|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שישה בשישי

טעות בסיסית

היכן טועים הליברלים ביחסם לטרור אסתר חיות מתעקשת לטעון שהשופטים אינם בני אדם חוק ההמלצות לא ישנה דבר הדרך לטפל בתביעות סחטניות ייצוגיות איננה באגרות נחוצה רפורמה בתחום פשיטות הרגל ותראו מיהו הפרשן של רשת לענייני נתניהו
01/12/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
יצא משהו מהפייסנות?


מאבק בטרור
אי אפשר להידבר איתם [עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

עם טרוריסטים לא מדברים; בטרוריסטים נלחמים. עם מדינות טרור לא עושים עסקות; מדינות טרור צריך לחנוק. את האמיתות הבסיסיות הללו לא מצליחים להבין רבים במערב, כולל מומחים ופרשנים שאת דבריהם אנחנו מפרסמים לעיתים במסגרת "יומן עולמי".

הטעות הבסיסית של אלו – ולעיתים מדובר גם במנהיגים ומקבלי החלטות רבי השפעה – צורמת במיוחד משום שעשרות שנות היסטוריה היו צריכות ללמד אותם לקח כלשהו. יצא משהו טוב מהפייסנות מול גרמניה הנאצית? איטליה הצליחה להידבר עם "הבריגדות האדומות"? איך בדיוק הכניעה גרמניה את באדר-מיינהוף? האם הסכמי אוסלו הביאו להפסקת הטרור הפלשתיני? קוריאה הצפונית הפסיקה לפתח נשק גרעיני וטילים בליסטיים בעקבות ההסכם איתה?

הדבר נכון במיוחד לגבי הטרור המוסלמי הקיצוני – הן של דאעש, הן של אירן, הן של חמאס והן של חיזבאללה – שמטרתו להכחיד או לפחות להכניע כל מי שאינו מוסלמי קיצוני כמותם. הללו מנהלים מלחמת דת ומבחינתם יש בה מקום לכל היותר להפסקות אש טקטיות, לא לדו-קיום ובוודאי שלא לשלום. מי שחושב שצריך להידבר אית, לוקה או בבורות פושעת או בתמימות משוועת.

דומה, שהשקפת עולם ליברלית מעוורת את עיניהם ואוטמת את מוחותיהם של אלו המתעלמים הן מן העבר והן מן ההווה, ובכך מסכנים לכולנו את העתיד. הללו כל כך רוצים להיות יפי נפש – עד שמרוב יופי הם עלולים להישאר בלי נפש.

מינוי שופטים
שיקולים של בני אנוש [צילום: מארק ניימן, לע"מ]

אסתר חיות סבורה, כי השופטים ועורכי הדין צריכים לפעול יחדיו במינוי השופטים, בעוד שיש פסול בין עורכי הדין לבין הפוליטיקאים החברים בוועדה לבחירת שופטים. הנימוק שלה: השופטים ועורכי הדין פועלים רק משיקולים ענייניים, וזאת בניגוד לשרים ולחברי הכנסת.

התחקירים שפרסמנו כאן השבוע מפריכים במישור העובדתי את הטענה הקבועה, לפיה שלושת שופטי העליון החברים בוועדה מפעילים שיקולים מקצועיים בלבד. לא ייתכן שרק שיקולים כאלו מביאים לכך שלמעלה משליש מן השופטים הנוכחיים התמחו או עבדו בעבר לצידם של שופטים אחרים. לא ייתכן שרק שיקולים כאלו הביאו לכך שארבעת הנשיאים האחרונים של בית המשפט העליון מינו את עוזריהם לשופטים או רשמים. בהחלט ייתכן שמדובר במינויים ראויים, אבל להגיד שלהיכרות האישית לא היה שום משקל – זה עלבון לאינטליגנציה.

