|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
זינגר. הבולט ביותר [צילום: פלאש 90] ליאון. חוסר אשמה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] מלכה. התיקים נסגרו [צילום: תקשורות יח"צ]

בדיקת News1: החקירות נגד ראשי רשויות מקומיות

החשדות והתוצאות: אז המשטרה אמרה

בחצי השנה האחרונה התקבלו החלטות סופיות בשמונה תיקים מתוקשרים של חקירות שניהלה להב 433 נגד ראשי רשויות מקומיות. שישה מתוכם נסגרו, כולל בשל העדר אשמה - כלומר, שהעבירות הנחשדות כלל לא בוצעו. הבדיקה גם מגלה, כי התיקים עוברים לאורך הדרך דיאטה בהשוואה לעילות המקוריות המשמשות את המשטרה כדי לבקש לעצור את החשודים
02/09/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
חקירות ראשי רשויות: החשדות והתוצאות
ראש הרשות
החשד בתחילת החקירה
המסקנה בסיום החקירה
התוצאה
ישראל זינגר (רמת גן)
שוחד
מרמה והפרת אמונים
נסגר מחוסר ראיות
אילן שוחט (צפת)
שוחד וגניבה
שוחד וגניבה
נסגרו מחוסר ראיות
וחוסר אשמה
נסים מלכה
(קרית שמונה)
שוחד
שוחד
נסגרו מחוסר אשמה
וחוסר ראיות
בני ביטון (דימונה)
הטרדה מינית
לא נמסר
נסגר מחוסר אשמה
עזרא גרשי (עמנואל)
שוחד בחירות
שוחד בחירות
מואשם בשוחד בחירות
יורם שמעון (מבשרת ציון)
שוחד, מרמה והפרת אמונים
חוסר ראיות
חוסר אשמה
יהודה בן-חמו (כפר סבא)
שוחד, מרמה, הלבנת הון
מרמה, גניבה
מואשם במרמה, גניבה ועבירות מס
משה ליאון
(מועמד בירושלים)
מרמה, עבירות מס
חוסר אשמה
חוסר אשמה

"אז המשטרה אמרה" - הגיבו בסוף השבוע עורכי דינה של שרה נתניהו על דברי נציג המשטרה, ולפיהם רעיית ראש הממשלה חשודה בקבלת שוחד בתיק 4000. איננו יודעים האם ומה תניב פרשה זו. אנחנו כן יכולים לבחון האם ומה מניבות בחודשים האחרונים חקירות מתוקשרות אחרות של המשטרה ומה קורה לאורך הדרך לחשדות שהיא מציגה בבית המשפט.

התקרבותן של הבחירות המוניציפליות מחייבת את המשטרה והפרקליטות לסיים כמה שיותר מן החקירות הפתוחות בענייניהם של ראשי רשויות מקומיות. כך אנחנו מקבלים בחודשים האחרונים שורה של החלטות, המאפשרות לנו להשוות את טענותיה המקוריות של המשטרה עם מסקנותיה של הפרקליטות בסופו של דבר.

בדיקתם של שמונת הנחקרים המרכזיים בתחום המוניציפלי מניבה תוצאות ברורות: התיקים נגד שישה מהם נסגרו, אחד מואשם בעבירות פחות חמורות מאלו שיוחסו לו במקור, ורק אחד מואשם בעבירות המקוריות - שהן גם הכי פחות חמורות שעלו בחקירות אלו. בשניים מבין המקרים הגיעה המשטרה עצמה למסקנה שהעבירות-לכאורה פחות חמורות מאלו שייחסה מלכתחילה לחשודים, החשדות אשר בעטיים ביקשה ואף קיבלה מבית המשפט צווי מעצר נגדם. נקודה בולטת נוספת היא, שבחודשים האחרונים משתמשת הפרקליטות יותר בעילה של העדר אשמה - דהיינו: קביעה בדיעבד שלא היה כלל יסוד לחשדות שנחקרו - בעוד המשטרה מעדיפה את העילה של העדר ראיות.

