|   15:07:40
דלג
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

פורום החמישיה

דאעש: חמש שאלות

מדוע הארגון הובס? האם מדובר בהצלחה למדיניות החוץ של ארה"ב? האם לטראמפ מגיע קרדיט? מהי משמעותה של נפילת א-רקה? והכי חשוב: האם הוא עדיין איום?
26/10/2017  |   אריאל י. לוין   |   כתבות   |   דאעש   |   תגובות
המשימה לא הושלמה [צילום: חוסין מאלה, AP]

ב-29 ביוני 2014 הגיעה לשיאה המתקפה שהדהימה את העולם. ארגון דאעש, שכבש שטחים נרחבים בעירק ובסוריה, הכריז על הקמת הח'ליפות שלו- המדינה האיסלאמית. רבות השתנה מאותו יום. דאעש כבש ואיבד שטחים, ארה"ב הקימה קואליציה להילחם נגד הארגון, ברחבי העולם בוצעו פיגועים בשמו, בהנחייתו או מטעמו של דאעש.

כעת נראה, כי קיצו של הארגון הולך ומתקרב. למרות זאת, צריך להיזהר מהצהרות שונות כמו לטעון שהמשימה הושלמה. לפניכם הערכה ראשונית של משמעות הבסת דאעש, תוך התמקדות בחמש שאלות שנוגעות לפעילות נגד הארגון והימים שאחריו.

הסיבות לתבוסה
פעילות אווירית חשובה [צילום: ג'ון גמברל, AP]

קשה לחשוב על משהו שיביא לפעילות משותפת של ארה"ב, רוסיה, עירק, משטר אסד, אירן, סעודיה, האיחוד האירופי, ירדן והכורדים, אך דאעש הצליח בדיוק לעשות זאת. פעילותו הברוטלית הביאה לאיחוד כל הכוחות הללו נגדו, ואז לא היה לו שום סיכוי

מדוע דאעש הובס? זוהי השאלה הכי מתבקשת. דאעש מצליח במקום שבו ישנו חלל, ולכן הוא הצליח בסוריה השסועה ממלחמת האזרחים. בעירק הוא מיתג עצמו כמגן הסונים, שחשו ניכור רב מהשלטון השיעי. לכן כאשר בוחנים את מפת עירק, ניתן לראות בבירור שפעילות דאעש בעירק הייתה במחוזות הסונים במדינה שם זכה, לפחות בהתחלה, לתמיכת התושבים.

הארגון הצליח להשיג נשק רב במיוחד. באופן אירוני, הארגון השתמש בנשק רוסי וגם בנשק אמריקני. את הנשק הרוסי השיג משלל בסוריה, ואת הנשק האמריקני - משלל בעירק. הכיבושים הרבים היו גם מקור ההכנסה של הארגון. בשטחים שנכבשו דאעש הטיל מיסים, סחר בעתיקות ובבני אדם ומעל הכל - הבריח נפט דרך טורקיה שהגיע למקומות רבים בעולם. אנשים מרחבי העולם נחשפו לאידיאולוגיה של הארגון ופעילותו והחליטו שהם עוברים, לעיתים עם משפחותיהם, כדי להילחם לצד דאעש.

בסופו של דבר, התשובה לשאלה היא פשוטה. תנועות מהפכניות מצליחות כאשר יש להן את גורם ההפתעה, כפי שהיה לדאעש בהתחלה. אולם הן מתקשות להתרחב או לשרוד, ברגע שמדינות חזקות יותר מודעות לסכנה מצידן ופועלות נגדן. בנוסף, האידיאולוגיה הקיצונית של דאעש והטקטיקות הקיצוניות שלו הביאו לניכור ודחייה, כמו גם פעילותו נגד מוסלמים אחרים אותם החשיב ככופרים. קשה לחשוב על משהו שיביא לפעילות משותפת של ארה"ב, רוסיה, עירק, משטר אסד, אירן, סעודיה, האיחוד האירופי, ירדן והכורדים, אך דאעש הצליח בדיוק לעשות זאת. פעילותו הברוטלית הביאה לאיחוד כל הכוחות הללו נגדו, ואז לא היה לו שום סיכוי.

