|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

בראשית עח

לא לוקחים אחריות

מהרגע שקין התחמק מלקיחת אחריות על כשלונו ובחר להאשים את אחיו בכשלון של עצמו, כל השאר זה תירוצים
13/10/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
קין והבל. הרצח הראשון באנושות

שוב מתחילים את התורה מבראשית; על מה עוד יש לכתוב? איזה מסר חדש אנחנו אמורים ללמוד השנה מפרשה זו? ובכן, בפרק הראשון של הפרשה מסופר בקיצור נמרץ על בריאת העולם עד לבריאת האדם, נזר הבריאה. מכאן ואילך כמעט כל ההתייחסות היא אל האדם; מעשיו, כשלונותיו והתגובה שלו לאותם כשלונות, התירוצים שהוא מנפק. לכן נתרכז הפעם ביחסם של ראשוני האנושות אל מעשיהם וגם אל מעשי זולתם. בסיום הבריאה (בראשית ב, ג) כתוב שהקב"ה קידש את היום השביעי: כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ, אֲשֶׁר-בָּרָא אֱלֹקִים לַעֲשׂוֹת. מהמילה לַעֲשׂוֹת אנחנו למדים כי מלכתחילה הקב"ה ברא את העולם במתכונת כזאת שלנבראים יש תפקיד, לעשות.

בדרך כלל כשמדברים על תפקיד חושבים על "קום ועשה" אבל כאן התפקיד הראשון שהוטל על האדם הוא דוקא ב"שב ואל תעשה" [יז] וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת. אומנם לפני כן נאמר לו: מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל, אבל זה נשמע יותר כמו הרשאה ולא כמו הוראה. לפי סדר הפסוקים נראה ברור שאת ההוראה הזאת הוא קיבל עוד בטרם נוצרה בת זוגו, שכן אחר כך כתוב: [יח] וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹקִים, לֹא-טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּוֹ. ורק לאחר מכן הוא יוצר עבורו את חוה. ואז בא הפיתוי המפורסם של הנחש וההיענות של חוה (פרק ג): [ו] וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם, וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל, וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ, וַתֹּאכַל; וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ, וַיֹּאכַל.



האכילה הזאת חשפה אצלם משהו שעד אז היה בהעלם, סוג חדש של מודעות: וַיֵּדְעוּ, כִּי עֵירֻמִּם הֵם. לפני כן הם ידעו את זה עניינית (כמו ידיעה של תינוק) אבל לא רגשית ולכן זה לא הפריע להם. כעת הם מנסים להתכסות ובדיוק אז ה' כביכול מחפש אותם: [ט] וַיִּקְרָא ה' אֱלֹקִים, אֶל-הָאָדָם; וַיֹּאמֶר לוֹ, אַיֶּכָּה. האדם עונה שהתחבא מפני שלא נעים לו להיחשף עירום וה' שואל מניין לך שיש בעיה בלהיות עירום: הֲמִן-הָעֵץ, אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל-מִמֶּנּוּ--אָכָלְתָּ? נו, וכאן מתחילים התירוצים: [יב] וַיֹּאמֶר, הָאָדָם: הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי, הִוא נָתְנָה-לִּי מִן-הָעֵץ וָאֹכֵל. ה' פונה אל האישה: מַה-זֹּאת עָשִׂית? והאישה עונה: הַנָּחָשׁ הִשִּׁיאַנִי, וָאֹכֵל. בשלב הזה כבר אין שאלות, למסית לא נותנים הזדמנות להסביר את עצמו.

לעשות כדי לתקן

את ההוראה שלא לאכול מן העץ שמע האדם ישירות מהקב"ה, לכן ה' פונה אליו ראשון. האדם לא לוקח אחריות על הטעות שלו אלא מפיל את התיק על זוגתו. האישה שמעה מהאדם ולפיכך ייתכן שהאיסור לא נראה לה חמור כל כך. עם זאת, נראה שהיה לה לשתף את בן זוגה בהצעת הנחש ולשאול לדעתו, ומשלא עשתה כן, נכשלה והכשילה גם אותו. והאירוע הזה פותח את כל מהלך ההיסטוריה האנושית, שמורכבת מרצף של כשלונות עם הפוגות קצרות או ארוכות ביניהן. ואכן, מהר מאוד מגיע הכשלון השני; לאדם וחוה נולדו שני בנים, קין והבל, העולם כולו שייך להם והם גם מחלקים אותו ביניהם (פרק ד): וַיְהִי-הֶבֶל, רֹעֵה צֹאן, וְקַיִן, הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה. לכאורה, זה כל מה שצריך לחיים מאושרים.



