|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אנשי הנדל"ן של השבוע

בן-דוד: נדל"ן, נפט ומסחר

משפחת אנשי העסקים הירושלמית היא לא רק הבעלים של 500 דונם בניות ובטלביה. קניון במבשרת. מרכול בירושלים. הקדשות בוכריות. קידושי נפט. אנרגיית שמש. נדל"ן גם בתל אביב. היזם שתרם לצדקה 20% מרווחיו
07/07/2017  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
טלביה-רחביה

החששות של תושבי ניות
אפשר להבין את החששות של מאות המשפחות המתגוררות בשכונת ניות. השכונה נוסדה ב-1957, ומשנת 1960 הפכה למועדפת על עולים אנגלו-סכסים. יש להניח שהם קראו את החוזה. שם נאמר בבירור, שהמגרשים נמצאים בבעלות הכנסייה, או הפטריארך של אז, מוחכרים לקק"ל, והיא מחכירה אותם בחכירת משנה, בתוקף עד 2051. דובר על משהו שיקרה בעוד 90-80 שנה, ומעטים חשבו על כך. חוץ מזה, הם סמכו על קק"ל.
בשנים האחרונות התברר, שבחוזה החכירה בין הפטריארך לקק"ל נאמר, שהפטריארך יהיה מוכן לחדש את החכירה ל-49 שנים "בתנאים שיוסכמו על-ידי שני הצדדים". במילים אחרות, הוא יקבע אם להאריך את החכירה או לא. גם המועד הולך ומתקרב, וזה כבר מעורר חששות. אבל – כנראה – התושבים המשיכו לסמוך על קק"ל. לא בטוח שצדקו, לא בטוח שקק"ל נהגה בתבונה בנושא זה.
משפחות בן-דוד – נגה, עודד ואיתן - חכרה את שכונת ניות מהפטריארך, ב-10 במרס 2011, והדבר פורסם אז בלעדית ב-News1. התושבים נרגעו, כי החכירה הייתה ל-110 שנים אחרי 2051, כלומר שנת 2160. זה המון-המון זמן. אפשר לישון בשקט.
המצב השתנה באוגוסט אשתקד, כשמשפחת בן-דוד – אולי עם שותפים - הפכה את חוזה החכירה לחוזה בעלות (שעדיין לא נרשם פורמלית בטאבו). עכשיו זה סיפור אחר: המגרשים הם של משפחת בן-דוד, והיא יכולה לעשות בהם כרצונה. ייתכן שתצטרך לחכות עד 2051, אך ייתכן מאוד שכבר עתה תוכל לעשות בהם עסקות. המשפחה ונציגיה אינם מוסרים פרטים.
מה תעשה המשפחה במגרשים? עו"ד עמית בן-דוד (בנו של עודד) נציג המשפחה הקונה, לא הבהיר את התמונה. הוא אמר ל-News1: "עדיין לא החלטנו, אולי נפתח את המגרשים, אולי נמכור". ככל הידוע, זו האמת, המשפחה עדיין לא גיבשה תוכניות. אבל זה לא מרגיע את התושבים.
לא לשכוח, שאותו סיפור חל, בהיקף קטן יותר, גם על מגרשים, דירות וווילות ברחובות דובנוב ושלום עליכם, שכונת טלביה.

האחים נגה, עודד ואיתן בן-דוד הם לא רק שלושת הבעלים המובילים של "ניות קוממיות", שרכשה מהפטריארך היווני – כפי שנחשף השבוע – כ-500 דונם בירושלים. יחד עם יורשי אחיהם, רם המנוח, ועם שותף חלקי, בעלי אימפריית נדל"ן, מרכזים מסחריים, נדל"ן בתל אביב ובירושלים קידוחי נפט, ומה לא. המגרשים בירושלים הם חלק קטן יחסית ממערך הנכסים של משפחה פרטית, שאינה רוצה בפרסום ושומרת על צניעות ודיסקרטיות. News1 חושף עתה לפחות חלק מהעסקים ומהפעילות.

