|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

הגבאי של בית הכנסת

הרעש שקם בעקבות דברי גבאי השבוע אינו משתווה לעוצמת הרעש שקם על נתניהו לפני 20 שנה עלבון מגבאי לא משרת את הפנטזיות הפוליטיות של המחנה אבל בדרך לא דרך, הדברים נגעו בשורש עמוק: שאלת היחס למסורת הדתית גבאי סיפר למחנה שהוא עומד בראשו, כיצד חלק ניכר בציבור הישראלי רואה אותו
21/11/2017  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
הגנום של מפלגת העבודה [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]


היפוך תפקידים נחזה השבוע. יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, דיבר על זהות יהודית, שלדבריו השמאל הישראלי התרחק ממנה בעשורים האחרונים. בדבריו הוא סבר שציטט את בנימין נתניהו בדברים שאמר כביכול לרב יצחק כדורי ז"ל 20 שנה קודם. אבל נתניהו לא אמר את הדברים באופן שהדביקו לו. הוא לא הטיל ספק בזהות היהודית של השמאל, אלא דיבר על שכחת הניסיון היהודי המר לסמוך על אומות העולם שישמרו על חיינו.

הינה הציטוט המדויק של דבריו: "השמאל שכחו מה זה להיות יהודים; הם חושבים הביטחון שלנו ישימו בידי ערבים. ערבים ידאגו - תן להם חלק מהארץ והם ידאגו לנו". לא "שכחו להיות יהודים" אלא "מה זה להיות יהודים", ומייד ההסבר: רק מי ששוכח כיצד חיינו עד לא מזמן במונחים היסטוריים, יכול לשים את יהבו על-כנופיות ערפאת שידאגו לביטחוננו.

האירוניה ההיסטורית היא שיו"ר מפלגת העבודה הנוכחי אימץ את המיתוס השקרי שהדביקו לנתניהו כאמת שלו: "אנשים חשים שאני מתקרב יותר לערכים היהודיים... אני חושב שאחת הבעיות שקורות למפלגת העבודה זה שהיא התרחקה מזה... ב-97' המצלמה תפסה את ביבי אומר 'השמאל שכח מה להיות יהודים'... מה השמאל עשה בתגובה לזה? שכח להיות יהודים, כאילו אמר... אנחנו רק ליברלים. זה לא נכון, אנחנו יהודים. אנחנו כן צריכים לדבר על הערכים היהודיים שלנו, כי הם הבסיס לכל התורות שקמו אחר כך..."

הרעש שקם בעקבות דברי גבאי השבוע אינו משתווה לעוצמת הרעש שקם על נתניהו לפני 20 שנה. עלבון מגבאי לא משרת את הפנטזיות הפוליטיות של המחנה. אבל בדרך לא דרך, הדברים נגעו בשורש עמוק: שאלת היחס למסורת הדתית. גבאי סיפר למחנה שהוא עומד בראשו, כיצד חלק ניכר בציבור הישראלי רואה אותו.

אם תפילה לגשם מפי חקלאי בספר לימוד נתפסת כשערורייה שיש להקים עליה מוסדות ארץ ("הדתה"), מה יועילו כל ההתפלפלויות שלא מערבבים אמונה ומדע. אם פקודת קרב של מפקד חטיבה המכילה ציטוטים תנ"כיים - שמהם משתמעת אמונה בהשגחת האל על חייליו - מביאה להשחתת דמותו של המח"ט, גיבור ישראל, כפונדמנטליסט חשוך, מה מבין הציבור? אם הפרהסיה הציבורית של המדינה בשבת אינה חשובה לדחות בעבורה תחבורה ציבורית (בזה גבאי דווקא תומך), מה זה אומר לציבור? ואלו רק דוגמאות ספורות.

השורשים ההיסטוריים של תנועת העבודה מגיעים לחלוצי העלייה השנייה, אותו אוונגרד סוציאליסטי מהפכני שמרד בדת ובממסד שלה. אחד ממנסחי הציונות הסוציאליסטית בסוף המאה ה-19 היה נחמן סירקין. כמשכילים רבים, גם הוא התייאש מהתקווה להשתלב בחברה האירופית, וב-1898 פרסם חיבור בשם "שאלת היהודים ומדינת היהודים הסוציאליסטית". היהודים ייצאו מאירופה כתנועה עממית שתקים טריטוריה יהודית סוציאליסטית שבה יזכה העם היהודי לתחייה לאומית ולתחיית העברית. סירקין ראה את הסוציאליזם טבוע במוסר הנביאים, אבל תיעב את מה שכינה "הדת היהודית המעשית" שלדעתו הייתה האשמה במצבו השפל של העם: "המוני העם שקועים בבערות, בהבלי הדת, בהגשמה תלמודית".

