|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

תנסו את זה, בבית

בעוד שעתידם של שיעורי הבית לוטה בערפל אני קורא לחברי במשרד החינוך: אל תבטלו, תשנו הלמידה העצמאית בשעות אחר-הצהריים מאפשרת לתלמידים להתקדם בקצב אישי בזמן שנח להם, להיעזר בספרות ובאינטרנט
02/08/2018  |   גיל מאור   |   מאמרים   |   תגובות
לא הכל שחור ולבן [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

שוב חוזר הדיון. אותו דיון רוטיני בו נוטלים חלק אנשי חינוך ופסיכולוגים כתוצאה מכך שמשרד החינוך שוב מציע לשקול בחיוב את האפשרות לבטל כליל את שיעורי הבית.

בחוגים המקצועיים קיים קונצנזוס כי שיעורי הבית בצורתם הנוכחית הם "יצור" ארכאי, נצר לתקופה בה ימי הלימוד היו קצרים. תלמידים חיפשו תעסוקה לשעות הצהריים הארוכות וחזרה על החומר הנלמד בבית הספר והכנה לקראת יום המחר בכתה באמצעות מתן שיעורים נחשבה לאסטרטגיה מקובלת על הורים ומורים כאחד. עם הזמן הפכו השיעורים למטלה משפחתית נטולת למידה עצמית, חסרת יצירתיות ובעלת השפעה זניחה ברמה הפדגוגית.

המתנגדים למתן שיעורי הבית מגדילים ומוסיפים כי דווקא השיעורים שבמקור אולי נועדו לצמצמם את הפער בין החזקים והחלשים בכתה מגדילים את הפער, מגבירים את קצב ההתקדמות בשיעורים ומחייבים תלמידים חלשים להיעזר במורים פרטיים שלא תמיד נמצאים בהישג ידם. עוד יוסיפו כי עבור אותם ילדים עם ליקויי למידה, שיעורי הבית הופכים למאמץ הדורש ריכוז וגיוס משאבים קוגניטיביים גדול במיוחד. כל זאת על-רקע העובדה הידועה בקרב אנשי החינוך כי טרם נמצא מחקר המציג מתאם בין הכנת שיעורי בית להצלחה בלימודים.

מנגד, התומכים במתן שיעורי הבית דווקא סוברים כי אופן ותכני שיעורי הבית אולי לקויים אך הקונספט הוא נכון. הלמידה העצמאית בשעות אחר-הצהריים מאפשרת לתלמידים להתקדם בקצב אישי בזמן שנח להם, להיעזר בספרות ובאינטרנט, להתעדכן ולפתור שאלות וסוגיות אותם הם אינם מספיקים לבדוק בכתה. לטענתם, הלמידה בבית והחזרות על החומר הנלמד בכתה ברמה היום יומית מקלה על הלמידה למבחן ושומרת על שגרת למידה מדודה ואפקטיבית. בזכות שעורי הבית מקבל התלמיד הזדמנות נוספת להבין לעומק את החומר הנלמד בשיעור ולשפר את יכולותיו. שיעורי הבית מחנכים להתמדה, למשמעת ולהישגיות.

חינוך לחיים

עם זאת הפתרון אינו חייב להיות דיכוטומי. לא הכל שחור או לבן אלא ישנם לפחות 5 גוונים של אפור באמצעותם ניתן להפוך את שיעורי הבית לכלי יעיל עבור התלמיד, ההורה והמורה.

1. אני מאמין שיש חשיבות רבה ליצירת הרגל לקבלת אחריות לביצוע משימות מעבר לשעות בית הספר. עבודה נכונה עם שיעורי הבית ככלי לחינוך לחיים, תספק לילד כלים להתארגנות, לסקרנות, ללמידה אוטודידקטית וליכולת השקעת מאמץ לאורך זמן.

המפתח הוא במינון ובמטרה הסופית לשמה ניתנים שיעורי הבית, כלומר לא בהכרח לבחון את התלמיד אלא להרחיב את אופקיו ולהעצים את כישוריו.

2. אני סבור כי בבתי הספר היסודיים פרק הזמן שתלמיד צריך להקדיש לשעורי הבית אינו צריך לעלות על שעה. שיעורי הבית אינם חייבים בהכרח להיות עבודה עצמאית אלא יכולים להיות בצורה של עבודה בקבוצות או בזוגות ככלי אינטגרטיבי ליצירת הפרייה הדדית ולחשיבות העבודה בקבוצה.