הכל התחיל לפני כ-120 שנה, כאשר יעקב דוידוף עלה לארץ מבוכרה, כיום מחוז באוזבקיסטן, עם משפחתו, וככל הנראה גם עם כסף. כאן נשא לאישה את בת שבע מוסאיוף, בה למשפחה ירושלמית עתירת נכסים מפורסמת, בעלת חנויות תכשיטים ויהלומים בארץ ובחו"ל. כמו שאומרים, כסף הולך לכסף.

אחד הבנים, יששכר, הוא המעניין אותנו. הוא נשא לאישה את שפרה. לזוג נולדו ארבעה בנים ובת – נגה, עודד, איתן, רם, חדוה. ארבעת האחים החלו לקחת את העניינים לידיהם, השקיעו, עשו עסקות ורכשו נכסים שערכם הלך וגדל. האחות, כיום אליאס, אינה מעורבת בעסקים. הם עשו שינוי קל בשם המשפחה, בן-דוד במקום דוידוף.

נגה הוא האח הבכור, כיום בן 80. כשנפטרו ההורים, מונה נגה על דעת כולם למנהל העיזבון, ודאג לחלק את הרכוש בצורה צודקת בין כולם.

הנדל"ן של רם ואחיו

במשך שנים עבדו ארבעת האחים במשותף, בעסקים שחלקם יפורטו בהמשך. לפני כ-30 שנה החליט האח הצעיר, רם, ללכת לדרך משלו ולהתרכז בנדל"ן. למרות זאת, אפשר לדבר על המשפחה כישות אחת, עם שלוחות.

לפני שש שנים הפכו ארבעת האחים לשלושה. האח הצעיר רם ("רמי" בפי כולם), מת ממחלה ממארת. מצד שני, כמה מבני הדור השני נכנסו ונכנסים לעסקים. אחד מהם הוא עו"ד נועם בן-דוד, בנו של עודד, המייצג את "ניות קוממיות"; הוא ניסה, ללא הצלחה, להבטיח ששמות המשקיעים מאחורי "ניות קוממיות", לא יחשפו מה יש להם חוץ מ-500 הדונם? עיקר עסקי הנדל"ן של המשפחה היו בבעלות
50:50 של רם בן-דוד ואיש העסקים צבי סנד. לאחר פטירתו של רם, עברו ה-50% שלו לבעלות שמונת הילדים. בפועל, מי שמנהל את העסקים מטעם המשפחה הוא הבן הבכור אריאל.

קניון הראל במבשרת ציון הוא נכס מרכזי. יורשי רם בן-דוד, עם סנד, הם בעלי 60%. חברת מליסרון היא בעלת 40%. נחתם אומנם הסכם למכירת חלקם של בן דוד-סנד לחברת אקסיום, אך ההסכם לא יצא לפועל לפי שעה, ובן דוד-סנד ממשיכים לגבות ולקבל את חלקם בדמי השכירות.

נכס מרכזי אחר הוא חלק מקניון ברחוב שמגר 16, בכניסה לירושלים. המרכול מושכר לחברת "אושר עד" החרדית. בן-דוד וסנד הם בעלי עשרות חנויות ושטחים נלווים.

יש גם בנייני במשרדים ועסקים, מושכרים, בירושלים. הבניין ברחוב בן טבאי 2, שבו ישבה בעבר הנהלת משרד הבריאות – נמכר. "בית הדוידקה" נמצא בבעלות המשפחה, ולא בבעלות יורשי-רם-סנד. יש גם דירות להשכרה במקומות שונים.

בבעלות יורשי רם וסנד גם בניין בן 35 דירות ברחוב בן יהודה פינת בוגרשוב בתל אביב.

