|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

על בגדים ועל בגידות

תצוה סו כאשר המנהיגים מתחפשים לדורשי טובתנו בעוד רק טובתם שלהם מעניינת אותם, זהו ההסבר למצבנו כיום, מצב בו נראה כי כל שנותר הוא להתפלל שהקב"ה יעשה לנו נס, כי לנו נראה שאין שום דרך להיפטר מהם ולזכות למנהיגים מסוגו של אהרון הכהן.
10/03/2006  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

לבושו של אדם הוא עניינו הפרטי; להוציא מקרים מסוימים, חריגים, לא נהוג להתייחס בגלוי ללבושו של אדם; מקובל שכל אחד מתלבש (או לא) בהתאם ליכולתו ולפי טעמו או חוסר טעמו, וזהו עניינו הפרטי.

מבט על לבושיו של אדם, עשוי ללמד רבות על אותו אדם. יש גם לבושים, מדים, שלבישתם מכריזה על השתייכותו של לובשם למסגרת מסוימת, כך שהרוצה להשתייך לאותה מסגרת, חייב להצטייד בהם. הלבוש נועד לכסות את האדם ובו זמנית מאפשר לו להיראות לפני זולתו. רק בתוך ביתו יכול אדם להסתובב בלא לבושים. לפחות כך זה היה נהוג עד לא מזמן ועדיין נהוג בחברות מסוימות הרואות עצמן תרבותיות משום מה.

יש הרוצים לטעון כי כל עניינם של הלבושים הוא לתת הגנה פיזית מפני פגעי מזג האויר, אבל דומה כי ההשקעה הרבה בלבושים מפריכה דעה זו. הלבושים הם עניין לעצמו; תשאלו את יצרני/ות וצרכני/ות הלבוש האופנתי. הרעיון הוא שעצם ההופעה בלבוש מסוים, מזהה את לובשם כשייך למגזר המזוהה עם לבוש זה.

גם המנהג הרווח להתחפש בפורים בלבושים משונים, מלמד שיש בבגדים עניין שהוא הרבה מעבר לתועלת הפיזיולוגית המיידית.
בפרשת השבוע שלנו, תְּצַוֶּה, יש התייחסות ארוכה ומפורטת לבגדים;

(שמות כח) ב וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי-קֹדֶשׁ, לְאַהֲרֹן אָחִיךָ, לְכָבוֹד, וּלְתִפְאָרֶת.
מעניין, הבגדים הם בִגְדֵי-קֹדֶשׁ, ותכליתם להיות לְכָבוֹד, וּלְתִפְאָרֶת. גם לא כל אחד יכול לעסוק בייצור בגדי הכהונה, רק חכמים מיוחדים;

ג וְאַתָּה, תְּדַבֵּר אֶל-כָּל-חַכְמֵי-לֵב, אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו, רוּחַ חָכְמָה; וְעָשׂוּ אֶת-בִּגְדֵי אַהֲרֹן, לְקַדְּשׁוֹ--לְכַהֲנוֹ-לִי.

עד כדי כך גדול כוחם של הבגדים; הם משתתפים בהקדשתו של אהרון ובהכשרתו לתפקיד הכהונה. אפשר כבר להניח שלא פורסם מכרז לייצור הבגדים ועיצובם. בגדים שאמורים למלא תפקיד כל כך חשוב, בודאי ניתנו לגביהם הוראות ייצור מפורטות.

ד וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ, חֹשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל, וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ, מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט; וְעָשׂוּ בִגְדֵי-קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וּלְבָנָיו--לְכַהֲנוֹ-לִי.
ששה בגדים מנויים בפסוק זה, ועוד שנים נזכרים בהמשך, מכנסים וציץ הזהב. כהן רגיל, הדיוט, לבש ארבעה בגדים, מכנסים, כתונת, מצנפת (כובע) ואבנט. כהן גדול לבש גם את ארבעת הנוספים.

גם החומרים מהם ייעשו הבגדים צויינו במפורט. אותם חכמי לב שנבחרו לייצר את הבגדים, קיבלו הוראות מדויקות:
ה וְהֵם יִקְחוּ אֶת-הַזָּהָב, וְאֶת-הַתְּכֵלֶת וְאֶת-הָאַרְגָּמָן, וְאֶת-תּוֹלַעַת הַשָּׁנִי, וְאֶת-הַשֵּׁשׁ.

כשם שיש לבושים גשמיים, כך יש לבושים רוחניים; המיוחד בבגדי הכהונה היה בכך שהם מיזגו בשלמות את הגשמיות ברוחניות. לא ננסה לבאר כאן את פרטי הבגדים וכו'; עמוקים ונשגבים הדברים, והמצע קצר. נסתפק אם כן בהיבט העקרוני ובמסר האקטואלי.

