|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
שמואלי-מאייר. תשע נקודות [צילום: פלאש 90] קרזבום. תשומת לב לפרטים גלם. לא נתן להיכנס [צילום: בוצ'צ'ו]

שיפוט מהיר: סיכום שנת המשפט תשע"ז

נתקלנו בשופטים שאינם ראויים

לראשונה: ירידה בציונים של השופטים שנסקרו במדור "שיפוט מהיר" שיפור אצל רוב השופטים אצלם נערך ביקור שני ספק אם יש להשאיר במערכת שופטים שמאחרים בצורה כרונית ובוטה, כמו גם מי שלא מגיבים להשתוללות של הצדדים שופטים אחרים הפגינו הכנה מצוינת, תשומת לב לפרטים ואנושיות
18/07/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
הציונים הממוצעים ב"שיפוט מהיר"
שנת המשפט
יעילות
מזג שיפוטי
ציון כולל
תשע"א
87
84
85.5
תשע"ב
88
86
87
תשע"ג
92
88
90
תשע"ד
92
90
91
תשע"ה
94
91
93
תשע"ו
94.5
93
93.7
תשע"ז
93.6
92
92.8
תשע"ח
94.1
94.1
94.1
תש"פ
96.7
95.5
96.1
כך אנו מודדים
"שיפוט מהיר" נועד לבחון את השופטים בעיני הציבור הנזקק לשירותיהם. לאור זאת, וגם משום שהבדיקה נעשית בזמן אמת באולם ונמשכת כשעה, היא מתמקדת ביעילות ובמזג שיפוטי. המדור אינו מתיימר לבדוק את הידע של השופטים ואת איכות ההחלטות, ואינו בוחן אותם לאורך זמן. מאחר שמדובר בהתרשמות סובייקטיבית נקודתית ולא במדע מדויק, גם הציונים הם כאלו – תוך שמירה על פרמטרים אחידים. הציון המירבי בכל קטגוריה הוא 9 ולא 10, מתוך תפישה עקרונית – כמאמר בית המשפט העליון – ש"השלֵמות אינה נחלתו של שופט בשר ודם".

לראשונה מאז החלה סקירת השופטים השבועית במדור "שיפוט מהיר", נרשמה בשנת המשפט תשע"ז - שנתו השביעית של המדור - ירידה בציונים. הציון הממוצע בתחום היעילות הוא 93.6 (לעומת 94.5 אשתקד), במזג השיפוטי הוא 92 (לעומת 93 אשתקד), והציון הכולל - 92.8 (לעומת 93.7).

בשנת המשפט המסתיימת החודש, התקיימו ביקורים אצל 38 שופטים ב-27 בתי משפט. לשלושה מהם לא ניתן היה לתת ציון, מסיבות המפורטות בהמשך. השנה התמקד המדור ברוב הביקורים ב"דיון נוסף": חזרה לאולמותיהם של שופטים שקיבלו ציונים נמוכים בשנים קודמות, כאלו שלא ניתן היה לדרג או כאלו שאצלם התרחשו אירועים חריגים. מתוך 28 ביקורים אלו, ב-22 ניתנו הפעם ציונים גבוהים יותר - אם כי בחלק מן המקרים ההפרש היה של נקודה או שתיים בלבד. פירוט מובא בטבלה המצורפת.

ניתן להציע שתי סיבות עיקריות להבדלים אלו, שאצל חלק מן השופטים היו משמעותיים. האחד: המגבלה הטבעית של המדור, המתאר התרחשויות נקודתיות במשך כשעה, כאשר מובן שאין המדובר במדגם סטטיסטי מחייב; זו גם הייתה הסיבה לביקורים החוזרים אצל אותם שופטים. השנייה: הפנמה של הביקורת שהובאה לאחר הביקור הראשון; כעובדה, לפחות חלקם קראו את אותן סקירות.