אחד מדַבָּריה החשובים של העלייה השנייה, היה הסופר יוסף חיים ברנר. ב-1910 פרצה שערורייה גדולה ביישוב בארץ ובעולם היהודי ("מאורע ברנר") בעקבות מאמר שבו לעג לדאגה היתרה של העיתונות היהודית בגולה נוכח הגידול של מקרי השמד בקרב יהודים. ברנר ניהל פולמוס חריף עם מתקיפיו. לטענתו, אין ליהודים ה"חפשיים" צורך ב"יהדות", שכן הדת היהודית איבדה את חיוניותה. הוא תלה את יסודה של הדת היהודית "בהתרפסות ובקשה לפני איזה אב שבשמיים שייתן פרנסה". את צעירי ישראל, אמר, לא מעסיקות שאלות תיאולוגיות, כפי שאולי מנסה העיתונות היהודית להראות - לא מפני שהם שלמים עם עולמם הפנימי והשקפותיהם; להפך, הצעירים הללו מודעים לקרעים הרבים שנפשם ולקושי של "חיים בלי אלוהים"; תחושת השבר בנפשם נובעת מן המתח שבין היותם צעירים עברים לבין היעדרה של שפה עברית שלמה, מולדת ותרבות עברית. בכל אופן, הטעים ברנר, למרות הטפות העיתונות שאין ישראל בלי דת ישראל - ברור ומובן לצעירים האלה "שיהודי ותפילין אינו היינו הך".

כך כתב: "שאלת חיינו היהודית היא לא שאלת הדת היהודית, שאלת 'קיום היהדות'. את רעיון התערובת הזה צריך לעקור מן השורש... אנחנו היהודים החופשים, אין לנו וליהדות כלום. ואף על-פי כן הננו בתוך הכלל בשום פנים לא פחות ממניחי התפילין וממגדלי-הציצית.

אנחנו אומרים: שאלת חיינו היא שאלת מקום עבודה פרודוקטיבית בשבילנו היהודים. אנחנו יהודים גרים בכל מקום, יהודים רצוצים, בלי ארץ, בלי שפה... עמנו הוא גלותי, חולה, הוא הולך ונתקל, הוא נפל שֶבע - וקם. עלינו להקימו. כוח רצונו מתרפה - צריך להגבירו. הבו ונתחזק. אין משיח לישראל - הבה ונגבר חיילים לחיות בלי משיח".

דבריו של ברנר חריפים אולי לאוזניו של יהודי דתי, אבל קשה להימנע מהכאב שהם מכילים ביחס למצבו המדיני והחברתי השפל של העם היהודי. בתהליך ההיסטורי של שיבת ציון, התבצע מה שהפסיכואנליטיקנית מרגרט מאהלר כינתה בהקשר אחר "ספרציה-אינדיבידואציה", דהיינו העם היהודי התנתק מחבל הטבור של הדת היהודית כדי לגבש את האישיות (האינדיבידואום) הלאומית העצמאית שלו, אחרי מאות רבות של שנים שהחלק הזה בזהותנו כעם היה רדום. עובדה היא ששיבת ציון לא הוגשמה ללא המרד הזה, בעוד חלק הארי של היהדות האמונית לגווניה התנגד לרעיון.

במקביל להתכחשות ל"דת היהודית המעשית", יצרו תנועות הפועלים חלופות מקוריות למנהגים היהודיים המסורתיים, החל מהקיבוץ, שהמשיך בתודעתו את ה"קיבוץ" החסידי, ועד לעיצוב מחדש של חגי ישראל ומונחי ערך יהודיים נוספים שקיבלו פרשנות אחרת ומשמעות מחודשת. אלה העלו את חמתם של החוגים הדתיים אבל יצרו תרבות יהודית חלופית (שהתעמעמה מאוד בשנים האחרונות). זה הבסיס העמוק שעליו נוסדה המהפכה הסוציאליסטית ביישוב העברי.

כשאבי גבאי אמר שהשמאל "שכח להיות יהודי", הוא נגע בעצב החשוף ביותר של המחנה שהוא עומד בראשו. במקום לכעוס על השליח, כדאי שהשמאל הישראלי ייענה לאתגר ויחדש בתוכו את הדיון בסוגיית הזהות היהודית. החברה הישראלית כולה תצא נשכרת.

