|   15:07:40
דלג
  יעקב קורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הרפובליקה השנייה של ישראל

כנגד התחושה הקשה האוחזת בנו על מצבה העגום של המדינה יש רק פתרון סביר אחד - לאתחל מחדש את הכל על בסיס חדש, המביא בחשבון את כל הלקחים שנלמדו במשך שבעים שנה זאת הדרך היחידה להימנות בין עשרת המדינות הטובות בעולם שהן הכי משגשגות והכי אתיות, והא בהא תליא
11/10/2018  |   יעקב קורי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
לאתחל מחדש את הכל על בסיס חדש [צילום: אורל כהן/פלאש 90]

קורבנות של מיליונים
עודף מתירנות עלול להביא לשלטון של תנועות לאומניות. רב-לאומיות בלי אתוס משותף לא שרדה והביאה לקורבנות של מיליונים בהודו הגדולה למגינת ליבו של גנדי שהתפצלה לשלוש מדינות, בטורקיה ויוון עם חילופי אוכלוסים של מיליונים, כמו-כן היו חילופי אוכלוסים אחרי מלחמת העולם השנייה של פולנים, גרמנים, רומנים, הונגרים, אוקראינים, רוסים ואחרים, כשהגבולות זזו והאוכלוסיות התיישרו בהתאם.

הספר מתחיל בתיאור מצבה של ישראל שהולך ומידרדר כאשר 89% מתושביה מרוצים מחייהם... לפי דברי הנשיא, המדינה הולכת ומקבלת ציביון שבטי של 4 שבטים שיהיו דומים בגודלם - חילונים, דתיים לאומיים, חרדים וערבים. תופעה זאת, שהיא מסוכנת לכשעצמה, מאיימת על אושיות המדינה כאשר מנהיגי המדינה והשבטים עושים ככל יכולתם להקצין את עמדות השבטים, לצמצם עד כמה שאפשר את המשותף ולהדגיש את המפריד. שום מדינה לא יכולה להתקיים בלי אתוס משותף, בלי ערכים דומים, בלי אחווה בין תושביה. שווייץ הייתה גם כן מורכבת מארבעה עמים - גרמנים, צרפתים, איטלקים ורומנשים, וקבעה עצמאות כמעט מוחלטת לקנטונים המהווים את הקונפדרציה ההלווטית. יש לה 4 שפות רשמיות וכל העולם סבור שהם מופת לסובלנות ואחידות תוך שמירה על השוני. אלא שזה כבר מזמן לא כך. למעלה מ-70% מהאוכלוסייה מדברת בבית בעיקר גרמנית, כעשרים אחוז צרפתית, 8% איטלקית ופחות מאחוז אחד רומנשית. למרות השוני, העצמאות של הקנטונים והשלווה הפסטורלית, שווייץ הפכה למעשה למדינה גרמנית עם מיעוט צרפתי ניכר, אך מי שנותן את הטון הם בעיקר הגרמנים השוויצרים. יוגוסלביה התפוררה במלחמות עקובות מדם לשמונה מדינות, לרבות קוסובו ורפובליקה סרפסקה, צ'כוסלובקיה התפצלה בדרכי שלום לצ'כיה וסלובקיה, ברית המועצות התפרקה וכך גם כל המדינות הרב-לאומיות.

המדינות שבהן יש לאומים או "שבטים" שונים שורדות רק כאשר יש אתוס משותף - רוסיה שמשליטה ביד ברזל את השפה הרוסית והאתוס הרוסי בכל הרפובליקות שלה. ארצות הברית שהצליחה ליצור אתוס משותף ויש לה שפה אחת - אנגלית, למרות שכבר מזמן האנגלו-סקסים לא מהווים את הרוב בה, אלא כל המהגרים שבאו מאפריקה, מאמריקה הלטינית, מרוסיה, מפולין, מהאיים הקריביים, משוודיה, מגרמניה, יהודים, סינים, יפנים, הודים, ערבים ורבים אחרים. גם באוסטרליה, שהיא מדינת הגירה, השפה השלטת היא אנגלית והאתוס האוסטרלי מאחד את כל האוכלוסייה. צרפת הייתה דוגמה ומופת למדינה חילונית שקלטה בהצלחה גלי הגירה מאיטליה, מספרד, מפורטוגל, מיוון, יהודים אשכנזים וספרדים, סינים ויטאנמים, אפריקנים, עם אתוס משותף ושפה צרפתית משותפת עד שבאו גלי ההגירה המוסלמים וטרפו את הקלפים, כשחלקים ניכרים מהם אינם מקבלים את האתוס והשפה.