בין לבושי הכהן הגדול, היו חֹשֶׁן מִשְׁפָּט, ו - מְעִיל הָאֵפוֹד;
חֹשֶׁן המִשְׁפָּט, היה בנוי משתים עשרה אבנים יקרות מסוגים שונים;
כא וְהָאֲבָנִים תִּהְיֶיןָ עַל-שְׁמֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה--עַל-שְׁמֹתָם; פִּתּוּחֵי חוֹתָם, אִישׁ עַל-שְׁמוֹ, תִּהְיֶיןָ, לִשְׁנֵי עָשָׂר שָׁבֶט. לכאורה, זהו תכשיט על חזהו של הכהן, תכשיט יקר; אלא שגם התכשיטים משדרים מסר כידוע.

כט וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת-שְׁמוֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּחֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט, עַל-לִבּוֹ--בְּבֹאוֹ אֶל-הַקֹּדֶשׁ: לְזִכָּרֹן לִפְנֵי-ה', תָּמִיד.

זהו המסר. הכהן הגדול אינו אדם פרטי; הוא נציגם של כל בני ישראל. חֹשֶׁן המִשְׁפָּט המונח על חזהו של הכהן הגדול, ייצג את בני ישראל בגלוי; שמות השבטים היו כתובים עליו, כל שבט על האבן שייצגה אותו. זה גם מתאים שהכהן הגדול ישא על חזהו את שמות כל השבטים.

לכאורה, הייצוג הזה טוב לממוצע האנושי, אם לא לבולטים לטובה בכל שבט; חֹשֶׁן המִשְׁפָּט לא נראה כמייצג את החריגים, את השוליים החברתיים, כלכליים, רוחניים; מי באמת מייצג את אלה המשתרכים בשולי החברה? והשוליים, בכלל לא בטוח שהם מיעוט בלתי נחשב; לפעמים הם אפילו רוב.

השוליים, למרכז

אם נתבונן במה שקורה אצלנו וממשיך להתפתח, השוליים הבלתי נחשבים הולכים ומתרחבים בעוד מעמד החשובים לכאורה, הולך ומצטמצם. כעת לקראת בחירות, גם השוליים מחוזרים קשות; פתאום הם חשובים לכל המפלגות; לפחות הפתק שישימו בקלפי, או לא. בימים כתיקונם, אלה הנחשבים חשובים, לא כל כך מתעניינים בשוליים החברתיים וכו'. הם יעשו למען השוליים ככל הדרוש כדי להשיג שקט תעשייתי, וזהו. עד כאן.

כמובן, מצב זה הוא הפוך בדיוק מהוראות התורה, כפי שהראינו פעמים רבות בעבר; כאן בפרשתנו, יש גם לשולָיים הכי שולִיִים ייצוג מלא. חייו של הכהן הגדול תלויים בכך שייצג נאמנה גם את אותם שוליים.

חֹשֶׁן המִשְׁפָּט היה צמוד לאפוד שהיה מונח על המעיל. לא וְעָשִׂיתָ אֶת-מְעִיל הָאֵפוֹד, כְּלִיל תְּכֵלֶת. לב וְהָיָה פִי-רֹאשׁוֹ, בְּתוֹכוֹ; שָׂפָה יִהְיֶה לְפִיו סָבִיב מַעֲשֵׂה אֹרֵג, כְּפִי תַחְרָא יִהְיֶה-לּוֹ--לֹא יִקָּרֵעַ. לג וְעָשִׂיתָ עַל-שׁוּלָיו, רִמֹּנֵי תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי--עַל-שׁוּלָיו, סָבִיב; וּפַעֲמֹנֵי זָהָב בְּתוֹכָם, סָבִיב. לד פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן, פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן, עַל-שׁוּלֵי הַמְּעִיל, סָבִיב. לה וְהָיָה עַל-אַהֲרֹן, לְשָׁרֵת; וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל-הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי ה', וּבְצֵאתוֹ--וְלֹא יָמוּת.

ככלל, ככל שהלבוש כולל יותר וגלוי יותר, כך הוא משקף יותר; ברגע שיש מעיל, כבר לא כל כך מתעניינים איזו כותונת יש מתחתיו. על המעיל בולט החושן, דיברנו עליו; הוא נראה כמייצג בעיקר את הבולטים בעם. המעיל בכללותו מייצג את כלל העם, ואנחנו נתמקד בשוליים;

לג וְעָשִׂיתָ עַל-שׁוּלָיו, רִמֹּנֵי תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי--עַל-שׁוּלָיו, סָבִיב; וּפַעֲמֹנֵי זָהָב בְּתוֹכָם, סָבִיב.

לה וְהָיָה עַל-אַהֲרֹן, לְשָׁרֵת; וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל-הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי ה', וּבְצֵאתוֹ--וְלֹא יָמוּת.

הכהנים בבית המקדש עשו את עבודתם בשקט; הם הלכו יחפים ואפילו לא דיברו. כאן פתאום נדרש הכהן הגדול לעשות רעש בצילצולים.

מוזר, לא?

המפרשים מציעים כמה הסברים לצילצולים הנדרשים מהכהן הגדול; בין השאר, כדי שידעו הכהנים האחרים לצאת בעת שהכהן הגדול עושה עבודתו, כי עליו להיות שם לבדו, ועוד פירושים. נשים לב כי הרעש נעשה ע"י פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן, פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן, שהתקשקשו זה בזה; מה עושה כאן הרמון?

