|
מבטיחה לשמור על העצמאות [צילום: מרסיו סנצ'ז, AP]
|
|
|
|
|
גוגל ופייסבוק זוכות לחלק נכבד מהכנסותיהן על-ידי כך שהם מעבירות הלאה חומרים עיתונאיים שעליהם לא עמלו. כעת עשויה דווקא גוגל לספק גלגל הצלה משמעותי לתקשורת המסורתית, המתחבטת בקשיים קיומיים – כותב פורצ'ן.
גוגל הודיעה, כי תציע למו"לים בתחום החדשות עסקות לשיתוף ברווחים, בדומה לאלה שהיא מציעה לאושיות יוטיוב (החברה שבבעלותה) ולמארחי מודעות. על-פי ההצעה, גוגל תסייע למו"לים להגיע למנויים אפשריים ובתמורה תקבל חלק מן ההכנסות. ראש מחלקת החדשות בחברה, ריצ'ארד ג'ינגרס, אמר לפייננשל טיימס, כי גוגל תבקש פחות מ-30% מן ההכנסות מהמנויים החדשים.
בהתחשב ביכולתה של גוגל להגיע לקהלים נרחבים, התוכנית עשויה להוות מתנה משמים לארגוני חדשות כמו ניו-יורק טיימס ופייננשל טיימס עצמו, מציין פורצ'ן. עיתונים אלו, לצידה של רשת פוקס ניוז, משתתפים בשיחות על יוזמה לשיווק משותף למנויים עליה נמסר בחודש שעבר. גוגל אמרה אז, כי תשתמש בכלי הבינה המלאכותית החדשים שלה, לצידם של כלי ניתוח המידע הקיימים, כדי להגיע למנויים אפשריים וכי התוצאות יוכלו לעמוד לרשותם של מו"לים אחרים.
ג'ינגרס הבהיר, כי גוגל אינה מתכוונת לפגוע בעצמאותם של אמצעי התקשורת שתסייע בשיווקם. "שלא כמו שחקנים אחרים בתחום, אנחנו לא רוצים להיות הבעלים של המו"ל ולא רוצים להיות הבעלים של הלקוח", הצהיר. הוא רמז כל הנראה לפייסבוק, המתחרה הגדולה ביותר של גוגל בתחום הפרסום און ליין, הבוחנת כלים משלה בתחום המנויים. פורצ'ן מעיר, כי פייסבוק אומנם תנסה לפתות את הגולשים לרכוש מנויים, אך תשלח אותם למו"לים כדי שיעשו זאת – כך שדבריו של ג'ינגרס אינם לגמרי הוגנים.
בכל מקרה, גוגל ופייסבוק מאותתות על רצונן ביחסים טובים עם המו"לים – חדשות טובות מבחינתם של האחרונים. הטענות הגוברות על שימוש ברשת בכלל, ובגוגל ופייסבוק בפרט, להפצת תעמולה וידיעות כוזבות, הגבירו את רצונן של שתי הענקיות לתמוך בעיתונות הממוסדת והאמינה. מנויים דיגיטליים כבר סייעו לעיתונים כמו וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס לעצור את מגמת ההתדרדות בהכנסותיהם, אך שיתוף פעולה עם גוגל ופייסבוק יכול להביא אותם לקהלים הרבה יותר רחבים.