עודף מתירנות עלול להביא לשלטון של תנועות לאומניות. רב-לאומיות בלי אתוס משותף לא שרדה והביאה לקורבנות של מיליונים בהודו הגדולה למגינת ליבו של גנדי שהתפצלה לשלוש מדינות, בטורקיה ויוון עם חילופי אוכלוסים של מיליונים, כמו-כן היו חילופי אוכלוסים אחרי מלחמת העולם השנייה של פולנים, גרמנים, רומנים, הונגרים, אוקראינים, רוסים ואחרים, כשהגבולות זזו והאוכלוסיות התיישרו בהתאם. בסוף שנות הארבעים קרו חילופי אוכלוסין במספר דומה בין הפלשתינים שעזבו את הארץ, לרוב מרצונם, לבין היהודים מארצות ערב שעזבו את ארצותיהם לרוב בכפייה. לפיכך, אגדת 4 השבטים החיים בהרמוניה עלולה להתנפץ לנגד עינינו מחוסר אתוס משותף, כשסימנים מדאיגים קורים כעת עם הנהגה חסרת אחריות ומשסה שלא נלחמת בתופעה ומעודדת אותה.

יש צורך אם כן להגיע לאתוס משותף לכל האוכלוסייה בישראל בכור היתוך שיאחד את כל החלקים שהם מגוונים הרבה יותר מאשר 4 השבטים - יהודים וערבים, חילונים וחרדים, אשכנזים ומזרחים, יונים וניצים, שמאל וימין, ניאו ליברלים וקפיטליסטים חברתיים, להט"בים, שחורים ולבנים, עולים מרוסיה וותיקים, עשירים, מעמד ביניים ועניים, פריפריה ומרכז וכו'. כי אם נתחיל להתפצל ולקיים מסגרות נפרדות זה יהיה סופה של המדינה. לפיכך הדרך היחידה לבצע אינטגרציה של כל חלקי האוכלוסייה היא בהקמת רשת חינוך אחת שתתן חינוך חינם מהלידה ועד הדוקטורט, שתהיה חילונית, אך עם לימודי תנ"ך ותלמוד, בעברית אך שכל בוגר מערכת החינוך ישלוט ברמה של שפת אם בעברית, אנגלית וערבית. עד גיל 18 ילמד כל אחד על חשבון המדינה בתוכנית אחידה ביום לימודים ארוך משמונה ועד חמש שתאפשר לו לעמוד בכל אתגרי העולם המודרני ולשני ההורים שלו לעבוד במשרה מלאה. בבתי ספר ממלכתיים אלה ילמדו בנים ובנות ביחד, יהודים וערבים ביחד, חילונים, דתיים לאומיים וחרדים ביחד.

כל הזכויות

יבוטלו כל מסגרות הלימוד הנפרדות - ממלכתי דתי, ישיבות ובתי ספר ערביים. בערבים, אחרי השלמת תוכנית הלימודים האחידה עם לימודי ליבה משותפים לכולם, יוכל כל תלמיד ללמוד על חשבונו - העשרה בתלמוד, לימודים בערבית, בשפות אחרות, לימודים ריאליים, הומאניים, דראמה, מוזיקה וכו'. כל גבר ואישה יחויב בשירות חובה בצה"ל או בשירות לאומי של שלוש שנים מגיל 18 עד גיל 21, לכולם - גברים ונשים, חילונים וחרדים, יהודים וערבים, רווקים כי גיל הנישואים יועלה לגיל 21, כאשר האדם בוגר מספיק להחליט על גורלו בלי שידוכים ולחץ משפחתי, של רבנים או אנשי דת אחרים, ולאחר שנתן את חובו למדינה ומגיעות לו לפיכך כל הזכויות.

