|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

דוח ועדת רבינוביץ' - <br>רפורמה במערכת מיסוי מקרקעין

הוגש בנובמבר 2001;
שני חלקים עיקריים: פרק המבוא ופרק ההמלצות
12/06/2002  |     |   מקורות   |   תגובות
 שמות קשורים
  יאיר רבינוביץ

מבוא

בתחילת חודש אוגוסט 2001 מינה סגן ראש הממשלה ושר האוצר מר סילבן שלום ועדה ציבורית לבחינת רפורמה במערכת מיסוי המקרקעין.

רו"ח יאיר רבינוביץ נתמנה כיו"ר הוועדה, וחברים בה (לפי סדר א' ב') גרי אגרון, עו"ד (רו"ח); אהרון אליהו, רו"ח; ד"ר אבי אלתר, עו"ד; שרונה ארליך; אודי ברזלי, עו"ד (רו"ח); אבי גפן; ד"ר משה דרוקר, עו"ד (רו"ח); רחל הולנדר; אביגדור יצחקי, רו"ח; ד"ר צבי ליבר; ארנון רבינוביץ; ועו"ד מאיר קפוטא, ששימש כחבר וכמרכז הוועדה.

הוועדה נתבקשה לגבש בתוך 60 ימי עבודה הצעות לרפורמה במערכת מיסוי המקרקעין שתתקן עיוותים, תסיר חסמי מס, תשפר את רמת הוודאות ואת הליכי הבקרה, ותאיץ את הפעילות בענף המקרקעין, שנקלע למיתון. בגיבוש המלצותיה נתבקשה הוועדה להתחשב במגבלות תקציב המדינה. מאז החלה הוועדה בעבודתה העמיק המיתון הכלכלי בעולם כולו ובמשק הישראלי, וגדלה הדחיפות שביישום צעדים מיידיים לעידוד שוק המקרקעין.

הוועדה גיבשה תוכנית כמפורט בדו"ח זה, הכוללת מספר רב של צעדים בתחום המיסים הממשלתיים על מקרקעין, במגוון רחב של תחומים, הניתנים ליישום בתוך פרק זמן קצר. המטרה להביא להקדמת הפעילות בשוק המקרקעין ולהאצתו בתקופה קשה של מיתון בישראל ובעולם, וכן לאפשר בחינת יישומם והשפעתם של הצעדים, שחלקם חדשניים, על שוק המקרקעין ועל הכנסות המדינה, נקבעו חלק מהצעדים כהוראת שעה. בתום תחולת הוראת השעה, ולאחר שייבחנו יישום הצעדים והשפעתם כאמור, ניתן יהיה לשקול חקיקתם, בתיקונים המחויבים, כהסדרי קבע. מכלול השינויים והתיקונים המוצעים על-ידי הוועדה מהווה רפורמה כוללת וחסרת תקדים בתחום מיסוי המקרקעין בישראל.

בגיבוש התוכנית התייחסה הוועדה לכל שכבות הציבור, וזאת לאחר ששמעה משלחות ודנה בעשרות פניות והצעות, שבהן פורטו בעיות המציקות לציבור הרחב. התכנית כוללת הצעות רבות הצפויות להשפיע על כלל האזרחים, לרבות שכבות חלשות, במגוון תחומים כגון זכאי משרד השיכון, פנסיונרים המבקשים לעבור לבית אבות, בנייה להשכרה, פינוי-בינוי של מתחמי מצוקה, החלפת דירות מגורים ונכסי מקרקעין אחרים, עידוד למעבר לאזורי הפריפריה, ועוד.

הוועדה עשתה מאמץ מיוחד להציע שינויים שיהיה בהם כדי לשחרר חסמי מיסוי המקשים על שוק המקרקעין, בלי שיישומם יהיה כרוך בעלות תקציבית גבוהה, וזאת לאור המצוקה התקציבית הקשה בה שרויה המדינה בעת זו.

