|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
שאמה הכהן. מסמכי העיריה 'שקופים'
רמת גן הולכת לשאמה

"מנגנון העירייה נופח, אגפים יקוצצו"

ראש העיר הנבחר של רמת גן פנה אל תושבי העיר וביקש מהם להכריע מה יהיה אופי החגיגות ביום העצמאות והאם הם מעוניינים בחיסכון כספי או בהשארת החגיגות כשהיו בעבר התוצאות היו ברורות הצהיר כי יקצץ ויאחד אגפים מיותרים בעירייה, יימנע מהעסקת מקורבים ויפחית באופן דרמטי את מספר הסקרים שמזמינה העירייה אחרי מערכת בחירות רוויית השמצות הוא חושף: זינגר ביקש להתנצל
23/11/2018  |   איציק וולף   |   כתבות   |   משמר העיר   |   תגובות
איתמר לוין
שאמה-הכהן יפצה ב-170,000 שקל

איציק וולף
למרות הצו - מטה זינגר לא הסיר כל השלטים

בכל שנה, סמוך ליום העצמאות, נזכרים כלי התקשורת לעסוק בעלות חגיגות יום העצמאות ובעול הכבד שהן מטילות על הקופה של הרשות המקומית. חצי שנה לפני יום העצמאות פרסם ראש העירייה הנבחר של רמת גן, כרמל שאמה הכהן, סקר פייסבוק לתושבי עירו ובו ביקש לקבל את חוות דעתם על האופי הרצוי של החגיגות.

לא מדובר רק בהחלטה בעלת משמעות תרבותית, אלא בהחלטה בעלת משמעות כספית דרמטית לעיר. הפרש העלויות בין שתי האפשרויות שעמדו להצבעת הציבור עומד על-פי ההערכה על כ-2 מיליון שקלים. בכך, נגע שאמה הכהן באחד מתפוחי האדמה הכלכליים הלוהטים ביותר שראשי רשויות רבים נמנעים מלהתעסק איתם.

"אשמח לדעתכם לפני שאקבל החלטה בעניין הבמות ביום העצמאות. מאחר שהעירייה בגירעון ביקשתי לבחון חלופה זולה יותר מ-14 הבמות השכונתיות. הצביעו בבקשה מה אתם כתושבים מעדיפים תוך מחשבה ש-14 במות יעלו מעל 4 מיליון ש"ח והחלופה של במות מרכזיות וגדולות בפארק הלאומי ובאורדע בצירוף 4 במות שכונתיות תחסוך עד 2 מיליון ש"ח", כתב (יום ה', 22.11.18) בדף הפייסבוק שלו. לא פחות מ-3,200 תושבים השיבו על הסקר עד ליום שישי בבוקר. המגמה ברורה מאוד - כ-90% מן המשיבים מעוניינים בצמצום מספר הבמות ובחיסכון הכלכלי.

בראיון ל-News1 הסביר שאמה הכהן כי מאחורי פרסום הסקר עמדה מחלוקת שהתגלעה בינו לבין גורמים מקצועיים בעירייה על האופן שבו יקבלו התושבים קיצוץ מספר הבמות שיוצבו בעיר ביום העצמאות.

"הציגו לי את הנתונים שלפיהם ישנו גירעון וצורך לקצץ בהוצאות. הציגו לי את המודל של אירועי יום העצמאות - 14 במות. שאלתי אותם מה החלופות והם אמרו שצמצום מספר הבמות יוריד באופן משמעותי את העלויות. אמרו לי שזה עלול ליצור זעם ציבורי משום שהציבור אוהב את הבמות ליד הבית. אחרי ויכוח שבו לא הצלחנו לשכנע הזה את זה אמרתי שאפשר לשאול את הציבור", ציין. לדבריו, מאחר שמדובר באירוע תרבותי-ציבורי הנוגע בחוויית התושבים, ולא בנושא שדורש מומחיות מקצועית, אין שום סיבה להימנע מלשאול את התושבים מהי העדפתם.