הפער בין החשדות לבין התוצאות מאיר שוב את הבעייתיות של הליך המעצרים. ברוב המכריע של המקרים, בוודאי בחקירות הגדולות, מגישה המשטרה לבית המשפט דוח חסוי על חשדותיה ופעולותיה. הצורך בשמירת החיסיון ברור: אין לאפשר לחשוד להתכונן מראש לחקירה ובוודאי שלא לשבש אותה. מצד שני, נוצר חוסר שוויון מובהק בין הצדדים, כאשר החשוד ועורכי דינו צריכים להתמודד בעיניים חסומות ובידיים קשורות מול חשדות וראיות שרובם אינם ידועים להם. אין פלא שבתי המשפט נוטים לקבל את בקשות המשטרה, גם אם בצורה חלקית. אך כאשר מתברר בדיעבד שלפחות בשישה מתוך שמונה מקרים מתוקשרים לא הייתה הצדקה למעצר, יש מקום לחשוב שוב על התהליך והשופטים חייבים לגלות יותר ספקנות כלפי טענות המשטרה.

חשוב להדגיש, כי כל החקירות נוהלו בידי להב 433 - יחידת העילית של המשטרה, החוקרת בין היתר גם את פרשות בנימין נתניהו. כמה מהן לוו בידי פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), המלווה גם את פרשות נתניהו. מובן שאין בכך כדי ללמד על התוצאות הצפויות בתיקי נתניהו בפרט ובתיקי להב בכלל, אך ראוי לשים לב לכך: החיבור בין להב לבין פרקליטות מיסוי וכלכלה אינו מבטיח כתב אישום.

ועוד הערה: חלק מן החקירות נמשכו מספר שנים, וההחלטות בהן התקבלו כעת משום שאותם חשודים מתמודדים בבחירות הקרובות. קשה להימנע מן ההרגשה, שאלמלא מועד מחייב זה - החקירות היו נגררות עוד זמן, בוודאי אלו שהוכרעו במהירות יחסית בשל התקרבות הבחירות. הדבר מוביל למסקנה האבסורדית, כי למרות הביקורת הציבורית על התמודדותם של חשודים - זוהי דרך עיקרית, ואולי יחידה, מבחינתם לסיים את עינוי הדין ולקבל החלטה של הפרקליטות.

ישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן

המקרה של ישראל זינגר הוא הבולט ביותר ברשימה. זינגר נעצר ב-15.12.14 –לפני כמעט ארבע שנים – בחשד לקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנות הון ומימון בחירות. המשטרה טענה בדיון על הארכת מעצריהם של המעורבים, כי זיהתה ניסיון מצד ארגון הפשיעה של עמיר מולנר לחדור לעירייה – לא פחות. מעצרו של זינגר בא זמן קצר לאחר שקודמו, צבי בר, נשלח לכלא על עבירות שוחד.

נדרשו למשטרה עוד שנה וחצי להשלים את החקירה. ב-13.4.16 היא הודיעה על העברת התיק לפרקליטות, אך זאת אחרי דיאטה רצינית: השוחד ומילנר נעלמו, והמשטרה הודיעה שמצאה ראיות להאשים את זינגר במרמה והפרת אמונים. ב-16.8.17 זומן זינגר לשימוע בחשד לשוחד (העבירה איכשהו חזרה לתמונה), מרמה והפרת אמונים בדמות הבטחת משרות לפעילים שעברו עבורו בחינם בבחירות 2013.

היו אלו הבחירות המתקרבות שחייבו את הפרקליטות לסיים את עבודתה אחרי שנה נוספת. ב-29.7.18 נסגר התיק נגד זינגר, בנימוק של העדר ראיות. הפרקליטות טענה שהתנהגותו של זינגר הייתה בעייתית, אך "לנוכח הקשיים הראייתיים והמשפטיים" הוחלט לסגור את התיק בעקבות השימוע.


אילן שוחט, ראש עיריית צפת

אילן שוחט נעצר ב-6.2.17 בחשד לקבלת שוחד ובגניבה בשש פרשות שונות. בבית משפט השלום בחיפה ייחסה לו המשטרה לקיחת שוחד, גניבה בידי עובד, הדחה בחקירה, שיבוש מהלכי משפט, מתן שוחד בחירות, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס – רשימה בהחלט נכבדה. השופט זיו אריאלי האריך את מעצרו בארבעה ימים באומרו, כי קיים חשד סביר הקושר את שוחט לעבירות המיוחסות לו (למעט עבירות המס), וכי יש לעוצרו משום שהוא "ביצע פעולות ממשיות שמטרתן הסוואה והסתרה של המעשים המיוחסים לו".

