תלמידי מדינת ישראל נמצאים במקום ה-31 מ-45 המדינות המשתתפות במבחן הבינלאומי שבדק אוריינות קריאה בקרב תלמידי כיתה ד'. כך פורסם (יום ד', 28.11.07) במסיבת עיתונאים שנערכה במשרד החינוך.
לשלושת המקומות הראשונים בטבלה הגיעו רוסיה, הונג-קונג וסינגפור. תוצאות המבחן. בהשוואה למבחן הקודם, שנערך בשנת 2001, לא נרשמה כמעט כל התקדמות בהישגים הישראלים.
הציון הממוצע של תלמידי כיתות ה' במתמטיקה בבחינות המיצ"ב עמד בשנה שעברה על 56.9 נקודות בלבד לעומת 67 במבחן המיצ"ב הקודם. הציונים בבחינות במדע וטכנולוגיה ובאנגלית היו גבוהים מעט יותר, ונעו סביב ה-70 נקודות. כך עולה מנתוני בחינות המיצ"ב שפירסם (יום ד', 28.11.07) משרד החינוך. בבחינה שנערכה לתלמידים היהודים בכיתה ב' בהבנת הנקרא עמד הציון הממוצע על 85 נקודות.
מבחני המיצ"ב ("מדדי יעילות וצמיחה בית-ספריים") נערכו בסוף שנת הלימודים הקודמת ב-937 בתי ספר בהם לומדים כ-80 אלף תלמידים מכיתות ב', ה' ו-ח'. המבחנים נערכו בארבעת מקצועות הליבה: שפת-אם, מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. כמו כן נבדקים נושאים הקשורים ליחסים בין תלמידים למורים ו"לאקלים החברתי" בבית הספר.
פער משמעותי בין תלמידים יהודים לערבים
המבחנים גילו פער משמעותי בין תלמידים במגזר היהודי לתלמידים במגזר הערבי. בבחינה בשפת אם השיגו התלמידים במגזר היהודי 79 נקודות, והתלמידים הערבים - 60.9 נקודות בלבד. בחינה זו בדקה את הבנת הנקרא וההבעה בכתב. במבחן במתמטיקה קיבלו תלמידים במגזר היהודי 61.3 נקודות, לעומת 45.9 נקודות במגזר הערבי. באנגלית הגיע ממוצע הציונים של תלמידי המגזר היהודי ל-74.2 נקודות לעומת 68.6 נקודות במגזר הערבי. בבחינה במדע ובטכנולוגיה היה הציון הממוצע 72.5 במגזר היהודים ו-60 בערבי.
פערים בין תלמידים מרמות כלכליות שונות
מבחני המיצ"ב גילו כי הפערים בין בנות לבנים הם קטנים יחסית ברמה הארצית. בבדיקה על-פי המגזרים התברר כי בבתי הספר היהודיים הגיעו הבנות להישגים גבוהים יותר בממוצע מהבנים בעברית ובאנגלית, ואילו ציוניהם של הבנים היו גבוהים יותר במתמטיקה. במגזר הערבי הגיעו הבנות להישגים גבוהים יותר בשיעור משמעותי מהבנים בכל המקצועות.
בכל אחד מהמקצועות ובשני המגזרים נמצא כי קיים קשר בין הרמה החברתית-כלכלית של התלמידים בכיתות ה' לבין הישגיהם הלימודיים. פער של כ-10-20 נקודות בממוצע הציונים בבחינות השונות התגלה בין תלמידים מרמה חברתית-כלכלית שונה. ההבדל הגדול ביותר נרשם בבחינה במתמטיקה, בה השיגו בממוצע תלמידים מרקע חלש 44.9 נקודות לעומת 65.8 שהשיגו חבריהם מרקע חזק.
המורים: הצפיפות בכיתות אשמה
יש לציין כי המורים מודעים להישגים הנמוכים של התלמידים במבחני המיצ"ב ובמבחנים הבינלאומיים אשר, כאמור, אינם שונים בהרבה ממבחנים קודמים שנערכו בשנים הקודמות.
לטענתם, אחד הגורמים להישגים הנמוכים היא הצפיפות בכיתות והצורך להקטין אותן העומד כאחת מדרישות הבסיס של המורים במשא-ומתן שקיימו בימי השביתה הארוכים בחודש וחצי האחרון.