|   15:07:40
דלג
  חיים קליר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

מחזיר השנים האבודות

האם הלכת השנים האבודות, שהקנתה פיצויים משמעותיים יותר עבור אדם שחייו נקטעו בעוולה, חלה רטרואקטיבית, גם על עוולות שהתרחשו בטרם מתן ההלכה?
02/03/2006  |   חיים קליר   |   מאמרים   |   תגובות

האם הלכת השנים האבודות, שהקנתה פיצויים משמעותיים יותר עבור אדם שחייו נקטעו בעוולה, חלה רטרואקטיבית, גם על עוולות שהתרחשו בטרם מתן ההלכה?

האם בני משפחה שהגיעו להסכמה על גובה הפיצויים המגיעים להם בעקבות מות יקירם, רשאים לתבוע את ההפרש המגיע להם בעקבות הלכת השנים האבודות?

על שאלות אלה ואחרות ענה בית המשפט העליון בהרכב מורחב ובראשו נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרן ברק.

אחמד אלחמיד נהרג בתאונת עבודה. בני משפחתו של המנוח הגישו תביעת נזיקין נגד מעבידו, נגד בעל האתר שבו עבד ונגד חברות הביטוח אריה ונגה, שביטחו גופים אלה.

במהלך הדיון בתביעה, המליץ שופט השלום, אילן גנון, כי משפחת המנוח תסכים להסתפק במאה אלף שקל. לאחר מכן יימשך הדיון בשאלה מי מבין המבטחות תשלם סכום זה למשפחה.

המצב המשפטי בסוגיית שיעור הפיצויים עבור מותו של אדם, היה מבוסס בשעתו על הלכת גבריאל. הפיצויים ששולמו ליורשים עבור מות יקירם היו נמוכים באופן מחפיר. המשפחה קיבלה לפיכך את המלצת השופט. כעת המתינה להכרעת השופט שתקבע מי חייב לשלם לה סכום זה.

כעשרים יום לאחר מכן, באה לעולם פרשת אטינגר. בפרשת אטינגר קבע בית המשפט העליון תקדים ששינה את הלכת גבריאל. התקדים החדש מעלה בצורה משמעותית את סכום הפיצויים המשולמים עבור אדם שחייו נקטפים בעוולה. הפיצויים משקפים את אובדן יכולת ההשתכרות ב"שנים האבודות", אותן שנים שנקטעו מהמנוח עקב מעשה העוולה. סקירת הלכת אטינגר מובאת באתר משרדנו תחת הכותרת מחזיר השנים האבודות.

לאחר פרסום תקדים אטינגר, היה ברור כי משפחת המנוח עשתה מקח טעות. אילו המתינה קמעא, היו נפסקים לה, על בסיס תקדים אטינגר, פיצויים משמעותיים הרבה מעבר למאה אלף שקל.

בני המשפחה פנו לפיכך לשופט גנון, בבקשה לאפשר להם לתבוע פיצויים עבור השנים האבודות. השופט נעתר לבקשה. אין זה ראוי ואין זה צודק למנוע מבני המשפחה פיצויים עבור השנים האבודות. כך קבע השופט גנון.

חברות הביטוח ערערו לבית המשפט המחוזי בחיפה. גם השופטת ברכה בר זיו, מטעמים של צדק, אפשרה לבני המשפחה לחזור בהם מהסכמתם למה שהתברר כהסדר מקפח.

חברות הביטוח, חדורות מוטיבציה להותיר את שלל מקח הטעות בכיסן, לא אמרו נואש ופנו לעזרת בית המשפט העליון. שתי שאלות חשובות מתעוררות כאן, הבהיר נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרן ברק.

הראשונה נוגעת לשאלה אם תקדים אטינגר תקף רק על עוולות שיבוצעו מיום מתן התקדים ואילך בלבד (באופן פרוספקטיבי). או שמא יש לתקדים אטינגר תחולה למפרע, גם על עוולות שבוצעו בטרם ניתן התקדים (באופן רטרוספקטיבי).

