|   15:07:40
דלג
  יגאל יששכרוב  
עיתונאי-צלם, סופר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
עם הטוסטוס 1970
איפה הם היום

הלם קרב

בגיל עשרים, שימש אביגדור שפיצר, היום בן 65, כנהג הטנק של המג"ד בחטיבת ברק 188 השתתף במלחמת יום הכיפורים בקרבות ברמת הגולן, הוכר כנכה צה"ל הלום קרב, כתב ספר אוטוביוגרפי, נותר אופטימי מטבעו ומתמודד בהצלחה עם מצבו בסדנה מיוחדת המעניקה לו רוגע ושלווה
25/09/2018  |   יגאל יששכרוב   |   כתבות   |   תגובות
אביגדור שפיצר [צילום: יגאל יששכרוב]

נחמה ואביגדור בים המלח - תחילת שנות השמונים

"אני זוכר ולא שוכח. לא שוכח שהשעה 13:57, ואת דממת היום הקדוש מפר רעש של מטוסים קרביים בשמיים. ואני קם בהרגשה שזהו, משהו קורה. חיל-האוויר שלנו מגיע, אני צועק ולא יודע אם בכלל מישהו שומע אותי ברעש הזה. והנה הם נראים ממש צוללים עלינו לעברנו"...

המילים הללו לקוחים מספרו האוטוביוגרפי של אביגדור שפיצר "לבסוף עלה השחר" שפורסם ב-2015. הספר נכתב בלילות, במשך שנה וחצי, לזכרם של אנשי צוות ב' 3 פלוגה ח' בגדוד 74 של חטיבת השריון הסדירה ברק 188. בתמונת השער מופיע ציורו של אביגדור המתאר טנק פגוע מהסוג שנהג בו על-רקע האדמה החומה של רמת הגולן.

בספרו הוא מתעד את סיפור חייו מראשיתו ועד היום ומגולל גם את השלכותיה של הטראומה על המשך חייו האזרחיים ועל הטיפול הכושל בהלומי קרב, בימים שבהם המונח 'הלם קרב' עדיין לא היה מוכר.

עדיליונים עשויים מכסף טהור

אביגדור שפיצר, המוכר על-ידי משרד הביטחון כנכה הלום קרב, עונד על צווארו דרך קבע עדיליון של שרשרת בעיצוב התג של חטיבת ברק 188, עשוי מכסף טהור יציר כפיו. חבריו מעידים עליו שיש לו ידי זהב ולא בכדי. בביתו מצאנו עבודות יד שיצר במשך שנים בסדנה מיוחדת.

הוא מתעורר מדי יום בתשע בבוקר ונוסע לסדנת גל הנמצאת ליד תל השומר. "בסדנה זו", מספר לי אביגדור, "יצרתי מאה עדיליונים כאלה של חטיבת ברק 188, אותם הענקתי לחבריי לנשק ששרתו איתי ושרדו את המלחמה, ומשתתפים בה כ-100 נכי צה"ל הלומי קרב. מתנהלים בה חוגים לציור, לעבודות חמר, לתכשיטנות, לצורפות, לצילום ועוד. כאן, במשך חמש עד שש שעות ביום, אני מוצא עניין ביצירות שונות מעשה ידיי, משוחח עם חבריי, משתתף בטיולים ומוצא מרגוע ושלווה לנפשי. אני חי כאן כמו במשפחה. זהו ביתי השני", אומר אביגדור, שתחביביו העיקריים כיום הם צילום וציור. כך הוא מתנהל מאז שנת 2008.

מאוזן על-ידי תרופות

עם שחרורו מצה"ל הוא עובד שנתיים בחברת המעליות ישראליפט. אך לא מוצא מנוח לנפשו. הוא חווה נדודי שינה בעקבות הלם הקרב שפקד אותו, סובל מהתקפים של שיתוק אברים, קשיי נשימה והזיות. במשך שמונה שנים מועסק על-ידי אדם פרטי בהכנה והרכבה של וילונות ורטיקאליים. מ-1983 הוא עובד במפעל התרופות של חברת אינטרפארם בקריית ויצמן בנס ציונה עד שנסגר ב-2005. באותה עת מצבו הפיזי והנפשי של אביגדור מחמיר. ועדה במשרד הביטחון קובעת שאינו כשר לעבוד יותר והוא מוכר כנכה של 50% כפוסט טראומה. הוא עובר טיפולים וביקורות בתל השומר, שוהה בביתו ואינו עובד שלש שנים. מגיל 50, במשך 15 שנה, אינו עובד יותר. ואז, כאמור, ב-2008 הוא מתחיל את פעילותו בסדנה.