בסופו של דבר, הפעילות נגד דאעש הצליחה מאחר שארה"ב נתנה לכוחות בשטח להוביל את הלחימה, ולא ניסתה לעשות זאת בעצמה. לפעילות האווירית של ארה"ב היה חלק חשוב בנושא, וכך גם להדרכה של הכוחות האמריקנים בשטח. הכוחות בשטח הם אלו שהיו חייבים לבצע את העבודה, משום שהדבר נגע לעתידם והם אכן הצליחו.

מדיניות החוץ האמריקנית
כעת עולות שאלות חדשות

נראה, כי המאבק נגד דאעש הוא אכן הצלחה של מדיניות החוץ של ארה"ב, בדגש על הפן הצבאי. אם הולכים אחורה בזמן ניתן להגיד, כי הפלישה האמריקנית לעירק בשנת 2003, היא שהביאה לצמיחת הארגון. טענה זו יש בה מן האמת, אך תמיד ניתן ללכת אחורה ולהגיד שאלמלא א' לא היה מתרחש ב' וכן הלאה.

דאעש לא יכול היה להשתוות לעוצמה הצבאית של ארה"ב, וכפי שצוין פעילותו הברוטלית איגדה שחקנים רבים נגדו. זה היה קרב שארה"ב לא הייתה יכולה להפסיד בו. התנאים להבסת דאעש היו ייחודים למקרה הנוכחי, ולא ניתן יהיה להשתמש בהם במידת הצורך בעתיד.

למרות ההצלחה נגד דאעש, המאבק לא נגמר. כעת עולות שוב שאלות גורלם של הכורדים, עתידו של משטר אסד, תפקידן של טורקיה ואירן והאפשרות של הקמת ארגוני טרור חדשים. ההצלחה הזאת לא מאפשרת מנוחה על זרי הדפנה, והיא מחייבת חשיבה רחבה יותר לעתיד.

טראמפ המשיך
פחות מכפי שהוא חושב [צילום: קרולין קסטר, AP]

לדונלד טראמפ מגיע קרדיט, אבל הרבה פחות ממה שהוא חושב. טראמפ מתח ביקורת רבה על המדיניות של הנשיא ברק אובמה נגד דאעש, והבטיח שדאעש ייעלם במהירות אם הוא ייבחר. למרות ששחרור מוסול בעירק וא-רקה בסוריה, ערי הבירה של דאעש, בוצע תחת כהונתו של טראמפ, תכנון המדיניות ויישומה נעשו בכהונתו של אובמה. לזכותו של טראמפ ייאמר שהוא נתן למפקדים הצבאיים יד חופשית, אך הוא לא העביר משאבים משמעותיים או שינה יותר מדי את האסטרטגיה של ממשל אובמה. בשורה התחתונה, מגיע לו קרדיט על שהמשיך לדבוק באסטרטגיה שירש.

אחרי נפילת א-רקה
רקה. ההצלחה הייתה חשובה לדאעש [צילום: AP]

המשמעות של נפילת א-רקה למאבק הכולל בטרור עדיין לא ידועה. ההצלחה של דאעש הייתה קלף חשוב באידיאולוגיה של הארגון. הצלחתו הוכיחה בעיניו את צדקת דרכו. הדבר הביא לתמיכה ולהגעתם של לוחמים זרים רבים. אם דאעש היה ממשיך להצליח, הארגון היה הולך ונעשה קיצוני יותר. ניתן להעריך, כי אם היה מתמתן עם הזמן, דאעש היה מאבד תומכים שהיו פורשים ומקימים ארגון קיצוני עוד יותר.

תבוסת דאעש לא מבטלת את האיום שמציב הארגון. לאחרונה נכתב בניו-יורק טיימס, כי דאעש כיום עדיין הרבה יותר חזק ממה שהיה לאחר יציאת ארה"ב מעירק. כעת ניתן לשאול, אם הצלחות הארגון הגבירו את התמיכה בו, האם תבוסותיו יביאו לירידה בתמיכה או שדווקא יגבירו את הרצון לבצע פיגועי נקם באירופה.

