|
2 נסיעות ביום [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
רכבת ישראל תציב מערכת חדשה בכל התחנות, ותחסום באופן אוטומטי הדפסת כרטיסים לחיילים שרוצים להנפיק יותר משני כרטיסים ביממה. עד להשלמת הרישות בחודשים הקרובים המצב הקיים מאפשר הנפקת כרטיסים בהפרשים של שעות אחדות, אך לא בזה אחר זה.
חיילים שמשרתים בתפקידים שדורשים מהם לנסוע ברכבת לעיתים קרובות יותר כמו מש"קיות ת"ש, מש"קיות נפגעים וכתבים צבאיים, יהיו רשאים לעשות זאת בצירוף אישור מפקד יחידתם, בדרגת סגן-אלוף ומעלה, ללא הגבלת מספר הנסיעות. את האישור הנדרש יידרשו להציג בקופה ולקבל כרטיס.
מלבד הגבלת חיילים שעברו את המיכסה המותרת, לא תאפשר המערכת הדפסת כרטיסים לאנשי קבע המקבלים החזרי נסיעות או אחזקת רכב מצה"ל, בנימוק שהם מקבלים החזרי הוצאות בעבור נסיעותיהם.
הנוסע המתמיד בצה"ל
מדובר צה"ל נמסר כי במהלך השנה האחרונה חרגו חיילים רבים ממכסת הנסיעות המותרת כיום, שעומדת על כ-50 נסיעות בחודש. בחודשים האחרונים אף נשלחו מכתבי אזהרה ל"נוסעים מתמידים".
העלות הכספית שמשלם צה"ל עבור נסיעות ברכבת ישראל גבוהה, ויוזמה לביטול נסיעות חינם לחיילים ברכבת נדחתה לפני כשנה. בעקבות החריגות הרבות מצד חיילים החליטו במחלקת התקשוב באלר"ם (בשיתוף מרכז הובלה) לקדם את המערכת, שתוצמד למכונות הכרטיסים בתחנות. "המהלך הזה יכול לחסוך מיליוני שקלים בשנה", הסביר מפקד המרכז, אל"ם רונן וולף. "הצבא יוכל לשלוט טוב יותר במיפוי ההוצאות, וכתוצאה מכך לעשות את חישובי הנסיעות העתידיים בצורה טובה, יעילה ומהירה יותר".
מרכבת ישראל נמסר כי בכל הנוגע לנסיעות חיילים פועלת הרכבת על-פי ההוראות המתקבלות ממשרד הביטחון, ולפיכך הליך הבקרה ייעשה בהתאם למדיניות ולנוהלי הנסיעה שיקבע המשרד.
מאומדן סטטיסטי לניתוח מדויק
המערכת תשמש למעשה כ"אח הגדול", ותוכל לספק נתונים בזמן אמיתי על תנועת חיילים שירדו מהרכבת וממשיכים את נסיעתם באוטובוסים. המהלך יאפשר לנתח את היקף נסיעות החיילים, וכך יוכלו בצה"ל להציג נתונים מהימנים לרכבת ישראל ולחברות האוטובוסים לצורך תשלום מדויק יותר. עד כה התבצע התשלום לפי הערכות שהתבססו על מדגמים. "התשלום היום קבוע מראש", אמר ראש מחלקת התקשוב באלר"ם, סא"ל דרור בהיר. "כעת נוכל להבחין באיזה אזור יש מעבר מכלי תחבורה אחד למשנהו, ולשלם על-פי מספר הנוסעים הידוע".