|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

החוק הפולני

החוק הפולני המבקש לאסור קישור פומבי של פולין עם פעולות אזרחיות או ממשלתיות נגד יהודים בימי השואה או לאחריה, במניעיו היסודיים הוא כ"הכחשת שואה"
18/04/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
מטאוש מורבייצקי, ראש ממשלת פולין [צילום: פרדיננד אוסטרופ/AP]

כותרת מאמרו של גרשון הכהן,1 מגדירה כהיסטריה את אופי הביקורת הציבורית על נוסח החוק הפולני, המבקש לצנזר את חלקם של בני העם הפולני ברצח יהודי פולין בשואה. הביקורת נסמכת על הטיעון, שהקמת מדינת-ישראל אינה נובעת מאירועי השואה וכי לדעת רבים - ידידים ויריבים - השואה היא ציר מרכזי במדיניות החוץ הישראלית, העוסקת בהצדקת או הנמקת זכות הקיום הריבוני של מדינת-ישראל, כשאין זה כך.

על גישתו לוויכוח עם פולין כיום אני מבקש להעיר ולהשיג כדלקמן: ראשית, מי שמבין את היסודות הציוניים עליהם קמה מדינת ישראל, אינו גורס שהשואה היא סיבת הקמתה או ההצדקה לקיומה. מי שאינו מבין זאת, צריך ללמוד את משמעות התנועה הציונית, את העובדה שנוסדה והגדירה את מטרותיה לפני השואה ואת היות ישראל יציר כפיה של תנועה זו. הבורות הרווחת בעניין זה בארץ ובעולם, היא בעיה אמיתית של ההסברה הישראלית. אין זה מקרה שפוסט-ציונות הייתה אבן-יסוד בפתיחת המאבק של אויבי ישראל ליצירת אי-לגיטימציה בינלאומית למדינה היהודית.

שנית, השואה איננה ראשית הדרך או סוף הדרך ליחסים בין העם הפולני לעם היהודי. קדמו לשואה כ-800 שנים של אינטראקציה. למעלה משליש הזמן, למן המאה ה-17 ואילך, היו יחסים אלה רוויים עימותים, רדיפות אנטישמיות ופרעות אלימות, ביוזמת הפולנים. אחרי השואה, בתקופה בה נשלטה פולין ע"י האימפריה הסובייטית, התרחשו בה אירועים אלימים של פולנים נגד יהודים. השואה היא התקופה האפילה ביותר במערכת יחסים זו והייתה הנוראה מכולן, מפני שבה שיתפו פולנים רבים מדי, בדרכים מגוונות מדי, פעולה עם הנאצים. תדיר היה שת"פ זה אינטנסיבי בהרבה ממה שנדרש מתוקף היות פולין כבושה ע"י גרמניה הנאצית.
שלישית, לנקודת המבט הקודמת יש להוסיף את השאלה: מדוע בחרו הגרמנים להקים את מחנות המוות הגדולים והרצחניים ביותר שלהם, דווקא על אדמת פולין? בפולין אכן חיו ערב המלחמה למעלה מ-3 מיליון יהודים, יותר מבכל מדינה אחרת באירופה. הקמת מחנות המוות בסביבת הריכוזים הגדולים של היהודים, אמורה הייתה "לייעל" את הוצאתו לפועל של "הפתרון הסופי". אולם זו להערכתי איננה התשובה המלאה. רצח המוני של יהודים החל באזורי השליטה הגרמניים עוד לפני ההכרזה על "הפתרון הסופי" וברצח זה בפולין השתתפו המוני פולנים.2

רביעית, הטיעון הפולני בזכות החוק, גורס שלא המדינה הפולנית היא שיזמה את ההרג ההמוני של יהודים בשואה. טיעון זה מוסיף חטא על פשע וגורס גם שאחרי הבסת גרמניה, הייתה פולין כבושה למעשה בידי בריה"מ. מכאן מתבקשת כביכול מסקנה, שידה של "המדינה הפולנית" קצרה מלהושיע. טיעון זה מופרך מיסודו. מרבית מדינות אירופה היו כבושות ע"י גרמניה הנאצית במלחמה ומרבית אירופה המזרחית הייתה כבושה בידי בריה"מ, בדומה לפולין. אף-על-פי-כן, לא התגלו בהן תופעות רבות והמוניות כל כך של רצח יהודים, של הסגרה המונית שלהם לטבח הגרמני ושל ניסיונות, דוגמת החוק המדובר, לטשטש עובדות אלה בדיעבד ע"י הממשלה המקומית.