הטעות הבסיסית של חיות היא סירובה להודות בכך שלכולם יש כל מיני שיקולים. כן, אפילו לפוליטיקאים יש שיקולים ענייניים וגם הם רוצים שופטים ראויים. אם המצב כל כך גרוע, מדוע מרים נאור שיתפה פעולה במשך שנתיים עם איילת שקד ועם נציגיו של אפי נוה, והסכימה למינוי למעלה מ-200 שופטים כולל ארבעה לבית המשפט העליון? ובמקביל, אפילו לשופטים יש שיקולים אישיים וערכיים – ואוי ואבוי לנו אם לא יהיו להם, משום שאז יהיה לנו עסק או עם גלמים או עם רובוטים.

הגיע הזמן שהשופטים יגידו בפה מלא: אנחנו בני אדם. אנחנו מושפעים מכימיה אישית, מהיכרויות, מדעות פוליטיות, מאידיאולוגיות, מהתקשורת. השופטים הרי טוענים שהם "יושבים בתוך עמם"; אז כמו כל ישראלי ולמעשה כמו כל בן אנוש, הם לא יכולים וגם לא ראוי שהשיקולים שלהם יהיו קרים ומנותקים מהמטען הערכי, התרבותי והחינוכי שלהם. תפסיקו בבקשה לבלף לנו; זה לא לכבודכם.

חוק ההמלצות
זה מובן ממילא [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כפי שכבר הראיתי כאן לפני למעלה מחודש, למשטרה אין שום סמכות להמליץ על העמדה לדין, וכל מה שצריך הוא להזכיר לה את זה. מבחינה זאת, לכאורה טוב עשה דודי אמסלם כאשר עיגן בחוק את מה שאמור להיות מובן ממילא. אבל לאמסלם יש טעות בסיסית, כי כבר כיום התקשורת עושה מה שהיא רוצה, בלי קשר לדבריה של המשטרה.

בשבוע שעבר הודיעה המשטרה, כי מצאה ראיות לכאורה נגד אבריאל בר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המטה לביטחון לאומי. כמעט כל אמצעי התקשורת הודיעו שהמשטרה ממליצה להעמיד אותו לדין. זה שלא הייתה המלצה כזאת – לא שינה להם, אם מתוך חובבנות, אם מתוך רשלנות ואם משום שהאיש היה מקורב לבנימין נתניהו. זה מה שקורה כמעט בכל פעם: המשטרה מדברת על ראיות, העיתונות מדווחת על המלצות. חוץ מזה, נניח שיהיו מקרים בהם הפרקליטות כן רוצה המלצות. בעקבות החוק של אמסלם, הדברים יודלפו ויפורסמו בצורה העלולה להיות חלקית ומגמתית – ולמשטרה יהיה אסור להעמידם על דיוקם.

ועוד נקודה: יש אמצעי תקשורת המדווחים על חוק ההמלצות בצורה תעמולתית ואף שקרית. הארץ מכנה אותו "החוק להשתקת המשטרה", למרות שכאמור כל מה שהוא עושה – זה לעגן את המצב החוקי הקיים, ולמרות שהמשטרה תוכל כמעט בכל המקרים לסכם את החקירות ולומר האם מצאה ראיות. ואילו ynet דיווח שהחוק יאסור על המשטרה גם לסכם – דיווח כוזב בעליל; האיסור הזה יהיה רק בתיקים בהם יש פרקליט מלווה - שאז באמת אין צורך בסיכום של המשטרה. מישהו מופתע?

תביעות ייצוגיות
לא זה מה שירתיע [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הטלת אגרות על בקשות לתביעות ייצוגיות היא צעד נכון, אבל לאיילת שקד ולניסן סלומינסקי יש טעות בסיסית: הדרך להילחם בתביעות הסרק הסחטניות אינה נמצאת בתחילת ההליך אלא בסופו.