בתום תקופת המעצר הראשונה, נענה אריאלי לבקשת המשטרה והאריך את מעצרו של שוחט בארבעה ימים נוספים באומרו, כי המארג הראייתי נגדו התעבה. אריאלי נותר איתן בדעתו שקיים חשש ששוחט ישבש את החקירה אם ישוחרר, חשש שאף התעצם לנוכח התרחבות החקירה.

ב-1.6.17 הודיעה המשטרה שסיימה את החקירה והעבירה את התיק לפרקליטות, וכי לדעתה יש ראיות נגד שוחט לביצוע עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים ושוחד בחירות. מן הרשימה נעלמו גניבה בידי עובד, הדחה בחקירה, שיבוש מהלכי משפט (החשד שהיווה את העילה המרכזית למעצרו למשך שמונה ימים) ועבירות מס.

בשבוע שעבר (29.8.18) הודיעה הפרקליטות, כי סגרה את ארבעת התיקים נגד שוחט (כזכור, במקור היו שבעה תיקים). היא קבעה, כי בשלושה מהם אין ראיות מספיקות, ואילו הרביעי נסגר בעילה של העדר אשמה.

נסים מלכה, ראש עיריית קריית שמונה

נסים מלכה נעצר ב-15.2.16 בחשד לקבלת שוחד בדמות תרומות ללא דיווח בתמורה לקידום ענייניהם של התורמים. החקירה הובילה לארבעה תיקים שהועברו להכרעת הפרקליטות: שלושה בחשד המקורי של שוחד בחירות ואחד בחשד להלבנת הון.

הפרקליטות סגרה את כל התיקים בשבוע שעבר (29.8.18). כאן הסגירה מהדהדת במיוחד: בשלושה מן התיקים נקבע שלא נעברה כל עבירה, כאשר התברר שלמעשה אין שום ראיות – לא ראיות בלתי מספיקות – לעבירות שיוחסו למלכה. התיק הרביעי נסגר בשל חוסר ראיות.

עזרא גרשי, ראש המועצה המקומית עמנואל

עזרא גרשי הוא ראש הרשות היחיד לגביו הוחלט השנה להעמידו לדין בדיוק בעבירות שיוחסו לו במקור, אם כי הן הפחות חמורות מבין כל אלו שיוחסו לראשי הרשויות שבענייניהם התקבלה החלטה. בשבוע שעבר (28.8.18) הוגש כתב אישום נגד גרשי, המייחס לו קבלת שוחד בחירות מראשי קהילת חב"ד בעיר בבחירות 2013. המשטרה קבעה בסיום החקירה (12.6.17), כי יש ראיות להעמדתו לדין של גרשי בעבירות אלו.

בני ביטון, ראש עיריית דימונה

בני ביטון נחקר ב-22.4.18 בידי להב 433 בחשד לביצוע מספר עבירות של הטרדה מינית. הבחירות המתקרבות והפשטות היחסית של התיק הובילה את הפרקליטות לקבל החלטה במהירות. בשבוע שעבר (23.8.18) היא הודיעה, כי התיק נסגר מחוסר אשמה – ונזכיר: המשמעות היא שלא הייתה שום עבירה.


יורם שמעון, ראש המועצה המקומית מבשרת ציון

תיק נוסף שהפרקליטות קבעה במהירות שלא היה כל יסוד לחקירה בו, נגע ליורם שמעון. ב-10.9.17 עוכב שמעון לחקירה בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים ביחסיו עם רמי לוי, בעליו של הקניון הגדול שהוקם ביישוב. המשטרה חשדה, כי שמעון היטיב עם לוי תמורת משרות למקורביו. אולם ב-11.12.17 סיימה המשטרה את החקירה וקבעה, כי לא נמצאו ראיות מספיקות נגד שמעון (כמו גם נגד לוי).

לפרקליטות נדרשו עוד שמונה חודשים לקבל החלטה בתיק, בו אפילו החוקרים סברו שאין מקום להגיש כתב אישום. לזכותה יש לומר, כי כאשר החליטה (16.8.18) – היא הלכה צעד קדימה וקבעה שהעילה היא העדר אשמה.