קידוחי נפט בראש העין

הנדל"ן הוא מרכיב חשוב, אבל לא יחיד, בעסקי המשפחה. משפחת בן-דוד הייתה שנים רבות בעלת "זהב ירושלים", מפעל ליצור תכשיטי זהב, ברחוב בית הדפוס 7, גבעת שאול, ירושלים. בסמוך למפעל נמצאה חנות למכירת מוצריו. המפעל נסגר.

בתחום הנפט, יזם האח הבכור, נגה, יחד עם טוביה לוסקין ועו"ד שמואל בקר, את הקמת חברת "גבעות עולם" ב-1993. היא קיבלה זיכיון לקדוח נפט בראש העין. איך הגיע עו"ד בקר למיזם? בנו נשוי לאחת הבנות של נגה.

האם החברה הצליחה?

מקור מקורב: "החברה הצליחה יפה. מצאו כמויות ניכרות של נפט, ולהערכתי מכרו אתו במאות מיליוני דולרים".

בתחום קרוב, ניצול אנרגיית השמש, חתמה משפחת בן-דוד ב-2009 על חוזה עם חברת "שחר אנרגיה", שלפיו תשכיר לה את גגות הבניינים שבבעלותה בירושלים. שחר אנרגיה התקינה על הבתים מתקנים לקליטת שמש, והצדדים התחלקו ברווחים. מקור מקורב למשפחה אומר, כי נחתמו חוזים דומים נוספים.

עסקים – מ-11 בבוקר, אחרי הלימוד

רוב עסקי הנדל"ן פותחו על-ידי רם המנוח. יחד עם צבי סנד. רם בן-דוד, שנפטר לפני שש שנים כמעט בדיוק, היה אדם מיוחד במינו. איש עסקים, שהקדיש הרבה מזמנו ומהונו ללימוד תורה, לצדקה ולסיוע למפעלי התיישבות. בבוקר התפלל ולמד, ובשעה 11 החל את יומו העסקי. הוא קבע לעצמו כלל – לתת לצדקה 20% מרווחיו, בעוד שההלכה מחייבת לתת רק 10%. ביתו היה פתוח לכל דבר שבצדקה ובתורה. אומרים שלא היה אדם שנכנס לביתו וביקש תרומה, שיצא בידיים ריקות. מעטים יודעים, שבצעירותו הוסמך רם לרבנות. הרבה יודעים, שמדי יום היה לומד את "הדף היומי". הוא היה מחסידיו של הרב הראשי לישראל מרדכי אליהו המנוח. רב אחר, שבתי סבתו, הוא אחד ממחותניו.

"מן הצד", היה רם בן-דוד פעיל בטיפול הקדשות הבוכריות, שהרי הוא נצר למשפחה, וסבו יעקב היה ממייסדי שכונת הבוכרים בירושלים.

"כי את הבכור יכיר"

בצוואתו, דאג כמובן לאלמנה עדינה. 80% מהרכוש והנכסים האחרים חולקו כך: 80% לששת הבנים ושתי הבנות (10% לכל אחד) 20% הנותרים לצדקה, בפטירתו כמו בחייו.

כאן נוצרה לכאורה בעיה, כי הרי התורה אומרת "כי את הבכור יכיר לתת לו פי שניים". כלומר, כפליים יותר מכל אח או אחות אחרים. מה עושים? המוח העסקי של רם בן-דוד המציא פתרון, האופייני לאיש: הוא לא הוריש את הכל-הכל. עיקר רכושו אומנם הועבר בשווה לילדיו (בכללים שקבעה ההלכה). אבל כדי לקיים את המצווה של העדפת הבכור השאיר סכום מסוים בחשבון הבנק, סכום זה חולק לאחר פטירתו לתשעה חלקים, והבן הבכור אריאל קיבל שני חלקים.

בן-דוד היה מתומכי ההתיישבות ביהודה ובשומרון, עם דגש על בית אל והמוסדות החינוכיים שלה. אפשר לראות את רכישת הקרקעות בירושלים, והעברתן מבעלות של נוכרים לבעלות יהודית, כהמשך מפעלי גאולת הקרקע של המשפחה.