3. אופי המשימות אינו חייב להיות פורמלי המוכתב בצורה של תרגילים ושאלות סגורות. ניתן לגוון את המשימות כך שיעודדו חשיבה יצירתית בקרב התלמידים, יעלו מקומות לספקנות, ויעוררו דיון בכתה.

4. שיעורי הבית צריכים לעודד תלמידים להיעזר באביזרים ובעזרים טכנולוגיים כחלק מתהליך הלמידה. רצוי כי לפחות חלק מהשיעורים יעסקו גם בהיבטים פרקטיים בפיתוח כישורים להתנהלות בחיי היום יום בקרב התלמידים.

5. לדעתי, ניתן לגבש מתווה בו תלמידים רשאים להתחיל את שיעורי הבית כאשר הם עדיין במסגרת הבית ספרית, כך שאם מתעוררות שאלות מהותיות, רעיונות, ספקות הקשורות לשיעורים יוכלו לקבל סיוע נקודתי, לפתח את הרעיונות וכיווני החשיבה, במידת הצורך בלווי מורה או חבר לכתה או אפילו להעלות דילמות וסוגיות שונות לרמה הכיתתית. כך כולם ירוויחו.

ישנם כמובן דרכי ייעול נוספות לאופן בו ניתן להפיק תועלת מקסימלית משיעורי הבית עבור תלמידים בגילאי בתי הספר היסודי. אנשי החינוך ומקבלי ההחלטות במשרד החינוך אינם מחויבים לקחת צד בוויכוח ולהציג עמדה חד-משמעית של בעד או נגד אלא למצוא את שביל הזהב ולנצל את השעה בכדי להכניס משמעות נוספת לתהליכי הלמידה הן במסגרות הבית ספריות והן לאחריהן.

הכותב הוא מרצה בחוג לחינוך האקדמית גליל מערבי ומרצה בפיתוח סגלי הוראה (פסג"ה) של משרד החינוך.
תאריך:  02/08/2018   |   עודכן:  02/08/2018
גיל מאור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה להאמין אבל הרשות למסחר וסחר הוגן במשרד התעשיה, הייתה זקוקה לפרק זמן של כמה שנים, כדי לגלות שקשישים ועולים חדשים שאינם שולטים בשפה העברית הם טרף קל לנוכלים. מתברר שישנם מי שפיתחו מיומנות בתרגילי עוקץ והונאה בעיקר אצל קשישים.
02/08/2018  |  משה נסטלבאום  |   מאמרים
השבוע הייתה אזכרה למאורעות הרצח הנורא בתרפ"ט שאירע בין היתר בשכונות היהודיות, בבתי ניסן ב"ק (בן קדושים) בירושלים. בתי ניסן ב"ק היו ארבע שכונות יהודיות ששכנו סמוך לשער שכם מסוף המאה ה-19 עד מאורעות תרפ"ט ב-1929. השכונה הוקמה על-ידי ראשוני העולים מגאורגיה שעלו לארץ ב-1863.
02/08/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
אחת המטרות המרכזיות במערכת החינוך כלפי התלמידים היא לפתח במסגרת מחייבת - לומדים עצמאיים היודעים לכוון את עצמם הדבר בא לידי ביטוי מרכזי בתחום הכנת שיעורי הבית
02/08/2018  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
"מספר המתאבדים באינתיפאדה הראשונה היה 2,026 ובשנייה 5,050. כמה היו בשתי האינתיפאדות"? כך לומדים תלמידי כיתה ד' ברשות הפלשתינית (ספר מתמטיקה, חלק 1, עמ' 25). מערכת החינוך והתקשורת הרשמית הפלשתיניות משקפות את תפישת העולם וערכי היסוד של הרשות הפלשתינית, כנהוג במשטר דיקטטורי.
02/08/2018  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
כמו שלרעידת האדמה יש "אפטר-שוקים" קטנים ומתמשכים, כך חוק הלאום מעורר תופעות לוואי פוליטיות, עדתיות ולאומיות הקשקשת, ברברת, משני צידי הקו הפוליטי, מתחיל לקבל תפנית פוליטית פופוליסטית שאינה קשורה לשוויון או השפה הערבית, אלא לרצון לחזור ולהלחם על מעמד מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה, ואת זה צריך למנוע
02/08/2018  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il