מצד שני, ואולי חשוב עוד יותר, יש לעמוד על המצב בו ליקויים נמשכים ואף מחמירים - כפי שיפורט בהמשך הכתבה. דומה שהנהלת בתי המשפט עוברת לסדר היום על פרסומים שליליים, מתוך תפישה ש"התקשורת איננה ראיה". זוהי כמובן טעות: לתקשורת יש יכולת להצביע על בעיות בזמן אמת, ללא כחל וסרק וללא הטיות. וגם אם כן יש רצון להתייחס לביקורת שכזו, הרי כמעט שאין יכולת להרחיק מן המערכת שופטים כושלים. כל עוד אין מדובר חלילה בעבירות אתיות או פליליות, אלא "רק" בחוסר התאמה - פרישתו של שופט תלויה בסופו של דבר ברצונו הטוב, ולא משנה כמה שיחות יהיו לו עם נשיא בית המשפט שלו ועם נשיאת בית המשפט העליון. למצב הזה חייב להימצא פתרון רוחב; הציבור אינו צריך לשלם את מחיר כהונתם של שופטים גרועים.

את הציון המירבי - 18 נקודות - קיבלו השופטים הבאים: נאסר ג'השאן, נעה תבור, דינה כהן, משה תדמור-ברנשטיין, יפה שטיין, גילת שלו, מוחמד עלי, לובנה שלעאטה-חלאילה, גיל קרזבום, רחל קרלינסקי, מגי כהן, רות וקסמן ויניב ירמיהו. 17 נקודות ניתנו לשופטים תמי לוי-יטח, רחלי טיקטין-עדולם, איריס לושי-עבודי, אייל כהן, דוד לנדסמן, נירה דסקין, דרורה בית-אור, בנימין בן-סימון וכרמית פאר-גינת.

השופטים ישראל ויטלסון, אושרית הובר-הימן, אבישי קאופמן, מירב בן-ארי, אילן בן-דור, חני לומפ, אפרת רבהון ורגד זועבי קיבלו 16 נקודות. השופטים כמאל סעב, יוחנן כהן ויואב עטר קיבל 14 נקודות. את הציונים הנמוכים ביותר קיבלו השופטות נגה שמואלי-מאייר (תשע נקודות) וסמדר קולנדר-אברמוביץ' (11 נקודות); הציון של שמואלי-מאייר הוא הנמוך ביותר בתולדות המדור.

יש מה לעשות נגד ההצפה
תדמור-ברנשטיין. מוכן יותר מעורכי הדין

עורכי דין גרועים
ריבוי עצום של עורכי דין גרועים שמייצרים הליכים מיותרים, לוקחים על עצמם יותר מדי תיקים בניסיון להתפרנס, ואז לא מגיעים בכלל או מתייצבים באיחור ו/או כאשר אינם מוכנים לדיון. ביותר מדי מקרים, השופטים מכירים את התיקים יותר טוב מאשר עורכי הדין של הצדדים – פשוטו כמשמעו – ואז עורכי הדין עומדים פעורי פה לנוכח שאלות עובדתיות ומשפטיות המוצגות להם

כמו לאורך כל שנות המדור, גם השנה נמשך הפער בין היעילות הגבוהה יותר לבין המזג השיפוטי הנמוך יותר (יחסית). הסיבה לפער ברורה, כפי שכבר נאמר כאן: יעילות אפשר ללמד ולסייע לה באמצעים מינהליים וטכנולוגיים, בעוד מזג שיפוטי הוא בעיקרו עניין של אופי, שלא תמיד ניתן לעמוד עליו לפני תחילת כהונתו של השופט. אבל גם פה יש מה לעשות. חשוב מאוד לעקוב אחרי המתרחש באולם, להעיר על הטעון תיקון ואף לשקול את המשך כהונתם של שופטים שאינם מצליחים להגיע למזג הנדרש.

נשוב ונדגיש: מזג שיפוטי אינו אומר שתמיד על השופט להיות "נחמד" ולהיענות למשאלות הצדדים. ההפך הוא הנכון. מזג שיפוטי פירושו גם לשמור על כבוד ההליך ובית המשפט, להעיר במקומות הדרושים, למנוע סחבת ובזבוז זמן, ואף לנקוט באמצעים כלפי צדדים ועורכי דין – כן, עורכי דין – שאינם מתנהגים כיאות ואינם מתייצבים (בזמן או בכלל).

כמו תמיד, גם השנה העלו חלק מן הביקורים בעיות רוחביות. הבעיה הגדולה ביותר נותרה ונשארה הצפת מקצוע עריכת הדין: ריבוי עצום של עורכי דין גרועים שמייצרים הליכים מיותרים, לוקחים על עצמם יותר מדי תיקים בניסיון להתפרנס, ואז לא מגיעים בכלל או מתייצבים באיחור ו/או כאשר אינם מוכנים לדיון. ביותר מדי מקרים, השופטים מכירים את התיקים טוב יותר מאשר עורכי הדין של הצדדים – פשוטו כמשמעו – ואז עורכי הדין עומדים פעורי פה לנוכח שאלות עובדתיות ומשפטיות המוצגות להם.