חמישית, מה שמאפיין את הגישה הפולנית אז וגם כיום, הוא המעבר המהיר מעמדה לעמדה ההפוכה לה, באותה סוגיה עצמה. דומה שהממשלה הפולנית ממהרת לנצל את העובדה, שמספר ניצולי השואה ואזרחים יהודיים ניצולים שחיו בה בימי השלטון הסובייטי, הולך ומתמעט במהירות עקב הזדקנות. ככל שקטן המספר וככל שמזדקנים האנשים שחוו על בשרם את האירועים, קטן מספרם של העדים החיים שיכולים לקרוא לשקרים "שקרים", מתוקף ניסיונם האישי. ביסודה של תופעה זו עומדת כוונה שלילית וחמורה לא פחות, שנביאי ישראל הגדירוה במשפט הממצה:
"הרצחת וגם ירשת?" לפחות חלק מרוצחי היהודים או מי שסייעו לנאצים בכך, "ירש" בפועל מהנספים נכסים מנכסים שונים, בעיקר נדל"ן וזכויות בנדל"ן. חששם של אלו או של ממשיכיהם כיום הוא מיורשי הנספים בישראל ובמקומות אחרים, שיבואו לתבוע צדק למשפחותיהם ולהם. אפשרות זו, מזדרזת כיום הממשלה הפולנית (העצמאית) לבלום באמצעות חקיקה, בין היתר בלחץ התומכים הפוליטיים שלה. סיבה זו כשלעצמה, די בה בכדי לגרום לממשלת ישראל, בשת"פ עם יהדות אמריקה - במיוחד ארה"ב, קנדה וארגנטינה - לצאת נגד המגמה שמשקף החוק הפולני הנפסד, שלא לומר הנפשע, הזה.
שישית, המעשים הם רק צד אחד של המטבע. המוטיבים שהביאו למעשים ומביאים כיום להכחשת התרחשותם - חמורים ביותר לטווח הרחוק. את הנעשה אין להשיב. בחלק גדול מהמקרים, מי שחוללו את המעשים הנפשעים הללו, כבר אינם בין החיים. אולם, הכחשה פותחת פתח למתן לגיטימציה לאותה גישה ולאותן רוחות רעות שגרמום. פולין היא בין המדינות הגרועות ביותר באווירת האנטישמיות הגלויה והסמויה השוררת בהן. על כך אסור לעבור לסדר היום.

עד כאן עיקרי הוויכוח עם החוק הפולני.

לעצם הטיעונים שמעלה גרשון הכהן בעניין מהות הקמתה וקיומה של מדינת ישראל, מלבד האמור בסעיף הראשון דלעיל, ראוי להעיר:

השואה איננה סיבה או הצדקה להקמת מדינת ישראל, אבל היא ההמחשה המוחצת ביותר בהיסטוריה האנושית, מדוע אסור להשאיר את בעיית היהודים ללא מתן פתרון לחיים לאומיים זהים ביסודותיהם לפתרון הלאומי של כלל עמי העולם.
אזרחי ישראל אינם מבקשים "...קיום בביטחון בפיסת אדמה קטנה..." שאותה הם יכולים להשיג אופן זמני גם במקומות אחרים. הם מבקשים אחריות עצמית ליצירת וקיום אותו מרכיב ביטחון חיוני ויכולים לקבל זאת רק במדינה ריבונית משלהם.

אינני מקבל את הטיעונים של הסופר א. ב. יהושע, שאותם מצטט הכהן במאמרו. הטיעון וגם ההנמקה אינם נכונים למקרה היהודי בגלל אופיה המיוחד של היהדות. תרבות זו היא שילוב שאינו ניתו להפרדה בין דת, לאום ומולדת יעודה. זו גם הסיבה שבגינה היה מוכן הקונגרס הציוני השישי (1903) "לוותר" על הרצל (כשהציע את פתרון אוגנדה) אך לא על ארץ-ישראל.

"חידוש החיים הלאומיים" איננה סיסמה; היא הוויה. ביהדות אפשרי חידוש החיים היהודיים השלימים רק בארץ-ישראל. נוצרים רבים מבינים והבינו זאת, וכפי שמציין הכהן עצמו, גם חבר הלאומים לקח זאת בחשבון בהחלטותיו על ארץ-ישראל בעטיים ובזכותם של כתבי הקודש, שאינם רק כתבי קודש. יהודים שאינם מבינים זאת, האמנם בנפשם הם באמת יהודים?!