זהו אחד הנושאים המרכזיים הנסקרים בספר החדש שלי "הרפובליקה השנייה של ישראל", הבוחן את כל אורחות החיים שלנו בישראל וממליץ על תיקונים מרחיקי לכת למען הקמת מדינה לתפארת שתימנה על הטובות במדינות העולם. הספר מרחיב את היריעה מה תהיה התועלת ומה הסיכונים באינטגרציה מעין זאת, אך ברור, כפי שמוסבר בספר, שזו הדרך היחידה למניעת העוני היחסי של החרדים והערבים, שצריכים להיות שווי זכויות לחלוטין לשאר האוכלוסייה ולהיות באותם אחוזים בכל העשירונים, תוך שוויון כמו במדינות הסקנדינביות., עוני מינימלי, אותה השכלה ואותה נגישות לכל המשרות במדינה, לערבים ולחרדים, בלי הדרה בין גברים ונשים, באתוס של מתינות בלי הקצנה של מנהיגים. לשם כך, תיאסר הקמת מפלגות על בסיס דת או לאום, תיאסר בחוק החזרה בתשובה, יתאפשר לכל אדם לאכול אוכל כשר או לא כשר, יהיו כמובן נישואים וגירושים אזרחיים, ומעל לכל - תופרד הדת מהמדינה, כמו בכל המדינות הנאורות - צרפת, ארצות הברית, אוסטרליה, קנדה, וככלל - במדינות המערב.

מדינת ישראל תהיה מדינת הלאום היהודי (לא הדת היהודית) וכל אזרחיה, עם שוויון זכויות מלא בכל התחומים, למעט חוק השבות שיחול רק על העם היהודי בהיות ישראל המדינה היהודית היחידה בעולם, בלי זכות שיבה אפילו לפליט אחד כי ממילא נותרו רק שלושים אלף פליטים שנולדו במדינה. החרדים והערבים הם הסובלים העיקריים מבחינה כלכלית וחברתית מההתבדלות שלהם ויש לעשות הכל להביא אותם לאינטגרציה בכל התחומים.

מרכיב חשוב בספר הוא פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני שבלעדיו לא ניתן יהיה להגיע לשגשוג ורגיעה, אך זה יכול להתבצע רק במסגרת הקמת רפובליקה שניה ולא במסגרת הפוליטית הקיימת. אני לא משועבד לנוסחאות פשטניות של שתי מדינות לשני עמים, ארץ ישראל השלמה, שלום עכשיו, או מדינה ריבונית ומפורזת... כדרכי, אני בודק את הנושא על כל היבטיו בכמה מאות עמודים, מנתח את המרכיבים השונים ומוכיח כיצד לא ניתן להקים מדינה פלשתינית נוספת לשתיים הקיימות - חמאסטן ברצועת עזה וממלכת ירדן שבה שמונים אחוז מהאוכלוסייה הם פלשתינים הנהנים ממלוא הזכויות. לא יכולה לקום מדינה שתהיה מפורזת וריבונית ומהר מאוד היא תהפוך לקן של טרור, מנהרות תופת, טילים ועפיפוני נפץ. זאת ועוד, אם וכאשר יהיו שם בחירות חופשיות, ולא ניתן לעשות בחירות חופשיות כפי שהוכח בעזה ובגדה שם יש דיקטטורה של אבו מאזן מכחיש השואה, יעלו לשלטון החמאס, אל-קאעידה או דאעש, חיזבאלה או כל ארגון טרוריסטי אחר, בשם הדמוקרטיה והשמדת ישראל, אם לא דה יורה אז דה פקטו. הפתרון הטוב ביותר הוא כמובן לא לשלוט על עם אחר כי הכיבוש משחית את הכובש והנכבש ואם ניתן למצוא מוצא זה עדיף, אך השאלה עם מי עושים שלום ועם ההנהגה הפלשתינית זה לא ניתן.