על הפסוק (שיר השירים ו) כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ אמורים חז"ל 'ריקנין שבך מלאים מצוות כרימון'. כלומר הרימון מייצג את מה שעלול להיראות כשוליים האנושיים של עם ישראל.

בחסידות מבואר כי אומנם הכהן הגדול מודע לכך שתפקידו הוא לייצג את כלל ישראל, אבל באופן טבעי, מהמודעות שלו עלולים להיעדר אלה הנראים רחוקים מדרכו, ואסור שזה יקרה.

בא צילצול הפעמונים עם הרימונים משולי המעיל ומזכיר לו כי הוא מייצג גם את אלה הנראים כאילו הם בשוליים. ואין מקום לפשרות: וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל-הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי ה', וּבְצֵאתוֹ--וְלֹא יָמוּת. עד כדי כך; חייו של הכהן תלויים בכך שייצג את השוליים, הריקנים שנמשלו לרימון, בדיוק כשם שהוא מייצג את אלה הזוהרים באבני החושן.

מלבד הלבוש הגשמי, יש לאדם ולחברה לבושים שאינם גשמיים בהכרח, והם המגלים לזולת את מהותו של האדם. המחשבה היא לבוש פנימי, האדם עם עצמו; הדיבור כבר מגלה את האדם לזולתו; אין דיבור בלי זולת. ויש את לבוש המעשה.

בין דיבור למחשבה ולמעשה, תיתכן סתירה גלויה או סמויה; וזה מה שקורה אצלנו וגלוי יותר מיום ליום. כשם שיש תחפושת בלבוש גשמי, כגון בפורים, כך והרבה יותר מכך יש תחפושת בלבושי הנפש; כדברי הפתגם העממי: כל העולם במה ואנחנו השחקנים.

כאשר המנהיגים מתחפשים לדורשי טובתנו בעוד רק טובתם שלהם מעניינת אותם, זהו ההסבר למצבנו כיום, מצב בו נראה כי כל שנותר הוא להתפלל שהקב"ה יעשה לנו נס, כי לנו נראה שאין שום דרך להיפטר מהם ולזכות למנהיגים מסוגו של אהרון הכהן. חודש אדר הוא החודש שנהפך וגם ייהפך, מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב, בע"ה בקרוב ממש.

ואז יהיה רק טוב ליהודים, וגם לכל האחרים.

תאריך:  10/03/2006   |   עודכן:  10/03/2006
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחירת "השגריר" הראשון, היתה ידועה מראש - האנטי ציוני ביותר נבחר לשגריר. אותו בחור שנבחר, אמר שלא יוכל להציג את אירוע "ווידוא ההריגה" מבית מדרשה של אילנה דיין, שהתברר כשקר, כמו סיפור א-דורה וסיפורים רבים אחרים. הנבחר לא אמר אני אבדוק וארד לפרטים, אחקור את הנושא לעומק ואז אחליט, אלא אחליט לפי מה ששמעתי באמצעי התקשורת (השקריים כפי שהוכח במקרה זה ובמקרים רבים אחרים).
09/03/2006  |  אורי נטע  |   מאמרים
מכה קשה הונחתה על המחזר הנמרץ עמיר פרץ. משאת נפשו, יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, איתו הסתחבק רק לפני מספר ימים, למרות הקילוסים, החיבוקים והנישוקים, יצא מן הארון, בגד בו ללא בושה, התעלם מחיזוריו הנמרצים, והודיע בראש חוצות כי בחיר ליבו הוא אהוד אולמרט, אביר חלומותיו.
09/03/2006  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
אין זו הפעם הראשונה שה"באסה" בהרצליה מספקת לנו מידע שאנו מוצאים לראוי לדווח עליו, וננחש כי אין זו גם הפעם האחרונה שנעסוק בהליכים ובתקדימים הצומחים מהבאסה.
09/03/2006  |  עו"ד עפר טויסטר  |   מאמרים
אתמול שידר "קול ישראל" ידיעה מרעישה, אולם מישהו הרגיש כנראה בחשיבותה, ולכן הוריד אותה מהר מן המהדורות הבאות. יש להניח, שהתקשורת העויינת תקבור אותה לחלוטין. היא חשובה מדי להישרדותנו.
09/03/2006  |  אליקים העצני  |   מאמרים
כוח ההרתעה הוא מרכיב חשוב ביותר במערכת ההגנה של מדינה, כוח זה מושתת בדרך כלל על יכולת צבאית ועל קביעת "קוים אדומים" ברורים. "קוים אדומים" אינם נשמרים בסוד, להיפך, כל מדינה מבהירה לאויביה (כמובן), מהם ה"קוים האדומים" מבחינת הביטחון הלאומי שלה, כך ברור שחציית קוים אלה עלולה לגרום למהלך צבאי בהיקף רחב או מלחמה.
09/03/2006  |  אל"מ (דימ.) משה לשם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il