פורסם במקור: ישראל היום (16.11.17)
תאריך:  21/11/2017   |   עודכן:  21/11/2017
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגבאי של בית הכנסת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
21/11/17 13:40
2
קורןנאוה טבריה
21/11/17 16:26
3
גבאי עובד נכון.
23/11/17 10:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: חנינה מיותרת לרוצח אכזרי ישראל גן עדן כלכלי למסתננים על הביטקווינים שמעתם? וּמה הקשר בין מאסר אזריה למדינת דאעש? תשאלו את שטייניץ
21/11/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
כסף אינו רק שטר נייר שעליו מודפס דיוקנו של מנהיג לאומי שנקרא לישיבה של מעלה וגם לא רק פיסת מתכת עגולה שעליה מוטבע סמל המייצג אירוע מתולדות העם שהנפיק את המטבע. כסף הוא התגלמות הכוח המניע את גלגלי העולם. כסף סולל כבישים ומסילות ברזל, כורה מנהרות בהרים, קונה צוללות ומטוסי-קרב, מאכיל פיות רעבים, מביא רפואה לחולים ומה לא. בקיצור: הממון הוא המניע את כלכלת מדינות העולם, הוא המנוע של הקיום האנושי.
21/11/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אבי גבאי, אני היהודי מבקש להחזיר אותך לספר בראשית פרק י"ב, לפסוקים המתארים את מצוקת הרעב של אבי האומה, אברהם אבינו, שנאלץ לעשות דרכו לאפריקה לשבור בה שבר. "ויהי רעב בארץ וירד אברהם מצרימה לגור שם, כי כבד הרעב בארץ".
21/11/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
12 שנים עומדים היישובים גנים, כדים, שא-נור וחומש בחורבנם, עדות אילמת לשחיתות, לעיוורון ולשנאת אחים מרושעת ואכזרית. יחידות במינן הן החורבות הטריות האלה - ישראליות שנחרבו בידי ישראלים, לא אשורים, בבלים או רומאים. ובעוד החורבות העתיקות שותקות, מאלה יוצאת הזעקה האילמת: למה? ההרס הוונדלי נעשה ללא הצדקה ותכלית, השטח בשליטתנו, מתנחלים לא חסר, הממשלה שביצעה את הגירוש עברה מן הארץ. מדוע לא לעשות את המעשה הלאומי והצודק ולבנות את היישובים האלה על תילם?
21/11/2017  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו הכזיב אותי לא אחת. בעיקר במה שלא עשה למען ההתיישבות ביהודה והשומרון. מדוע למשל היה צורך בשביתת רעב של משפחות שכולות כדי לקבל התחייבות בכתב להשגת תקציבים שעשויים להציל את הקורבנות הבאים ביו"ש? הרוצח שרצח את נצ"מ ברוך מזרחי לפני שלוש שנים וחצי, סיפר כי בחר את המיקום המסוים בגלל היעדר קליטה סלולרית, ואכן רעייתו שנפצעה לא הצליחה לדווח באותו אירוע. הסיכונים בהם מתמודדים התושבים עם עשרות זריקות אבנים ובקבוקים מדי יום ביומו, מצריכים קליטה חיונית שהיא לעיתים שאלה של חיים ומוות. הכבישים ביו"ש אינם מוארים דיים, הממשלה אינה מאפשרת נסיעה בכבישים עוקפים ואינה מעניקה אמצעי ביטחון מינימלים לתושבים. חצי מיליון אנשים חיים מדי יום וליל בקו האש ממש ובמורא גדול, האם הנסיעה תעבור בשלום? האם הילדים לא ייפגעו? האם ישובו לביתם? והרי הממשלה מחויבת לאזרחיה! אלה אינם צריכים לנהל על גבם מאבקים ולקבל הבטחות ציניות חסרות מימוש, זלזול בחיי אדם, אדישות וחוסר מעש בלתי נסבלים. ממשלת ישראל והעומד בראשה צריכים לדאוג ולשמור על ביטחונם וקשה להבין מדוע הדרישות הביטחוניות לא נענו עד כה.
21/11/2017  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
חיים נוי
חיים נוי
יומן חוף ברייטון - תיאטרון בית ליסין - מחזהו הנודע של ניל סיימון - חוויה תיאטרלית מרגשת    יומן חוף ברייטון הועלה על במות ברחבי העולם, הופק לסרט וגם בארץ הועלה בבית צבי, בהבימה ובקא...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מצער, שכבר מעל לחצי שנה שכחו השרים בממשלת ישראל את המחויבות הגדולה שיש לנו כעם יהודי למימוש המצווה של פדיון שבויים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il