תיקוני גבול קלים

כשעשינו שלום עם מצרים תוך החזרת מלוא סיני זה היה שלום לדורות כי שום סכסוך טריטוריאלי לא הפריד בינינו, אם כי מצרים כמובן פתחה כמה פעמים במלחמה נגדנו במטרה להשמיד אותנו, אך זה היה בשם האחדות הערבית ולא למען כיבושים טריטוריאלים. במסגרת הסכם שלום, שאמנם נשאר קר בלי יחסים כלכליים, ויתרנו על כל השטחים הכבושים, אך השלום הביא לשיתופי אינטרסים אסטרטגיים שמצדיקים בהחלט את המחיר. גם השלום עם ירדן היה בעיתו, למרות שגם הם פתחו כמה פעמים במלחמה נגדנו על-מנת להשמיד אותנו, אך גם כאן יש אינטרסים משותפים למרות שהשלום הוא קר. אך הפלשתינים ואנחנו טוענים לבעלות על אותה חלקת ארץ, הם רוצים את כל ישראל לרבות זכות השיבה שתביא להרס המדינה היהודית ולטבח היהודים (וכל אחד שמצביע למען הרשימה המשותפת הדוגלת בזכות השיבה, לרבות מנהיגיה רוצה למעשה את חיסול מדינת ישראל כפי שמוסבר בספר). חלקים רבים מאוכלוסית ישראל רוצים את הגדה או לפחות את הישובים היהודים ביהודה ושומרון. הפלשתינים מעולם לא היו מוכנים להתפשר על הקמת שתי מדינות לשני עמים, והסכם אוסלו היה רק אחיזת עיניים בשביל להצדיק החזרת הנהגת הטרוריסטים לישראל תוך חימושם, אחרי שהם גורשו ונרצחו בירדן ובלבנון. מרגע שהטרוריסטים נאחזו בשטחים, הם ניסו להוציא לפועל את תוכניתם לחיסול ישראל והרג מסיבי באינתיפאדה השנייה, תוך הכחשת השואה ותעמולת זוועה נאצית בבתי הספר ותוך הפרחת שקרים על רצח עם באו"ם ובמערב.

אין כל יכולת להקים מדינה מפורזת או אחרת בגדה ובעזה, זו תהיה מדינה אירדנטית, בלי משאבי טבע, מדינה עניה, שתהיה תלויה בישראל, מה עוד שהמצרים לא מוכנים לשמוע מהם וכמוהם כל שכניהם אחרי שהסתכסכו עם כולם. לא ניתן לעשות הפרדה בינינו ובין הפלשתינים כפי שהוכח אחרי הנסיגה מעזה ואחרי הנסיגה הכמעט מלאה מהגדה, כי הם מעולם לא יוותרו על חזון המדינה הגדולה. מפריחים עוד אגדות כאילו הם יהיו מוכנים לזכות השיבה למאה או מאתיים אלף פליטים, אבל אלה יונים המשחקים שח עם עצמם, כי לא היה שום מנהיג פלשתיני שהסכים לכך וכשיהיה - הוא יירצח. זה שבפועל יש רק שלושים אלף פליטים שנולדו במדינה ועזבו אותה מרצון או שלא מרצון לא מעניין אותם, לא את אונרא ולא חוגים רבים במערב שקונים את הנרטיב הפלשתיני השיקרי.

מופרחת עוד אגדה שהם יסכימו לתיקוני גבול קלים שיכללו את גושי ההתישבות כך שרק מאה או מאתיים אלף מתנחלים/חלוצים יצטרכו לחזור לישראל ולקבל פיצויים. הפלשתינים מעולם לא הסכימו לכך, לרבות לא בהצעות של ברק ואולמרט היונים, והם צודקים בהחלט, כי זה יהפוך את המעט שנותר להם מישראל הגדולה לבנטוסטנים, למדינה העשויה רצועות רצועות שאין לה יכולת קיום, ולא נתייחס אם יש לה זכות קיום, או אם בכלל קיים עם פלשתיני. פעם אחת שילמנו פיצויים לכמה אלפי מתנחלים שנטשו את בתיהם ברצועת עזה בהיקפים של מיליארדים ועם בעיות שלא נפתרו גם אחרי עשר שנים. אין כל אפשרות כלכלית וחברתית להחזיר חצי מיליון מתנחלים או אפילו מאה אלף. זה יעלה מאות מיליארדים שאיש לא יהיה מוכן לשלם לנו ובצדק, זה יגרום לפשיטת רגל של המדינה, ואם לא נשלם להם פיצויים תפרוץ מלחמת אחים ואולי זה מה ש- "אוהבינו" רוצים.

