|
תקציב ללא התנייה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
מחטף חרדי? הכנסת אישרה (יום ד', 23.7.08) בקריאה שניה ושלישית הצעת החוק לתקצוב ישיבות חרדיות ללא התנייה באימוץ תוכנית הליבה.
מדובר במוסדות "חינוכיים תרבותיים יחודיים" שהרשיון להם יותנה בכך ש"תוכנית הלימוד בו ואורח הפעילות במסגרתו, אינם נוגדים את מטרות החינוך הממלכתי...הוא מקיים את הלימודים במסגרתו בסביבה פיזית נאותה, לרבות עמידה בתנאי בטיחות נאותים, מתקיים בו לימוד שיטתי וסדיר, וקיים בו מערך מסייע, לרבות שירותי מזכירות, שרתות ואבטחה". תוכנית הליבה כאמור, אינה כלולה בתנאים.
על-פי ההצעה מוסדות אלו יתוקצבו על-ידי משרד החינוך "בסך 55אחוזים מיחידת המימון בעבור כל תלמיד הלומד במסגרתם". התקציב יינתן למוסד "בהתאם למספר התלמידים הלומדים בו". מדובר ב"'יחידת מימון', סך כל תקציב מכל סוג שהוא שנושאת בו המדינה בעבור תלמידים הלומדים במוסדות החינוך הממלכתיים, לפי סוגיהם השונים, עבור כל שנתון ושנתון, כשהוא מחולק במספר התלמידים; יחידת המימון תעודכן מידי שנה בהתאם לנתונים הנוהגים בסיומה של כל שנת לימודים".
בנוסף קובעת ההצעה כי "תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, כהגדרתם בחוק חינוך מיוחד...הלומדים במוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, יהיו זכאים לקבל תקציב מיוחד, בנוסף ליחידת המימון; השר יקבע תקנות לעניין תוספת התקציב לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים".
בתגובה לאישור ההצעה אמרה יו"ר סיעת מרצ, ח"כ זהבה גלאון כי החוק "ינציח את הבורות והבערות של תלמידי הישיבות ויאפשר לרבנים להעמיק את השליטה הפוליטית בקהילות וכל זאת במימון המדינה". חבר כנסת נוסף ממרצ, ח"כ רן כהן, אמר כי הבאת חוק הפטור מתוכנית ליבה למליאה במחטף הינה "שערוריה, בייחוד שמדובר בחוק עוקף בג"צ. הכנסת עושה שימוש יתר בכוחה". לדבריו, אסור למדינה, המממנת את החינוך, לוותר על הליבה.
מזכ"ל מפלגת העבודה ח"כ איתן כבל, הודיע כי סיעת העבודה תאפשר חופש הצבעה, ובכך איפשר את העברתו.
אחד מיוזמי החוק, ח"כ משה גפני מיהדות התורה מגיב על הסערה שעורר אישור ההצעה בכנסת. לדבריו, "מדינת ישראל כמדינה יהודית איננה יכולה להרשות לעצמה שלא יהיו בה ישיבות מתוקצבות ע"י המדינה אפילו תקצוב חלקי שלומדים לימודי קודש ע"פ ההלכה היהודית".
הוא הוסיף, "החלטת הבג"צ שללא חוק ניתן לתקצב את הישיבות אפילו תקצוב חלקי לא הותיר לנו ברירה אלא להעביר את החוק שנתמך ע"י הממשלה, שרת החינוך ויו"ר ועדת החינוך של הכנסת. לא יכול להיות שילד בעל צרכים מיוחדים לא יוכל להמשיך ללמוד יחד עם חבריו הרגילים רק בגלל החלטת בג"צ על כן החוק בא לאפשר גם לו להמשיך וללמוד בשילוב החברה העתידית שלו".