"היום", מציין אביגדור", אני מאוזן על-ידי תרופות הממעיטות את כאביי וכתוצאה מכך אני יכול לישון כמה שעות בלילה, וחי חיים נורמליים עד כמה שניתן. אני אופטימי מטבעי, אבל הדבר היחיד שמרגיז אותי הוא, שלא הוכרתי מטעם משרד הביטחון והביטוח הלאומי על הפגיעה באוזניי ועל מחלות המעיים מהם סבלתי בעת שרותי במובלעת הסורית. רק בהקשר לכך אושפזתי במשך חצי שנה. אני מרכיב מכשיר שמיעה שבלעדיו איני יכול לשמוע. אין מסמכים שהוכיחו שנפגעתי באוזניי. מישהו כנראה הוציא אותם מתיקי האישי. חשתי דקירות באוזניי עוד לפני המלחמה בעת הרעשים של זחלי הטנק, מירי התותחים והמקלעים. מה גם שכובע הטנק שחבשתי כנראה לא התאים לי וזה מה שגרם לדקירות".

אביגדור מצר על כך שאנשי משרד הביטחון לא הסבירו לו את התנאים באשר לפתיחת קרן הפנסיה שהייתה לו, כאשר הפך לנצרך. "משרד הביטחון הכריח אותי לפתוח את קרן הפנסיה", מדגיש אביגדור, "ולא יידע אותי שהכסף שחסכתי יהפוך בגיל 67 לקיזוז מהשכר שאני מקבל היום ממשרד הביטחון, וזאת אם לא ישונה החוק על-ידי ממשלת ישראל".

"אינני מתחרט על הפציעה הנפשית והפיזית שלי". אומר אביגדור ומוסיף: "אם הייתי צריך לעבור זאת פעם נוספת הייתי עובר זאת עבור המדינה. אני שלם עם מה שעבר עלי, אבל לא שלם עם ההתנהלות והקשיים שמערים משרד הביטחון עד היום לצעירים נכי צה"ל, במיוחד להלומי קרב".

בן להורים ניצולי שואה

אביגדור שפיצר בן 65, שנקרא על שם סבו מצד אמו, נולד בכרכור להורים ניצולי שואה. אביו שרגא, נולד בעיירה באייה מדרום לבודפשט שבהונגריה, למד חשמלאות ועבד כאיש אחזקה. אמו אלישבע, בכינויה צילה, ילידת צ'כוסלובקיה נולדה בעיירה אוילק, היום "נובי-סד". הוריהם של שרגא ואלישבע נספו בשואה יחד עם כל משפחתם ולכל אחד מהם נותר אח אחד. אחיו של שרגא, יוסף שפיצר, עשה את דרכו לארץ באניית "כנסת ישראל", הוגלה על-ידי הבריטים לקפריסין, הגיע לישראל, התגייס לחטיבת כרמלי ובהיותו בן 21 ב-ג' בתמוז 1948 - נפל בקרב על משמר הירדן.

שרגא שוהה במחנה דכאו. הגרמנים נעזרים בו בעבודות כפיה. בשלב מסוים, כשהוא חולה בטיפוס ומשקלו 26 קילו, רופא יהודי אמריקני לוקח אותו תחת חסותו ומדי לילה מניח על מדף המיטה שלו כוסית ויסקי וזה כנראה מה שעוזר לו להירפא, עד שהמחנה משוחרר על-ידי הכוחות האמריקנים.

הוריו של אביגדור עולים לארץ ביוני 1946 באניית ה"הגנה". הם נעצרים על-ידי הבריטים ושוהים כמה חודשים במחנה עתלית. אחר כך הם נקלטים בקיבוץ גבעת חיים. משם - מתגוררים בשכר דירה במקומות שונים בארץ ומעולם לא רוכשים דירה לעצמם.

"אבא ואמא", מספר לי היום אביגדור, "הכירו במחנה הכשרה בהונגריה. קודם לכן הם חיו ביערות. אמי סיפרה לי, שחפפה את שערות ראשה בחוץ. לפתע, ניגש אליה בחור שחרחר, נחמד ונאה והציע לה את עזרתו בחפיפת שערה ומאז הפכו לזוג. הם נישאו כדת וכדין בכפר הרואה".

