נגיד בנק ישראל אמר (ה' 28.6.07) כי הוא מזהה תופעות שמציבות סימני שאלה לגבי היכולת של הממשלה להמשיך במסלול העמידה במשמעת התקציבית. סטנלי פישר הגדיר את התופעות כ"דבר מאוד לא רצוי".
בנאום בפורום קיסריה, הסביר הנגיד כי כיועץ הכלכלי של הממשלה, כמעט לא הרגיש צורך, בשנתיים האחרונות, לדבר על המדיניות התקציבית של הממשלה. זאת, משום ש"הייתי בטוח בכך שהמסלול שהיינו בו עד עכשיו הוא המסלול הנכון - מסלול של משמעת תקציבית אשר היה לו, ללא ספק, חלק חיוני בהצלחתו של המשק".
"יש בישראל מנהג להבטיח ואז להגיד ש'לא הבטחתי גם לקיים'. זה לכאורה מצחיק אבל למעשה מדובר בנורמה שמשפיעה על החלטות, הסכמים וכל דרך ההתנהלות בישראל", אמר פישר, וסיפר כי נפגש השבוע עם שר החוץ האוסטרלי שנבחר ב-1996 ומכהן בתפקיד זה עד היום. "בתקופה זו היו בישראל 9 שרי חוץ שכיהנו ב-11 קדנציות (דוד לוי ואריאל שרון כיהנו ב-2 קדנציות). מדוע זה כך?", תהה פישר "האם מדובר באלמנט יסודי במשק הישראלי? האם זה כתוצאה מהבדלים ברקע ובתרבות בין השכבות השונות באוכלוסיה?".
פישר ציין כי במרכזה של המסגרת המקרו-כלכלית ניצבות המשמעת התקציבית, המדיניות המוניטרית הפועלת לשמירה על יציבות המחירים ולתמיכה ביציבות הפיננסית, והרפורמות הכלכליות, ואמר כי מטרת המשמעת התקציבית שתביא להצלחת המשק היא הקטנת גודל הממשלה והגבלת שיעור הגירעון. לדבריו, על-ידי כך יקטין היחס חוב-תמ"ג - דבר שיאפשר לממשלה לחזור בהדרגה למצב שבו תוכל לנהל מדיניות תקציבית אנטי-מחזורית, לפי הצורך.
נגיד בנק ישראל אמר כי כחלק מהמדיניות, קבעה הממשלה, במסגרת היעדים התקציביים שלה, תקרה להוצאות שלה. הממשלה התחייבה כי ב-2008 תישאר התקרה של עליה בהוצאות בשיעור של 1.7% (במונחים ריאליים). "חשוב מאוד, אם כן, כי היעד הזה יישאר בתוקף וזאת, מסיבות פשוטות: (א) הוצאות הממשלה עדיין גדולות מדי; (ב) על הממשלה לעמוד בהבטחות שלה. כאמור, אמינות הממשלה היא כלי יקר מדי בכדי לוותר עליו", אמר פישר, שהוסיף כי "בעתיד ניתן יהיה לבחון שוב את השאלה של הקף ההוצאות הממשלתיות הרצוי".
הוא הציע שלוש דרכים להוריד את נטל החוב בתמ"ג: דרך הצמיחה, דרך גרעונות קטנים, וגם דרך מכירת נכסים של הממשלה. "ככל שנצליח במאמץ זה, נוכל, במקרה שבו נמצא את עצמנו בעתיד במיתון, לאפשר לגרעון לגדול, וכך לסייע למשק להתאושש. זה מה שנקרא לנהל מדיניות אנטי-מחזורית. ודרך אגב, מדיניות תקציבית אנטי מחזורית היא גם להקטין את הגרעון בתקציב - ואפילו ליצור עודף בתקציב - בשנים של צמיחה מהירה".
בהתייחסו לתקציב 2008 אמר כי כדי להתמודד עם המצב הזה, תידרש החלטה, מוקדמת ככל האפשר, לגבי קיצוץ בהוצאות הממשלה כבר בשנה הנוכחית. אחרת, המסגרת של תקרת ההוצאות והמדיניות להפחתת נטל החוב בתמ"ג יתרוקנו מתוכן ואמינותה של המדיניות התקציבית עלולה להיפגע באופן משמעותי.