|
מרד החשמנואים [צילום: צייר גוסטב דורה]
|
|
|
|
|
חודש כסלו בפתח. בכ"ה בחודש זה נתחיל להאיר שמונה ימים את בתינו באור החנוכייה. השבועות של טרם חג מורים לנו, כי אין זמן מתאים יותר מלהאיר צדדים שונים במורשת המכבים, שלמרבה הצער, קיימת התעלמות מוחלטת מהם בספרי ההיסטוריה, ספרים המוגשים לילדינו.
שושלת החשמונאים הייתה גורם משמעותי בשלטון בישראל עם עליות וירידות מעת הניצחון ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס נגד השלטון הסלאוקי ועד מותו של אחרון מלכי בית החשמונאים, אנטיגנוס השני, בשנת 37 לפנה"ס.
לאורך מרבית התקופה הזו הייתה יהודה ממלכה עצמאית, בה שלט נציג מבית החשמונאים. למרבה הצער, ההירואיות של הניצחון הגדול להשגת עצמאות לאומית מסמא את ספרי ההיסטוריה מהם ניזונים ילדינו בבתי הספר . אין בספרי ההיסטוריה התמודדות עם שאלות שחייבות להישאל. אין ספק שיש מקום של כבוד לציון הניצחון על שלטון זר. אך מהניצחון ב-164 לפנה"ס. אך בהמשך היו שלל אירועים, שמחייבים אותנו להעלות לדיון בספרים מהם ניזונים התלמידים, וזאת מבלי להפחית מהערך המרכזי של ניצחון עם משועבד על אויב אכזר ששלט בארצו וביקש לכפות עליו דפוסים דתיים למורת רוחו. אין כל גירוי בספרי הלימוד לשאול שאלות .
אתחיל באלמנט הנס אותו המובלט. קשה לי לקבל את סיפור הנס כנקודת הכובד המשמעותית של האירוע בלי להביא מידע נוסף לפחות בכתות הגבוהות של בית ספר תיכון.
ספור נס פך השמן, שאמור היה להספיק ליום אחד אך בסופו של דבר הספיק לשמונה ימים, מופיע לראשונה בתלמוד הבבלי כשבע מאות שנה לאחר האירוע.
אין מקור מתקופת המרד או סמוך לו, שמציין את סיפור נס פך השמן. לא בספר החשמונאים ולא בכתבי יוסף בן מתתיהו. ספרי החשמונאים, המציגים את המאבק בכובש בבסיסו של החג, לא זכו להתקדש, ואנחנו פונים לרסיסי מידע בספרות חז"ל, שמציגים את הנס בבסיסו של החג. ואפילו השיר שליווה התרחשויות רבות במרוצת המאה העשרים "אנו נושאים לפידים ... נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו . ההרה עלינו לעמק ירדנו..." מקבל ווטו של כל המפלגות הדתיות, ואין שרים אותו יותר באירועים ממלכתיים.
שאלה חשובה לא נשאלת, מה קרה שבית החשמונאים נפל. מה קרה שהתחלה של מאבק הרואי לערכים חברתיים ולאומיים וגירוש כובש זר, כל הצלחותיו המסחררות הבאות לידי ביטוי ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס ירדו לתהום הנשייה, ובית החשמונאים יורד מוכה מבימת ההיסטוריה.
תקצר היריעה מלפרט את שלל הנסיבות, שהעלו את בית החשמונאים על שרטון שמתנועה עממית לוחמת על ערכי צדק הפכה לבית מלוכה מסואב, שהתרחק מיעדים, שהוצבו על-ידי אבי המשפחה, שעורר בעירה קטנה במורדות המערביים של הרי שומרון תנועה עממית למאבק על ערכים דתיים יהודיים, מאבק לערכים חברתיים ולגירוש שלטון זר כדי לכונן עצמאות לאומית.
אחת התשובות לשאלה הכאובה, מה קרה שבית החשמונאים המפואר נהרס מתמקדת במילה אחת - הכיבוש. הפניית כל האנרגיות המדיניות והכלכליות להתפשטות טריטוריאלית כולל גיורים בכוח של נכבשים - הפכה בסופו של דבר לאבני נגף, שפוררו את הדבר הנפלא שקרוי הישגי מרד החשמונאים.
(על מסעות הכיבושים המיותרים ברשימה הבאה).