|   15:07:40
דלג
מנהל קשרי חוץ   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

ספקות על אודות הסעודים

מוחמד בן סלמאן אינו המענה לתפילותיה של ישראל להפלת אירן אין לצפות לתחילתן של מחוות שלום גלויות מצד הסעודים, ויש להיזהר מדרישות בלתי נמנעות לוויתורים לפלשתינים כמקדמה לפתיחות מסוימת של הסעודים כלפי ישראל
27/12/2017  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
בן-סלמאן. הצלחה [צילום: Saudi Press Agency]

   רשימות קודמות
  קווים אדומים למו"מ
  הישמרו מנרטיב הרודנות
  יובל מול הכותל
  מדינאות מדינית-ביטחונית למדינת ישראל
  "שכחנו את אפרים בלול!" - על הפקרתה של שדרות

במהלך החודשים האחרונים הוצפנו בשטף מעשיות אלף לילה ולילה שזכו לתחייה מחודשת: על אודות "האביב הערבי" של ריאד, על אודות מנהיגות סעודית נמרצת המקדמת מהלך מלחמתי כנגד אירן, ועל אודות ברית אסטרטגית אזורית חדשה בין ישראל לבין בית המלוכה הסעודי.

הלוואי. הבה נקווה שכך יהיה. ובואו נעשה שימוש מושכל בהזדמנויות הפוליטיות והאסטרטגיות שאולי נפתחו בפנינו. אלא שישראל אינה צריכה להעניק "חיבוק דוב" לסעודים בעלי הנתונים הבעייתיים, וגם לא ליפול ברשתן של פנטזיות מוגזמות.

את ראשיתו של שינוי פנימי אמיתי בערב הסעודית ניתן לראות בהחלטה לאפשר לנשים לנהוג, ובמאבק נגד השחיתות המלכותית הנרחבת. סימניה של אוריינטציה מחודשת במדיניות החוץ כוללים התקפות סעודיות על הכוחות בתימן ובלבנון הפועלים בגיבוי אירני, וראיון עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט שפורסם בעיתונות הסעודית.

בדבריו ל"ניו-יורק טיימס" בחודש שעבר אף כינה מנהיגה החדש "הדינמי והתוקפני" של סעודיה, נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן בן ה-32, את המנהיג העליון של אירן "ההיטלר החדש של המזרח התיכון". הוא גם הזהיר את המערב מפני ניסיון "לפייס" את האירנים.

כל זה טוב ויפה, ואני מאחל למוחמד בן סלמאן הצלחה באג'נדה השאפתנית שלו.

קידום מקורבים

על-פי הדיווחים, בן סלמאן מבקש להחליש את כוחם של כוהני הדת הוואהבים האיסלאמיסטים הקיצונים, "להשיב את האיסלאם לשורשיו (המתונים)", לשקם את הכלכלה הסעודית ההרוסה (התלויה באופן קיצוני ב-10 מיליון עובדים זרים, ובעלת מספר מצומצם של משרות איכותיות עבור סעודים צעירים), לבצע רפורמה בחינוך הסעודי (הרדיקלי והנחשל), לסלק מן השורש את התופעות של קידום מקורבים והלבנת כספים, להדוף את ההתקדמות ההגמונית האזורית של אירן, ואולי להוביל שינוי חיובי בעמדות העולם הערבי כלפי ישראל.

שוב, הלוואי.

אולם על ישראל לגלות זהירות, מכיוון שכל מאמץ הרפורמה הסעודי הינו מוטל בספק. יתרה מזו, ברית הדוקה וגלויה מדי עם ריאד, אפילו עם מוחמד בן סלמאן המרשים, עלולה להיות לרועץ לישראל.

עעם כל עושרה האגדי, ערב הסעודית היא מדינה כושלת שיש בה פיצול שבטי, מנהיגים דתיים קנאיים ונוקשים, ויריבויות משפחתיות אוליגרכיות סבוכות. כל אלה עלולים לחבור יחדיו כדי לסכל את הרפורמות שמוחמד בן סלמאן מבקש ליישם, כמעט לבדו. אני גם יכול לדמיין את המנהיג העליון של אירן ("היטלר") נותן פקודה לחסל את בן סלמאן.

יתרה מזו, התנהגות העבר הסעודית מעוררת ספקנות עמוקה לגבי נחישותה האמיתית או יכולתה להתמודד מול אירן. הסעודים מעולם לא הצליחו בהפיכת ערֵמות הפטרו-דולרים שלהם לעוצמה קרקעית. אין ברשותם כוחות אמיתיים שיתקדמו לאורכו ולרוחבו של המזרח התיכון. אירן, לעומת זאת, יצרה בהצלחה מיליציות מטעמה (כגון חמאס, חיזבאללה והחות'ים), וכן גדודי הלם ("כוח קודס") שמטרתם כיבוש מדינות אחרות.