אם לפרשת אטינגר יש תחולה למפרע, קמה ועולה השאלה השנייה: האם יש לאפשר למשפחת אלחמיד לחזור בה מהסכמתה לסכום פיצויים הנמוך משמעותית מהמגיע לה על-פי תקדים אטינגר.

במרבית השיטות המשפטיות בעולם שולטת בסוגיה זו התיאוריה הדקלרטיבית. על פיה השופט איננו מחוקק. השופט אינו יוצר דין. השופט הוא רק פוסק, מצהיר על הדין. גם כאשר השופט סוטה מפסק דין קודם, הוא אינו יוצר דין חדש. הוא קובע כי הפסק המוטעה מעולם לא היה דין. אם פסק הדין המבוטל מעולם לא היה דין, המשמעות היא שפסק הדין המבטל פועל במישור הזמן למפרע.

הטיב לבטא גישה זו אחד מגדולי השופטים בסוף המאה התשע עשרה, שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית, אוליבר הולמס: "החלטות שיפוטיות פועלות למפרע קרוב לאלף שנים".

לתיאוריה זו בסיס פרקטי. אם לתקדים חדש תהיה השפעה רק מכאן והלאה, הוא גם לא יחול על בעל הדין שנלחם לשינוי ההלכה הקודמת. עובדה זו תחליש את המוטיבציה של מתדיינים לטעון לשינוי ההלכה, שכן ממילא לא ייהנו מפרי השינוי. תוצאה שכזו עלולה להקפיא את ההתפתחות ההלכתית.

אף על-פי כן, השופט ברק יוצא חוצץ נגד התיאוריה הדקלרטיבית. לדעתו היא אינה מסוגלת להסביר את מלוא הפעילות השיפוטית. אבד עליה הכלח. היא מבוססת על פיקציה שאין להכיר בה.

לעתים, מבהיר הנשיא, פסק הדין הקודם אינו מוטעה מיסודו. יתכן והוא היה טוב ונכון לשעתו, ואילו עתה הגיע הזמן לשנותו. בנסיבות אלה, אין כל סיבה שלא לתת להלכה החדשה תחולה מכאן והלאה בלבד. "כשם שחוק חדש... מהווה יצירה חדשה, כך גם הלכה שיפוטית חדשה הנובעת באדמת המשפט, מהווה יצירה חדשה".

לא זו אף זו: פסק דין יוצר לעיתים "חקיקה שיפוטית", נורמה שלא הייתה קיימת בעבר. מתן תוקף מכאן והלאה בלבד להלכה החדשה הוא ביטוי ראוי ליצירה השיפוטית.

הנשיא מכריז אם כן על מותה של התיאוריה הדקלרטיבית. "יש לקוות", אומר הנשיא, "כי חרף מותה היא לא תשלוט בנו מקברה".

עם זאת, הנשיא ברק אינו מציע לבטל את התיאוריה הדקלרטיבית לחלוטין. לדעתו, נקודת המוצא העקרונית היא, כי הלכה שיפוטית חדשה חלה גם למפרע ומובן שגם מכאן ואילך. עם זאת, משפטה של ישראל בשל לקלוט את הגישה, לפיה יש לבית המשפט העליון הכוח להכריז כי תקדים מסוים שלו תקף רק מכאן ולהבא. כוח זה עולה לדעתו בקנה אחד עם מעמדו התורתי והחוקתי של מוסד השפיטה בישראל.

מתי יוכרז על תקדים כחל רק מכאן ולהבא?

"הבחינה העיקרית צריכה להתרכז באינטרס ההסתמכות", קובע הנשיא. כאשר בית המשפט העליון יחשוש שהסטייה מההלכה הקודמת תגרום נזק לכל אותם אנשים וגופים, אשר ניהלו את עניניהם והסדירו את יחסיהם תוך הסתמכות על ההלכה הקודמת, אז תהיה לו סמכות להחיל את התקדים החדש מכאן ואילך בלבד.

