|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

75 שנה לוועידת ואנזה

קוניאק, כריכים והשמדה

שעה וחצי - זה מה שנדרש לשורה של פקידים נאצים בכירים כדי להסדיר את הסוגיות העיקריות הקשורות לרצח העם היהודי. הם התכבדו בקוניאק, סעדו את ליבם וחתמו על גזר דין מוות ל-11 מיליון בני אדם
20/01/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
הווילה. תכנון מוקדם וביצוע קפדני

לשונו של המסמך מלאה בשיבושים המלמדים שמחברו הושפע מאנגלית. יש בו טעויות עובדתיות וחוסר היגיון על ימין ועל שמאל. המספרים הנקובים בו דמיוניים. שרשרת הפיקוד המצוינת בו נוגדת את כללי המינהל התקין. נכללות בו הצהרות כוזבות. מקורו של המסמך לוט בערפל. המסמכים הנלווים אליו מלאים טעויות כרימון. המסקנה האפשרית היא אחת ויחידה: מדובר בזיוף!

על פני לא פחות מ-20 עמודים מונה יוהנס פיטר ניי את הפגמים, הטעויות והליקויים שמצא בפרוטוקול ועידת ואנזה, בהזמנות לוועידה וביתר המסמכים הקשורים אליה. ניי איננו מכחיש שואה, חס וחלילה; הוא רק "היסטוריון רביזיוניסט" המבקש לגלות את האמת מתוך עיון מחודש ומעמיק במסמכים, בלא דעות קדומות כלשהן. ככזה הוא מגיע כאמור למסקנה הנחרצת לפיה הפרוטוקול, אחד המסמכים המפורסמים ביותר בתולדות השואה, אינו אלא זיוף.

אין מקום להתעמת עם מכחישי שואה, יהא אשר יהא התואר המכובס שהם מעניקים לעצמם. נציין רק זאת: במשפטו בירושלים, כאשר עמל להקטין את משמעותו של כל מסמך ששמו הופיע בו, ואף הרחיק לכת עד כדי העלאת טענות זיוף, אישר אדולף אייכמן את קיומה של ועידת ואנזה ואת האותנטיות של הפרוטוקול.

מדוע הקדיש ניי מאמצים כה רבים להכחיש את פרוטוקול ואנזה? התשובה פשוטה: משום שזהו המסמך המרשיע ביותר שהגיע לידינו בנוגע לתכנונו וביצועו של הפתרון הסופי. מבין מאות אלפי המסמכים העוסקים בגורלם של יהודי אירופה, אין כמו הפרוטוקול להוכחת התכנון המוקדם, הכוונה הרצחנית והביצוע המדוקדק של רצח העם היהודי.

הוראה לרצח, לא רמז
המסמך המרשיע ביותר שבידינו

השני בהיררכיה הנאצית, הרמן גרינג, הוא שהורה בכתב לעשות את כל ההכנות "לפתרון כולל של השאלה היהודית בתחום ההשפעה הגרמני באירופה" ולהגיש לו הצעה כוללת לביצוע "הפתרון הסופי של השאלה היהודית". אך מה היה טיבו של "פתרון" זה? האם הצמרת הנאצית הורתה במודע על השמדת יהדות אירופה, או שמא האירועים התגלגלו והסלימו מעצמם?

כיום ברור, שאדולף היטלר לא נתן פקודה בכתב לרצוח את יהודי אירופה, למרות שאין כל ספק שהוא נתן הוראה זו. השני בהיררכיה הנאצית, הרמן גרינג, הוא שהורה בכתב לעשות את כל ההכנות "לפתרון כולל של השאלה היהודית בתחום ההשפעה הגרמני באירופה" ולהגיש לו הצעה כוללת לביצוע "הפתרון הסופי של השאלה היהודית". אך מה היה טיבו של "פתרון" זה? האם הצמרת הנאצית הורתה במודע על השמדת יהדות אירופה, או שמא האירועים התגלגלו והסלימו מעצמם?

