|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

בעקבות המשבר בהר-הבית

ניתוח הקוהרנטיות של המערכת ממשלה - מערכת-ביטחון, מחייב בחינה יסודית של השאלות: האם הממשלה מבטאת תפיסה ברורה של מטרותיה וכוונותיה מהו הנזק לעבודת המערכת הנובע מהדלפות ומה הדרכים האפקטיביות למניעתן
10/08/2017  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מקורות עצמיים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

במשבר הר-הבית הולכה ישראל שולל ע"י הירדנים, הרש"פ וערביי ישראל. השגיאה הייתה בהסרה נמהרת מדי של אמצעי הזהירות ולא בהצבתם. הבעיות העיקריות היו ההפתעה המודיעינית, פער ההערכות בין זרועות הביטחון וסימן שאלה גדול כיצד תופסת מערכת הביטחון בפועל (לא בהצהרות פורמליות), את יחסי הגומלין של ממונה וכפיף בינה לבין הממשלה/קבינט.

המשבר בהר-הבית לא פרץ, הוא בוים ו"הועלה" על הבמה על-ידי הערבים להפתעתה של ישראל וקהילת המודיעין שלה. ההפתעה שליוותה אירוע זה והמשברון בירדן - תקיפת איש ביטחון ישראלי בביתו - שתוזמר לכלל משבר בהשראת המלך עבדאללה, היו מבוימים ומכוונים. תפקיד המשבר היה לערער בפומבי ובצורה בוטה על טענת הריבונות של ישראל בהר-הבית בפרט ובירושלים המזרחית בכלל. ללא הכרת פרטי המגעים המתנהלים כיום בין ישראל הערבים וארה"ב בשאלת חידוש המו"מ להסדר, קשה לייחד את ההפגנה הערבית לנושא מרכזי אחד, ואולי גם אין צורך בכך. הרעיון המרכזי היה ונותר להמחיש לכל העוסקים בנושא שאי-הענות או "אי-התחשבות" ברגישויות הערביות - אמיתות או מפוברקות - היא פתח לצרות גדולות.

הבימוי הערבי היה טוב, והצליח, בעזרת מקורות עצמיים שלנו, לגרום לממשלת ישראל לסגת בה מכוונותיה, מהר מדי ובצורה גורפת מדי; התנהלות שכאשר היא מקבלת את הציון הראוי לה, מכונה בדרך כלל: פניקה".

אין ספק שצפויים לנו משברים עתידיים בעטיו של הסכסוך הישראלי-ערבי. משברים אלה יכללו מרכיבי הפתעה והשאלה המתעוררת על-רקע אירוע הר-הבית היא: האם ישראל בנויה כיום נפשית להתמודד עם משברים בכלל ועם משברים הכוללים גורם הפתעה בפרט? תפיסת הריבונות הרעועה שהופגנה בהר-הבית, אינה תוצאה של המשבר האלים עצמו, אלא של פסיחה ישראלית מתמשכת על שתי הסעיפים: ריבונות מוכחת ממשית ובלתי-מתפשרת, או שקט תעשייתי גם במחיר הריבונות. אין ספק שרצח השוטרים הישראלים חייב תגובה. התביעה לריבונות, חייבה תגובה עצמאית, ללא "קבלת רשות" מזרים, ללא גרירת רגליים וללא היסוס. משהוחלט על אופי התגובה, התנהלות הנגזרת מעמדה של ריבונות בלתי-מעורערת, עדיין מחייבת התחשבות בגורמים שונים גם בדיעבד, אבל מתוך שליטה עצמית והפגנת אי-תלות. בכל מקרה אסור לקבע תודעה דתית סביב השליטה בהר-הבית ולקיים תמיד דיון כפול: סידורי תפילה מצד אחד, וסידורי שליטה, ביטחון וסדר ציבורי מצד שני. גם מבחינה זו היה סיום האירוע האחרון מאוד לא מוצלח עבור ישראל.