אינטרס ההסתמכות לא קיים לדעת הנשיא, כאשר ההלכה הקודמת לא היתה של בית המשפט העליון, לא היתה ברורה, ניתנו לה פירושים שונים, לוותה בהתנגדות ובהצעות לשינויים, או כאשר שופטים הסתייגו ממנה במספר אמרות אגב.

אכן, מודה הנשיא, "מקרי ההסתמכות, המצדיקים מתן תוקף מכאן ולהבא בלבד להלכה חדשה, מטבע הדברים אינם רבים".

בתחום דיני הנזיקין, קובע הנשיא, ההסתמכות היא מועטה. היא מצומצמת בעיקר כאשר התקדים החדש מטיל חובה נזיקית חדשה שלא היתה מוכרת בעבר. כך נהגו בתי המשפט בארצות הברית, כאשר ביטלו את החסינות שהוקנתה בפסיקה לבתי החולים, שכן בתי החולים לא ביטחו עצמם בהסתמכם על הדין הישן.

שיקולים אלה, מדגיש השופט, אינם חלים במקום שקיים ביטוח. בדרך כלל אין לתת משקל ניכר לטיעון כי היקפה של ההלכה הישנה קבע את שיעור דמי הביטוח. השיקולים על פיהם נקבעים דמי הביטוח הם רבים ומגוונים, והיקפה של החבות מכוח ההלכה השיפוטית הוא רק אחד מהם.

על כל פנים, כוחן של חברות הביטוח "לפזר את הנזק" על כל המבוטחים, מקטין את משקלו של אינטרס ההסתמכות שלהן.

על-רקע מכלול שיקולים אלה, קובע הנשיא, אין כל טעם של ממש, שלא להקנות להלכת השנים האבודות תוקף למפרע. פרשת אטינגר לא הטילה חובות חדשות. כל השפעתה היא על שיעור הפיצויים, ואף כאן השפעתה אינה ניכרת.

זאת ועוד: אחריותם של המזיקים במשק מכוסה לרוב על-ידי ביטוח. גם אם חברת הביטוח סמכה עצמה בצורה זו או אחרת על פרשת גבריאל, בקביעת הפרמיה, היא מסוגלת לספוג את התשלומים הנוספים שתקדים אטינגר גורר אחריו.

על כן, פוסק השופט ברק, הלכת השנים האבודות תחול על כל מעשה נזיקין שהתרחש לפניה ולאחריה.

השופט ברק מנחה את הערכאות הראשונות לאפשר לנפגעים לתקן את כתבי הטענות כדי לכלול בהם דרישה לפיצויים עבור השנים האבודות. כן יש לאפשר לנפגעים להעלות טענות בעניין זה במסגרת הערעור, כל עוד פסק הדין לא הפך לסופי.

כעת עובר הנשיא לדון בשאלה אם בני משפחת המנוח רשאים להשתחרר מהסכמתם לפיצויים ללא הפיצוי עבור השנים האבודות. האם רשאים הם לטעון כי הסכימו מתוך טעות ועל כן "רשאי בית המשפט... לבטל את החוזה, אם ראה שמן הצדק לעשות כן" (סעיף 14(ב) לחוק החוזים).

לדעת הנשיא התשובה היא שלילית. טעותם של בני משפחת המנוח היתה "בכדאיות העסקה" וטעות שכזו אינה מסמיכה את בית המשפט לאפשר להם לבטל את הסכמתם. הן חברות הביטוח והן משפחת המנוח נטלו על עצמן את הסיכון שהלכה חדשה עשויה להגדיל הפיצויים או להקטינם.

ששת שופטי בית המשפט העליון האחרים הצטרפו לפסק דינו של הנשיא. ארבעה בהסכמה מלאה. שניים, תוך הסתייגות.