התשובה הברורה לכך מצויה בפרוטוקול ועידת ואנזה, ומכאן חשיבותם העצומה של הוועידה ושל הפרוטוקול. יוזם הוועידה ומי שישב בראשה, מפקד משטרת הביטחון והס"ד, ראש המשרד הראשי לביטחון הרייך, ריינהרד היידריך, הציג ל-15 הנוכחים טבלה מפורטת של מספר היהודים בכל ארצות אירופה, שהסתכם ב-11 מיליון. לאחר מכן הבהיר מה יעלה בגורלם:

  • "תחת הנהגה מתאימה יש, במהלך הפתרון הסופי, להוביל באופן מתאים את היהודים לגיוס עבודה במזרח. אותם היהודים הכשירים לעבודה יובלו לשטחים אלה בפלוגות [עבודה] גדולות, תוך הפרדה בין המינים, כסוללי כבישים; חלק גדול מהם יאבדו ללא ספק בתהליך ההתמעטות הטבעית. אלה שייוותרו עד הסוף, הם בלי ספק אותו חלק שיש לו כושר התנגדות גדול ביותר, ולו יינתן טיפול מתאים, כי הוא מהווה ברירה טבעית, ובמקרה של שחרור ישמש כגרעין לבניית יהודי חדש (ראה נסיון ההיסטוריה)".


נניח בצד את השאלה, מה יעלה בגורלם של מי שאינם ראויים לעבודה. מי שירצה, יוכל לטעון שמאחר שלא נאמר דבר – אולי לא ייעשה להם דבר. אך ההמשך ברור כשמש: מי שלא ימות תוך כדי עבודת הפרך – יקבל "טיפול מתאים" כדי להבטיח שלא ישרוד. זה לא רמז לרצח; זו הוראה לרצח.


אידיאולוגיה, יעילות ויכולת
היידריך. להבטיח את שליטתו [צילום: בונדסארכיב]

מעבר לכך, הפרוטוקול מהווה עדות מצמררת למה שהפך את השואה לאפשרית: שילוב של אידיאולוגיה רצחנית, יעילות פקידותית ויכולת תעשייתית. האידיאולוגיה הגזענית-אנטישמית הפכה את היהודי לתת-אדם מזיק ומסוכן, שחובה להיפטר ממנו על-מנת להגן על העם הגרמני. היעילות הפקידותית הייתה חיונית לצורך ביצועו של מבצע ענק וחסר תקדים ביבשת הנתונה במלחמת עולם. היכולת התעשייתית איפשרה להשמיד בצורה מהירה, ואפילו כדאית מבחינה כלכלית, 6 מיליון בני אדם.

הממשל ברייך השלישי – בניגוד למה שמקובל לחשוב – היה סבך של אינטרסים, אינטריגות, סמכויות כפולות ומשולשות, מאבקי כוח בלתי פוסקים. היו לכך סיבות רבות: אופיו הבוהמייני של היטלר, חששו מפני צבירת כוח רב מדי בידיים מועטות מדי, התרכזותו בנושאים העיקריים וסלידתו מעיסוק בפרטים, הכוחניות של יתר בכירי הממשל, וגם פוליטיקות פנימיות וארגוניות כמו בכל מקום. התוצאה הייתה, שנודעה חשיבות עצומה ליכולתם של הפקידים – נאצים נאמנים גם הם – לבצע את המדיניות שכן הותוותה. אלו בדיוק היו האנשים שנאספו בווילה שברחוב אם גרוסן ואנזה 58-56 בבוקרו של יום חורף, 20 בינואר 1942.

בראשם ישב ריינהרד היידריך, שיזם את כינוס הוועידה. אבל מה הייתה מטרתה? היידריך ביקש להבהיר לכל הנוכחים – שייצגו גופים שגם להם היה עניין ב"שאלה היהודית" – שהוא-הוא הסמכות העליונה בנושא רב-חשיבות זה. כל האחרים – משרד הפנים, המשרד לשטחים הכבושים במזרח, הממשל בפולין הכבושה והיתר – צריכים לשתף עימו פעולה. וזה אומר: להישמע להוראותיו ולהעניק לו את כל הסיוע האפשרי בדרך לביצועו של רצח העם.

הוועידה גם הייתה המקום בו הובטח התיאום שהיה חיוני לביצוע ההשמדה. מאות אלפי יהודים נרצחו בחודשים שקדמו לה, אך לעוסקים בכך היה ברור שלא ניתן להמשיך בשיטה של הוצאות להורג המוניות ביריות. זה היה פומבי מדי, לא יעיל ובעל השפעות שליליות על המְבצעים בשטח. המעבר לרצח עם שיטתי ותעשייתי במחנות ההשמדה, חִייב שיתוף פעולה רב-זרועי; בלעדיו, השואה לא הייתה יוצאת לפועל, ודאי לא בממדים הנוראים בהם התבצעה. דווקא בשל התוהו ובוהו ששרר ברייך השלישי, הייתה חובה שהרצח יבוצע בצורה המסודרת ביותר. ואכן, התיאום שהושג בוואנזה עמד במבחן המציאות והתוצאה.