תרשו לנו לחזור על הצעות שהעלינו כאן אשתקד, ואשר לחו לא נס. להפך: ככל שחולף הזמן והמדור נחשף ליותר הליכים ויותר עורכי דין, רק מתגברת התחושה הברורה שמערכת בתי המשפט – וכל שופט בפני עצמו – חייבים לנקוט יוזמה, לפני שהמערכת כולה תטבע וכבודה יאבד, אולי לבלי השב.

  • יש להקפיד על התחלת הדיונים בזמן. כאשר עורכי הדין יודעים שהשופט מתחיל בדיוק בזמן, גם הם מגיעים בזמן.

  • יש להעיר לפרוטוקול לעורכי דין שמאחרים. אם האיחורים הם ניכרים ו/או חוזרים על עצמם – יש להורות למזכירות להעביר את הפרוטוקול להנהלת בתי המשפט, שעליה להגיש תלונות ללשכת עורכי הדין.

  • כבודו של השופט הוא כבודה של המערכת, ואין הוא רשאי למחול עליו. לכן, כאשר עורך דין מתנהג בצורה בלתי ראויה – יש להטיל עליו הוצאות אישיות. התנהגות בלתי ראויה יכולה להיות גם אי-ציות להנחיות דיוניות או היעדרות בלתי מוצדקת, ולא רק לשון בוטה כלפי הצד השני, בעלי הדין או העדים.

  • אין להסס לנפנף במהירות תביעות סרק, תביעות סחטניות, הגנות בדים ושאר מרעין בישין. בדיוק בשביל זה נועד הליך קדם-המשפט. יש מספיק דרכים להעביר את המסר מבלי שהדבר יעלה עילת פסילה. כבר ראיתי שופטים שעושים זאת במהירות ובתקיפות, ומעטים עורכי הדין שהם מספיק טיפשים/בורים/שחצנים כדי לעמוד על שלהם אחרי אמירות נחרצות ואחרי איתות בנוגע להטלת הוצאות.

מסחרה ומידע כוזב בתיקי תעבורה
ג'השאן. אנושיות ראויה לציון

חסד-יתר
מצד אחד, אין ספק שראוי להשקיע מאמץ כדי להוציא נאשמים ממעגל הפשיעה ולשקם את חייהם; התוצאות לעיתים מרגשות. מצד שני, נשאלת השאלה האם ראוי לעשות זאת על חשבון משאביהם המצומצמים של בתי המשפט, ולפחות בשני מקרים נראה היה שבית המשפט נוטה חסד-יתר לנאשמים שלא שיתפו פעולה בצורה מלאה עם ההליך

המדור ביקר השנה לראשונה בבית המשפט הקהילתי – ברמלה ובבאר שבע. הרושם היה מעורב. מצד אחד, אין ספק שראוי להשקיע מאמץ כדי להוציא נאשמים ממעגל הפשיעה ולשקם את חייהם; התוצאות לעיתים מרגשות. מצד שני, נשאלת השאלה האם ראוי לעשות זאת על חשבון משאביהם המצומצמים של בתי המשפט, ולפחות בשני מקרים נראה היה שבית המשפט נוטה חסד-יתר לנאשמים שלא שיתפו פעולה בצורה מלאה עם ההליך. מדובר בערכאה צעירה, שמן הסתם יהיה צורך להמשיך ולעקוב אחריה.

נעיר בקצרה גם לגבי בתי המשפט לתעבורה – הסרט הנע הגדול ביותר במערכת. ברמה העקרונית, אין שום סיבה שקנסות של כמה מאות שקלים יגיעו לבית המשפט. נהג ממוצע יודע, שכדאי לו להישפט – כי לכל היותר ישלם את מלוא הקנס המקורי, ויש סיכוי לא רע שייצא בהסדר טיעון על סכום קטן יותר. את זה צריך לשנות. פחות ברירות קנס, וקביעה ברורה שמי שיערער וערעורו יידחה – ישלם אוטומטית כפליים.