יש רק פתרון מעשי אחד והוא הקמת מדינה ירדנית-פלשתינית בראשות מלך ירדן שבנו הוא חצי פלשתיני, האזרחים הפלשתינים המהווים 80% מהאוכלוסייה נהנים מהמצב הכי טוב מכל מדינות ערב, לא נראה שהם רוצים למרוד במלך וטוב להם כשהם נהנים מזכויות האזרח הכי רבות, מהמצב הכלכלי הכי טוב והם הכי חופשיים יותר מכל אחיהם. בגדה ישרור קונדומיניון ישראלי-ירדני-פלשתיני שבמסגרתו כולם נשארים בישוביהם - היהודים שיהיו אזרחי ישראל והערבים שיהיו אזרחי המדינה הירדנית-פלשתינית. חיילי הממלכה והחיילים שלנו ישמרו על הסדר אבל כיוון שישרור שגשוג כלכלי וקרוב לוודאי שבמסגרת פתרון הסכסוך גם שתי המדינות יצטרפו לאיחוד האירופי יהיו הגבולות למעשה פתוחים, תהיה תנועה חופשית של אנשים וסחורות והשגשוג יפחית את הרצון להילחם, מה עוד שכל הפלשתינים יהיו תחת ריבונות ערבית, ומעולם לא היה הבדל למעשה בין הירדנים לפלשתינים שעד 1917 נקראו כולם ערבים. כך יתקיים חזון שתי מדינות לשני עמים, אך במסגרת ארץ ישראל המנדטורית בארץ שהובטחה לנו כולה על-ידי הבריטים בהצהרת בלפור ושהייתה שלנו בגבולות התנ"כים, אך נהיה מוכנים להתפשר עליה בגלל הבעיה הדמוגרפית ועל-מנת לא לשלוט בעם זר. רצועת עזה תצטרף או לא לממלכה אם העם היושב בה יתעשת, יסלק את השלטון המושחת והפונדמנטליסטי של החמאס ויבחר בשגשוג במקום בחזיונות שווא של זכות השיבה וריבונות על כל שטחי ישראל. כמובן לא תהיה זכות שיבה גם לממלכה וכל הפליטים ייושבו במקומות מושבם, אונרא תתפרק סוף-סוף, והפליטים יבחרו לעבוד במקום להתקרבן.

בועות ענק

הספר כולל מאמרים ופרקי ספרים בכל נושאי החזון הכלכלי-חברתי, עסקי-אתי, משטרי-מנהלי, אקולוגי, תרבותי וערכי, דן בסוגיות גלובליזציה וקיימות בעולם, בסוגיות אנטישמיות, גזענות ופונדמנטליזם איסלאמי. מרכיב עיקרי בספר עוסק במשבר יום הדין הצפוי לקראת 2020, כפי שחזיתי אותו עוד בשנת 2009 כאשר נוכחתי לדעת שלא מיישמים את לקחי המשבר של 2008. אני גורס כי עדיף פתרון רדיקלי אך לא אלים מפתרון של טלאים זמניים, כך לגבי הסכסוך עם הפלשתינים, כך לגבי האינטגרציה של הערבים והחרדים, כך בכל הנושאים הנסקרים בספר. זה יקרה בישראל במסגרת הרפובליקה השנייה ובעולם בעקבות המשבר שיהיה בהיקף של שפל יום הדין שעוד לא היה כדוגמתו. כל הכלכלה העולמית תלויה על כרעי תרנגולת עם ריבית הקרובה לאפס, שטות כלכלית כי לכסף שהוא מוצר יש מחיר שלדעתי הוא 5% ריאלית, כפי שהיה במשך שנים רבות כשהעולם שיגשג; עם בועות ענק בשוק הנדל"ן ובבורסות, עם שוק נגזרים שהוא לא מפוקח וניזון מספקולציות בהיקפים של מאות טריליונים, עם כלכלה ניאו ליברלית שלא פועלת על-פי עקרונות השוק החופשי אלא על-פי עקרונות מונופוליסטים, תוך התחמקות מתשלומי מס, בלי פיקוח ראוי לשמו שמסייע רק לעשירים ולבנקים והחברות הגדולות ומקפח את האזרח הקטן שחסכונותיו נשחקים כי הריבית 0, אין לו איפה להשקיע בגלל הבועות והוא צפוי לאבד שוב את עיקר כספו.

