|
איירפורט סיטי. הופסקה הבניה במתחם[צילום: מיצג מערכות הדמייה בע"מ]
|
|
|
|
|
הוועדה לענייני ביקורת המדינה קיימה (יום ב, 4.2.08) דיון בדוח מבקר המדינה בנושא: התכנון, ההקמה והפיתוח של קריית שדה התעופה בקרבת נמל התעופה בן-גוריון.
משרד מבקר המדינה בדק את נושא הקמת קריית שדה התעופה מההיבטים של תכנון, רישוי, בניה, הפיקוח עליה והפיקוח על הקמת התשתיות. הממצאים שהועלו בדוח מעידים על פערים גדולים בין התכנון שסוכם במסמכים הסטטוטוריים שאישרו מוסדות התכנון ובין הבניה והשימושים שנעשו במתחם בפועל.
דוח מבקר המדינה מעיד על כשלים רבים של הוועדה המקומית לתכנון ובניה, ליישם את עקרונות התכנון ואת הוראות התכנון, שקיבלו את ביטויים בתוכניות הסטטוטוריות החלות על האזור.הכשל העיקרי הינה העובדה כי ביסוד הקמת קריית שדה התעופה עמדה הכוונה להבטיח עורף לוגיסטי לנתב"ג, אך בפועל אין הקריה ממלאת את ייעודה המקורי. נוסף לכך, התגלו כשלים חמורים בתהליך התכנון, האישור והבנייה של מערך התשתיות.
מר שמאי אסיף, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, אמר כי "צריך להמנע, ככל האפשר, מלאשר איזורי תעסוקה נוספים במחוז המרכז, במיוחד בתחום של מועצות איזוריות. מדינות משרד הפנים מצד אחד מבזרת את סמכויות המועצות המקומיות והאזוריות ומצד שני מחויבת להדק את הבקרה".
מנגד, מר מירון שניידר, מנכ"ל חברת איירפורט סיטי, אמר כי "הקריה הוקמה לעילא ולעילא, אין שום מקום פנוי. כוחות השוק מדברים בעד עצמם. כיום נעצרה כל הבניה באיירפורט סיטי, יוצא שהחברה נפגעת בעוד שהיא רכשה את הקרקע והשקיעה מאות מיליוני שקלים".
יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב, סיכם ואמר כי ראוי בעיניו שמשרד הפנים מקים אזור תעשיה משותף לכמה מועצות איזוריות. אך הרחיב אודות חשיבות "חלוקת המשאבים הצודקת והמאוזנת בתוך כל איזור". ח"כ אורלב ציין כי יש "להטיל אחריות אישית בנושאי אכיפת חוקי תכנון ובניה".