בואו נאמין לרגע לישרתו של היועץ המשפטי לממשלה, בואו נאמין לו שאת החלטותיו בעניין תיקי ראש הממשלה הוא יקבל לפני הבחירות ובלא תלות בבחירות. ואילו החלטות הוא צריך לקבל? ההחלטות העומדות בפניו הן בפועל התוכן של טיוטת כתב האישום, הכולל לפחות את רשימת התיקים ואת סעיפי האישום בהם, אשר עלולים להיות שוחד (עבירה מסוג פשע [לפחות] עליה חל סעיף 60 א' לחוק סדר הדין הפלילי – חובת
שימוע מכוח חוק) ומרמה והפרת אמונים (אשר להבנתי אינן עבירות מסוג פשע – חובת שימוע שלא מכוח חוק).
ואם אנו מסכימים כי סדר עבודה של היועץ הוא כזה המאפשר לו להגיע לטיוטות כתב אישום לפני הבחירות, ואפילו לפני מועד סגירת הרשימות, על מה נסוב הוויכוח?
בואו נשים עצמנו במקום היועץ המשפטי לממשלה. ואנו מהנדסים ולא עורכי דין. דרכי החשיבה שלנו שונות, ואולי אולי, הארה על דרך חשיבה אחרת עשויה גם לחלחל למקבלי ההחלטות מקרב עורכי הדין.
מנקודת ראות הנדסית, ומתוך הנחה שמסקנות היועץ יגובשו סופית עד ה-15.2.19, וטיוטת כתב האישום תהיה מונחת בפני היועץ באותו מועד, הוויכוח הוא מה מתוך זה יפורסם רשמית ומה לא יפורסם, והאם יש מקום לפרסומים לפני הבחירות או רק אחריהן, ומה היקפם.
במידה שיוחלט להגיש כתב אישום כלשהו, סמכותו של היועץ היא לפרסם החלטה במנעד מאוד רחב, מ"הוחלט להגיש כתב אישום בכפוף לשימוש" (וכל שאר החומר יודלף כמובן ויוכחש, או לפחות לא יאושר), ועד פרסום של טיוטת כתב האישום. והשאלה כעת היא כפולה -
1. עד כמה תשפיע הודעה כזו על הבחירות המתקרבות.
2. עד כמה ישפיעו הבחירות המתקרבות ובאות על תוכן ההודעה הזו (ככל שתינתן לפני הבחירות).
להבנתי, בעיני מערכת אכיפת החוק, ההשפעה על הבחירות איננה ודאית וגם איננה מעניינת, יש השפעה גם אם יהיה פרסום פורמלי וגם אם לא יהיה כזה, כך שאין מובהקות של שיקול דעת לכאן ולכאן.
לעומת זאת, בשאלה עד כמה ישפיעו הבחירות על תוכן ההודעה, אין לדעתי כל ספק שההשפעה משמעותית ולכן חלה חובה לדחות את ההודעה עד לאחר הקמתה של הממשלה הבאה. כי אינטרס הציבור הוא פרסומה של טיוטת כתב האישום, במסגרת הודעת היועמ"ש בין אם לפני הבחירות ובין אם לאחריהן, ולטעמי אין כל סיכוי לפרסום של טיוטת כתב האישום לפני הבחירות.
כאשר מדובר בראש ממשלה, שום דבר מלבד טיוטת כתב אישום לא יספק את הציבור ולא יספק את הצדק, ואם יורשה לי להעריך, טיוטה כזו לא תפורסם לפני הבחירות (אלא רק תודלף באופן שניתן היה להתכחש לה בעתיד), בעוד שלאחר הבחירות ולאחר הקמת ממשלה חדשה אין שום סיבה שבעולם שטיוטת כתב האישום לא תפורסם.
פרסום טיוטת כתב אישום הכוללת סעיפי שוחד, ככל שתכלול כאלה, לפני הבחירות, כאשר קיים סיכוי סביר לטעמי שהסעיפים האלה יעופו בשימוע, מהווה סיכון ממשי ליציבותה של מערכת אכיפת החוק בישראל, ולטעמי לא יהיה לה האומץ לפעול כך, ולכן אסור לנו להעמידה במבחן הבלתי אפשרי הזה ולהחליט כולנו על פרסום טיוטת כתב האישים לאחר הקמת הממשלה הבאה, ועד אז דממת אלחוט מוחלטת.
החלטה מנהלית, ובייחוד החלטה בכזה סדר גודל, מחייבת שיקול כל השיקולים, ומתן משקל ראוי לכל משקל ומשקל. לטעמי השיקול המרכזי של השפעת הבחירות, הבאות עלינו לטובה, על תוכן ועל היקף ההודעה שיפרסם היועץ המשפטי בעניינו של ראש הממשלה, לא עלתה כלל על השולחן, ובפועל זכתה למשקל אפס, ולכן טרם מתבצעת כל החלטה בעניין זה. ראוי לדון מחדש בכל הנושא תוך התחשבות, כאמור, בכל השיקולים ותוך מתן משקל ראוי לכולם, וודאי לא תוך התעלמות משיקול כבד משקל, פיל בחדר שמערכת אכיפת החוק התעלמה ממנו עד כה, לפחות למיטב ידיעתי.