תאריך:  07/07/2017   |   עודכן:  07/07/2017
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יו"ר הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הניה נשא ב-5 ביולי את נאומו הראשון כמנהיג החדש של התנועה לאחר שהחליף באמצעות בחירות פנימיות את ח'אלד משעל. הנאום נישא בפני קהל רב ובהם בכירים מתנועת חמאס ומפלגים אחרים שבאו למלון משתל בעיר עזה לשמוע אותו והוא שודר בכמה ערוצי טלוויזיה ערביים ובשידור חי בפייסבוק.
07/07/2017  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
בצה"ל יש ש"ג כדי למנוע מההיגיון להיכנס, אבל אנחנו נמצאים מחוץ לצבא ולכן נפעיל אותו בכל זאת: החל משחרור אולמרט, דרך השירות הציבורי, עבור בקוריאה הצפונית וכלה במשטרת ישראל
07/07/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
הדודאים - צמח הדודא הרפואי ממשפחת הסולניים (כמו חציל ועגבנייה) הוא צמח בר הגדל ברוב אזורי הארץ. זהו צמח בעל עלים גדולים, הגדל סמוך לפני הקרקע, עם פרחים בצבע סגול דמוי פעמון. פירותיו נראים כמו עגבניות קטנות. השורש של צמח הדודא חודר עמוק לאדמה, מסתעף ומתעקם בצורה המזכירה לפעמים דמות אדם על ראשו וגפיו. אורך השורש יכול להגיע עד מטר אחד. שמו הלועזי של הצמח - mandragora . בסרט ובספר 'הארי פוטר וחדר הסודות' הוא מופיע כצמח שממנו הופקה התרופה נגד השיתוק שהטיל הנחש. החל מימי קדם ייחסו לצמח אמצעי קסם וכישוף בגלל הצורה המשונה של השורש שלו. יש בו תכונות נרקוטיות - הוא מכיל אלקלואידים מקבוצת אטרופין ומכאן הרגשת הרדמה ושיכרון חושים כשאוכלים את הפרי. הוא מכיל גם כמות קטנה של רעל המנדרגורין שאכילה מרובה ממנו עלולה להתבטא בהתנהגות מוזרה.
06/07/2017  |  אירית יעקב  |   כתבות
אחת מהחוויות התיאטרליות שלי בחודש יוני האחרון בעת חופשתי בלונדון הייתה הצגה שהועלתה בתיאטרון קטן מחובר לבר בו הבירה מככבת ומלווה אותך אל תוך אולם קטנטן בשם King's Head Theatre הממוקם ברובע Islington. המחזה, Incident at Vichy"", ובעברית "תקרית בוישי", מאת ארתור מילר, כמעט ולא הוצג על במות העולם מאז דצמבר 1964, השנה בה הוא הועלה לראשונה בברודווי וירד לאחר 32 הופעות. ב-1966 הוא הועלה בלונדון ב-Phoenix Theatre בכיכובם של אלק גינס, אנטוני קוויל וניגל דבנפורט וב-1973 עובד לסרט טלוויזיה בבימויו של Stacy Keach. המחזה לא זכה משום מה להצלחה ופרסום כמו מחזותיו האחרים של מילר למרות עוצמתו וחשיבות מסריו הכלל אנושיים.
06/07/2017  |  שיה מלכין  |   כתבות
הבחירות המקדימות לראשות מפלגת העבודה, שנערכו (יום ג', 6.6.17), היו בחירות ממוחשבות לחלוטין. ב-80 הקלפיות שעמדו לרשות מתפקדי המפלגה ברחבי הארץ הועמדו מערכות הצבעה ממחושבות, שבאמצעותן בחרו חבריה את המועמדים. התהליך כולו עבר בצורה חלקה.
06/07/2017  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il