הבעיה המרכזית במזרח התיכון היא העדר מוסדות פוליטיים יעילים, דבר המתבטא בהתדרדרות לאלימות במדינות השונות ובמעורבות המערב בדגש על ארה"ב. כל עוד מוסדות פוליטיים יעילים לא יוקמו, החשש מהתדרדרות לאלימות והופעת ארגונים קיצוניים לא תיעלם גם היא. מי שיכול לתקן את הנושא איננה ארה"ב, אלא רק תושבי המדינות השונות.

אי-אפשר להרוג רעיון
משתמש בתקשורת ובתעמולה [צילום: AP]

השאיפה של דאעש הייתה להקים ח'ליפות אסלאמית בעולם כולו. השלב הראשון היה להקים ולבסס ח'ליפות זו בעירק ובסוריה. כעת הארגון מפסיד את הח'ליפות שלו. בצורה כזו, דאעש ישתנה ממקום שבאים אליו כדי להילחם, לרעיון שנלחמים עבורו. זהו רעיון שמאמיניו מוכנים להרוג ולהיהרג בשבילו

את השאלה הזאת ניתן לחלק לשלושה תתי-נושאים: גורל הלוחמים הזרים, עתיד הכוחות האמריקנים באזור והאידיאולוגיה של הארגון. לאחר הפלישה הסובייטית לאפגניסטן, הגיעו למדינה לוחמים רבים מרחבי העולם כדי להילחם נגד בריה"מ. עם נסיגת בריה"מ, חלק מאותם לוחמים חזרו הביתה, וחלק חיפשו מוקדי סכסוך אחרים כדי להמשיך ולהילחם. דבר דומה יכול לקרות גם בדאעש.

עשרות אלפי לוחמים זרים הגיעו מרחבי העולם כדי לסייע לארגון. כעת, כאשר הארגון נמצא במסלול לתבוסה סופית, עולה השאלה מה יהיה גורלם של הלוחמים הזרים שהגיעו לסוריה ועירק. חלקם כבר מצאו את מותם בשדות הקרב, חלק מהם התפכחו מרעיון המדינה האיסלאמית ואחרים עדיין תומכים בדאעש. אלו שעדיין תומכים בדאעש, ינסו לחזור לארצות מוצאם ולבצע שם פיגועים, כפי שאכן כבר קרה.

הנושא השני הוא עתיד הכוחות האמריקנים. ארה"ב הגדירה את פעילותה באזור כמלחמה נגד דאעש. לכן ארה"ב לא פועלת נגד ארגוני טרור אחרים או נגד משטר אסד. ישנן שתי אפשרויות ברורות: השארת הכוחות או הסגתם. השארת הכוחות האמריקנים לא רק הופכת אותם למטרה, אלא גם מהווה סיכון פוליטי עבור טראמפ. במהלך הקמפיין שלו הצהיר טראמפ על מדיניות "אמריקה תחילה", שבה ארה"ב תדאג קודם לעצמה במקום להיגרר למלחמות זרות. השארת הכוחות תהיה יציאה נגד מדיניות זו. יציאת הכוחות תפתח פתח לפרוץ עימותים עדתיים, כפי שהיה לאחר הנסיגה מעירק בשנת 2011. הסגת הכוחות הביאה להתעמרות ממשלת עירק השיעית באזרחים הסונים שהייתה אחד הגורמים לעליית דאעש.

הנקודה השלישית היא האידיאולוגיה של הארגון. השאיפה של דאעש הייתה להקים ח'ליפות איסלאמית בעולם כולו. השלב הראשון היה להקים ולבסס ח'ליפות זו בעירק ובסוריה. כעת הארגון מפסיד את הח'ליפות שלו. בצורה כזו, דאעש ישתנה ממקום שבאים אליו כדי להילחם, לרעיון שנלחמים עבורו. זהו רעיון שמאמיניו מוכנים להרוג ולהיהרג בשבילו.