צריך גם להפסיק ומיד את המסחרה הדוחה המתנהלת באולמות ומחוצה להם; את כל ההתדיינויות וההתמקחויות יש לקיים לפני כן, אפילו בטלפון או בדוא"ל. ושתי הערות נקודתיות: אצל השופטת מגי כהן בלטו כתבי אישום פגומים, נאשמים שלא התייצבו ועורכי דין שלא היו מוכנים; ובאולמו של השופט ישראל ויטלסון סגרו התובע והסניגור על מסירת מידע כוזב בכתב האישום המתוקן לגבי מהירות נסיעתו של הנאשם.

ראוי לציין לטובה מספר שופטים שהפגינו תכונות חיוביות בולטות. משה תדמור-ברנשטיין, יפה שטיין ומוחמד עלי התכוננו בצורה מושלמת לדיונים, דבר שבא לידי ביטוי ברור ביעילותם וביכולת לקדם את בירור התיקים. נאסר ג'השאן הפגין אנושיות ראויה לציון בתיקי פשיטת רגל. אצל איריס לושי-עבודי, גיל קרזבום ודוד לנדסמן בלטה תשומת הלב לפרטים, גם בתיקים העמוסים בכאלה.

השופט שמנע כניסה, השופטות שאיחרו
מימון-שעשוע. איחור קבוע של שעה

חרפה
הצדדים השתוללו, צעקו זה על זה ולא היו רחוקים מאלימות פיזית – ללא כל תגובה מצידה. כך זה נמשך דקות ארוכות, עד שהיא קמה והלכה ללשכתה. הדבר לא צינן אותם, אך קולנדר-אברמוביץ לא עשתה את הדבר המתבקש: להפסיק את הדיון, לקנוס את הצדדים ולקרוא לאנשי המשמר שיוציאו אותם מהאולם. זו הייתה חרפה

לעומתם, וכאן אנו מגיעים לחלק הפחות-נעים של הסיכום השנתי, היו שופטים שבלטו לשלילה בכמה וכמה מישורים, ונלך מן הקל אל הכבד. השופט רגד זועבי הפגינה סבלנות-יתר בתיקי תביעות קטנות. השופט אילן בן-דור ממשיך במנהגו להכניס לפרוטוקול כל מילה, וכך מסרבל ומאריך את הדיון שלא לצורך. השופט יוחנן כהן אפשר לצדדים לטעון באריכות רבה ויתרה. השופט יואב עטר לא הקפיד כלל על לוחות הזמנים של הדיונים. השופט כמאל סעב לא התכונן לדיונים ולא היה מרוכז במהלכם; הצפייה בו הייתה מביכה.

לארבעה שופטים לא יכולנו לתת ציון. אצל רמה לאופר-חסון האשמה לא הייתה תלויה בה: היא לא יכלה לדון לגופו באף תיק פלילי, בשל – כמה לא מפתיע – עוד ועוד בקשות לדחייה. הנוהל של הנשיא אשר גרוניס לגבי דחיית דיונים הפך במידה רבה לאות מתה, ודאי כאשר מדובר בהליך הפלילי – כי מה כבר אפשר לעשות כאשר הנאשם פתאום חולה (עם או בלי מרכאות)? או כאשר הצדדים צריכים עוד זמן כדי לנהל מו"מ? או כאשר הסניגור לפתע תקוע באולם אחר? מובן שיש מה לעשות: להוציא צווי הבאה ולממש אותם במהירות ובחומרה, להטיל הוצאות אישיות על עורכי דין, להבהיר שאין דחיות כי את המו"מ צריך לנהל עד הדיון ולא אחריו.

השופט יגאל גלם מנע מכותב שורות אלו להימנע לאולם, בהכריזו שלמרות פומביות הדיון - אצלו באולם הוא הקובע. גלם קיבל 13 נקודות בביקור הקודם, המטרה הייתה לבדוק אותו שוב – ואת זה כבר לא נעשה.

אצל השופטת ניצה מימון-שעשוע התגלתה תופעה חמורה במיוחד: איחור קבוע של קרוב לשעה, ללא כל הסבר וללא כל התנצלות. היא החלה את יום הדיונים 50 דקות לאחר המועד, כאשר משיחות בין עורכי דין שהיו באולם התברר, כי זהו הנוהג שלה. ספק רב אם יש מקום במערכת לשופטת המתייחסת בצורה כזאת לצדדים ולבית המשפט עצמו.

