הסיפור של גיא בירן והרב משה חיים לוצאטו - הרמח"ל, בשבילכם - מתחיל באמסטרדם, ממשיך בירושלים והשבוע מגיע לתל אביב. "
אהבת עולם" הוא פרויקט תיאטרון מאת בירן, שבמסגרתו הוא ושחקניו המחיזו קטעים מתוך אוסף איגרות נדיר, החושף את סיפורו של הרב, ושילבו אותם במחזה הפיוטי "מגדל עוז" שכתב לוצאטו. הפרויקט המאתגר - שבו משתתפים ישי גולן, עמוס תמם, אמיר צבי, ישי מאיר ואמנית הקול ויקטוריה חנה - יעלה פעמיים במעבדה בירושלים, ועתה עושה בכורה ב
צוותא. שאפו.
גיא בירן, מה הסיפור שלך עם הרמח"ל?
"אני מחובר אליו כבר 13 שנה, דרך המחזה 'מגדל עוז'. כאשר פגשתי בו לראשונה בארכיונים לא הבנתי שום מילה וסגרתי את הספרים. כשבאתי להציע פרויקט לתיאטרון המעבדה, נזכרתי בו והלכתי לחפש אותו בבוידעם אצל אמא שלי. הוא קפץ עלי עם עוד שני מחזות שלו. כשמצאתי את המחזות ראיתי שהם נכתבו באמסטרדם, שבה אני מלמד בימוי. שבוע אחר כך הייתי בעיר והתחלתי לחפש את עקבותיו. הגעתי לארכיונים יהודיים ומצאתי את המכתבים שלו. אז עוד לא הייתי שרוט ממנו. עוד חשבתי שאעשה מחזה בלתי אפשרי של רב מלפני 300 שנה".
מה גילית במכתבים?
"היו שם בעיקר מכתבים בינו לבין הרב שלו, אבל היו שם גם הרבה מכתבים של הרודפים והמחרימים אותו, הרבנים. כל הדרמה שהיתה סביבו ממש נחשפת בצורה מדויקת, תיעודית".
מה שרט אותך בחומרים שלו?
"זה מחזה שמעלה סערת רגשות ותשוקות אך כתוב בשפה תנ"כית. זה בכלל משל קבלי".
מהו המשל הקבלי?
"נערה בתולה ויפה סגורה במגדל, שזה מגדל העוז, רק אחד יכול למצוא אותה - מי שבאמת אוהב אותה ושלו היא מיועדת. זה המשל לאמת, לתורה. כל הזמן קיימות אינטריגות ומזימות המרחיקות את הגיבור מאהובתו, עד שבסוף יש תיקון - הדברים שנראו כמכשלות הביאו אותו בסוף למימוש האהבה. זו ממש נבואה של כל מה שקרה אחר כך לרמח"ל - שנתיים לאחר מכן החלו לרדוף אותו כל הרבנים של אירופה בגלל ההתגלויות שהיו לו".
ספר על התגלות שלו.
"בגיל 20 התגלה לו מגיד, מלאך. הגיע אליו בהתגלות כל ספר הזוהר השני. הראשון נכתב על-ידי רבי שמעון בר יוחאי".
התחברת יותר לסיפור הקבלי או לסיפור חייו של הרמח"ל?
"מאוד הזדהיתי עם הרמח"ל, עם התחושה שיש לך איזושהי ידיעה שאתה לא יכול להוריד לעולם. כמו אמנים שלא הבינו אותם בזמנם, כמו התחושה שיש לך מאז שאתה ילד, שאתה מרגיש שיש לך איזושהי ידיעה שאתה לא יכול לתקשר אותה לעולם. עכשיו כשאני מדבר איתך אני חושב שבאיזשהו מקום זו גם המוטיבציה שלי לעשות תיאטרון".
מהי הידיעה הזו?
"כל העניין הזה של הקבלה, שהוא עכשיו מאוד באופנה, עוסק באותו דבר: השאלה כמה מהסמוי אפשר להפוך לגלוי. אנשים גדולים, מאסטרים, בדתות שונות מצאו דרך זה את המפתח לאמת מוחלטת. למצוא דבר אמיתי כזה טילטל אותי קשות. לראות את גלי ההתנגדות שזה עורר ואת חמת הזעם שזה עורר במכתבים הכניס אותי לסיפור הזה בצורה מאוד חזקה; כמעט הרגשתי שצריך לעשות צדק היסטורי".
ממה לדעתך נבעה ההתנגדות העזה לרמח"ל?
"פחד מחידוש וממהפכה רוחנית. הסיבה ההיסטורית היא פחד ממשיח שקר נוסף אחרי שבתאי צבי. עדיין לא מכירים את רוב הדברים שהוא עשה. הוא היה עמוד תווך של היהדות. עד היום הוא לא יכול לגלות את כל גדולתו, וגם בהצגה אני מגלה רק טפח, ובעיקר מתעסק בדרמה של המכתבים והמחזה".