הרוצחים מאחורי שולחן הכתיבה
חדר הוועידה. גלגלי מכונת ההשמדה

בלעדיהם לא היו הפושעים שבצמרת (היטלר, גרינג, הימלר וחבר מרעיהם) יכולים ליישם את תוכניותיהם האכזריות, ובלעדיהם לא היו מפעילי מכונות הירייה ומחדירי הציקלון-בה מחסלים בקור רוח נשים וגברים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות

ועידת ואנזה לא הייתה המקום בו הוחלט על השמדת העם היהודי. ההחלטה על כך התקבלה בשלבים, בין מאי לנובמבר 1941. ההזמנות לוועידה, שנועדה להתקיים במקור ב-9 בדצמבר 1941, יצאו בסוף נובמבר – לאחר שהיטלר הורה להשמיד את העם היהודי כולו. מטרתה הייתה לתאם ציפיות, לארגן את המבצע ולקבוע את שרשרת הפיקוד: היטלר-הימלר-היידריך. דחייתה של הוועידה, בשל ההתקפה היפנית על פרל הרבור וכניסתה של ארצות הברית למלחמה, לא שינתה את מטרתה ואת תוצאותיה.

ועידת ואנזה – אירוע של שעה וחצי בסך-הכל, שהותיר אחריו מסמך בן 15 עמודים – הייתה נקודת ציון מהותית ורבת חשיבות, אך לא אירוע מבודד. יש לראות את מקומה בתהליך שהוביל לאושוויץ, מיידנק וטרבלינקה, לצד הקשר בינה לבין המצב הצבאי בחזיתות השונות ובעיקר בברית המועצות. גם לכך יש חשיבות רבה.

הלקח מוועידת ואנזה הוא, שלא תמיד פני הרצח הם של היורים בבאבי-יאר או של מפעילי תאי הגזים בבירקנאו. הרוצחים מאחורי שולחן הכתיבה, אשר ישבו אל מול האח ודנו בשלווה בגורלם של 11 מיליון בני אדם; יושב-ראש הישיבה, שסיים את יומו המוצלח בלגימת קוניאק; רושם הפרוטוקול שמיהר להפוך את המשפטים הטכניים למציאות עקובה מדם – כל אלו היו הגלגלים שהניעו את מכונת ההשמדה. בלעדיהם לא היו הפושעים שבצמרת (היטלר, גרינג, הימלר וחבר מרעיהם) יכולים ליישם את תוכניותיהם האכזריות, ובלעדיהם לא היו מפעילי מכונות הירייה ומחדירי הציקלון-בה מחסלים בקור רוח נשים וגברים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות.

מתוך המבוא לספר "הנדון: השמדה", הוצאת מודן, 2012.
תאריך:  20/01/2017   |   עודכן:  20/01/2017
איתמר לוין, שלומית לן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קוניאק, כריכים והשמדה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
20/01/17 15:59
 
שוחר-שלום
20/01/17 17:21
 
אלטע קאקער
20/01/17 23:08
 
שוחר-שלום
21/01/17 18:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
ג'ורג' סילאג'י ירצה שנת מאסר על עבירות מרמה וזיוף שביצע כלפי ניצולי שואה בעת שהיה עורך דין ונוטריון - קבע (15.1.17) שופט בית משפט השלום בבאר שבע, רון סולקין.
19/01/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות

18/01/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
תגלית מרגשת נחשפה במהלך חפירות הארכיאולוגיות שנערכו במחנה ההשמדה סוביבור: במקום התגלה צריף גזיזת השיער אליו הוכנסו נשים לפני שליחתן לתאי הגזים, וביסודות המבנה התגלו סיכות שיער ותכשיטי נשים אישיים שהושארו שם לפני יותר מ-70 שנים.
15/01/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
בתמונה: ד"ר דניאל מונוז, רופא משפטי, מראה את גולגלתו של הפושע הנאצי ג'וזף מנגלה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סאו פאולו שבסאו פאולו ברזיל. רבים מניצולי השואה עשויים לראות בשיעור "טוויט" אירוני לאור העובדה שתלמידי הרפואה המשפטית בברזיל לומדים כעת לתואר הנכסף עם שרידיו של הנאצי שהיה אחראי לעינוייהם של מיליוני יהודים בשואה.
12/01/2017  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
יהודי שנאסר בידי ברית המועצות בליטא, הוגלה לסיביר ונספה שם - ייחשב לקורבן שואה לעניין הטיפול ברכושו שנותר בישראל. כך קובעת (28.12.16) שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, נאוה בן-אור, אשר מצאה, כי הכשרת היישוב מכרה שלא כדין לקרן הקיימת בשנת 1946 אדמות שרכש ממנה קורבן שואה בשנות ה-30.
12/01/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il