השפלה אשר אירעה עם הרעשת הסקאדים, לעומת הדבקות של יהודי גוש קטיף במקומם, למרות הרעשת הפצמרים, מוכיחה כי רק הגיבוש הרעיוני יש לו אריכות חיים. בנייתו מחדש של גוש עציון לאחר מלחמת ששת הימים מצביעה כי רק נחישות רעיונית מסוגלת להביא את הריבונות היהודית לקראת מימוש. בנוכחות ריבונות יהודית ישנו פרץ של יצירה יהודית, בשיר מזמור, כתיבה, ייצור. לא בכדי נמצאת הישות היהודית במקום הראשון בעולם ברישום פטנטים.

גם ההגדרה של השפלה בנפרד מן ההר הינה בעייתית. מבט מהיר על שפלת החוף מראה כי מספר הערבים החיים בשפלה (טייבה ג'לגוליה, קלקיליה, טירה, פוריידיס, ג'יסר-א-זרקא, כפר קאסם, טולכרם, בקה אל-גרביה, בקה אל-שרקייה, ועוד רבות ורעות) עולה בהרבה על מספר הערבים החיים בהר באותם קווי רוחב (בעיקר שכם וג'נין). ואילו מספר היהודים החיים כיום בשומרון ההררי (אלקנה, קרני שומרון, קדומים אריאל, ברקן, שבות רחל שילה, וכו') עולה בהרבה על מספר הערבים החיים באפרים ומנשה. הווי אומר, אם לקבל את ההגדרה הגיאוגרפית של 'קופת חולים כללית' של מחוז שרון-שומרון כיחידה אחת, ויתור על יהודי השומרון כמוהו כויתור על יהודי השרון.

היסטורי: אנו כאן בשל ההיסטוריה. הסיפור הלאומי שלנו קשור בארץ ישראל, ולא בשום מקום אחר. יהודי אשר איננו קשור להיסטוריה הזו, סופו שיתבולל בין העמים. ואכן, הרוב המכריע של היהודים התבוללו. בימי בית שני היו בעולם סינים ויהודים במספר די דומה. כיום הסינים מונים מיליארד וחצי, והיהודים חמישה עשר מיליון, ביום טוב. חצי מיהודי ארצות הברית צפויים להתבולל תוך דור או שניים.

ארץ ישראל היא יחידה אחת, מן הנהר ועד הים, ומרכזה ירושלים. מזה אין מנוס. כל יהודי השולל את ההיסטוריה הזו למעשה הפקיע את זכותו לחיות בארץ והוא פולש זר, כמאמר הערבים, שהם בעצמם פולשים זרים. לפיכך מי שמקבל את טענות הערבים על זרות היהודים בארץ הקודש, על האופי הקולוניאלי של ההתיישבות בארץ ישראל, צריך לפי היושר לקום ולהתפנות מארץ ישראל פינוי מרצון, ולעבר כל מחוז חפץ אחר. אנשי הרוח שוללי הציונות (אבנרי, עמוס עוז) מקובלים מאוד בגרמניה, והס מלהזכיר מדוע.

הבה ונערוך סקר, מדעי ומתוקנן, שבו יענו הנסקרים על השאלה הזו. האם אתה תומך בהתפנות מרצון לקליפורניה, בהנחה של קבלת גרין-קארד, עבודה בתחום עיסוקך, ומענק ירידה של מאה וחמישים אלף דולר, שיש להשיב עם רבית במקרה של חזרה לארץ הקודש. בטוחני ש- 54 אחוזים, לפחות, מכלל הנשאלים בסקר כללי מייצג וערוך כדבעי היו עונים בחיוב (דרך אגב, זה נכון גם בדנמרק!). לעומת זאת, אם האוכלוסיה הנסקרת היתה מוגבלת לפי קו אורך מסוים, נאמר, שני קילומטר מזרחית לכביש מספר 6, היינו מקבלים שלילה ב- 80 אחוז של הנסקרים. יהודי יהודה בנימין אפרים ומנשה, הגליל והנגב, יודעים שאין תחליף לארץ ישראל. לעומתם, יהודי תל אביב והחוף, אשר שולטים במירב המשמנים של הארץ, הם בבחינת 'וישמן ישורון ויבעט', ולו נקרתה לפני רבים מהם ההזדמנות היו קמים ועוזבים לעבר שדות ירוקים יותר. האם יש מכון אשר היה מממן סקר שכזה? כמובן שלא. הממסד לא רוצה לשמוע מיהם בניו ובנותיו, ורק מידי פעם, כאשר מתברר כי בתל אביב פועלת מכינה להשתמטות משירות בצה"ל, הם נתקפים מעט חרדה.

