|   15:07:40
  מרים נאור  
נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ניסיון ומסורת של שבעים שנה

נאום נשיאת בית המשפט העליון בכינוס פתיחת שנת המשפט במלון דיוויד אינטרקונטיננטל תל אביב של לשכת עורכי הדין [ז' באלול תשע"ז, 29.08.2017]
30/08/2017  |   מרים נאור   |   נאומים   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

יעמוד על תילו
מאז ועד היום שירת בית המשפט העליון את החברה הישראלית בנאמנות, באוביקטיביות ובמקצועיות. שופטים כיהנו ושופטים פרשו, אך בית המשפט עומד ויעמוד על תילו

כבוד שרת המשפטים, חברת הכנסת איילת שקד;
מארחנו, ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה;
נשיאות ונשיאים, שופטות ושופטים;
עורכות דין ועורכי דין;
קהל נכבד.

כמדי שנה אנו נפגשים לקבל את שנת המשפט החדשה הבאה עלינו לטובה בהתכנסות חגיגית של שופטים ושל עורכי דין מכלל המגזרים. אומנם פגרת בתי המשפט אורכת שבועות ספורים בלבד, אך אני מקווה שהיא אפשרה לכל העוסקים במלאכה להתקדם בה, להיערך לקראת השנה העומדת בפתח, וגם לנוח ולאגור כוחות מחודשים ולבלות עם המשפחות.

זו הפעם האחרונה שאני זוכה להשתתף באירוע הזה כנשיאת בית המשפט העליון, ונדמה לי שרק לפני ימים אחדים עמדתי כאן ונשאתי דברים לציון פתיחת שנת המשפט הראשונה בתקופת הנשיאות שלי. שנת המשפט הנוכחית, בדומה לקודמותיה, תציב בפני מערכת המשפט אתגרים מורכבים. אחד מהאתגרים אלה, הגם שאינו המורכב ביניהם, יהיה חילופי הדורות בבית המשפט העליון.

בשנה שחלפה פרשו השופט זילברטל, המשנה לנשיאה רובינשטיין, והמשנה לנשיאה ג'ובראן. ובעוד כחודשיים אצטרף אליהם גם אני. השופט דנציגר והשופט שהם יפרשו בשנה הבאה. ארבעה שופטים מונו לבית המשפט העליון, מהם שניים כבר נכנסו לתפקידם – השופט קרא והשופט מינץ – ושניים יכנסו לתפקידם בסוף אוקטובר – השופט אלרון והשופטת וילנר.

בעוד ימים אחדים ייבחרו הנשיאה והמשנה לה. הוועדה לבחירת שופטים תבחר שני שופטים חדשים לבית המשפט העליון. תהליך בחירת שופטים לבית המשפט העליון הוא מורכב מאוד. יש צורך ברוב של שבעה חברים מתשעה, לפי התיקון לחוק בתי המשפט המכונה "חוק סער". אני רואה בחוק סער ואגב ראיתי זאת גם כשחוקק החוק במהלך חשוב שיש לברך עליו, החוק מחייב למעשה שיתוף פעולה בין חברי הוועדה והשגת הסכמות ביניהם, כדי לגבש את הרוב הנדרש.

אני קוראת מכאן לכל חברי הוועדה לשים את הדגש בבחירה על האיכות המקצועית של המועמדים. זהו – בצד אישיות מתאימה – חייב להיות שיקול העל. יש לתת את הדעת גם לצורך שבית המשפט ייצג – ייצג ולא ישקף, וככל הניתן, את חלקי האוכלוסייה, אך שיקול העל הוא האיכות המקצועית, ותנאי נוסף הוא מזג שיפוטי.

ללשכת עורכי הדין, שאנו מתארחים היום אצלה, תפקיד חשוב מאין כמותו בהקפדה על האיכות המקצועית. ללשכת עורכי הדין מידע על המועמדים השונים, איכותם ומזגם השיפוטי. מלאכת הבחירה היא מורכבת, בית המשפט משנה את פניו, אך אני מבקשת להדגיש כי חילופי הדורות בבית המשפט העליון אין בהם כדי לשנות את תפקידו של בית המשפט בדמוקרטיה הישראלית. מלאכת השיפוט נבנית נדבך על גבי נדבך, דור אחרי דור, מדור המייסדים לשופטים המכהנים, לדורות שיבואו אחרינו.

בעוד כשבועיים, נציין את היום שבו, לפני 69 שנים, נפתח בית המשפט העליון.

