|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?

המדינה כצרכנית בכוח של עסקות טיעון

סניגורי פישר יקבלו חמישה ימים נוספים לעיון ביתרת החומר, במשרדי היחידה לחקירות שוטרים. אם יתגלעו מחלוקות יחזרו הצדדים לשופטת, מאק-קלמנוביץ. כך נמנע חידוש המשפט של רונאל פישר
03/09/2017  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   פרשת רונאל פישר   |   תגובות
השופט יצחק עמית

אתה יודע איך אפשר "לדפוק ת'מערכת השופטת ולשתק אותה לחלוטין", שח לי שיחו אחד מלקוחותיי המתוחכמים ביותר, אגב טיפול שוטף בענייניו המשפטיים. "איך", שאלתי מסוקרן משהו, שכן ידעתי שדולה פנינים של ממש, מקרקעיתו של ים היה לקוח זה. "שמע", אמר הוא לי. המשיך ואמר: "המערכת השיפוטית אינה מסוגל לטפל בכל התיקים המשפטיים הנערמים אלה ושמספרם גדל מיום ליום. הדברים חמורים, במיוחד, בתחום הפלילי, ששם יש כמויות עצומות של חומר ראיות והליכי ההוכחות נמשכים חודשים ארוכים ולעתים, אף משך שנים הרבה".

הביט לקוח חכם וחריף זה בי, מעומק שתי עיניו החכמות חייך, הוסיף ואמר:"מספיק שבבית משפט השלום לתעבורה, אך ורק בתל אביב, יכפרו כלל הנאשמים, בכל כתבי-האישום משך שלושה חודשים רצופים. מה שלושה חודשים. מספיק חודש אחד וכל המערכת תקרוס".

המשיך לקוח זה להביט בי, הפסיק לרגע משטף דיבורו, כדי להעניק עוצמה יתרה לדבריו אלה, הוסיף ואמר: "אתה יודע מה, חיים. אם יכפרו, בבית משפט שלום זה, לתעבורה, אך ורק בתל אביב, בכל אולמות המשפט, כלל הנאשמים, חודש ימים בעובדות המפורטות בכל כתבי-האישום שיוגשו נגדם, בתקופה זו ויתנהלו הליכי הוכחות, במכלול כתבי-אישום אלה, הרי השופטים לא יוכלו להתפנות ולדון, בעוד כמה שנים, בתיקים החדשים שיגיעו לשולחנם. הם יהיו "נעולים" ו"ממוסמרים" למועדי ההוכחות. כדי למנוע טענות בדבר עינוי דין, הם לא יוכלו השופטים, לבטל או לדחות דיונים משפטיים אלה, כשיגיע מועד שלב שמיעת הראיות.

נזכרתי בדברים נכוחים וחריפים אלה, כשקראתי החלטתו החשובה והתקדימית של שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית - המתפרשת, על פני, לא פחות מ-47 עמודים! - בעניין טענת סנגוריו של רונאל פישר, לעניין אי-מסירת חומרי חקירה דיגיטליים לעיונם, מחקירתו של עד המדינה המורשע, ערן מלכה. חקירתו של עד מדינה זה, המעיד נגד רונאל פישר, במסגרת כתב-האישום המתנהל בעניינו של פישר, בפני כב' השופט, משה סובל, בבית המשפט המחוזי, בירושלים.

כזכור, חקירתו של עד מדינה זו - שעדותו החלה להישמע, בפני כב' השופט, משה סובל - הופסקה, לאחר שסנגוריו של רונאל פישר טענו שחומרי חקירה דיגיטליים, הקשורים לעדות זו, לא נמסרו לידם, עד כה. בכך נפגעה, כמו-גם, ממשיכה להיפגע - טענו, וממשיכים לטעון הסניגורים - זכותו הבסיסית, המהותית והיסודית של רונאל פישר לעיין בחומרי חקירה אלה ולנסות להפריכם, בחקירתו הנגדית של עד המדינה, ערן מלכה, על ידם והיערכותם לחקירה נגדית זו, מבעוד מועד.