יהודה בן-חמו, ראש עיריית כפר סבא

כתב האישום החמור ביותר השנה נגד ראש רשות מקומית הוא זה שהוגש ב-16.2.18 נגד ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן-חמו (שהתפטר בעקבות הגשתו). המדינה מייחסת לבן-חמו עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי עובד, מרמה והפרת אמונים, עבירות מס ועוד.

כאשר נעצר בן-חמו ב-13.2.17 ייחסה לו המשטרה גם הלבנת הון – עבירה חמורה עוד יותר מן האחרות, וזו שמאפשרת את הצעד מרחיק הלכת של חילוט רכוש. אולם כאשר העבירה המשטרה את התיק לפרקליטות חמישה חודשים מאוחר יותר, נעלמה ממנו הלבנת ההון. יתר העבירות נותרו על-כנן ומצאו את דרכן גם לכתב האישום נגד בן-חמו, שמשפטו עודנו מתנהל.

משה ליאון, מועמד לראשות עיריית ירושלים

במסגרת חקירת פרשת אריה דרעי, עיכבה המשטרה לחקירה ב-29.5.17 את משה ליאון, בחשד שהעביר כספים לדרעי. ליאון שוחרר ללא תנאים מגבילים, אך התיק נגדו נותר פתוח. רק ב-6.8.18 – עם התקרבות הבחירות לראשות עיריית ירושלים – המליצה המשטרה לסגור את התיק בנימוק ש"לא נמצאה תשתית לביצוע עבירה פלילית ועבירות מס". הפרקליטות הודיעה לאחר שבוע על קבלת ההמלצה תוך שימוש במילים המפורשות: חוסר אשמה.

תאריך:  02/09/2018   |   עודכן:  02/09/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החשדות והתוצאות: אז המשטרה אמרה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
2/09/18 08:30
2
יחיאל ש.
2/09/18 11:23
3
חקירות
2/09/18 12:47
4
פשעי הפרקליטות
2/09/18 17:12
5
א.ל.
2/09/18 17:30
6
אמת
2/09/18 17:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
עבריינות היא דבר גרוע מאוד, והיא עוד יותר גרועה במקרים בהן רשויות האכיפה מתעלמות מן החוק כאשר הדבר נוח להן. הימנעות מאכיפת החוק או אכיפה בררנית שלו, הם הדרך הבטוחה לאנרכיה - מהסוג שגורם לקריסתו של הסדר החברתי ולהתפוררותה של מדינה. הנה כמה דוגמאות אקטואליות
31/08/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
המשטרה הפרה את זכותו של חשוד בנסיון רצח להיוועץ בעורך דין, וכאשר הגיע המקרה לפתחו של בית המשפט העליון - גיבתה אותה הפרקליטות. כך עולה (יום ה', 23.8.18) מהחלטתו של השופט יוסף אלרון לבחון את שחרור שני החשודים לחלופת מעצר, בשל הפגמים שנפלו בחקירה.
23/08/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
תת-ניצב גיא ניר מסרב למסור ללא תנאים ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את הראיות שלטענתו יש בידיו למעשי שחיתות של בכירים במשטרה.
20/08/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
האם הייתה כוונה להדיח את מפכ"ל המשטרה ולמנות תחתיו מועמד נוח יותר? חבר הכנסת דוד ביטן הוקלט בזמן החקירה הסמויה כשהוא מספר שהייתה כוונה למנות אותו לתפקיד השר לביטחון פנים במקום גלעד ארדן, כך לפי דיווח שפורסם הערב (שני) בחברת "החדשות".
20/08/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
לשכת היועץ המשפטי לממשלה דורשת מתת-ניצב גיא ניר, לשעבר ראש חטיבת המודיעין במשטרה, למסור בתוך ארבעה ימים את החומר שלטענתו נמצא בידיו ומלמד על עבירות של בכירים במשטרה.
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי  
כישלון במאבק בפשיעה החמורה במגזר הערבי  /  איתמר לוין
אישום: שוטרים שדדו מאות אלפים ממסתננים  /  איתמר לוין
הנתונים שהמשטרה מצניעה: עלייה בכל הפשיעה החמורה בשנת 2017  /  איתמר לוין
שיטור כבקשתך  /  איתמר לוין
2018, לא 2006  /  איתמר לוין
המשטרה מקדמת את הלהט"ב  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il