בפיגועים רבים שבוצעו במדינות המערב ויוחסו לדאעש, לא תמיד למחבל היה קשר ישיר לארגון. לעיתים מדובר באדם שהושפע דרך האינטרנט מהאידיאולוגיה של הארגון. כך למשל היה בפיגוע הירי בסן ברנרדינו בדצמבר 2015 ובפיגוע הירי באורלנדו ביוני 2016. בשני המקרים דאעש נטל אחריות, אך לא נמצא קשר בין המחבלים לבין דאעש. המחבלים לא יצרו קשר ישיר עם דאעש, אלא הושפעו מהאידיאולוגיה שלו דרך האינטרנט.

דאעש מבין את כוחן של התעמולה והתקשורת והוא משתמש בהן בהתאם. התעמולה של דאעש יכולה להוביל לכך שאדם שכבר החזיק בתפיסות עולם דומות, יקום ולעשות מעשה. כאשר דאעש יפסיק להתקיים בצורתו הפיזית בעירק ובסוריה, הצורה המחשבתית והרעיונית תמשיך להתקיים. ובלתי אפשרי להרוג רעיון.

תאריך:  26/10/2017   |   עודכן:  26/10/2017
אריאל י' לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
לפי דיווחים בתקשורת הגרמנית, לפחות סוכנות ביון אירופית אחת מזהירה, כי דאעש בוחן את האפשרות של ביצוע פיגוע כימי באירופה. אירוע שכזה יהיה קטלני הרבה יותר מפיגועים קודמים של דאעש באירופה, מציינת רשת Intelnews. הארגון הוכיח בעבר את העדפתו לאמצעים פשוטים לביצוע פיגועים, כגון אקדחים, סכינים ורכבים. הארגון השתמש בנשק כימי בעבר בסוריה ובעירק, והמומחים שלו רכשו ידע רב בנושא.
24/10/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא מצרים א-סיסי כינס בתחילת השבוע בקהיר את הצמרת הביטחונית המצרית לדון בהשלכות של הפיגוע החמור שאירע בסוף השבוע שעבר באזור הק"מ ה-135 המוביל מקהיר לאזור אלוואחאת במחוז אלג'יזה בלב המדבר.
24/10/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
זה היה לילה בהיר אחד בסוף ספטמבר, כאשר עבדאללה חסן שריף ביצע פיגוע דריסה ודקירה באדמונטון שבקנדה. בפיגוע זה נפצעו חמישה בני אדם, ולכן שריף עומד בפני חמישה אישומים של ניסיון רצח. ידוע שהוא מהגר מסומליה שאימץ אידיאולוגיה קיצונית.
23/10/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בירת הארגון נפלה, שטחי השליטה הצטמצמו בצורה משמעותית והמנהיגים נמצאים במנוסה. למרות זאת, גורמי לוחמה בטרור מערביים וערביים, מסרבים להכריז על ניצחון על דאעש והאידיאולוגיה של הארגון. החשש כעת הוא מפני פעילות חדשה וקטלנית יותר - כותב ניו-יורק טיימס.
22/10/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
שחרור העיר א-רקה בסוריה משליטת ארגון דאעש חותם פרק חשוב בתולדות ארגון הטרור האכזרי. העיר שהייתה למעשה בירת "המדינה האיסלאמית", נכנעה לאחר ארבעה חודשי לחימה והפכה לסמל של הכישלון של הארגון לשמור על השטחים הנרחבים שכבש בעירק ובסוריה.
19/10/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי  
דאעש נטל אחריות לטבח בלאס וגאס  /  עומר כרמון
פשיטה על פרבר ייצור הפצצה  /  עידן יוסף
"מצבנו הביטחוני - טוב מאי פעם"  /  אריאל י' לוין
היום שאחרי דאעש  /  אריאל י' לוין
חברת ענק שיחדה את דאעש  /  אריאל י' לוין
"חניבעל אנטה פורטאס"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
יואב קיש
יואב קיש
אין אפילו אחד מכל המרואיינים בכתבה שהיה איתי בקשר ב-20 השנים האחרונות, וכולם מרואיינים מטעם. כולל "הטייס" שהוא פעיל במחאה שאף הודיע שהוא מסרב לשרת ומעולם לא היה חבר שלי ולא היה אית...
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il