בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
שבעה עשר בתמוז, נקבע יום תענית ואבל לדורות, יום מועד לפורענויות על חמישה אירועים שאירעו בו: שבירת לוחות הברית, ביטול קרבן התמיד, שריפת התורה על-ידי אפוסטומוס, העמדת צלם בהיכל והבקעת חומת העיר ירושלים על-ידי הרומאים
|
בית המקדש [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
חודש תמוז שאנו עומדים בפתחו אין בו לא חג ולא מועד. חודש זה מציין בפנינו את החורבן והצרות שעם ישראל עבר במהלך הדורות. אם היינו רגילים לחשוב שחודש מנחם, אב הוא החודש הכי קשה, שהרי "משנכנס אב ממעטים בשמחה", אך לא כך הדבר חודש מנחם - אב רובו נחמה, ובו אנו מציינים את ט"ו באב כיום טוב, יום של שמחה ורעות, יום שבו הותרו השבטים לבוא זה בזה והותר לשבט בנימין לבוא בקהל. שבעה עשר בתמוז, נקבע יום תענית ואבל לדורות, יום מועד לפורענויות על חמישה אירועים שאירעו בו: שבירת לוחות הברית, ביטול קרבן התמיד, שריפת התורה על-ידי אפוסטומוס, העמדת צלם בהיכל והבקעת חומת העיר ירושלים על-ידי הרומאים. שלוש שנים צרו הרומאים סביב לחומות ירושלים ולא יכלו להבקיעם. כתוצאה ממלחמות אחים ושנאת חינם נחלשו מגיני העיר והרומאים התגברו עד אשר ביום י"ז בתמוז הצליחו לבקוע את חומת העיר ולהיכנס לעיר ירושלים. עם הבקעת העיר הוכרעה למעשה המערכה על ירושלים ובמשך שלושה שבועות נמשכו הקרבות בתוך העיר ובתשעה באב נכבש הר-הבית ונשרף בית המקדש השני וצרת הגלות החלה. יש לציין שחומות ירושלים הובקעו גם בימי בית ראשון על-ידי הבבליים בט' בתמוז. הבקעת חומת העיר הייתה השלב האחרון לפני הכיבוש וחורבן בית המקדש שהתרחש בתשעה באב. הרמב"ן בתורת האדם שער האבל (עמודים 243-242) מסביר את חשיבות הצום דווקא בי"ז בתמוז ולא בט' בתמוז שבו הייתה הבקעת חומת העיר ירושלים בבית הראשון. סיבה ראשונה: כיוון שחורבן בית שני חמור יותר בגלל הצרות הרבות שהיו בו. סיבה שנייה: אין מתענין בט' בתמוז כדי לא להטריח את הציבור יתר על המידה. הרמב"ן ממשיך שאכן בתחילה בעקבות חורבן בית ראשון צמו בט' בתמוז, אך לאחר חורבן בית שני העתיקו את הצום לי"ז בתמוז כנראה שעקב היות הצרה הזאת פעמיים, משמעותם של דברים שלא נלמד הלקח של החורבן הראשון ועל-כן בפעם השנייה הדבר חמור יותר. מדוע אם-כן אין צמים גם בט' תמוז וגם בי"ז תמוז? על כך משיב הרמב"ן שתי תשובות. הראשונה: שאין להטריח את הציבור שיצומו שני צומות בהפרש של שמונה ימים. השנייה: בנביא זכריה (פרק ח', ט') מוזכרים ארבעה תאריכים של הצומות על-פי מנין החודשים והכוונה שרק צום אחד צמים בכל חודש ולא יותר. למרות שהמצור בבית המקדש הראשון הובקע בט' תמוז התענית היא בי"ז בו מהטעם שמביא הירושלמי במסכת תענית (ד', ה') שאכן מצד האמת גם בחורבן בית המקדש הראשון הייתה הבקעת החומה בי"ז תמוז אלא בהיות ומרוב הצרות טעו בחשבון. התאריך י"ז בתמוז מאחד שני תאריכים קרובים בחודש תמוז ושניהם מציינים אירוע זהה הקשור לחורבן הלאומי בשתי תקופות היסטוריות שונות ובהפרש של כ-650 שנים.
|
תאריך:
|
04/07/2017
|
|
|
עודכן:
|
04/07/2017
|
|
חניאל פרבר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
רפאל עמאר
|
12/07/17 20:42
|
|
2
|
|
רפאל עמאר
|
13/07/17 10:12
|
|
עורכת הדין ארנה לין היא עורכת דין מן השורה הראשונה, משרדה עוסק בענייני עבודה, היא מעורבת ברבים מסכסוכי העבודה המאד בולטים במשק, היא ייצגה את הפרקליטים בסכסוך העבודה שלהם, היא יצגה ומייצגת את ההסתדרות הרפואית ובמסגרת זו ייצגה את הרופאים המאוגדים בסכסוך העבודה האחרון, וכעת היא מייצגת את הרופאים הפורשים של הדסה.
|
|
|
שנת תש"ח הייתה קשה ביותר בכל המובנים. צבא ההגנה לישראל, שזה עתה קם, היה נתון במלחמה בכל החזיתות, מוגבל באמברגו נשק, מלחמה שעתידה לכלות יותר מ 5,000 לוחמים, כאחוז מכלל היישוב כולו.
|
|
|
לפתע, כעבור ארבעת אלפים שנה של מאבק על החיים ועל המוות, לא ברור לנו מהו יהודי. בפסטורליה שמשתררת לנוכח כולנו מתווכחים על 'מיהו יהודי' ובאיזו זכות הוא יכול להיחשב כזה, ולא שואלים בעצם, מהו? מה, כבר לא אכפת לאן הולכים, והיכן עוברת הדרך? רק בודקים כל הזמן שיש שתי רגלים והנימול על המימייה ביניהן?
|
|
|
הרמזור האדום, השכן האיטי בחדר המדרגות, החבר מהעבודה שאיחר לפגישה בשתי דקות, הקופאית הנינוחה (מדי) בסופר, הכל מצליח לעצבן אותך היום. אבל רק אתמול קרצת לרמזור האדום שבזכותו הספקת לשמוע את השיר האהוב עליך ברדיו, עזרת לשכן המבוגר והרווחת טיפ לחיים מאדם למוד ניסיון, החבר שאיחר אפשר לך לשתות בנחת את הקפה שאתה כל כך אוהב לשתות בבוקר והעיכוב בקופה הזכיר לך מוצר חשוב ששכחת.
|
|
|
ראוי היה לשחרר את אהוד אולמרט שחרור מוקדם, כשם שראוי היה לשחרר את קצב שחרור מוקדם, ממש כמו שהיה ראוי לשחרר את הרב פינטו שחרור מוקדם, ומה שמאד מקומם הוא שאת השחורים / דתיים / ימניים לא שחררו ואת הלבנים / השמאליים כן.
|
|
|
|