העצמת העולם הרגשי של ילד אלים, דרך סיפורים, שירים וסרטים, נמצא יעיל בהפיכת הילד לפחות אלים ואף יותר אמפתי לסביבתו. כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה.
המחקר נערך על-ידי פרופ' ציפי שכטמן, ראש החוג לייעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה, בקרב מדגם מייצג של 61 ילדים אלימים, בגילאי 16-8, מבתי ספר בצפון הארץ.
במסגרת המחקר, חולקו הילדים לשלוש קבוצות, כאשר קבוצה אחת עברה טיפול המתמקד בהעצמת הרגשות במתודות רגילות, קבוצה שנייה עברה טיפול רגשי דרך סיפורים, שירים וסרטים הקשורים לאלימות וקבוצה שלישית לא עברה כלל טיפול (שימשה כקבוצת ביקורת).
מנתוני המחקר עולה, כי הילדים בשתי הקבוצות שעברו טיפול רגשי, הפחיתו את רמת האלימות שלהם וחיזקו את האמפתיה שלהם, אולם הקבוצה שעברה טיפול דרך סיפורים ושירים שיפרה את האמפתיה של הילדים בצורה טובה יותר.
כמו-כן, על-פי שאלון שהועבר למורים, ירדה רמת האלימות של הילדים שעברו טיפול רגשי רגיל ממוצע של 2.04 ל-1.7 ורמת האלימות של הילדים שעברו טיפול דרך סיפורים ירד מ-2.23 ל-1.7.
בנוסף, בשאלון דומה שהועבר לילדים שעברו טיפול רגשי רגיל, דיווחו כי רמת האלימות שלהם ירדה מ-1.77 ל-1.52 והילדים שעברו טיפול דרך סיפורים ירדו מרמת אלימות של 1.93 ל-1.55.
עוד עולה, כי במדד למדידת האמפתיה, עלתה רמת האמפתיה של הילדים שעברו טיפול רגשי רגיל מ-4.26 ל-4.57 בעוד שאלה שעברו את הטיפול דרך הסיפורים עלתה רמת האמפתיה מ-4.17 ל-4.92. בקרב קבוצת הביקורת לא היו כמעט שינויים או אפילו שינויים לרעה.
לדברי פרופ' שכטמן, על-פי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, צריך להעניש ילד אלים. אנחנו חושבים שצריך לעזור לו. קיימות במערכת החינוך בישראל רק מעט תוכניות התערבות למאבק באלימות בקרב ילדים ובני נוער. מרביתן מתמקדות בעבודה מונעת עם כלל הכיתה. נקודת המוצא שלנו היא שילד אלים הוא ילד עם בעיה רגשית. מדובר בילדים שלא מחוברים לרגשות של עצמם ולא לרגשות של הסביבה. אמפתיה כלפי האחר מתפתחת בגיל מאוד צעיר וילדים אלה לא עברו כראוי את ההתפתחות הזו. אנחנו מנסים לתקן תהליך סוציאליזציה זה.