חלק ניכר מההמלצות הכלולות בדו"ח אינן כרוכות בעלות תקציבית, מאחר שמדובר בהסרת חסמים ביורוקרטיים ומינהליים או שמדובר בתחומים שבהם הפעילות כיום היא מצומצמת ביותר וממילא השינויים לא יגרמו להפסד מס. צעדים אחרים המוצעים על-ידי הוועדה צפויים לגרום להאצת פעילות בשוק המקרקעין בשיעור העולה על הממוצע בתחומי מיסוי אחרים. בתחום המקרקעין, מרכיב המיסוי מהווה חסם אפקטיבי לביצוע עסקאות, ולכן הפחתת מיסים מאיצה את הפעילות יותר מאשר בתחומים אחרים. חלק מההמלצות הן לתקופה מוגבלת, והן יביאו להקדמת עסקאות ולהגדלת ההכנסות ממיסים בשנתיים הקרובות. באופן מיוחד סבורים חברים בוועדה, כי הקלות המס שיינתנו לשחלוף נכסי מקרקעין ישחררו חסמים ויגרמו להגדלה משמעותית במספר העסקאות במשק.

להערכת מומחים שהוועדה נועצה בהם, בהנחה שמכלול הצעדים עליהם ממליצה הוועדה יביאו, בין היתר, להקדמת פעילות בהיקף של 5% - 7.5%, ניתן לצפות שהפסד ההכנסות נטו מיישום מכלול הצעדים המוצעים יהיה כ-200 עד 300 מיליון ש"ח בשנת 2002, וסכומים נמוכים מכך בשנת 2003 ו-2004.

המלצות הוועדה מתייחסות לתחום המיסים הממשלתיים בלבד, ויהיה צורך, בהמשך הזמן, לערוך שינויים בתחומים נוספים כגון פעילות מינהל מקרקעי ישראל והרשויות המקומיות - תחומים שלא היה סיפק בידי הוועדה לדון בהם לעומקם במסגרת הזמן שנקבעה לעבודתה. הוועדה מציעה לשלב את יישום המלצותיה במבצעים מיוחדים שייערכו על-ידי הגורמים הממשלתיים, הציבוריים והפרטיים הפועלים בתחום הבנייה במטרה להבטיח ריכוז של תמריצים והנחות בשנה הקרובה לתושבי המדינה ולתושבי חוץ, שישפיעו על הפעילות התחום המקרקעין בישראל דווקא בתקופה של אי ודאות כלכלית וביטחונית גוברת. הוועדה סבורה, כי על הגורמים המתאימים לדאוג לכך, שהגדלת הפעילות בשוק המקרקעין, שתבוא בעקבות יישום ההמלצות, תנוצל להתייעלות הענף ולהוספת עובדים ישראליים בתחום הבנייה, ולא תשמש עילה להגדלת מספר העובדים הזרים.

המלצות הוועדה התקבלו פה אחד על-ידי כל חברי וחברות הוועדה, כולל הגורמים המופקדים על ביצוע ההמלצות ברשויות המס ובמשרדי הממשלה, שנציגיהם נטלו חלק בגיבוש ההמלצות כחברים וכמשקיפים בוועדה.

במטרה למנוע מצב שבו, בעקבות הדיון בהמלצות והציפיות למימושן, יידחו עסקאות בשוק המקרקעין, מציעה הוועדה לפעול בהקדם לאימוץ ההצעות ולאישורן בידי קובעי המדיניות והמחוקקים תוך קביעת תחולה לחוקים מיום 7.11.01. הוועדה ממליצה להאיץ ככל האפשר את הליכי החקיקה ולהשלימם עוד לפני תום השנה הנוכחית.

הוועדה בדעה, שיישום ההמלצות מחייב היערכות מהירה ומיוחדת של אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ושע"מ, וממליצה להקצות את האמצעים הדרושים לכך.