אלא שהפעם שום מדינה לא תוכל להושיע את החברות הגדולות, הבנקים הגדולים וקרנות הפנסיה שיתמוטטו כי לא ניתן לגייס מאות טריליונים להצלת השווקים שהם מעבר להיקף התמ"ג של המדינות, כי הריבית היא אפס כבר עשר שנים ולא ניתן להוריד אותה עוד, והעיקר - כי האשמים לא נתנו את הדין, הפוליטיקאים המושחתים סייעו לאילי ההון המושחתים בעבור בצע כסף חוקי או לא חוקי ותצטרך לקום הנהגה חדשה לחלוטין, שתפעל למען העם והאזרח הקטן. ברור שגם יכול לקרות הפוך - שיקומו דיקטטורות פשיסטיות שיתמכו באילי ההון ויעשקו את ההמונים עוד יותר, כפי שקרה בין שתי מלחמות עולם. ההיסטוריה חוזרת על עצמה כי לא מפיקים את הלקחים. אני ניסיתי להתריע בעוד מועד לפני עשור, אך לא הייתה תהודה לאזהרותי, ואני מקווה שעכשיו לפחות, רגע לפני האסון, יאמצו את המלצותי לגבי הצלת הכלכלה העולמית ברוח האתיקה והקפיטליזם החברתי כמפורט בספר.

אהבת מולדת
זהו אם כן ספר של תקווה, לעתיד טוב יותר שהוא בר-השגה . למרות שהסיכוי קלוש, התקווה קיימת
▪ ▪ ▪

אני לא עושה הנחות בספר - לא ליונים ולא לליכוד, תוך הצגת הצביעות ברבים מהטיעונים שלהם, לא למנהיגות הערבת והחרדת, הבונה את מעמדה על שיסוי ושנאת שווא, לא לניאו ליברלים ופופוליסטים, שמדיניותם ממיטה אסון על הכלכלה והחברה העולמית. אך הוא אינו עוסק בביקורת, כי אם מציג חזון בכל תחומי חיינו - קיימות, כלכלה, חברה, תרבות, ערכים, חינוך, צדק חברתי, שלום וביטחון, דת ומדינה, שוויון וחופש, מנהיגות, דמוקרטיה, מערכת המשפט והמנהל הציבורי, הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, רשויות הפיקוח והאכיפה, יצירת אתוס משותף, תוך שיתוף כל מגזרי האוכלוסייה, יהודים וערבים, חרדים, דתיים וחילוניים, וכל העשירונים, למעט אולי מעטים באלפיון העליון ובאליטות, טייקונים, פקידות ופוליטיקאים מושחתים שיצטרכו לוותר על השלטון הפלוטוקרטי שלה במדינה, על-מנת שנהיה דמוקרטיה, בה שולט העם, רפובליקה למען 99% מהעם הריבון.

המטרה של ספר זה ושל הרפובליקה השנייה היא להביא את ישראל לעשיריה הראשונה של המדינות המשגשגות כלכלית וערכית, כשלראשונה הוכחתי בספריי שיש מתאם סטטיסטי מובהק בין 50 מדדי שגשוג כלכלי וערכי לבין האתיקה של המדינות המשגשגות. ישראל עשויה בהחלט להימנות עם עשר המדינות - סקנדינביה, ניו-זילנד, שווייץ, סינגפור, הולנד, קנדה ואוסטרליה. לשם כך עליה לבצע אינטגרציה מוצלחת של החרדים והערבים, לנקוט במדיניות של קפיטליזם חברתי שידאג לכל האזרחים, להביא שלום ושינוי משטרי, ערכי, חברתי, תרבותי, אקולוגי וחינוכי, כמתחייב מעיקרי הרפובליקה השנייה המפורטים במאמריי ובפרקי הספר. הספר מתאר בהרחבה איך נוצר הקשר בין שגשוג לאתיקה וכיצד ישראל יכולה, אם תאמץ את העקרונות המוצעים, להימנות על הטובות במדינות.

והחשוב מכל - הספר הוא מקשה אחת הוליסטית שצריך להוציאה לפועל בבת אחת, לא ניתן לעשות מהפך בחינוך אם לא יהיו התקציבים לכך שיבואו מאימוץ המדיניות הכלכלית, לא ניתן לבצע אינטגרציה של הערבים והחרדים עם השגת זכויות מלאות אם היא לא תלווה בחובות של שירות של שלוש שנים עם תקציבי העתק שיושגו, בין השאר בגלל צמצום מדדי העוני והתמיכות, הענקת קיצבאות הביטוח הלאומי רק לארבעה ילדים ולא יותר, מערכת חינוך אחת ולא ארבע לארבעת השבטים, מיסוי פרוגרסיבי ועונשים קשים למתחמקים מתשלומי מס ולמושחתים תוך הקשחת מערכת החוקים, בחירת חברי כנסת שידאגו לאזרחים ולא לעצמם ויחוקקו חוקים למען העם ולא למען החברות והטייקונים, איסור המעבר מהסקטור הממשלתי לסקטור הפרטי, אך בד-בבד מתן משכורות בסקטור הממשלתי כמו בפרטי... הכל ייעשה בבת אחת על פני כל הקשת במסגרת הרפובליקה השנייה של ישראל.