באופן כללי ניתן לומר, כי התביעות הייצוגיות הן כבר מזמן לא מכשיר לתיקון עוולות ולשיפור חברתי, אלא מקור הכנסה לעורכי דין שמחפשים כל עילה אפשרית (ובלתי אפשרית) להגיש אותן. די בתחקיר עיתונאי כלשהו, כדי שלמחרת בבוקר תוגש בקשה לתביעה ייצוגית. ראיתי תביעה שהוגשה בטענה שמי שעומד מאחורי הלקוח בבית המרקחת, יכול לדעת מה הוא קונה. השבוע הוגשה בקשה לתביעה בנימוק שפחיות "זירו" עלולות להתפוצץ במקפיא. משקיעים במניות אירונאוטיקס כבר מבקשים לתבוע אותה, בעקבות דיווח לקוני על חקירת משטרה נגדה. ועוד היד נטויה.

אלא שהפתרון איננו נמצא בכמה אלפי שקלים של אגרה. למרות זעקות השבר הפופוליסטיות של אנשים שכנראה חיים על הירח, לא זה מה שירתיע את התובעים. הפתרון הוא בהטלת הוצאות ריאליות כאשר נדחות בקשות שמגמתן הברורה היא סחיטת כספים. מבחינה מוסרית ומעשית, אין הבדל בין סחיטה באיומי אקדח לבין סחיטה באמצעות תביעה. מי שבאמת רוצה ליצור אפקט מצנן ומסנן חיוני – שיחייב את השופטים לפעול כפי שהפסיקה קובעת ולפסוק הוצאות ממשיות לחובתם של הסחטנים ואף לחובתם של עורכי דינם.

פשיטות רגל
כוונה טובה שהתפקששה בביצוע [צילום: מרסלו אילת]

השבוע הבאנו כאן דוגמאות חיות מן השטח לאופן בו הליך פשיטת הרגל מנוצל לרעה בידי מי שפועלים במקרה הטוב בחוסר אחריות ובמקרה הגרוע בחוסר תום לב, לוקחים הלוואות ועושים קניות – ואז באים ומודיעים שאינם יכולים לשלם.

הטעות הבסיסית הייתה של כונס הנכסים הרשמי הקודם, דוד האן, שפעל מתוך כוונה טובה ומטרה ראויה: לקצר את ההליכים ולאפשר לחייבים להשתקם. אלא שהוא לא הביא בחשבון את התחמנות הישראלית ולא צפה שצעירים בשנות ה-20 לחייהם יעדיפו פשיטת רגל על פני עבודה קשה. הוא גם לא צפה כזה גל של בקשות, שיביא לכך שבתי המשפט ואגף הכנ"ר יתקשו לבדוק אותן בצורה מעמיקה ולהעיף את מי שלא מגיע לו שנושיו ישלמו את מחיר הרפתקאותיו.

אין שום בושה בהפקת לקחים אחרי ארבע שנים. משרד המשפטים חייב להקצות לכנ"ר תקציב שיאפשר לו לשכור הרבה יותר עורכי דין שיטפלו בבקשות לעומקן, והשופטים חייבים לסנן אותן גם במחיר של התמשכות מסוימת בהליכים. במקרה הזה, היעילות צריכה לפנות חלק ממקומה לטובת ההגינות והעברת מסר ברור: חובות צריך לשלם.

הפרשן של רשת
עותר נגד נתניהו [צילום: יוסי זליגר]

עו"ד יובל יועז הופיע (30.11.17) בתוכנית הבוקר של רשת ודיבר על פרשת המתנות וחוק ההמלצות. הכיתוב תחת שמו היה "פרשן משפטי". זו הייתה טעות בסיסית ואולי אף הטעיה מכוונת. יועז כבר מזמן אינו פרשן – הוא אינו שייך לשום אמצעי תקשורת – אלא עורך דין פעיל, המגיש עתירות רבות נגד הממשלה ונגד העומד בראשה. זה ממש לא פרשן אוביקטיבי (ככל שיש חיה כזאת), אלא צד בעל עניין המתפרנס מעמדותיו הפוליטיות.