"זה אירוע ציבורי נטו, לא איזו תוכנית אב או הסכם גג שהולכים לחתום עם האוצר או חוק עזר. יש דברים שפחות נכון לשאול את הציבור כי צריך אליהם מומחיות וישנה סכנה של פופוליזם. אבל פה זה נטו תחושות של הציבור והנאה של הציבור. אז אם זה גם חוסך לנו כסף וגם מקבלים את מה שהציבור מעדיף - אנחנו הולכים על זה. העליתי סקר לדף שלי בפייסבוק והופתעתי לראות שמעל ל-3,100 תושבים ענו. גילינו ש-90% מעדיפים את החיסכון הכלכלי על פני האפשרות של הנוחות ושל במה מתחת לבית. לכן, זה גם מה שיהיה", אמר. בשל כך, חגיגות יום העצמאות ברמת גן ייערכו, ככל הנראה, במודל הבא: אירוע ענק ו'מסיבתי' של עשרות אלפי אנשים בפארק הלאומי, אירוע נוסף עם אפשרות לישיבה בכיכר המרכזית שבו גם מבוגרים יוכלו להשתתף, וארבע במות שכונתיות-אזוריות שיעברו בין השכונות ברוטציה באופן שבו כל אחת מהשכונות בעיר תקבל פעם בשנתיים-שלוש במה מקומית ביום העצמאות.

עוד נראה את המודל הזה של הסקר הציבורי במהלך הכהונה שלך?

"ברור", מצהיר שאמה הכהן. לדבריו, מדובר בחזרה למודל הדמוקרטיה הישירה. "זו דמוקרטיה הכי ישירה שיש. אני מאוד מאמין בזה. אני גם מאמין שבעיר כמו רמת גן - חכמת ההמונים היא נכס. הידע והתחושות שיש אצל אנשים שווים לך כראש העירייה המון. זה גם יכול לחסוך לך הרבה מאוד כסף, לקדם אותך ולפרוץ לך דרכים. כל יועץ חיצוני שתיקח ותשלם לו הרבה כסף לא יוכל לתת לך את מה שהתושבים יכולים לתת. יש לנו דוגמאות טובות לכך ברמת גן שבהן לא עשו שיתוף תושבים. ראש העיר היוצא, ישראל זינגר, עשה שביל אופניים בשכונת רמת חן ושילם 400 אלף שקל למתכנן. אבל עכשיו שוברים את השביל ובונים אותו מחדש כי כשהתושבים גילו את שביל האופניים הם העירו שהוא לא יעבוד במתכונת המתוכננת. הוא אולי יפה על הנייר, אבל בפועל יש כבישים ותחנות אוטובוס וחסימות שנגרמות לתנועה. אלה דברים שאולי הסתדרו על הנייר בפועל, אבל בעולם המעשה הם לא מסתדרים. לכן, אני מאוד מאמין בשיתוף ציבור אמיתי ורציף ובחכמת ההמונים", אמר.

קבוצת טלגרם עירונית לחוות דעת ציבורית

שאמה הכהן מציין עוד כי השתמש בשיתוף הציבור גם בעבר, כיו"ר ועדת הכלכלה, לצורך קבלת כיוון להכרעה בנושאים שנויים במחלוקת. "כיו"ר ועדת הכלכלה הייתי מעלה דברים כשהפייסבוק עוד לא היה מפותח. כך, למשל, היה במקרה של תיקון חקיקה שהובלנו בנוגע לתוקף של תווי קניה. התפתח ויכוח אדיר בתוך הוועדה. אנחנו רצינו שהתוקף של התווים יהיה לצמיתות או לתקופה של 20 שנה, ובעלי העסקים ובעלי התווים התנגדו. מכיוון שרצינו להגן על הציבור בנושא הזה, העליתי את השאלה הזאת בפני הציבור וראינו שהציבור אמר שמספיקות לו שנתיים לתוקף של התווים", סיפר.

התפתחות הרשתות החברתיות מובילה גם לכוונה של שאמה הכהן למסד מנגנון טכנולוגי של הצבעה עירונית על שאלות באופן קבוע. "היום הכלים הרבה יותר מתקדמים. אפשר לעשות סקרים בתוך הפייסבוק, יש לך אפשרות לעשות הצבעה אנונימית בטלגרם. לכן אני מתכוון ליצור קבוצת טלגרם עירונית שבה אשאל שאלות ואקבל את תגובת הקהל. בסופו של דבר האחריות היא עלינו, אבל זה עוד כלי ועוד אינדיקציה. היום, בכלים של המדיה החברתית, אתה יכול למדוד את הדופק של התושבים. ברמת גן הכלים הללו מפותחים מאוד. ברור שלא אשאל האם להוריד את הארנונה או להעלות אותה. אנחנו מדברים על שאלות כמו האם אתם רוצים לנהל את הבמות באופן כזה או אחר, איך אתם רוצים לראות את הטקס העירוני, האם אתם מעוניינים בזמר כזה או אחר".