חובות היישום

המשבר עם ירדן הוא פועל יוצא מהטיפול השגוי הניתן לירדן כבר זמן רב מדי, גם כאשר התנהלותה בוגדנית וכפוית-טובה, מתנכרת ומתנגחת, כפי שהיה הפעם. לא ניתן ואסור להסכים לתרץ כל התנהגות ערבית בלתי-אחראית, אלימה ותוקפנית ב"התחשבות בדעת הקהל של הרחוב". אם הרחוב שולט בעולם הערבי, אזי האיום האסטרטגי על ישראל כבד בהרבה מזה שעל פיו אנו נוהגים להעריכו וגם התגובה הנדרשת צריכה להיות שונה. בכל מקרה, אם הרחוב הוא השולט, אין טעם למגעים מדיניים ואין טעם להסכמים והסדרים, מפני שלא יהיה ממי לגבות את חובות היישום. הואיל וירדן מתקשה או נמנעת במתכוון ממילוי חובותיה כלפי הסדר הציבורי בהר-הבית, והרשות חותרת לבנאום הסכסוך והדיון על ירושלים בעזרת העצמת המוטיבים הדתיים בוויכוח על הריבונות, ראוי לחזור ולבחון את ההסכמים הקיימים עם שני הגורמים הנ"ל, ובמקרה של חזרה על מהלכים דומים של ייזום וקידום אי-שקט והימנעות מריסונם, לדרוש בהם שיוניים ניסוחיים ותפעוליים.

המשבר בהר-הבית הוכיח שהטיעונים שהעלו גורמים לא מעטים בישראל נגד ההקצנה הגוברת ברחוב הערבי בישראל, במיוחד ב"משולש" ובקרב ההנהגה פוליטית הערבית שכולה מאוגדת במפלגה הערבית המאוחדת - הם טיעוני אמת. ימים ספורים לאחר מכן התרחשו מהומות יפו, ואשררו את הדבר פעם נוספת. רצוי מאוד שהקבינט המדיני-ביטחוני ייחד דיון יסודי ומקיף לנושא זה ויפעל לריסון המגמה, בטרם נאבד שליטה במצב. החלטות לשלול אזרחות ממחבלים ומפגעים רצחניים ולהחיל במקרים קיצוניים סנקציות חריפות גם על המסייעים להם, הם צעדים בכיוון הנכון.

באירוע הר-הבית נחשפו לא מעט חולשות ישראליות. לא הייתה בעיה של עבודת הקבינט, אבל עדיין היו יותר מדי הדלפות משם. גם אם תהיה עבודת הקבינט מושלמת מבחינה פרוצדורלית, אין דרך להבטיח שלא תיפולנה בה שגיאות. השאלה האמיתית היא: איכות הייעוץ שנתנו גורמי מערכת הביטחון לחברי הקבינט, מידת שיקול הדעת שהעניק הקבינט לדברים, שאינה בהכרח קבלת ההמלצות במלואן או בחלקן. כמו-כן, יש לבדוק את הסיבה לפערים העצומים שהיו בהערכות ובחוות-הדעת בין גורמי השב"כ וצה"ל (אמ"ן) למשטרה, בשאלת אופי האיומים, משמעותם והיכולת להכילם. פערים כאלה מעידים על ליקוי בעבודת המערכת הכוללת ולאו-דווקא בקבינט.

אולם, הבחינה הרצינית ביותר הדרושה כיום נוגעת לשאלה האם הצבא ושירותי הביטחון - שב"כ והמוסד - מבינים את תפיסת העולם של הממשלה המפקדת עליהם? האם הם מתאימים עצמם, ללא תלות בעמדתם האישית של הקצינים הבכירים, לתפיסה הממשלתית ומשרתים אותה שירות מיטבי? ייתכן שרואים הם עצמם, כשומרי-סף, שתפקידם דווקא לחבל בעבודת הקבינט, גם אם בשיטות ממולחות, משום שאינם שלמים עם מדיניות הממשלה מטעמים אידיאולוגיים או אחרים; במילים אחרות: מנהלים פוץ' סמוי ומתמשך, בנוסח זה שראינו בשנים 2014-2012 בשאלת תקיפת תוכנית הגרעין באירן. בדיקה מוסמכת כזו חיונית לאלתר.

משבר נוסף

ניתוח הקוהרנטיות של המערכת ממשלה - מערכת-ביטחון, מחייב בחינה יסודית של השאלות: האם הממשלה מבטאת תפיסה ברורה של מטרותיה וכוונותיה? מהו הנזק לעבודת המערכת הנובע מהדלפות ומה הדרכים האפקטיביות למניעתן? בזיהוי כשלים ופתרונם בסוגיות אלה אין פשרות ולו גם "ייקוב הדין את ההר"!