הזהרו בסקרים, קוראי העיתונים ומאזיני החדשות. הסקרים מראים בעיקר את מה שבעלי העניין רוצים שיראו. הסקר האמיתי היה בבחירות, ושם מתנגדי הנסיגה ניצחו ובגדול. הם רק לא העריכו נכונה את נפחו של הסוס הטרויאני ששמו אריאל שרון ופורום החווה.

תאריך:  26/08/2005   |   עודכן:  26/08/2005
יובל ברנדשטטר MD
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הקדמה מתחייבת:
26/08/2005  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
הפעלת צה"ל נגד אזרחי ישראל ראוי שתיקרא מלחמת של"ח, מלחמת שלום החווה. כמו לכל מלחמה, גם למלחמת של"ח יש שם, אות, פליטים, ועדת חקירה, עלות. ראש עיריית ת"א רון חולדאי נדרש למנוע גירוש פליטים, ולא להמיט חרפה על העיר העברית הראשונה.
26/08/2005  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
אחד הפרקים המכוערים של תחילת שנות החמישים, היה תהליך הפוליטיזציה של מערכת החינוך. יום אחד נולד במוחו של מישהו בממשלת ישראל דאז, להנהיג זרמים בחינוך. כך נולד "הזרם הכללי", "הזרם הדתי" ו"זרם העובדים". לא נרחיב את הדיבור על הצליל והקונוטציה המגעילים של המילה "זרם", אך מה חטאו ילדים רכים שנגזר עליהם להיות מסומנים כבר מקטנותם על-פי השתייכות פוליטית?
26/08/2005  |   נחמיה תנא  |   מאמרים
אבק הדחפורים הגורסים 2,800 בתים ברצועת עזה ובצפון השומרון מתאבך עדיין בחלל האויר, ועיני כולנו מופנות כבר אל האייטם התקשורתי הבא, אל מלחמת העולם שרון-נתניהו. השאלה הגורלית המנסרת עתה בחלל עולמנו היא... האם יתפרק הליכוד? או שמא עלינו לרדת למקלטים מחמתו של "המפץ גדול"- או שבכלל השד אינו נורא כל כך, ונסתפק רק בניילונים על החלונות, כנגד "המפץ הקטן".
26/08/2005  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
הבן שלי המשרת בצה"ל לאחר שראה את תוכניות העקירה בא אלי בשאלה הבאה: אבא אני מאד אוהב אותך, ואני יודע שאתה אוהב אותי לנצח נצחים, אבל תאמין לי, אבא, שאם תיזרוק אותי מהבית, יהיה לי מאד קשה לאהוב אותך. אז איך ולמה הקדוש ברוך הוא זורק את הילדים הכי אהובים שלו מהבית שלהם? זאת למרות שהם ציבור מאד ערכי וציוני במדינה, ולאחר שעשה להם אלפי ניסים, ומספיק רק לראות מה עושה קסאם אחד שפוגע בערבים במקום במתנחלים?
26/08/2005  |  הרב יעקב הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
ירון פרידמן
ירון פרידמן  |  
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלג...
איילת שקד
איילת שקד
הם לא בחרו לעמוד על איזו גבעה ולירות. הם שעטו לעבר נחילי המחבלים, הרגו הרבה מהם, ולמעשה הצילו חיים רבים של תושבי נחל עוז והסביבה
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
לכל אדם יש את ה"נפש הבהמית" שלו, הנפש המחייה את גופו בגשמיות, אך יש בה גם רצונות ומידות רעות ו'בהמיות'
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il