יוצר שדה תעופה שלם בחדרו

במשפחה גדלו שני האחים: מרדכי, שנקרא על שם סבו מצד אביו, היה בלונדיני, יפה תואר עם עיניים כחולות, שנולד אף הוא בארץ ב-1947, חרט במקצועו, שהיה גדול מאביגדור השחרחר בשש שנים - נפטר מדום לב בגיל 53.

המשפחה עוברת לרמת השרון. בלימודיו בבית הספר היסודי, אביגדור אינו מצטיין באופן מיוחד, אך עם זאת הוא מגלה סקרנות רבה במקצוע ההיסטוריה והספרות. "כילד, החלום שלי היה להיות טייס. הייתי מנוי על בטאון חיל-האוויר והרכבתי את כל דגמי המטוסים שצורפו לביטאון. זה היה תחביבי העיקרי. באותו זמן, הכרתי את כל סוגי המטוסים וחדרי הפך למעשה לשדה תעופה שלם".

בכתה ד', הוא רוכש את המצלמה הראשונה שלו מיד שנייה ומתחיל לצלם ולתעד את כל אירועי המשפחה ואת חבריו בסביבתו הקרובה. הוא רוצה להמשיך ללמוד בבית ספר תיכון מיוחד לצילומי טלוויזיה, שבסוף לא נפתח מחוסר הרשמה של תלמידים. באותה תקופה שרר מיתון בארץ והאב מציע לו לרכוש מקצוע. את לימודיו התיכונים הוא עושה באורט יד שפירא בכתה מיוחדת בה הוא לומד טכנאות שיניים. הלימודים משולבים בעבודה מעשית במעבדות שיניים.

השפלה בטירונות

במאי 1972 הוא מתגייס לצנחנים עם פרופיל 97. במהלך הטירונות הנמשכת כמה שבועות, מדריך האימונים, באחת הריצות, משפיל אותו, מקלל ללא הרף ובאחת הקללות אף מזכיר את שם אביו. אביגדור עוצר את הריצה ומבקש מהמדריך להתנצל על התנהגותו. המדריך לא נענה לבקשתו ואביגדור פורש לאזור המאהל. המדריך מצווה עליו לשמור כל הלילה, אך אביגדור ישן שנת ישרים.

למחרת הוא מזומן לחדר בו נוכחים ארבעה קצינים המבררים אתו את האירוע. באותו היום הוא מוחזר לבקו"ם. שוהה שם שלושה ימים ונקרא לעלות על משאית העושה דרכה למחנה טירונים של השריון ברפיח. כעבור שלושה חודשים הוא הופך לטנקיסט ועובר למחנה ג'וליס, שם הוא מוכשר להיות נהג טנק. מכאן הוא נשלח לחטיבת ברק 188 ברמת הגולן, לגדוד 74. מדי פעם שני גדודי החטיבה מתחלפים ביניהם באחזקת קווים מול הצבא הסורי ברמת הגולן עד אוקטובר 1973. לפני מועד החגים החלה כוננות ברמת הגולן וחיילים לא יצאו לחופשות. ארבעה ימים לפני פרוץ הקרבות, רמת הכוננות ירדה. לפתע, מגיע למוצב נהג טנק מחליף. מפקד המחלקה שמואל יכין אומר לאביגדור: "שפיצר, תורך הגיע, צא הביתה וחזור ביום ראשון בשלום".

השיבה לבית והחזרה לרמת הגולן

בבית הספר לגננות ושתלנות בפתח תקוה מתגוררים באותה עת הוריו של אביגדור. אביו משמש כאיש אחזקה ואמו כאם בית. חברתו נחמה המתגוררת בראשון לציון מגיעה לבית הוריו לפניו. (את נחמה, היום רעייתו, המכהנת כמזכירה רפואית בקופת חולים מכבי בראשון לציון, הוא מכיר כאן בבית ספר זה, בו למדה שנה אחת ולא המשיכה. הוא נישא לה ב-20.1.1976 ולזוג שלושה ילדים: ירון בן 40 מעצב תעשייתי, דקלה בת 39, מתגוררת בקוסטה ריקה אם לשתי בנות ועידן בן 24 איש מחשבים בנמל התעופה בן-גוריון).