משבר נוסף באותה סוגיה בדיוק הוא ודאי, אולם נותרת פתוחה שאלת העיתוי. הצלחת התרגיל הערבי, הפעם, לא תהיה הגורם המחולל אותו, אך תקנה ביטחון ליוזמים, ביכולתם להפעילו כרצונם. לכן, יש להיערך ויש להביא לכלל מיצוי סידורי ביטחון בהר-הבית, טובים והדוקים יותר מאלה שהיו קיימים בעת רצח השוטרים. אסור שהפרשה תסתיים במה שנעשה עד כה. אם ניתן להסדיר זאת בתאום, מה-טוב; אם לאו, אזי בהחלטה חד-צדדית, לאחר היערכות מתאימה. בכל מקרה, אירועי התססה הם מתכון נוח לקיצוניות הערבית להתעטף בו, כאשר הקיצוניות והאלימות מוסברים ב"עלבון דתי" אן בתירוץ אחר. אם נעשה שימוש במגנומטרים במכה ומדינה ובמאות רבות של מוסדות תפילה מוסלמיים בעולם, אין סיבה שלא יהיה כאן בשילוב עם אמצעים מקבילים. מנהיגים ערבים ישראלים ואחרים הודו בשידור חי שהבעיה אינה דתית, אלא שאלה של ריבונות ושליטה דה-פקטו.

מול השתוללות אספסוף לצרכים פוליטיים, במסווה של מחאה דתית חייבים להערך עם הסברה ראויה, ועם פרסום מוקדם של צעדים שיופעלו במקרה של הפרות סדר חמורות. הצעד הטבעי ביותר הוא סגירת ההר לתקופה ממושכת כפונקציה של חומרת ההתפרעויות. פרט לכך דרושים צעדים נוספים בשלוש רמות: מול הוואקף - שירות דתי או כלי-עזר פוליטי?! מול הרשות הפלשתינית ומול הפלגים הקיצוניים שבין ערביי ישראל, במיוחד אלה שהוצאו מחוץ לחוק.

ישראל חייבת לטפל גם בירדן: פגיעה בנציגים ישראלים תכלול סנקציות משמעותיות. על התלהמות ירדנית מעליבה, לא נעבור לסדר היום. הסכמים יש לכבד.

הגנה מרחבית

ארגון ההתפרעויות האחרונות הושתת על הפעלת תושבי מזרח ירושלים, שאף קיבלו תשלום מופגן עבור השתתפותם באירועים. ישראל חייבת להחליט בהקדם על התוואי המוניציפלי של ירושלים, ולטפל טיפול מוניציפלי מורחב בתושבי העיר. מי שיזוהה כמשתתף בהתפרעויות לא יזכה לעדיפויות הרגילות ואם ישתתף שנית, יהיה צפוי לגירוש מהעיר. במידת הצורך יש להתאים את החקיקה, לשינויי מדיניות אלה. יש להבדיל היטב בין בעלי תעודות זיהוי ישראליות למי שאינם כאלה. שכונות שמהן יצאו מפגעים, יקבלו יחס "מיוחד" - לא ענישה סביבתית, אלא מניעה אפקטיבית, בין היתר, באמצעות "הגנה מרחבית".

בעיה משותפת למאמרים שקראתי לאחרונה לגבי תיאור וניתוח מקרה הר-הבית, היא עיסוק אובססיבי בעבר; מקרה טיפוסי של "חכמים לאחר מעשה". חלק מהכותבים עוסקים בניתוח פוליטי של האירוע, כלומר - בחיפוש אשמים; זו גישה פתטית. אחרים עוסקים בשאלה מה "נכון" לבדוק. אני סבור שנכון לבדוק הכל, אבל לא לכל הנושאים משקל שווה. לכן, סדר עדיפויות כאן הוא קריטי.

לסיכום:

הבעיה החשובה ביותר שהוצפה על-ידי אירוע הר-הבית היא רמת הסנכרון האסטרטגי בתוך הממשלה והקבינט והקוהרנטיות בין הקבינט למערכת הביטחון, לרבות שאלת הלויאליות ותום הלב. האירוע מזהיר מפני שאננות. העובדה שהערבים העזו לתכנן ולבצע מהלך פרובוקטיבי מסוג זה, מעידה שההרתעה האפקטיבית של ישראל לרבות מול הרשות וערביי ישראל בחלקם, מצויה בנקודת שפל מדאיגה. לקראת אפשרות של הישנות האירועים, על ישראל לשקול סדר חדש בסביבות העיר העתיקה וברחבת הר-הבית, כתיקון הנזקים באירוע שחלף וכפעולת מניעה לעתיד.

