|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
Altarpiece 1915 [צילום: עליס בליטנטל]
Hilma af Klint במוזאון גוגנהיים

ציורים עבור העתיד

התערוכה המפתיעה ביותר מכל המדהימות המוצגות כעת בניו-יורק, היא זו של הילמה אף קלינט במוזאון גוגנהיים תערוכה המגלה מי באמת הייתה האמנית המופשטת הראשונה בתולדות האמנות - ולא מי שחשבנו, קנדינסקי
04/11/2018  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות

כל מה שבא לידי ביטוי באמנות האמריקנית במאה ה-20 ועשה אותה למכה של האמנות - כל גדולי האמנים הללו בעצם יצרו בהמשך ליצירתה של הילמה אף קלינט (1862-1944). נקבו בשם מי שתרצו - אדולף גוטליב עם העגולים, פרנק סטלה או כל אחד אחר, ותדהמו שעשרות שנים לפניהם, כבר ב-1906, יצרה לראשונה ציורים מופשטים הציירת השבדית שציוותה שלא להציג את ציוריה בציבור במשך עשרים שנה לאחר מותה. מה שארך למעשה ארבעים שנה. תולדות חייה היו כה מיסתוריות, עד כי בקטלוג הם מכונסים בארבעה עמודים בלבד.

כבוגרת האקדמיה לאמנות בשטוקהולם, ובהמשך העשירה את השכלתה באמנות הולנדית, צרפתית, גרמנית, אנגלית ואיטלקית בסיוריה בארצות אלו. כבר בגיל 18 התחברה לפילוסופיות ותנועות רוחניות ובמיוחד לכתבי הקודש. המיסטיקה שבחרה בה נראית בציוריה הכה מופלאים. לכל אלמנט בהם יש מובן וסמל אישי וכללי. הציור evolution מ-1908 כולל מופשט, כשמשני צידי האלמנט הכדורי נראות במרומז שתי דמויות, השטן ובורא העולם. בעוד בסידרת ציורי הענק ה-"alterpiece" היא מביאה לשיא את ציוריה. היא מעולם לא נישאה, ונטלה חלק בייסוד תנועת הנשים הסופרג׳יסטיות, מה שקדם לפמיניזם של ימינו. אולי זו הייתה סיבה נוספת להתעלמות ממנה. רק בשנים האחרונות החלו יצירותיה לצאת מעבר לגבולות ארצה, גם אם הציגה שם עוד בחייה בגלריות ומוזאונים, וכן במעט תערוכות באירופה וכן בלונדון בעת כנס שהייתה קשורה בו.

בצוואתה הורישה את כל מיכלול יצירתה לאחיינה, וזה הקים קרן על שמה, וכך יכול המערב להכיר, גם אם במאוחר, את גדלותה וייחודה של אמנית חשובה זו. לא רק שבביקור במוזאון גוגנהיים מקבל הצופה הלם למראה יצירותיה המרהיבות, אלא במיוחד בגלל התאריכים בהם נוצרו. בקומת הבינים של הרוטונדה, מוצגים שלל ציוריה הגדולים, ביניהם מהשנים 1906, עת פיקאסו עוד עסק בדיוקנאות ובחיפוש אחר סגנון שייחד אותו ויעניק לו שם גדול יותר משאר בני דורו - מאטיס ואחרים - הילמה אף קלינט כבר ציירה עיגולים, צורות גאומטריות, עם יכולת רישומית ווירטואוזית ושליטה מושלמת בקו כמו גם בצורות הצבעוניות. למעשה הייתה חברה בחמישיית נשים שיצרו וחשבו יחדיו, אך מעבר לציורים הפיגורטיביים מהמאה ה-19 של נופים ודיוקנאות של הקרובים אליה, היא פרצה את דרכה האישית בביטחון יצירתי, הכולל איזכורים לדתה האדוקה ולאמונתה. אך לא חס וחלילה ציורי קדושים בסגנון ימי הבינים... מהיותה בת מזל מאזניים הדואלי, רבים מציוריה מכילים כפילויות - הם חצויים לעיתים ברוחב כשמעל ומתחת הם מהווים שני עולמות.

ב-1904 קיבלה ידיעה במסגרת סיאנס יחד עם קבוצת "החמישה", שיום יבוא ויוקם טמפל (מקדש) שכל קירותיו יהו מקורים עם ציורים. חלומה הגדול היה להקים בניין זה, בו היא תגור למעלה ובחלקו התחתון יהיה כעין מקדש-כנסיה עטור בציורים. היא יצרה ציורים שנועדו לצורך זה. ביניהם סידרת ה"אלטרפיס". היא אף הקדישה את ממונה לבניית כזה בניין, אך בניתו לא הספיקה להסתיים בחייה.