חשיבות החלטתו התקדימית, המרתקת של כב' שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, הינה בכך שהוא יוצק לראשונה בהלכה פסוקה, מפורטת, דווקנית, פרטנית ושיטתית תוכן פרשני-משפטי בשאלה ה"טכנית", לכאורה, בדבר מסירת חומרי חקירה דיגיטליים, לפי הוראת סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי. למעשה ובפועל החלטה זו תשמש מכאן ואילך כאורים ותומים, כלל העוסקים בענייני הליכים פליליים, משום שהיא מפשטת ומדריכה ככל האפשר כיצד יש לנהוג בכל הקשור והכרוך לדרך של מסירת חומרי חקירה דיגיטליים, בידי מערכת התביעה לסנגוריה.

לכאורה סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי הינו סעיף רגיל ו"תמים", למראית-עין, שהוראותיו ברורות, לחלוטין. הסעיף קובע שאם הוגש כתב אישום בפשע או בעוון, רשאים הנאשם וסנגורו, ואדם שהסניגור הסמיכו לכך, או, בהסכמת התובע, אדם שהסמיך הנאשם, לעיין בכל זמן סביר בחומר החקירה וברשימת החומר שנאסף או שנרשם בידי הרשות החוקרת, והנוגע לאישום שבידי התובע ולהעתיקו. "רשימת כל החומר", מוגדרת - בסעיף זה - לרבות ציון קיומו של חומר שנאסף או שנרשם בתיק שאינו חומר חקירה ושל חומר שנאסף או שנרשם בתיק שהוא חסוי על-פי כל דין, וכן פירוט של סוג החומר כאמור, נושאו והמועד שבו נאסף או נרשם, ובלבד שאין בפירוט האמור לגבי חומר חסוי כדי לפגוע בחיסיון לפי כל דין; היו בחומר כמה מסמכים מאותו סוג העוסקים באותו עניין, ניתן לפרטם יחד כקבוצה, תוך ציון מספר המסמכים הנכללים בקבוצה.

מתברר שנוכח אי-הבהירות, לאופן, דרך ומסירת חומרי חקירה וצורת הדיון בבתי-המשפט, באי מסירת חומר חקירה, אם חלקי ואם בכלל, תוקן סעיף זה - בהוספת תת-סעיפים. כך נקבע בחוק, כי חומר מודיעין שיש זכות עיון בו יהיה רק חומר שמתייחס לעובדות המתוארות בכתב האישום, לתוכן עדות שאמורה להישמע בבירור האשמה, לראיה האמורה להיות מוגשת או למהימנות של עד מרכזי. אולם חומר מודיעין שנאסף או שנרשם בתיק ייכלל ברשימת כל החומר כאמור.

"חומר מודיעין" הינו חומר חקירה שנאסף או שנרשם בידי רשות מודיעין. "רשות מודיעין", מוגדרת כמערך המודיעין של: משטרת ישראל, המחלקה לחקירות שוטרים, צבא ההגנה לישראל, המשטרה הצבאית החוקרת, שירות בתי הסוהר, שירות הביטחון הכללי, המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, רשות המיסים בישראל, רשות ניירות ערך, רשות ההגבלים העסקיים.

החלטתו החשובה והתקדימית של כב' השופט, יצחק עמית, תיסקר ותנותח על-ידינו, ברשימה נפרדת. עניינה של רשימה זו בטענה הנטענת לפיה, במשפטים פליליים, הכרוכים בשמיעת ראיות רב, משתדלת התביעה לסיים הליכים פליליים שכאלה, בעסקות טיעון. עניינו של רונאל פישר - המתנהל, עד כה, משך שנתיים ימים - הינו חריג למצב דברים קיים זה בכך, שלא הושגה עד כה, כל עסקת טיעון וניהול משפטו עלול לארוך, חודשים רבים, אם לא כמה וכמה שנים טובות.