תאריך:  10/08/2017   |   עודכן:  10/08/2017
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בעקבות המשבר בהר-הבית
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
10/08/17 12:58
 
רפי לאופרט
11/08/17 16:51
2
אלטע קאקער
10/08/17 22:44
 
רפי לאופרט
11/08/17 17:07
3
רמי רצון
11/08/17 09:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
רדיפה פוליטית או חקירה הוגנת? תלוי את מי שואלים. חסידיו של בנימין נתניהו ישיבו לך במבט עגום, כי המירדף אחר נתניהו נמשך מאז בחירתו, על-ידי אויבי המחנה הלאומי, בני חושך, שמבינים כי ללא מפלתו לא יוכלו להכריע את שלטון הימין ו"לא יכלו לצמק את ישראל לגבולות 67'", כפי שאמר אחד מגדולי חסידיו. "זו לא רדיפה נגד נתניהו בלבד, אלא נגד הימין כולו, נגד ממשלת הימין", אמר ועיניו מודאגות.
09/08/2017  |  מנחם רהט  |   מאמרים
בימים האחרונים עסוק מחמוד עבאס בניסיון ליצור ספין תקשורתי חדש כאילו הוא נתון ב"מצור" במוקטאעה ברמאללה שהוטל עליו ע"י ישראל בדומה למצור שהטיל בזמנו ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל על יאסר ערפאת באפריל 2002. כמובן שמדובר בספין שקרי, מחמוד עבאס יכול לנוע באופן חופשי וגם לצאת לחו"ל כל אימת שיחפוץ, אבל הוא צריך לעשות זאת בתיאום עם ישראל כפי שעשה במשך 12 שנות שלטונו וכפי שמחייב התאום הביטחוני על-פי הסכם אוסלו.
09/08/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הפרק הזה נפתח באמירה כוללנית שמחייבת התייחסות: "על-פי הימין, נסיגה מיהודה ושומרון ... היא גם מעשה של פשיטת רגל יהודית"! זאת עמדה מוצהרת רק של החלק הדתי הלאומי של הימין! הימין החילוני והימין החרדי אינם סוברים כך. ומוסיף גודמן: על-פי השמאל, הנוכחות בשטחים... מהווה גם פשיטת רגל מוסרית". וגם זאת אמירה לא מדויקת, השמאל מכוון לא לעצם הנוכחות בשטחים, אלא לתוצאות שנגרמות בהכרח מהפעולות הנדרשות להשארות בשטחים! וזה הבדל משמעותי בין המניע האידיאולוגי של הימין הדתי לאומי, לבין המסקנה פרגמטית ולא עקרונית! שמניעה את עמדת השמאל.
08/08/2017  |  גד גזית  |   ספרים
על-פי מקורות ירדנים, המלך עבדאללה מאוכזב מאוד ופגוע מהדרך שבה התנהלה ממשלת נתניהו במשבר גלאי המתכות בהר-הבית ובאירוע הירי בשגרירות ישראל בירדן שהביא למותם של שני אזרחים ירדנים.
08/08/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הצעת חוק של ח"כ נאווה בוקר עונש מוות למחבלים. הצעות מסוג זה בווריאציות שונות עולות במחזוריות עם רצף פיגועים אכזריים כל כמה שנים מאז שנת 67. טרור לא מנצחים ולא מחסלים באמצעות עונש מוות בהליכים משפטיים, שמביאים לתוצאה הפוכה. טרור מנצחים ומחסלים בשטח, באמצעות מודיעין, חיסול ונטרול המפגעים בהכנות, תוך ועקב האירוע.
07/08/2017  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
מחיצה בין נאשם "תג מחיר" לעו"ד  /  איתמר לוין
סכנת המדינה הדו-לאומית  /  עמי דור-און
הוגבלה כניסת גברים להר-הבית  /  איציק וולף
עזה כמוות ושנאה  /  אורי שרגיל
כמה עצות לנתניהו  /  בעז שפירא
לאן נעלמה "עסקת המאה"?  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il