הוועדה מביעה בזה את תודתה והערכתה לכל האנשים שתרמו מזמנם ומכשרונם לעבודתה ומקווה שההמלצות יתרמו לשיפור מערכת מיסוי המקרקעין בישראל.).

הפחתת קבע בשיעור מס שבח

שיעור מס שבח מקרקעין יופחת ל-25% לגבי כל שבח מקרקעין שייצבר החל מהיום הקובע.

הפחתות זמניות בשיעורי מס שבח

1. מכירת מקרקעין שתבוצע עד תום שנת 2002 תזכה בהנחה במס שבח מקרקעין בשיעור 20% מהמס לפני ההנחה, ומכירה שתבוצע בשנת 2003 תזכה בהנחה בשיעור 10% מהמס לפני ההנחה. הפחתת שיעור המס תחול על כל השבח שנצבר על הנכס, כולל בתקופה שקדמה ליום הקובע.

2. רכישת מקרקעין בתקופה הקובעת תזכה בהנחה במס שבח מקרקעין במועד מכירתם, גם לאחר תום התקופה הקובעת. ההנחה תהיה בשיעור של 20% מהמס לפני ההנחה - לגבי מקרקעין שיירכשו מהיום הקובע ועד תום שנת 2002, ובשיעור 10% לגבי מקרקעין שיירכשו בשנת 2003.

פחת מואץ על מקרקעין

יוגדלו שיעורי הפחת לגבי נכסי מקרקעין שיירכשו בתקופה הקובעת. רכישה שתבוצע עד תום שנת 2002 תזכה בהגדלת שיעור הפחת ב-50%, ורכישה בשנת 2003 ב-25%.

הפחתות בשיעורי מס רכישה

1. רוכשי דירות שהם זכאי משרד השיכון יזכו בתקופה הקובעת להפחתת מדרגת מס הרכישה הראשונה מ-0.5% ל-0%.

2. שיעור מס הרכישה המירבי יופחת מ-5% ל-4.5%, לגבי רכישות שיבוצעו עד תום שנת 2002, ול-4.75% לגבי רכישות שיבוצעו בשנת 2003.

ביטול מס מכירה

יבוטל מס המכירה. אם בשל מגבלות תקציב לא ניתן יהיה לבטל את המס לחלוטין, יחול הביטול על דירות מגורים ועל נכס שיירכש לאחר היום הקובע. כמו כן יותר מס המכירה בניכוי לצורכי מס.

הקלות מס בשחלוף מקרקעין

בתקופה הקובעת יינתן פטור מלא ממס שבח ופטור חלקי ממס רכישה -

- בשחלוף של מבנה עסקי אחד במבנה עסקי אחר, או שחלוף של מבנה עסקי בקרקע שתיבנה;

- בשחלוף של דירות מגורים;

- בשחלוף של נכס במרכז הארץ בנכס באיזורי עדיפות;

- בשחלוף של נכס מקרקעין לשם מעבר לבית אבות;

פינוי-בינוי

יוסרו חסמי מיסוי המקשים על ביצוע פרויקטים של פינוי-בינוי:

- החלפת דירה בדירה במסגרת מבצע פינוי-בינוי, כולל הליך הרפרצלציה, לא יחויבו במס שבח ובמס רכישה בידי בעל הדירה.

- יזם הפרויקט לא יחויב במס רכישה לגבי מרכבי הקרקע המתייחס לדירות הניתנות לדיירים המתפנים.

- היזם יהיה פטור ממע"מ על אספקת שירותי הבנייה לדיירים המפונים או על בניית דירה חליפית עבורם.

הוצאות מימון

יותרו בניכוי הוצאות מימון ריאליות על נכסי מקרקעין, לרבות הוצאות ריבית ריאלית על משכנתא, כנגד השבח ממכירת המקרקעין במועד מכירתם. לא יותרו בניכוי מההכנסה השוטפת הוצאות ריבית ששולמו בגין רכישת דירה פרטית למגורים.