היצירה המדהימה ביותר בין כל שפע הציורים היפהפים היא הטריפטיכון מקבוצת "ALTARPIRCE" מ-1915 . פרוש השם - יצירה מעל המזבח בכנסיה. השלמות של הקומפוזיציה, החוזרת תמיד ומתאפיינת בכל יצירותיה באיזון הנשמר בהן, לוכדת את הצופה הנפעם. כך גם האיזון הזה חוזר בקבוצת ציורי "הברבור", פעם בציור כפול של ברבור לבן בחלקו העליון וברבור שחור בחלקו התחתון. כשבהמשך שני הברבורים מקבלים צורה מופשטת. ממש קסם של המחשת הדמיון והתת מודע.

דפדוף בספר התערוכה מרגש כל פעם מחדש, ומגלה לך דברים שגם בביקור בתערוכה עצמה, מגודש היצירות ושפע היצירתיות קשה לקולטן. הסיפורים עליה מעטים. מעולם לא נישאה, אך הייתה לה ידידת נפש צמודה על למותה של ההיא. ידיד קרוב לדעות הפילוסופיות היה רודולף שטיינר. כמו הטבע הנורדי העצור והמסוגר, הבא לידי ביטוי רק ביצירות האמנות ובמחזות. תערוכתה של הילמה אף קלינט מציגה נביאה של המופשט, וציוריה הם מאורות, כמו מראי דרך בהמשך המאה לכל הגדולים שהיו אחריה.

אם יש אפשרות בחירה של ביקור במוזאון אחד בלבד בניו-יורק - הבחירה תיפול על מוזאון גוגנהייים בלבד. זה לא שלא שחזינו בתערוכות מעולות מהרמה העילאית כמו במטרופוליטן, במומא, ב-ICP ובניו מיוזיאון, בין היתר, ועליהן נדווח בהמשך. אבל ה"נומרו אונו": היא תערוכת האמנית שלא הייתה מוכרת כיאות עד לתערוכה הענקית במוזאון הגוגנהיים - של הילמה אף קלינט.

Altarpiece 1915 [צילום: עליס בליטנטל]
תאריך:  04/11/2018   |   עודכן:  04/11/2018
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היהודים היו לרוב בעיר ירושלים מאמצע המאה ה-19 והמשיכו להיות רוב לאורך כל תקופת המנדט הבריטי האוכלוסייה המוסלמית היוותה לא יותר מכ-20% מאוכלוסיית העיר
04/11/2018  |  ד"ר רבקה שפק ליסק  |   כתבות
23 שנים מספרים לנו שהיו רבנים שהוציאו על יצחק רבין "דין רודף" ובכך נתנו ליגאל עמיר "הכשר הלכתי" לרצוח אותו. 23 שנים חוזרים על השקר הזה, מתוך ידיעה שהוא שקר. 23 שנים משתמשים בעלילה הזאת כדי להכתים ציבור שלם. 23 שנים מנופפים במילים "דין רודף" לצרכים פוליטיים זולים. אחרי 23 שנים הגיע הזמן לומר: עד כאן.
03/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
כמה הערות, תובנות ומחשבות אחרי הבחירות המקומיות אצלנו, לפני בחירות האמצע בארה"ב ולקראת הבחירות לכנסת מתישהו בשנה הקרובה
02/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
ביום רביעי הבא, 7 בנובמבר 2018, ב-12 בצהריים, תיסגר ההרשמה המוקדמת של עמיתי "חבר", לרכישת 283 דירות יוקרה במיזם של גינדי החזקות באור יהודה. בשלושת הימים שלאחר מכן יעברו צוותי גינדי על הרשימה, וימיינו אותה לפי סדר עדיפות: תחילה עמיתי "חבר", אחר כך בני משפחה. מי שרכשו לפני חודשים מספר דירה במיזם אחר של גינדי, ברחובות, יידחקו אחורה.
02/11/2018  |  אלעזר לוין  |   כתבות
הוונוס חזרה למזל מאזניים (בנסיגה), ותשהה בה עד תחילת דצמבר. ונוס הגיעה לביתה, ומציגה תקופה של נינוחות, במערכות יחסים בעיקר אחרי ש"השלימה" את המולות לאורנוס. הנסיגה, מקשה על היכולת להבין למה אתם מצפים ממערכת יחסים, ואיך לבטא את הרגשות המתלווים. אבל המיקום של הוונוס במאזניים עוזר לחזק את הקשרים הקיימים, ברמה האינטימית. הסיבה, הנסיגה מעמיקה את התחושות. אתם מעזים להכנס לרבדים העמוקים ביותר שיש, משהו שלא תעשו בשגרה. אבל במערכות היחסים שיש בהן בעיות, המעבר הנוכחי יעזור להתבונן לעומק, להבין את אופי השייכות ולבחון את ה"ביחד". השתדלו לחשוב לפני שאתם מדברים, העדיפו את הכנות והפתיחות. בני מזל מאזניים הם פסיבים אגרסיביים, ולא תמיד מבטאים את עצמם בישירות, לכן חשובה הדרך שתבחרו לבטא את עצמכם, ואת מה שחולף לכם במוח. היו ערניים לכל מילה, כך שלא תיקלעו למצב שבו יבינו אתכם בדרך שגויה.
02/11/2018  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il