לדבריו, מדובר בכלים שיוכלו לחסוך כסף רב לעיריה, משום שהם הופכים סקרים ממוסדים למיותרים. "עד היום בזבזה עיריית רמת גן מעל מיליון שקלים על סקרים בשנה. אמרתי בעירייה שלא צריך את הסקרים הללו. אולי סקר או שניים בשנה", ציין.

ראש העיר הנבחר של רמת גן הצהיר עוד כי בניגוד להתנהלות העירונית עד היום - שבה דיוני ועדת התכנון והבניה התנהלו בדלתיים סגורות - הוא יפתח את דיוני הוועדה באופן מלא בפני הציבור. מדובר בצעד משמעותי מאוד מבחינת ראש עיר מכהן, בייחוד משום שניסיון העבר - גם בעיריית רמת גן בעידן צבי בר - מלמד שוועדת תכנון ובניה הפכה פעמים רבות לזירה שאליה מתנקזים קשרים מושחתים של הון ושלטון. פתיחת דיוני הוועדה בפני הציבור עשויה למנוע מראש ניסיונות של אנשי עסקים וקבלנים להפעיל לחצים למען האינטרסים של עצמם, וממילא עשויה לשמור על האינטרס הציבורי.

"אני מאמין בשקיפות מלאה ולכן אני פותח את ועדת תכנון ובניה שהייתה בדלתיים סגורות והופך אותה לפתוחה לגמרי בפני הציבור. מבחינתי, כל המסמכים של העירייה 'שקופים' ולא צריך לבקש אותם לפי חוק חופש המידע כדי לקבל אותם. כל מה שסרוק בעירייה ואין בו בעיה של פרטיות או של סודות מסחריים - יכול לעלות לאתר האינטרנט העירוני. זה עולם חדש מול העולם הישן שהחלפנו", הסביר שאמה הכהן.

אגפים יקוצצו, שעות נוספות ייחתכו

כרמל שאמה הכהן מבהיר כי הגירעון בתקציב עיריית רמת גן עומד על כמה מיליוני שקלים בודדים, אך מחייב התנהלות אחרת לחלוטין בעירייה, שתחייב איחוד אגפים וצמצום במשכורות העובדים הבכירים. לטענתו, צמצום שכזה יאפשר לעירייה לממן, בין היתר, הסעות לילדים עם צרכים מיוחדים שלא מקבלים תקצוב ממשרד החינוך בשל קרבה יחסית, אך לא מספקת לצרכיהם, למוסדות החינוך שלהם.

"אני עכשיו מטפל בהכנת תקציב 2019, מעבר לאיזון תקציב 2018, ועוסק בקיצוצים בהרבה בזבוזים שהוכנסו לתקציב 2019 והעברה שלהם לצרכים אמיתיים. בעיריית רמת גן ניפחו את המנגנון ופתחו אגפים חדשים. לכל אגף יש ראש אגף ומזכירה וכשאתה לוקח את זה אתה מגיע לכמיליון שקל בשנה. אתה יודע כמה הסעות אני יכול לסדר לילדים עם צרכים מיוחדים שההורים שלהם בוכים שמשרד החינוך לא מתקצב להם את ההסעה כי הם גרים במרחק של 900 מטר מהמוסד החינוכי ולא קילומטר וחצי. אני לא מתכוון להתחשבן איתם על הכמה מאות מטרים האלה, והנה - כסף נולד".

האם אתה מתכוון לקצץ אגפים בעירייה?

“ברור. אני מדבר בעיקר על העובדים הבכירים שנוספו בשנים האחרונות. לפני חמש שנים היו ארבעה אגפים בעיריית רמת גן והיום יש כמעט פי ארבעה. זה נתון דרמטי. יש גם 30 אלף שעות נוספות של עובדים שמשולמות בכל חודש. אני מדבר איתך גם על תוספת של 120 שעות נוספות או 130 שעות נוספות. זאת עוד משכורת. הדברים הללו ייבחנו באופן פרטני. יש בעיריית רמת גן רשימת יועצים שהתקבלו בפטור ממכרז. יש בהם מקורבים שמקבלים 500 אלף שקל ו-600 אלף שקל על ייעוץ של 'אוויר'. זה לא יהיה כל עוד אני ראש עיר. ואז מתפנה כסף לדברים טובים", ציין. עם זאת, הוסיף כי מכיוון שמדובר במשכורות של עובדים - הבדיקה הנוגעת למשכורות תתנהל ברגישות.