לטובת האירנים

כפי שמגדיר זאת המזרחן ד"ר ג'ונתן ספייר מהמרכז הבינתחומי הרצליה, טבלת הניקוד של הסכסוך הסעודי-אירני עד כה מציגה תמונה מדכאת. בכל אזורי המחלוקת - לבנון, סוריה, עירק, תימן, קטר - היתרון נוטה באופן ברור לטובת האירנים. "עד כה, פעולותיו של נסיך הכתר כוללות את הסרת מעטה הרב-דתיות מהממשלה הלבנונית, ואיומים על אויבי סעודיה בתימן - צעדים בעלי חשיבות סמלית, אך כאלו שאינם מספקים לריאד את העוצמה הממשית שתמיד הייתה חסרה לה".

שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר, דניאל ב' שפירו, מגדיר זאת כך: "כמשקל נגד לאירן, ערב הסעודית אכזבה: הרבה דיבורים, מימון, דחיקה באחרים להילחם, אבל מידה רבה של פסיביות כאשר זה מגיע לתרומה של ערב הסעודית עצמה". שפירו חושש שמוחמד בן סלמאן מנסה לדחוף את ישראל למלחמה עם אירן.

(זה משעשע במקצת לשמוע את הדברים האלו מנציג של ממשל אובמה, שעשה הכל כדי לערער את סעודיה ולקדם את השפעתה של אירן באזור. אבל הערתו של שפירו על ההישגים הדלים של ריאד נותרה מדויקת).

ההיסטוריון אופיר העברי ממכון הרצל הולך צעד אחד קדימה ומזהיר כי מכל הסיבות הנזכרות לעיל, בית המלוכה הסעודי הוא "בניין קלפים רעוע שבסופו של דבר יתמוטט", בשופכו נשק אמריקני מתוחכם בשווי מאות מיליארדי דולרים לשוק הנשק במזרח התיכון או לחיקה של אירן. "דליפה" אפשרית כזו של נשק הייתה מאז ומתמיד דאגה ישראלית ארוכת טווח.

חששו הגדול ביותר של העברי הוא שישראל עלולה בקרוב להידרש לשלם מחיר גבוה על הימצאותה בקואליציה הסונית המתהווה לכאורה, שבראשה עומדת סעודיה. "בקרוב מאוד יופיעו מי שיציעו 'ויתורים כואבים' - בין אם מול הפלשתינים ובין אם בגולן במסגרת הסדר בסוריה - כדי לבנות אמון עם העולם הערבי. וכאשר מגדל הקלפים הסעודי יקרוס, נישאר שוב עם פגיעה קשה באינטרסים שלנו, כשבידינו רק קלף הג'וקר".

רמזים קלושים

לזאת אוסיף כי יש לזכור שלסעודיה רקורד עשיר של העמדת פנים. נראה כי הסעודים תמיד דבקו במהלכים מינימליים של יחסי ציבור לשם קידום האינטרסים הצרים שלהם, מבלי שאי פעם התחייבו לשינוי רחב ויסודי יותר, ובוודאי לא לשלום אמיתי עם ישראל.

לסעודים יש תרגיל ידוע: לשחרר רמזים קלושים, אך מעוררי תקוות, על אודות סיכויים תאורטיים לשלום עם ישראל. זהו התחכום הסעודי במיטבו, תרמית שעובדת פלאים: דבר בעמימות ובעקיפין על סיכוי להידוק הקשרים עם ישראל, והנה אתה מככב בספר הטוב של המערב! אתה כעת "מנהיג" של תהליך שלום עם "יוזמה" דיפלומטית על שמך.

זה מה שעשה נסיך הכתר דאז, עבדאללה, כאשר התמודדו הסעודים עם בעיית תדמית לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר (15 מבין 19 החוטפים היו סעודים, זוכרים?). עבדאללה הבטיח לטום פרידמן התמים מהניו-יורק טיימס "נורמליזציה מלאה" עם ישראל בתמורה ל"נסיגה מלאה" מהשטחים - מה שנשמע די טוב. כך, בחטף, הסיט עבדאללה את השיח מן המעורבות הסעודית בטרור לעבר עשיית השלום הסעודית. לא היה לכך שום המשך מצד סעודיה. הם אינם עומדים אף פעם מאחורי ההצהרות שלהם.

היום, אותו "חוזה", טום פרידמן, מציג את מוחמד בן סלמאן כרפורמטור חסר פחד; כמי שעורר בו תדהמה; כמי שאולי יצליח להפוך על פניו את "וירוס האיסלאם האנטי-פלורליסטי והמיזוגני"; כמי שיוביל ברית שתתמודד מול אירן באופן משכנע, ואולי אף יאמץ את ישראל אל ליבו.

ובכן, שוב, הלוואי. אך בהתחשב במקור העיתונאי, וברקורד הסעודי, אני נותר ספקן.

לפתוח את הדלת

ישראל צריכה לפיכך להתנהל בזהירות. האם עליה לעשות כל שביכולתה מאחורי הקלעים, עם הסעודים ולמענם, כדי להבטיח בלימה אמיתית של אירן? בהחלט כן, ויש להניח כי זה בדיוק מה שעושה ראש הממשלה נתניהו.