חשיבותה של ההלכה שניתנה בעניינו של רונאל פישר הינה בכך, כי השופט, יצחק עמית, קובע - בהחלטה תקדימית זו כי כאשר מדובר בחומר דיגיטלי, נוצרים קשיים ייחודיים, דוגמת: הכמות האדירה של החומר, הגיוון הרב שלו, היכולת לאחסן אותו במגוון של מקומות וצורות, הפוטנציאל שיש בו לראיות מזמן אמת, פגיעה קשה בפרטיות של המשתמש ושל צדדים שלישיים, עמידותו של חומר זה, היכולת לשחזר חומר זה, חשש לבזבוז זמן בעת חיפוש מידע רלוונטי במאגרי מידע ועלויות משמעותיות הכרוכות בחיפוש במאגרי מידע אלה.

בהחלטה תקדימית זו נדרש בית המשפט העליון לראשונה, בצורה נרחבת ופרטנית - לדיון בשאלת מסירת חומרי חקירה דיגיטליים והעיון בהם לפי הוראת סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי, המורה להעמיד לרשות הנאשם כל חומרי החקירה הרלוונטיים. השופט, יצחק עמית, מעיר בהחלטתו כי סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי הדן בהמצאת חומר חקירה לסנגוריה - הפך לאבן ריחיים על צווארו של ההליך הפלילי העיקרי.

בית המשפט העליון מקבל בהחלטתו זו בהסכמה, עמדת המדינה, לפיה נראה שברוב המקרים עשוי בית המשפט לקבוע, שזכות העיון של הנאשם במידע דיגיטלי תוגבל לשאלות קונקרטיות ולחיפושים ממוקדים. לעניין זה כותב השופט, יצחק עמית, בהחלטה דנא, כי: "דרך זו עולה בקנה אחד עם סדר הדברים הרגיל, לפיו התביעה היא שמסווגת וממיינת את חומרי החקירה שנאספו על ידה. כשלעצמי, איני רואה בכך חידוש של ממש. גם במצב הדברים הרגיל, מקום בו ההגנה עותרת לגילוי ועיון בחומר חקירה, עליה להראות ולשכנע מה הרלוונטיות של החומר, ומדוע גילויו עדיף על פני חסיונות ואינטרסים נוגדים אחרים".

בית המשפט העליון מציע בהחלטתו זו, כי יש: "לאפשר להגנה להציע אפשרויות חיפוש מטעמה. כדי שאפשרות זו תהיה מעשית ויעילה, כבר בשלב מקדמי יוטל על המאשימה להעביר לידי ההגנה אפיון ראשוני של המידע הדיגיטלי שנתפס. לגישתי, יש לראות את כל החומר שהועתק על-ידי החוקרים כ'חומר שנאסף', ועל המאשימה מוטל נטל ראשוני-מקדמי לאפשר בירור יעיל של השאלה אם חומר זה 'נוגע לאישום' ".

לדעת השופט, יצחק עמית, הרי התביעה אינה חייבת לעבור לצורך כך על כל החומר, אלא די בכך שהיא תספק להגנה אפיונים ראשוניים הנוגעים למחשב ולטלפון הנייד: מי המשתמש בהם ו"מעין שרטוט כללי של החומר שנאסף, בדרך של מיפוי ראשוני של כמויות וסוגי הקבצים בחתכים שונים, ומבלי לקבוע מסמרות, כגון: מסמכים (ושמא גם אשר מספקים מידע כללי כמו כותרת ותאריך העריכה), דוא"ל ועץ תיבות הדוא"ל, OLE עץ תיקיות המסמכים במחשב וחלק מנתוני המסמך, שם יוצר המסמך, העורך האחרוןPower Point),, אקסל, PDF (תת-תיבות), אנשי קשר, מסרונים, ווטסאפ, קבצי תוכן כמו תמונות ומיקומים".