מספר מילים על מבנה הספר - הוא כתוב ברובו בעברית, אך חלקים ניכרים ממנו כתובים באנגלית, כפי שהמאמרים ופרקי הספרים נכתבו במקור. אני מניח שקוראי הספר שולטים בשתי השפות ולכן אין בכך בעיה. הוא כתוב בשלושה רבדים - מאמרים קצרים, מאמרים ארוכים ומסות, פרקי ספרים, למי שמעוניין להיכנס לעומק בכל נושא. העדפתי להרחיב את הדיבור בכל נושא, כי לא ניתן לקצר אם רוצים להקיף את כל ההיבטים. ניתן להרחיב עוד יותר ולקרוא בספרים שהוקדשו במלואם לנושאים מסוימים, שלגביהם נתתי קישורים בספר, וניתן לקרוא אותם באתר שלי ובאתר אוניברסיטת חיפה בחינם. בשנים האחרונות אני כותב רק ספרים דיגיטליים כי זה הכי נוח, הכי טוב והכי זול. מכיוון שיש לי קישורים רבים ניתן להגיע אליהם רק בספר דיגיטלי, אין צורך בעריכה של צוות עורכים, הספר לא עולה דבר בגלל שאין הוצאות הדפסה והפצה. רבים מקוראיי מדפיסים לעצמם עותק מספריי הדיגיטליים כי קל להם יותר לקרוא ספר מודפס. ניתן לקרוא ספר זה באתר שלי ושל אוניברסיטאות מובילות.

מרכיב חשוב בספר הוא מאמרי אורח, מסות ופרקי ספרים, העוסקים בנושאים חשובים שבהם הספר אינו דן אך השייכים בהחלט לתחומים הנסקרים בספר. הייתה היענות רבה ונלהבת מצד יוצרים חשובים. כאן אציין רק את שמות היוצרים - ד"ר אדם רויטר ונגה קינן (3 פרקים ומצגת), הפרופסורים רן לחמן (3 מחקרים), שלמה נוי, משה בר ניב, הנרי קלוד דה בטיני (3 מאמרים) ויהודה כהנא (3 מאמרים), יהושע סובול, אריה אבנרי (3 מאמרים), TRANSPARENCY INTERNATIONAL, יצחק גורמזאנו גורן (פרקים מתוך 4 ספרים), פיט ואן בילז'ון, ד"ר עינת וילף (3 מאמרים) ומריו דיאמנט. לא פחות חשוב הוא החלק של ההתכתבות עם אישים בעלי תובנות מעמיקות על נושאי הספר, גם הרבה לפני שהתחלתי לכתוב אותו, אך אני כותב ומתכתב כבר כמה עשורים. אציין במיוחד את יהושע סובול שאתו קיימתי התכתבות עניפה, את הפרופסורים רן לחמן, יגאל צמיר ואילן משולם, ד"ר אדם רויטר, ד"ר אורה סתר, ראובן ברון, זאב נהרי, אורה רובינשטיין, אורי לויט, יהורם גאון, אריה אבנרי ורבים נוספים, שלא יכולתי להכניס לספר כי תקצר היריעה. לכולם אני מודה על תרומתם להצלחת הספר.

זהו אם כן ספר של תקווה, לעתיד טוב יותר שהוא בר-השגה. למרות שהסיכוי קלוש, התקווה קיימת. למרות הביקורת הקשה על המדינה, הספר נכתב באהבת מולדת חזקה, דווקא בגלל האהבה אני כואב את הסטיה מהדרך. אם לא הייתי אוהב את המולדת - לא הייתי כותב דבר ומתייחס באדישות לכל החוליים. אם הייתי חסר תקווה הייתי מהגר לארץ אחרת. אבל אני לא רואה עצמי עוזב את המדינה בכל תרחיש, חוץ אולי מקיום פונדמנטליזם איסלאמי או חרדי ולפי שיעורי הילודה והמגמות הקיימות זהו בהחלט תרחיש אפשרי לא בימי חיי אך בוודאי בימי חייהם של ילדיי ונכדיי, ולמענם אני עמל. אני עמל גם בשביל הערבים והחרדים ברצותי לשלב אותם באופן מלא בחברה הישראלית מתוך שוויון ושגשוג, כי זה טוב להם כשגם לא יצטרכו לבגוד באמונתם וגם יגיעו לכור היתוך משותף. אני משוכנע שנתתי פתרון הוליסטי בר קיימא שעונה על הבעיות המרכזיות של ישראל ושל כלכלת העולם. מי שיקרא את הספר, מי שיישם את המלצותיו, יוכל להימנות בין המדינות המשגשגות ביותר בעולם, בכל הפרמטרים האפשריים, הכמותיים והערכיים, עם שלום, שוויון, שגשוג, כיאה למדינה שהיא אור לגויים, מתקדמת וחפצת חיים.