שאלת הגרעין האירני ושאלות היפותטיות אחרות בתחום האיומים האפשריים על הקיום הפיסי, אינן שייכות לכאן. באיומים מעשי ידי אדם יש להיאבק במעשי ידי אדם. שליטה אנושית בגורל הייתה תמיד מוגבלת. באיומים מעשי ידי שמיים, נראה שהכלי היחיד, גם במדינה ריבונית וחזקה ובמעצמה עולמית -הם בידי שמיים.

ישראל מצאה את הדרך לנהל מערכת יחסים סבירה עם גרמניה. אין ספק שהיא יכולה לעשות זאת גם מול פולין. אולם, מול גרמניה ומדינות אחרות הציווי "לזכור ולהזכיר ולא לשכוח" הוא ציווי נכון וישים. מניעת התנהלות פולנית, אנטישמית, נפסדת, היא אינטרס לאומי דווקא בגלל ההיסטוריה המשותפת.

הערות

1. "היסטריית החוק הפולני", גרשון הכהן, (אלוף מיל'), מבט מבס"א מס' 785, 3.4.18.
2. מקורות שונים מדברים על מאות אירועים ועשרות אלפי הרוגים.

תאריך:  18/04/2018   |   עודכן:  18/04/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החוק הפולני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
18/04/18 13:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
סיפור חייה של הנערה ההולנדית בת השלוש עשרה, שעם משפחתה ומשפחה נוספת התחבאה בדירת מיסתור בבית משרדים בין 1942 ל 1944 כה נוגע ללב, שדמותה הפכה כעין מיתוס גבורה לנפש צעירה, שעד למותה במחנה הריכוז ברגן בלזן מטיפוס הבהרות, עדיין האמינה שתשרוד ותחיה לאחר המלחמה הנוראית. היא האמינה בטוב הלב של כל אדם, וראתה את האור גם בעלטת הדירה בה הסתתרה, הודות לנוכחות האנשים שעימה. אותם דמתה לשמיים כחולים שעיניה לא שזפו מאז הסתתרה בדירה.היא חלמה להיות סופרת לכשתגדל. ואכן - יומנה עשה אותה לא רק לסופרת, אלא לסמל לכל בן אנוש.
16/04/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
סיפורו של המקלף סופר על-ידי האחיינית של ניצולת השואה. דודתה הייתה מספרת לה איך ניצלה ונשארה בחיים תודות לעבודתה כמקלפת תפוחי אדמה. היא הייתה חוזרת על סיפורה זה פעם אחר פעם. מדי פעם היא הייתה מצליחה להגניב קליפה לפיה, וכשהשומרים לא היו שמים לב, היא הייתה זורקת קליפות לעבר שאר האסירות.
16/04/2018  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
ערב טוב לכולם,
16/04/2018  |  אסתר חיות  |   נאומים
כשמשה קפטן, בימאי הנודע בהצלחותיו כולל במחזות זמר, לקח על עצמו לביים את "עקומים", בנוסף לניהול האמנותי של "הבימה"; וכשמאחוריו הגיבוי הכספי הנדרש המתבטא בהשקעה מירבית בהצגה - נולדה חוויה שאין דומה לה, שתתייג את הבימה כמותג-על. למרות שראיתי 4 הפקות קודמות של המחזה, החל מהראשונה והמקורית בברודוויי עם ריצ'רד גיר, המשך בת' חיפה, בבית צבי ובתיאטרון הספריה - הרי הנוכחית היא המרשימה מכולן. בחירתו בקאסט השחקנים וביוצרים היא כה משובחת, כמו בפינצטה - כך שהמחזה הנפלא שכתב מרטין שרמן ב-1979 מהמיית לבו, מקבל כאן את מלוא הטנא שהיה אפשר.
15/04/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ועד שתשמע הצפירה מתענג אני על רעש מטוסי הקרב. אי-שם בשמיים יושבים טייסים יהודים ומגנים עלי. איש אינו מכה אותי מכות רצח וגם לא קורא לי יהודי מסריח. איש אינו גוזז את זקני כשחברו מצלם את ההשפלה. אינני מורעב ומותר לי לנסוע לאן שרק ארצה. אינני מוזלמן ואינני עשן בארובה. אני יהודי ולמרות זאת אני חי ואני חופשי במדינת היהודים.
15/04/2018  |  יעקב עמר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il