בנייה להשכרה

יוסרו חסמי מיסוי שונים המקשים על ביצוע פרויקטים של בניה להשכרה, באופן שיגדיל את הכדאיות הכלכלית ויסיר חסמים ביורוקרטיים ומנהליים.

איחוד, חלוקה ופיצול מקרקעין

יוסרו חסמי מיסוי המונעים איחוד וחלוקה של חלקות מקרקעין וכן חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים, ויתאפשר פיצול עסקאות הנמשכות זמן רב בהתאם לקצב התקדמות הפרויקט.

נכסים המושכרים בדמי מפתח

ייקבעו הקלות במס שבח ובמס רכישה במטרה לתמרץ העברת נכסים המושכרים בדמי מפתח מהבעלים לדיירים או מהדיירים לבעלים, ולצמצמם את היקף הבתים המושכרים בשכירות מוגנת.

עסקאות קומבינציה

בעלי קרקע המבצעים עסקת קומבינציה יוכלו לבחור במסלול לפיו יחושב אירוע המס רק במועד השלמת הבנייה או מכירת הנכס נשוא הקומבינציה, לפי המוקדם, תוך ויתור על פטור ממס במימוש דירות המגורים שייבנו על הקרקע.

איגודי מקרקעין

- מכירת מניות באיגוד מקרקעין תחויב במס לפי עקרונות חלק ה' לפקודת מס הכנסה.
- יתאפשרו שינויי מבנה ומיזוגים בהם מעורבים או נוצרים איגודי מקרקעין.
- הקצאת מניות באיגודי מקרקעין לא תהא חייבת במס שבח ובמס רכישה

הקלות במס לתושבי חוץ

שר האוצר יוסמך לתת הקלות במס בתחום המקרקעין לתושבי חוץ לגבי השקעות התורמות למשק הישראלי ביצירת מקומות עבודה לישראלים, ובהאצת הפעילות העסקית בתחום הבנייה.


אופצית מקרקעין

אופציות מקרקעין תהיינה פטורות ממס שבח וממס רכישה

מידע לציבור

ייחשף לציבור מידע ביחס למחיר עסקאות מקרקעין הכולל במאגרי המידע של אגף מיסוי מקרקעין, במטרה להביא ליתר שכלול ושקיפות בשוק המקרקעין.

תאריך:  12/06/2002   |   עודכן:  12/06/2002
ועדת רבינוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היה זה יומו של עופר נמרודי. מול קהל של סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה - בעיקר פרחי משפט וממשל, הציג נמרודי (יום ג', 11.6.02) את גירסתו, במה שמוכר וידוע בציבור כ"פרשת נמרודי"; אך מה שזה באמת: "פרשת מזרחי-ארבל-רובינשטיין".
11/06/2002  |  יואב יצחק  |   מקורות
עכשיו אפשר לפרסם ספרים גם במחלקה ראשונה. בחינם, ללא תשלום.
29/05/2002  |  יואב יצחק  |   מקורות
עירית לינור ביטלה את המנוי על עיתון הארץ, וכתבה לראשי העיתון - המו"ל עמוס שוקן, העורך חנוך מרמרי ועורך המשנה יואל אסתרון;
הנה הנימוקים שלה, המדברים בעדם; ובהמשך תגובתו של מו"ל, עמוס שוקן, שהגיב במכתב ללינור.
25/04/2002  |  עירית לינור  |   מקורות
שר ההגנה של ארה"ב הודיע ב-2.4.02 כי סדאם חוסיין הקים קרן למימון מלגות למחבלים מתאבדים. כיצד צריך הציבור המתורבת בעולם להתייחס לשיטות החדשות של טרור וחבלה ולצורות הציניות של מימונו?
23/04/2002  |  הלנה בונר  |   מקורות
21/04/2002  |  משרד התעשיה והמסחר  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il