תאריך:  11/10/2018   |   עודכן:  11/10/2018
ד"ר יעקב קורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרפובליקה השנייה של ישראל
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
12/10/18 10:10
2
קיבוצניק
13/10/18 12:29
3
טודא
13/10/18 21:47
4
חזקי שנאן
14/10/18 00:35
5
ע_הראל
14/10/18 09:08
6
ע_הראל
15/10/18 12:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אני רוצה לחזור למלחמת יום הכיפורים (היום, 11 אוקטובר, לפני 45 שנים, עברנו להתקפה בחזית הסורית ועדין ליקקנו את הפצעים בחזית המצרית) ולשני כשלים מחשבתיים מרכזיים שלקינו בהם, ולראות משהו מהם כיום. כוונתי לכשל הידוע של כפיית ההיגיון שלנו על היריב. במילים אחרות, כמו שאני חושב ככה גם היריב שלי חושב; ולכשל השני: שאנו רואים את מה ש"הראש" שלנו רוצה לראות.
11/10/2018  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
אזעקת צבע אדום נשמעה (יום ה', 11.10.18) במספר יישובים בעוטף עזה - במועצות שער הנגב ושדות נגב וכן בנתיבות. תושבים באזור דיווחו שמיעת פיצוצים. דובר צה"ל אישר כי כיפת ברזל שיגרה טיל מיירט בעקבות זיהוי שגוי של ירי לעבר ישראל.
11/10/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
השמאל הישראלי ההזוי והמתיוון חולה במחלה חסרת מרפא של תאווה בלתי נשלטת לקרוע את חבלי ארץ ישראל ולמסרם על מגש של כסף לאויב המר של העם היהודי - לאויב הערבי. שום דבר אינו מרפא את המחלה הזו. לא טיעונים הגיוניים, לא בחינת תוצאות העבר של מהלכים דומים, לא זעקות של החלקים הבריאים בעם, לא תוצאות הבחירות לכנסת המראות שוב, ושוב ושוב שלמחנה היהודי השורשי יש רוב ברור בעם. לא ניצול ההזדמנויות שהקב"ה זימן בפנינו עם שלטון חדש בארה"ב בהנהגתו של הנשיא טראמפ וצוות עוזריו. אין אח ורע בעולם למחלה דומה בשום אומה ולשון.
10/10/2018  |  שמעון רחמים  |   מאמרים
פרעות תרפ"א 1921, היו ראשית מלחמת הדמים של הערבים בישוב היהודי בארץ. האירועים הקשים הללו החלו בנווה שלום וביפו, ארבע שנים בלבד לאחר כיבוש הארץ על-ידי הבריטים. הפגיעה ביהודי העיר הייתה קשה. כ-9,000 פליטים יהודים נסו מיפו על נפשם, בימי הפרעות.
10/10/2018  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
כיום, חלק גדול משירותי החוץ הניתנים הם על-ידי בני מיעוטים. מעסיקים רבים נעזרים בשגרה בקבלני חוץ לצורך בינוי, שיפוץ, עבודות אחזקה ותחזוקה שוטפת במפעלים ובמקומות עבודה אחרים. בעקבות האירוע האחרון שהתבצע על-ידי מפגע יחיד אשר הועסק בחברה במשך מספר חודשים. מעסיקים רבים אינם בהכרח יודעים כיצד לפעול ולהתמודד. ועולות השאלות האם לאפשר לעובדים פלשתינים להיכנס לתחום המפעלים והחברות והאם ניתן למנוע אפשרות שמקום העבודה ייהפך לזירת אירוע עם סממנים של טרור יחידים.
09/10/2018  |  שלומי אדר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il