מיד נגיע למקרה דומה וחמור עוד יותר, אך לפני כן – מה שהתחולל באולמה של סמדר קולנדר-אברמוביץ'. הצדדים השתוללו, צעקו זה על זה ולא היו רחוקים מאלימות פיזית – ללא כל תגובה מצידה. כך זה נמשך דקות ארוכות, עד שהיא קמה והלכה ללשכתה. הדבר לא צינן אותם, אך קולנדר-אברמוביץ' לא עשתה את הדבר המתבקש: להפסיק את הדיון, לקנוס את הצדדים ולקרוא לאנשי המשמר שיוציאו אותם מהאולם. זו הייתה חרפה.

לבסוף: מה שאירע – או ליתר דיוק: לא אירע – באולמה של השופטת נגה שמואלי-מאייר. הח"מ המתין באולם שעה תמימה, והיא לא טרחה להיכנס – למרות שהגיעו כמה עורכי דין ולמרות שאחד מהם הבהיר שאינו חש בטוב. הקלדנית הסבירה שהעוזר המשפטי הוא המנהל את האולם – בדיוק כך. גם לשופטת כזו אין מקום במערכת.

שיפוט מהיר: הביקור הראשון והדיון הנוסף
השופט
ציון ראשון
ציון שני
השופט
ציון ראשון
ציון שני
נעה תבור
14
18
דינה כהן
12
18
כמאל סעב
13
14
משה תדמור-ברנשטיין
14
18
יגאל גלם
13
-
ישראל ויטלסון
14
16
אושרית הובר-הימן
12
16
גילת שלו
13
18
איריס לושי-עבודי
12
17
סמדר קולנדר-אברמוביץ
15
11
יוחנן כהן
15
14
יואב עטר
12
14
אבישי קאופמן
15
16
מוחמד עלי
15
18
נגה שמואלי-מאייר
-
9
לובנה שלאעטה-חלאילה
-
18
נירה דסקין
14
17
בנימין בן-סימון
15
17
מירב בן-ארי
14
16
רחל קרלינסקי
11
18
רמה לאופר-חסון
14
-
אילן בן-דור
15
16
כרמית פאר-גינת
14
17
ניצה מימון-שעשוע
-
10
יעל אבירם
14
17
מגי כהן
14
18
רות וקסמן
15
18



תאריך:  18/07/2017   |   עודכן:  18/07/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתקלנו בשופטים שאינם ראויים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה דב
18/07/17 07:30
 
שוחר-שלום
18/07/17 10:32
2
ד"ר משה פרץ
18/07/17 08:39
3
הלואי וירבו כמותו
18/07/17 09:03
4
ארי כספי
18/07/17 12:03
5
רויקה
18/07/17 23:01
6
רויקה
18/07/17 23:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
המדינה ניסתה למעשה לצנזר סרט על מחדלי חקירה קשים שנפלו בתיק רצח - עולה מהחלטתו של שופט בית המשפט המחוזי בנצרת, אשר קולה (28.6.17).
17/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסר לבג"ץ עמדה המנוגדת לזו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן - המשיב בעתירה - תוך שהוא מסתיר מהשופטים את עמדתו של ליברמן ומבקש לכפות על הממשלה צעד המנוגד לה. כך עולה ממסמכים שחשפה התנועה למשילות ולדמוקרטיה.
16/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, מנעה משלושה שופטים להופיע לדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט אליו הוזמנו - מגלה (13.7.17) יושב-ראש הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי.
14/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: רגד זועבי, בית משפט השלום בבית שאן
11/07/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בית המשפט העליון הפחית (יום ד', 5.7.17) את סכום הפיצוי שתשלם המדינה לשני אחים שהואשמו בזריקת רימון הלם לעבר תחנת דלק בכפר ינוח בשנת 2008. השופט נעם סולברג קובע, כי הפרקליטות התרשלה בטיפולה בתיק, אך לא רשלנות זו היא שגרמה להתארכות ההליכים.
05/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
פיצוי לפלשתיני על מעצר שווא  /  איתמר לוין
העונש לא הוחמר כדי לאפשר שחרור מוקדם  /  איתמר לוין
איסור פרסום גורף וחריג על פרטי חקירת פרשת בזק  /  איתמר לוין
"למה להמשיך?"  /  איתמר לוין
"יותר חורים מגבינה"  /  איתמר לוין
"אני לא מוסכניק"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il