האם ישראל צריכה למחוא כפיים לרפורמות הליברליות מבית שמקדם בן סלמאן, אם תתממשנה? בהחלט!

אולם התלהבות מופרזת הינה קצרת רואי. אל תצאו מנקודת הנחה שמוחמד בן סלמאן הוא התשובה לתפילותיה של ישראל להפלת אירן. אל תצפו למחוות שלום סעודיות גלויות כלפי ישראל, והיזהרו מהדרישות הבלתי נמנעות לוויתורים לפלשתינים כמקדמה לפתיחות-מה סעודית כלפי ישראל.

כמו-כן, לא זו העת שמנהיגים יהודים יסעו במהירות לריאד, בטענה כי תפקידם "לפתוח את הדלת" ולקדם את החיבוק הסעודי כלפי ישראל. במקום זאת, הבה נעמיד סטנדרט גבוה יותר עבור מוחמד בן סלמאן במונחים של הכרה בישראל, ובינתיים נעקוב אחר ההתקדמות שלו בשמחה מסויגת.

[מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים]

פורסם בג'רוזלם פוסט ובישראל היום באנגלית, 1.12.2017.
הכותב הוא סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים.

תאריך:  27/12/2017   |   עודכן:  27/12/2017
דוד וינברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ספקות על אודות הסעודים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוחר-שלום
30/12/17 08:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
המתיחות בדרום היא תוצאה של כמה אירועים שלכאורה אינם קשורים. תחילתם בגילוי מנהרת הג'יהאד האיסלאמי לפני כחודשיים, כאשר במהלך נטרולה על-ידי צה"ל נהרגו בכירים בארגון, שהבטיח נקמה קשה ועד כה לא ביצע אותה. המשכם במשבר במו"מ על הפיוס שעליו סיכמו הרשות הפלשתינית וחמאס, אשר נובע מכך ששני הצדדים מבינים אחרת את מהותו של אותו פיוס. בעוד חמאס רוצה לשמר את כוחו הצבאי ואת שליטתו בשטח הרצועה - כאשר הרשות תהיה אחראית לתדמית החיצונית של הרצועה בלי לשלוט בה - רוצה אבו מאזן שליטה של ממש כולל התפרקות חמאס מכוחו הצבאי. הפער בין שני הצדדים אינו מאפשר פיוס של ממש, אלא אם ייכנע אחד מהם.
27/12/2017  |  יעקב עמידרור  |   מאמרים
בחודשים האחרונים חלה עלייה במתיחות שבין ישראל ואירן, לאור חיזוק ההתבססות האירנית בסוריה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תיאר זאת במילים: "יציאתו של דאעש מהווה כניסתה של אירן". עוד אמר נתניהו, שישראל צריכה לפעול בהתאם. הצורך בפעילות ישראלית נובע גם מהתגובה האמריקנית המוגבלת לתוקפנותה של אירן והלגיטימציה הרוסית להמשך תוקפנות זו. במאמר שפרסם במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון תת-אלוף (מיל') מיכאל הרצוג, הוא סוקר את ההתנגשות בין ישראל לאירן.
26/12/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בתחילת החודש פורסם סרטון, בו מופיע קייס אל-ח'זאלי, מפקד מיליציית אסאיב אהל אל-חאק בדרום לבנון, המאיים על ישראל לצד פעילי חיזבאללה. במבט ראשון נראה, כי הסרטון מצביע על כך שטהרן הרחיבה את פעילותה הצבאית מסוריה ללבנון - אומרים מומחי Washington Institute. בסרטון אמר ח'זאלי שכוחותיו מוכנים לעמוד לצד העם הלבנוני ולהילחם לצד המטרה הפלשתינית. אבל למרות הכל, טהרן לא מעוניינת להצית לחימה בלבנון. לבנון חשובה לטהרן מכדי להפוך אותה לשדה קרב נוסף, לפחות לא לפני שחיזבאללה יהדק את אחיזתו במדינה.
25/12/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בקול רועד ובעיניים דומעות, הקריא (יום ו', 22.12.17) מחמד אלדביאני, קריין החדשות בטלוויזיה הממלכתית של ממשלת תימן, ידיעה כי אחיו נהרג במלחמה המשתוללת במדינה.
23/12/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
תנועת הפתח ברצועת עזה, בראשה עומד יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, קיימה (יום ו', 22.12.17) משפט מבוים לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בשל הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל.
22/12/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
טיל שוגר לארמון מלך סעודיה  /  עומר כרמון
סביח אל-מצרי - האיש החזק ברשות הפלשתינית נעצר בסעודיה  /  עומר כרמון
בית המלוכה הסעודי מודיע בעברית: "אין שלום"  /  עומר כרמון
פוטין רוצה הכרה במזה"ת  /  אריאל י' לוין
בשבח האמת ובגנות השקר  /  בעז שפירא
ארה"ב נוטשת את הכורדים  /  אריאל י' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il