בית המשפט העליון, בדעה כי: "בשלב זה תיפתח בפני ההגנה אפשרות לבקש חיפוש מושכל בחומר הדיגיטלי. ההגנה תוכל להציע אפשרויות חיפוש מטעמה, ובלבד שאפשרויות אלה יהיו סבירות ועומדות במבחן ההיגיון וסבירות המשאבים. ודוק: גם מילות מפתח או תקופות חיפוש אינן תרופות פלא בכל סיטואציה, למשל, כאשר מדובר במילת מפתח או תקופת חיפוש שמובילה למספר רב מאוד של קבצים. עשרות או מאות מילות חיפוש, או מילת חיפוש שעשויה להעלות מספר רב של תשובות יסכלו אפשרות זו. בקשה גורפת או מוגזמת של ההגנה לגבי התוצרים הדיגיטליים, עלולה להעלות חשש למסע דיג לא בכינרת הקטנה אלא באוקיינוס הגדול".

בית המשפט העליון, מסכם ההלכה הפסוקה, בהחלטה זו, בקובעו, כי: "הפתרון המוצע אינו מושלם מבחינת ההגנה. אכן יש סיכון כי חיפוש באמצעות מילות מפתח או חתכים אחרים 'ישאיר פצועים בשטח', כמטבע הלשון בו השתמשו המשיבים, אך בכך אין כל רבותא. כל מסע דיג עשוי להסתיים בציד לוויתן, אך למרות זאת, ההלכה אינה מתירה מסע דיג".

לגופם של דברים, קבע השופט, יצחק עמית, כי סניגוריו של רונאל פישר ישלימו בתוך עשרה ימי עבודה את איתור החומר הרלוונטי להגנתו מתוך המחשב והטלפונים הסלולריים של רב-פקד לשעבר, ערן מלכה. עוד נקבע - בהחלטה זו - כי מלכה עצמו יסנן משך שלושה ימים החומר ויסמן הפריטים, שלטעמו, אין לעיין בהם בשל פגיעה בצנעת הפרט ובשל חיסיון עו"ד-לקוח (לנוכח עבודתו הקצרה כעורך דין).