אבל מהר מאוד משתבשים העניינים: [ג] וַיְהִי, מִקֵּץ יָמִים; וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה, מִנְחָה--לַה'. הבל רואה את זה והרעיון מוצא חן בעיניו: [ד] וְהֶבֶל הֵבִיא גַם-הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ, וּמֵחֶלְבֵהֶן; אבל כאן משהו השתבש; קין היה היוזם של הרעיון להקריב מנחה והבל חיקה אותו, אבל דוקא המנחה של החקיין לכאורה, התקבלה: וַיִּשַׁע ה', אֶל-הֶבֶל וְאֶל-מִנְחָתוֹ. קין נעלב עמוקות: וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו. ה' שואל אותו מדוע האף שלו באדמה ומסביר לו את העיקרון שכדי להצליח חייבים להתאמץ; שלא מספיק לעשות את המינימום, רק כדי לצאת ידי חובה: [ז] הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ... נראה שקין לא השתכנע, הוא כעס על הבל, זה שחיקה אותו והחיקוי שלו יצא יותר מוצלח מהמקור שלו עצמו.



לא כתוב כיצד הגיב קין לדברי ה', אבל מההמשך ברור שלא הפנים את הרעיון: [ח] וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל-הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ. במדרש מובאות דעות שונות בשאלה מה אמר קין להבל אבל התורה אינה אומרת על כך דבר, כי זה לא באמת משנה. שכן מהרגע שקין התחמק מלקיחת אחריות על כשלונו ובחר להאשים את אחיו בכשלון של עצמו, כל השאר זה תירוצים. ואמנם כאשר ה' פונה אליו ושואל היכן הבל אחיך, הוא שוב מתחמק: וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי? חז"ל אומרים שהייתה פה התרסה בוטה כלפי מעלה; הרי אתה בעל הבית על כל העולם, אם הוא חשוב לך יכולת לשמור עליו. ואמנם באמת ה' יכול הכל, אבל הוא מצפה מאתנו שנעשה את הדברים הנכונים.

תאריך:  13/10/2017   |   עודכן:  13/10/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא לוקחים אחריות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
palmono777
16/10/17 22:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם נכונה אזהרתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן המבהיר לציבור, באירוע שקיים בסוכתו בקריה בתל אביב, כי "המלחמה הבאה שתפרוץ עלינו מצפון לא תהיה רק בגזרת לבנון אלא בגזרה כפולה: סוריה ולבנון יחד, שבה ילחמו בנו חיזבאללה, משטר אסד וכל סייעני משטר אסד כשהפעם יצטרף אליהם גם צבא לבנון שאיבד את עצמאותו והפך לחלק בלתי נפרד ממערך חיזבאללה".
12/10/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
שָׁנָה שָׁנָה מְצַפִּים לְהִתְחַדְשׁוּת מְצַפִּים לָהִתְרַחֲשׁוּת בִּנְחִישׁוּת
11/10/2017  |  אברהם הללי  |   מאמרים
לא היה עוד יום גורלי כהיום הזה. האיסור הראשון, מאין מספר האיסורים המשייטים בעולם מאז ומקדם, נברא בו. לא איסור שאדם היה גוזר על עצמו מבחירה ומדעתו. איסור מכוח הטלת מרות. אכן גם המרות נבראה באותה שעה. יש נטיעות הרבה בגן עדן. אדם מהלך ביניהן חופשי ליהנות בצלם ומפריים, והנה, באחת, עץ אחד, אין האדם יודע למה, אסור! "..וּמִפְּרִ֣י הָעֵץ֘ אֲשֶׁ֣ר בְּתוֹךְ הַגָּן֒ אָמַ֣ר אֱלֹהִ֗ים לֹ֤א תֹֽאכְלוּ֙ מִמֶּ֔נּוּ וְלֹ֥א תִגְּע֖וּ בּ֑וֹ" (בראשית פרק ג', פסוק ג'). מותר להניח כי האידיאה של מותר ואסור בעולם, קדמה לבריאה, אולם היא 'נשלפה' מאשפת חיצי הנשק בו לוחם האדם על שמירת צלם האלוקים בו נוצר, רק באותו יום גורלי. גם האיום שיש לפני הבורא מערכת של שכר ועונש, והאולטימטיבי שבו בגמול-הוא חיי נצח, ובענישה - המוות, נברא באותו יום. " פֶּןתְּמֻתֽוּן", זוכרת האישה לומר לנחש הקושר עמה שיחת קירבה . אפשר אינה יודעת עדיין מה הוא מוות, אבל ברור מדבריה כי היא רואה בו קץ קיומה כפי שקיום זה ידוע לה.
11/10/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
החורף עדיין לא הגיע, וכבר נגרמו נזקים מהגשם הראשון. היורה הופיע השבוע בחוזקה במספר מוקדים ברחבי הארץ כאשר הוא משאיר אחרי הפסקות חשמל, הצפות ונזקים לגוף ולרכוש. ברוב המקרים אין מדובר ב"כוח עליון", אלא ניתן לתבוע את האחראים לנזקים.
השר גלעד ארדן, השר לביטחון הפנים בישראל, התיר את דמם של ערביי ישראל בקובעו בוודאות מוחלטת שמתרחשת אינתיפאדת הצתות באותם ימים כואבים מאוד של להבות אש שפשטו בארץ, בעיקר בחיפה וביערות הכרמל.
10/10/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il