השופט מישאל חשין הצטרף לתוצאה הסופית, תוך הסתייגות מקביעת הנשיא כי נקודת המוצא העקרונית צריכה להיות שהלכה שיפוטית חדשה חלה הן למפרע והן מכאן ולהבא. לדעתו הכלל צריך להיות הפוך, שתקדים חדש חל מכאן ולהבא, אלא אם כן הניזוקים ממעשה עוולה שחל קודם לתקדים החדש, ישכנעו את בית המשפט כי ראוי לתת גם להם ליהנות ממנו.

השופטת מרים נאור, שהצטרפה אף היא לתוצאה הסופית, לא גילתה למי מבין השניים, השופט ברק או השופט חשין, בסוגיית מה הכלל ומה החריג, היא מצטרפת.

תאריך:  02/03/2006   |   עודכן:  02/03/2006
עו"ד חיים קליר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התשובה לאלימות שהופגנה בעמונה לא תבוא מוועדה כזו או אחרת. אין ספק שהצדדים הפיקו לקחים והם יושבים כעת על המדוכה לקראת ההתנגשות הבאה עלינו לרעה. שם נקבל תשובה ניצחת מה היה בעמונה ומה היה בגוש-קטיף ולאן כל זה יתדרדר הלאה.
02/03/2006  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
ב"המפיקים", שיצא בסוף שנות השישים כסרט, ורק בשנת אלפיים כמחזמר, מספר מל ברוקס (שגם כתב את המוזיקה) על שני מפיקים חמדנים (שלמה בר אבא ודרור קרן) שחולמים לעשות את ה'פלופ' של חייהם כי כך יגרפו יותר כסף. תוך כדי הוא גם חושף את הצופים אל מאחורי הקלעים של התיאטרון.
01/03/2006  |  שוש מיימון  |   מאמרים
זה התחיל מהברקה של השחקנית מיקי קם: למה לא לקחת את מיטב הפזמונים והמלודיות שליוו את הסרטים הישראלים ולהרים מופע מוזיקלי המשקף את הקולנוע הישראלי לתולדותיו? בתוך גודש מחזות הזמר הפוקד את בימותינו זה נשמע כרעיון לגמרי לא רע. תוסיפו לכך את העובדה שהשנה חוגגת הקרן לעידוד הקולנוע הישראלי 25 שנים לקיומה והרי לכם סיבה למסיבה.
01/03/2006  |  שוש מיימון  |   מאמרים
מאז כתיבת רשימתי האחרונה ופרסומה ("פקידות הסעד מכות שנית"), רשימה אשר עסקה בסוגיית הקלות הבלתי נסבלת של הוצאת ילדים ממשמורת הוריהם והעברתם למוסדות כמו "משפחות אומנה", "משפחות אימוץ" ו"פנימיות", עבר בקושי יום, והנה התפרסמו עוד שתי כתבות מזעזעות על רשלנות מוסדות הרווחה. ("ידיעות אחרונות" עמוד 9, מיום שישי, כ"ו בשבט תשס"ו 24.2.06). על שתי כתבות אלו והאירועים שמאחוריהן נסב מאמר זה.
01/03/2006  |  טל רבינוביץ  |   מאמרים
קיימת מחלוקת מהי מורשתו של יצחק רבין שנרצח בידי בן עוולה. באשר למורשתו של אריאל שרון, יבדל לחיים ארוכים, שמצבו קשה אך יציב, אין מחלוקת. מורשתו מקופלת בשני משפטים בני אלמוות: "דין נצרים כדין תל אביב",והשני: "דברים שרואים מכאן לא רואים משם", המשמש אליבי לגניבת קולותיהם של הבוחרים שנתנו בו את אמונם, ובעיקר קולותיהם של תושבי נצרים ועמיתיהם העקורים והמובטלים מאונס, שוכני הקארווילות.
01/03/2006  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il