לאחר מכן יעמדו שלושה ימים לרשות התביעה לבדוק הסינון של מלכה. סניגורי פישר יקבלו חמישה ימים נוספים לעיון ביתרת החומר, במשרדי היחידה לחקירות שוטרים. אם יתגלעו מחלוקות יחזרו הצדדים לשופטת, מאק-קלמנוביץ. כך נמנע חידוש המשפט של רונאל פישר, בשבוע הבא והוא יתחדש קרוב לוודאי רק בשבוע שלאחר מכן.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם מתמחה משרד זה, בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  03/09/2017   |   עודכן:  03/09/2017
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביב נחמיאס / Aviv Nahmias   אורי כרמל / Uri Carmel   אילון מכלוף / Eylon  Machluf   איתן פלג / Eitan Peleg   אלון חסן / Alon  Hassan   אסף גולן / Assaf Golan   ברונו שטיין / Bruno Shtein   ג'ויה סקפה-שפירא / Joya SKAPPA-SHAPIRO    דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   זוהר בוצ'ן / Zohar Botchen   חגית מאק-קלמנוביץ / Hagit  Mack-Kalmanovich   יאיר ביטון / Yair Biton   יאיר  גולן / Yair Golan   יוסף נחמיאס / Yossef Nahmiass   יורם ברק / Yoram Barak   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יצחק עמית / Issac Amit   יצחק רוכברגר / Yitzhak  Rochberger   ירון בארי / Yaron Be'eri   ליאורה נהון / Liora Nahon    ליזי שובל-בר / lizzy  shoval Bar   משה סובל / Moshe Sobel   משה סעדה / Moshe Saadda   נועם עוזיאל / Noam Uziel   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   נסים מרום / Nissim Marom   ע"י   עדי כרמלי / Adi Carmeli   עופר ברטל / Ofer Bartal   עפר נמרודי / Ofer Nimrodi   ערן מלכה / Eran  Malka   קובי כחלון / kobe kahlon   קרן אלטמן / Keren Altman   רון שפירא / Ron Shapira   רונאל פישר / Ronel Fiaher   רונן יצחק / Ronen Yitzhak   רועי בר / Roee Bar   רות דוד / Ruth David-Blum   רמי דואני / Rami Douani   שי ברס / Shay Baras   ששון חי / Sasson Hay 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המדינה כצרכנית בכוח של עסקות טיעון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
3/09/17 09:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת רונאל פישר
סניגוריו של רונאל פישר ישלימו בתוך עשרה ימי עבודה את איתור החומר הרלוונטי להגנתו מתוך המחשב והטלפונים הסלולריים של רב-פקד לשעבר ערן מלכה. כך קובע (יום א', 27.8.17) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, בפסק דין שנועד לשים קץ למחלוקת ארוכת החודשים שגרמה להפסקת שמיעת הראיות ערב חקירתו הנגדית של מלכה.
27/08/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עו"ד רונאל פישר ישוחרר מאיזוק אלקטרוני למעצר בית - קבע (יום ג', 8.8.17) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, בדחותו את בקשתה של המדינה להאריך בשלושה חודשים את מעצרו של פישר בתנאים הקודמים.
08/08/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
המדינה צריכה לצאת מגדרה כדי שכל חומר החקירה יהיה בפני רונאל פישר, למעלה משנתיים לאחר המועד בו הייתה צריכה למסור לו אותו - אומר (יום ה', 29.6.17) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל. במהלך הדיון פרץ פישר בבכי ואמר שאינו יכול להמשיך ולהתמודד עם מצב בו המדינה הורסת את חייו ואין הוא יכול להתגונן.
29/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, מאיים (יום ד', 21.6.17) לבטל את כתב האישום בפרשת רונאל פישר, אם לא ניתן יהיה לחדש ב-29.6.17 את חקירתו של ערן מלכה בשל אי-העברת חומרי חקירה להגנה.
21/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטת מחוז תל אביב (פלילי) לשעבר, רות דוד, טייחה בשנת 2010 חקירה נגד בכירי קופת חולים מאוחדת. אחד החשדות העיקריים שלא נחקרו היה רכישת ענק של בניין בידי המאוחדת מחברת ב.יאיר שבשליטת יאיר ביטון, אשר יוצגה בידי עו"ד רונאל פישר. כך עולה מהחלטה של נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, ומתביעה שהגיש בכיר לשעבר בקופה, משה חברוני.
רשימות נוספות   /   פרשת רונאל פישר  /  מי ומי  
יאיר ביטון כבר לא דירקטור בב. יאיר  /  אלעזר לוין
נפסקו ההוכחות במשפט פישר  /  איתמר לוין
פישר יישאר במעצר בית  /  איתמר לוין
עדה וחצי בשנתיים  /  איתמר לוין
האם הפרקליטות עשתה לרות דוד הנחות בכתב האישום   /  משה ליכטמן
תשתית רעועה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
השרה מירי רגב התבקשה להשיב: מה מהות יחסיה עם סוחר השלדים ואיש העסקים אביחי סטולרו    למרות שניתנו לה כמה הזדמנויות, רגב נמנעת ממתן תגובה, אם באישור או אם בהכחשה, מטעמים השמורים עימה...
מנחם רהט
מנחם רהט
קידוש השם של הלוחמים הסרוגים, שמקירבם באו כמחצית מנופלי המלחמה, לעומת חילול השם שנוצר מחמת ההשתמטות ההמונית ממצווה מדאורייתא, להצלת ישראל מיד צר    אבל 'גדול קידוש השם מחילול השם' &...
XTL עוסקת בפיתוח נוגדנים אנושיים נגד צהבת [צילום: פלאש 90]
תומר קורנפלד
XTL רוכשת את הפעילות תמורת הקצאת 45% ממניותיה בתוספת סכום קטן במזומן לבעלי מניות שיוצאים החוצה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il