"זינגר ביקש להתנצל בפני הורי"
[צילום: מנחם רייס]


מערכת הבחירות לראשות עיריית רמת גן הייתה רוויה בהשמצות. במהלכה תלה ראש העיר היוצא, ישראל זינגר, שלטים שפגעו בהוריו של שאמה הכהן. בתגובה הגיש שאמה הכהן תביעת דיבה נגד זינגר. ב-5 בדצמבר 2018 ייכנס שאמה הכהן ללשכת ראש העיר, ובינתיים הוא עורך ישיבות עם הדרג המקצועי של העירייה ועורך סיורים יומיים בעיר. מה עם הדרג הפוליטי? לדברי שאמה הכהן, הוא "נעלם והתאדה".

"בכל בוקר אני מסייר בשכונה אחרת ועושה הליכת בוקר בשכונה מסוימת. אם אני יודע שיש באותה שכונה נושאים בוערים - אני מביא איתי את איש המקצוע הרלוונטי. אני רואה את הדברים בעין, עובדי העירייה רואים שראש העיר רואה את הדברים בעין וזה משפר את העבודה שלהם. אני גם פוגש תושבים באופן אקראי ומסיים בדרך כלל את הסיור ברבע לשמונה בבוקר ליד בית הספר השכונתי. זה קשר אמיתי עם הציבור", ציין.

זינגר היה איתך בקשר מאז הבחירות?

"הוא שינה פוזיציה ומוכן להתנצל. אני ביקשתי ממנו שייגש להורים שלי ויתנצל בפניהם. יש לו בעיה עם אמא שלי כי היא לא מוכנה לקבל אותו להתנצלות. אז אני שוקל לראות בזה סוג של התנצלות מעצם זה שהוא רצה לגשת אליה ולהתנצל. אמרתי לו גם שייקח את הזמן ושהזמן ירגיע את האמוציות".

בינתיים הצליח שאמה הכהן לחתום על הסכמים קואליציוניים כמעט עם כל הסיעות שנבחרו ברמת גן. כעת הוא עומד בראש קואליציה בת 22 חברים מתוך 25 חברי מועצת העיר. אתמול (יום ה', 22.11.18) פרסם כי ניהל שיחה עם סיעת האופוזיציה היחידה - סיעתו של ישראל זינגר - והגיע עמה להבנות שלפיהן יתקיימו הדיונים במועצת העיר באופן ענייני ומכובד.

תאריך:  23/11/2018   |   עודכן:  23/11/2018
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מנגנון העירייה נופח, אגפים יקוצצו"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.ל. רמת-גן
23/11/18 14:07
2
לכן אין ציפיות.
23/11/18 17:10
3
אורי... .
24/11/18 05:39
4
ימי קריניצי באו?
26/11/18 05:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר העיר
ראש מועצת בית אריה-עופרים, יהודה אלבוים, נכנס לתפקידו בשבועות האחרונים לאחר שניצח את ראש המועצה הקודם, אבי נעים. זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו יצאו אנשי הגינון של המועצה וכרתו כמה עצים באחד מרחובות היישוב עופרים. זאת, מבלי שהתקבלו לכך אישורים כנדרש.
19/11/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
מהנדס עיריית תל אביב, עודד גבולי, יפרוש בעוד כ-5 חודשים, סמוך ליום הולדתו ה-65, שיחול באפריל הקרוב. גבולי הגיש בסוף השבוע (יום ה', 15.11.18) מכתב התפטרות לראש העיר רון חולדאי, עדיין לא נקבע ממלא מקומו.
19/11/2018  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברת הגיחון - ספקית המים בירושלים, מבשרת ציון ואבו גוש - תובעת 19 מיליון שקל מעיריית ירושלים, בטענה להפרת הסכם הניזוק ביניהן מדצמבר 2015.
19/11/2018  |  יצחק דנון  |   חדשות
הסכמים שנחתמו בין דובי כהן, המתמודד על ראשות עיריית אילת בסיבוב השני המתקיים היום, ובין ראשי סיעות שהתמודדו בסיבוב הראשון של הבחירות, מעלים חשדות חמורים ליחסי שוחד ולשוחד בחירות. כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי News1.
13/11/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש עיריית ביתר עילית, מאיר רובינשטיין, ישלם הוצאות בסך 84,000 שקל לשישה מחברי האופוזיציה בעיר, לאחר שחזר בו מתביעת לשון הרע בסך מיליון שקל שהגיש נגדם לפני שלוש שנים. כך קבע (8.11.18) סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, מרדכי בורשטין.
11/11/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il