אביגדור מגיע לביתו לאחר שלא היה בו חודשיים. את השעות הבאות הוא מבלה עם נחמה, מלווה אותה לביתה בראשל"צ וחוזר לביתו בשעה אחת וחצי בלילה. אביו מספר לו שחייל ממשטרה צבאית הגיע הביתה עם צו שעליו לחזור דחוף לרמת הגולן. אביגדור מגיע לרמת הגולן, באמצעות טרמפים, לגדוד 74, משם מסיעים אותו למחלקה שישבה בבוסטר 107 והוא הופך לנהג הטנק של המג"ד יאיר נפשי. במהלך הקרבות נפגע הטנק ואביגדור עובר לטנק אחר שהיה חסר בו נהג. הטנקים נתקלים בכוח סורי שאורב להם ובחילופי האש גם טנק זה נפגע ומתחיל לבעור. אביגדור וחייל נוסף מצליחים לחלץ את עצמם, אך שניים מחבריהם נהרגים ונותרים בטנק הבוער. הם מתרחקים מהטנק הבוער, בעוד הכוחות הסוריים דוהרים אליו.

במשך הלילה הם צועדים בין סלעי בזלת בלי לדעת לאן. עם בוקר הם מבחינים בצדי הדרך בג'יפ ישראלי המוביל אותם לבית חולים שדה שם נשלפים מהם רסיסים קלים מגופם.

זוועות המלחמה עולים בזיכרונו של אביגדור, במיוחד בהתקרב חודש אוקטובר, כאילו התרחשו היום. הוא אינו שוכח את: "הפגזים עם דם של חיילים שנדבק לי בידיים כדבק. ריח הדם המתחמצן באוויר התערבב עם ריח הבשר החרוך של הגוויות, משהו שלא יישכח ממני לעד. עד היום הריח הזה נמצא באפי ומסרב להתנדף...".

לרעייתו, אביגדור מעניק מחמאה: "הגיבורה הכי גדולה בחיי היא נחמה שליוותה אותי בתקופה הקשה בחיי מאז ועד היום הזה". לזוג שפיצר שתי נכדות: סיוון בת שש ונגה בת ארבע.

בצריח הטנק במלחמת יום הכיפורים
ליד יצירותיו [צילום: יגאל יששכרוב]
לבסוף עלה השחר
הוריו של אביגדור בשנות העשרים שלהם, זוג בארץ ישראל
שני אחים אחד לבן שני שחור, מרדכי ואביגדור, תחילת שנת 1954
אביגדור בנערותו
בחדר עבודתו [צילום: יגאל יששכרוב]
סיום קורס מקצועות נהגי טנקים, בית ספר למקצועות ג'וליס
עם פוצי הכלבה בחניון 107 הבוסטר, כחודש לפני המלחמה, ספטמבר 1973
צייר את יום נישואיו [צילום: יגאל יששכרוב]
עם אחת מיצירותיו [צילום: יגאל יששכרוב]
תאריך:  25/09/2018   |   עודכן:  26/09/2018
יגאל יששכרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלם קרב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צבי כהן
25/09/18 09:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין מחלוקת על כך, כי עלותן הגבוהה של דירות המגורים בישראל, היא אחת הבעיות הקשות הניצבות בפני ההנהגה הכלכלית של המדינה. משרד האוצר קבע מדיניות לפיה יש להילחם בביקושים לדירות בין היתר על-ידי הכבדת נטל המיסוי על דירות להשקעה, ומטרת מאמר זה היא לחלוק על הדרך שנבחרה.
מאת: חגי קמרט
23/09/2018  |  חגי קמרט  |   כתבות
זה לא אוטוביוגרפיה - זו "אוטוגאוגרפיה"... ואכן כשמו כן הוא - מחרוזות של סיפורים מרתקים מדרך חייו בנגב
23/09/2018  |  חנינא פורת  |   כתבות
אנו בחודש של תפילות ופיוטי קודש, וזה הזמן להציץ למכמני לשון הפיוטים, לחקר הפיוט העברי. ננסה לעשות זאת בעקבות מחקריה של ד"ר נעמי פויגלמן.
23/09/2018  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
קובץ השירים של יהודית מוסל-אליעזרוב הוא מכלול של שירים ישנים וחדשים שנכתבו במשך כחמישה עשורים. הפרסום הראשון של שיריה בכתב העת "עכשיו" נעשה ביוזמת המשורר יהודה עמיחי. אמיר גלבע פרסם את ספרה הראשון "כפפות משקפיים ומטריה" בהוצאת "מסדה" (1980). את כינוס השירים בספר החדש יזם פרופ' דן מירון, שכתב מסה רחבה על השירים, שאמורה להופיע כפרסום נפרד. לאחרונה יצאה לאור מהדורה שנייה של מבחר שירים זה, וזו הזדמנות לפרסם מאמרי על הספר (המאמר פורסם בעבר בכתב עת "פסיפס", אביב 2017).
23/09/2018  |  בלפור חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il