מאז ועד היום שירת בית המשפט העליון את החברה הישראלית בנאמנות, באוביקטיביות ובמקצועיות. שופטים כיהנו ושופטים פרשו, אך בית המשפט עומד ויעמוד על תילו. בית המשפט הוסיף במלאכתו כקדם, פיתח את המשפט הישראלי והגן על זכויות האדם ועל הערכים הדמוקרטיים. תמיד היה הוא, כלשונו של השופט זילברג "בית משפט" ולא "בית שופטים, אשר כמספר חבריו כן מספר דעותיו". שופטיו לא ראו להם שליחות אלא בשליחותם השיפוטית – לעשות צדק על-פי דין. מעולם לא נהו אחר נוסחאות ריקות, בשם "אקטיביזם" או "שמרנות", אלא שקלו כל עניין לגופו. שופטי בית משפט זה הכריעו, ומכריעים, לא על סמך דעות ועמדות אישיות כי אם על-פי מיטב הכרתם את הדין ובהתבסס על התשתית העובדתית שהניחו בעלי הדין.

כך היה החל מיום שנפתחו שערי בית המשפט לראשונה, ב-14.9.1948. כבר באותם ימים ראשונים ניתנו פסקי הדין שהניחו את תפישות היסוד של בית המשפט בכל התחומים, ובפרט בתחום ההגנה על זכויות הפרט ועל שלטון החוק, שנים לפני חקיקתם של חוקי היסוד. כבר בינואר 1949, בטרם נדם רעם תותחי הקרבות של מלחמת העצמאות, ציווה בית המשפט העליון על שחרורו של עציר מינהלי שבמעצרו נפל פגם, והשופט אולשן ציין כי "השלטונות כפופים לחוק כמו כל האזרחים במדינה".

חודש לאחר מכן, הכיר בית המשפט העליון בזכות לחופש העיסוק – זכותו של אדם לעסוק בעבודה או במשלח-יד שבחר לעצמו – כזכות הקנויה לכל אדם בישראל. וכשנה לאחר מכן, בקבלו את עתירתו של ישראל אלדד, אשר שר הביטחון בן-גוריון הורה על פיטוריו כמורה, כתב השופט ש"ז חשין כי: "חייו [של אזרח] אינם הפקר ודמו אינו מותר; ואין נועלים בפניו שערי פרנסה, ואין יורדים לחייו בדרך אדמיניסטרטיבית בלבד".

ועוד לא הזכרתי – וקצרה היריעה מלהזכיר – את הפסיקה הענפה ורבת הרבדים בעניין השוויון, בעניין הזכות לקניין, בעניין חופש הדת והמצפון או בעניין חופש הביטוי, לגביו כתב מורי, הנשיא לנדוי, כי "שלטון הנוטל לעצמו את הרשות לקבוע מה טוב לאזרח לדעת, סופו שהוא קובע גם מה טוב לאזרח לחשוב, ואין סתירה גדולה מזו לדמוקרטיה אמיתית [...]".

בית המשפט העליון צועד בדרך מוגדרת שהותוותה על-ידי ניסיון ומסורת של שבעים שנה. עדיין הוא חייב להגן, כבראשית דרכו, על זכויות הפרט, ועדיין חייב הוא לשמור שלא ייפגעו העקרונות של שלטון החוק ואי תלות הרשות השופטת.

אכן, השמירה על שלטון החוק וההגנה על זכויות הפרט היו מאז ומתמיד חובותיה של הרשות השופטת בישראל. אולם אין הן מוטלות עליה לבדה. הן מוטלות, כמובן, על כל רשויות השלטון אך, מעבר לכך, חובות אלה מוטלת גם על שכמם של עורכי הדין.

אני מאמינה ביכולתם של עורכי הדין לתרום להגברת הנגישות למערכת המשפט, לקידום קבוצות מוחלשות, לביצור שלטון החוק ולהגנה על זכויות האדם. אני מאמינה ביכולתם לעשות כל זאת, אך גם כי זו חובתם לעשות כן.

אני קוראת לכם להירתם לעשייה זו, ואני מקווה כי תתרמו מהידע שלכם, מכישוריכם ומכישרונכם – בדברים ובמעשים – למען הגנה על העקרונות המונחים ביסוד שיטת המשפט שלנו, וביסוד קיומנו כמדינה יהודית ודמוקרטית. כאשר מתעוררת מגמה שלילית, המבקשת לפגוע בעקרונות אלה – בטוהר המידות או בשלטון החוק; בחרויות הפרט או בהפרדת הרשויות – השמיעו את קולכם בקול צלול וברור.

ומילה בענייני דיומא:

מאז ניתן אתמול פסק דיננו בעניין הרחקתם של מסתננים למדינה שלישית והחזקתם במשמורת לשם כך, נשמעות תגובות רבות בשיח הציבורי. חלקן הגדול ניתנו דקות לאחר מתן פסק הדין שאורכו 121 עמודים וחלקן לא שיקפו את האמור בו. על כן אני מבקשת להעמיד בקצרה מאוד דברים על דיוקם: כפי שציינו בפסק הדין, הדין בישראל והדין הבינלאומי מאפשרים כעיקרון להרחיק שוהים שלא כדין ללא הסכמתם ובניגוד לרצונם. זו מהותה של הרחקה להבדיל מיציאה מרצון. עם זאת, במקרה הנוכחי ההסדר הספציפי שהמדינה עצמה היא זו שגיבשה אותו עם המדינה השלישית הרלוונטית אינו מאפשר להרחיק מסתננים ללא הסכמתם. במהלך דיון שנערך במעמד צד אחד ביום 9.10.2016 הצהיר נציג המדינה במפורש כי "מוחזק במשמורת שעומד על דעתו ואומר עד העלייה למטוס שאין הוא מוכן להיות מורחק... לא יגורש בכפייה". אלה דברי נציג המדינה וזו אינה קביעה שלנו. מאחר שנדרשת כאמור הסכמה, הסכמה שכזו נדרשת להיות מדעת, חופשית ומרצון – כפי שחזרנו ושנינו בשורה ארוכה של פסקי דין קודמים, הן בנוגע למסתננים הן בנוגע לתחומים אחרים. משזו ההסכמה הנדרשת, ברי כי לא ניתן להחזיק מסתננים במשמורת לצורך השגת ה"הסכמה" כביכול. אם היינו אומרים אחרת, היה בכך כדי לעקר את דרישת ההסכמה מתוכן.

אני יודעת ששרת המשפטים תעסוק כאן בחוק הלאום. שרת המשפטים ואני למדנו לא להפתיע זו את זו. אני אמנע מלהתייחס לחוק כיוון שלא מן הנמנע שעניינו יגיע לבית המשפט העליון, גם אם זה יקרה כשאהיה בדימוס.

אני מבקשת להודות בטקס זה לראש הלשכה, עו"ד אפי נוה, ולשרת המשפטים, חברת הכנסת איילת שקד, על שיתוף הפעולה ההדוק.

אאחל לכולם שנת משפט פורייה ומוצלחת;
לכל אחת ואחד מכם, ולכל בית ישראל, שנה טובה.

הערות

1. ההחלטה להקים: 22.7.1948; טקס הפתיחה: 14.9.1948.
2. ד"נ 23/60 בלן נ' ליטוינסקי, פ"ד טו 71, 76 (1961).
3. בג"ץ 7/48 אל-כרבוטלי נ' שר הביטחון, פ"ד ב 5 (1949).
4. שם, בעמוד 15.
5. בג"ץ 1/49 בז'רנו נ' שר המשטרה, פ"ד ב 80 (1949).
6. בג"ץ 144/50 שייב נ' שר הביטחון, פ"ד 399, 407 (1951).
7. בג"ץ 243/62 אולפני הסרטה בע"מ נ' גרי, פ"ד טז 2407, 2416 (1962).

תאריך:  30/08/2017   |   עודכן:  30/08/2017
מרים נאור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניסיון ומסורת של שבעים שנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
5/09/17 05:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כבוד נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור,
29/08/2017  |  אביחי מנדלבליט  |   נאומים
בישראל של 2017, מדינה שמשטרה החוקתי הוא מארג שתי וערב של זכויות פרט, ללא כל התייחסות בחוקי היסוד שלה להיותה מדינת הלאום של העם היהודי - הפכה הציונות לשטח המת של המשפט. שאלות הנוגעות לה כלל אינן רלוונטיות.
29/08/2017  |  איילת שקד  |   נאומים
לאת דברי היום אבקש לייחד בעיקר למאבק בשחיתות הציבורית. רשויות אכיפת החוק מובילות את המאבק בשחיתות לא מהיום, אלא משך עשרות שנים. מדובר במאבק סיזיפי ונמשך. מטבע הדברים אתייחס לשנים האחרונות, בהם אנו ממשיכים במאבק שיטתי וחסר פשרות בתופעה זו המסכנת בעיני את החברה בישראל. כפי שציינתי בעבר, איננו מהססים לפעול גם נגד חשודים בדרגים הבכירים ביותר, ונדמה לי כי הדבר אינו טעון עוד הוכחה.
29/08/2017  |  שי ניצן  |   נאומים
אנחנו מאבדים את היכולת לחיות יחד. זה הנושא שעליו אני רוצה לדבר אתכם היום. על היכולת לחיות יחד. אנחנו מאבדים אותה, ומה שהכי גרוע, זה לא בא מלמטה. זה בא מלמעלה. זה בא מהממשלה, זה בא מראש הממשלה. השאלה היא איך מחזירים לעצמנו את היכולת לחיות ביחד, למרות כל המחלוקות?
29/08/2017  |  יונה ג'רמי בוב  |   נאומים
חברתי הנשיאה מרים נאור, חבריי שופטי בית המשפט העליון, שרת המשפטים חברת הכנסת איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה, ראש לשכת עורכי הדין, היועץ המשפטי לכנסת, מבקר המדינה, חברי הכנסת, חברי הוועדה לבחירת שופטים, הסנגור הציבורי הארצי, נשיאים ושופטים בדימוס, עוזרים משפטיים, מתמחים, פרקליטים, חברים ואורחים, רעייתי נינה ובני משפחתי היקרים;
03/08/2017  |  סלים ג'ובראן  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il