יועז עתר לבג"ץ בבקשה להורות למשטרה לחקור את נתניהו בפרשת הצוללות והוא מייצג חלק מן המפגינים מול ביתו של אביחי מנדלבליט. מי שמביא את יועז כפרשן לענייני נתניהו, יכול באותה מידה להביא את אלדד יניב. אלא שכאשר מדובר בנתניהו, גם האתיקה המשפטית וגם האתיקה העיתונאית נעלמות. כבר הראיתי כיצד ynet הביא כפרשן לעניין תביעתה של שירה רבן נגד שרה נתניהו את... עורך דינה של רבן. ואז התקשורת עוד מתפלאת שחלקים ניכרים בציבור מאבדים את אמונם בה ומתייגים אותה כמי שמי שחותרת להפיל בכל מחיר את נתניהו.

תאריך:  01/12/2017   |   עודכן:  01/12/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טעות בסיסית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנחס
1/12/17 10:13
2
(בשורוק)
1/12/17 12:57
3
מוטי הקרייתי
1/12/17 19:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הוועדה לבחירת שופטים
שבעה עוזרים משפטיים של ארבעת נשיאי בית המשפט העליון האחרונים, מונו לרשמים או לשופטים בתקופות כהונתם של אותם נשיאים. עוזר נוסף מונה כאשר השופטת עימה עבד הייתה המשנה לנשיא בית המשפט העליון. שני עובדים נוספים בהנהלת בתי המשפט מונו לשפיטה כאשר הממונים עליהם היו בעלי השפעה בוועדה לבחירת שופטים. כך מעלה בדיקת News1.
30/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
284 שופטים, שהם 35.5% מבין 800 השופטים הפעילים כיום, התמחו או עבדו במערכת בתי המשפט לפני שהתמנו לשיפוט. כך מעלה בדיקה מקיפה של News1. נתונים אלו מטילים בספק את טענת נשיאי בתי המשפט לדורותיהם, ולפיה נציגי המערכת בוועדה לבחירת שופטים מפעילים שיקולים ענייניים בלבד.
29/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
"קריאתה של הנשיאה אסתר חיות היא לא פחות מקריאה להפיכה" - מאשימה (26.11.17) ח"כ נורית קורן (הליכוד), חברת הוועדה לבחירת שופטים. היא הגיבה בכך על מכתבה של חיות לנשיאי בתי המשפט, בו יצאה נגד ההסכמות בין הפוליטיקאים ונציגי לשכת עורכי הדין בוועדה.
26/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מזהירה (26.11.17) מפני ברית מוצהרת בין לשכת עורכי הדין לבין הפוליטיקאים החברים בוועדה לבחירת שופטים. חיות אומרת זאת במכתב ששלחה לנשיאי בית המשפט, בעקבות התוכנית "עובדה" ששודרה בשבוע שעבר.
26/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"הם לוקחים מקטעים-מקטעים ומשדרים לציבור איך שהם רוצים, כדי לשדר עסיסיות. כך זה היה תמיד וזה המנגנון, יש דו-שיח ויש דילים, ככה זה היה תמיד. זה לא היה תחקיר חדשני, לא היה שם מידע חדש שלא ידע מי שעוסק בתחום". כך אומרת (23.11.17) שרת המשפטים, איילת שקד, בתגובה לכתבה ב"עובדה" על הוועדה לבחירת שופטים.
23/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הוועדה לבחירת שופטים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
קידום שופטים אינו במרכז השיח  /  איתמר לוין
נאור וחיות החליפו במפתיע את הנדל בדנציגר לקראת בחירת שופטי העליון  /  איתמר לוין
שפיצר נבחר לארצי לעבודה  /  איתמר לוין
"דילים". אז מה?  /  איתמר לוין
בעיטת קורן  /  איתמר לוין
ועדות, איתורים ומינויים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il