|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

הנקמה המתוקה של אריאל שרון <br> <br>

אריאל שרון זכה בבחירות ברוב מוחץ. הציבור הצביע אמון בו ודרכו. עתה, מכוח סמכותו, הוא מתכנן לערוך שינויים במשרד המשפטים: אליקים רובינשטיין "ייבעט" לתפקיד שופט בית המשפט העליון; עדנה ארבל תישלח הביתה
09/02/2001  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   פרשת מזרחי   |   תגובות


הפצעים
ארבל. תישלח הביתה

שרון כואב עדיין את החקירה שנפתחה נגדו לפני כשנתיים בהנחיית ארבל ורובינשטיין.

על-פי החשד שנחקר אז (והופרך), צירף שרון - בעת שכיהן כשר לתשתיות לאומיות בממשלתו של נתניהו - את מקורבו וידידו האישי, יאנוש בן-גל, למסעו לרוסיה, ובכך היטיב עמו בעסקיו הפרטיים של בן-גל. החשד הופרך מכל וכך. כנגד שרון הועלה עוד חשד, לפיו קיבל מאיל ההון ולדימיר גוסינסקי טובות הנאה (שוחד, בלשון החוק), בצורת כיבודים והעמדת מטוס לשירותו (כשביקר שרון בשליחות רשמית ברוסיה). גם חשד זה התמסמס והופרך, לא לפני ששרון נחקר שוב ושוב באזהרה - כאילו היה עבריין כבד, ולא לפני שחקירתו הניבה כותרות ענק באמצעי התקשורת האלקטרוניים, ואת צילומו נכנס ויוצא מחדר החקירות.

שרון כאב מאוד את מהלכי החקירה, ואת ההשפלה שחווה. גם יאנוש בן-גל חווה זאת על בשרו: צלמי הטלוויזיה המתינו בפתח ביתו, כאשר הוא נשלף מביתו השכם בבוקר, לחדר החקירות. מי שכיהן אז בראש יאחב"ל הוא תנ"צ משה מזרחי (כדרגתו ותפקידו אז). הוא האחראי, בתוקף תפקידו, לחקירה המתוקשרת והמודלפת, ועליו הצביע שרון עצמו כעל אחד המעוולים בפרשה. משום מה, תופעה זו לא גרמה להסקנת מסקנות כלפי מזרחי - על שיטות עבודתה של המחלקה בראשה עמד. להיפך: מזרחי קודם לתפקיד ראש אגף החקירות במשטרה.

פרשה זו הותירה בשרון מישקעים, במיוחד בשל העובדה הבאה: היא גזלה ממנו חלק מזמנו ותשומת ליבו, אותה ביקש להעניק לרעייתו לילי, שנאבקה אז על חייה עקב מחלת הסרטן שאחזה בגופה. שרון לא שוכח זאת. ובפני ידידיו הקרובים הוא מתח ביקורת על הצמד ארבל-רובינשטיין. במיוחד כעס שרון על רובינשטיין, על שבישיבות הממשלה בהן השתתפו שניהם, נמנע רובינשטיין מלהישר אליו מבט, התחמק מלשוחח אתו, ויצר אצלו הרגשה כאילו הוא מוקצה.

לשרון טענות גם במישור הענייני. התלונה כנגד שרון הוגשה שנה וחצי קודם לכן. למרות זאת, ההחלטה לדחות את התלונה או להורות על חקירה, לא התקבלה אלא לאחר שנה ומחצה. בסופו של דבר נקבע, כי אין ראיות להגיש כתב אישום כנגד איש מהחשודים. לגישת שרון ופרקליטיו באותה עת - יעקב וינרוט ודב ויסגלס, לא היה כלל מקום לפתיחת חקירה, וגם לא לכתיבת "דוח ציבורי" מתחסד, אשר טיהר את שרון מהעבירות, אך יצר את הרושם כאילו הוא מוכתם במעשים פסולים לכאורה.


הפרקליטים
האמון. הכאב. הפצעים.

ח"כ אריאל שרון עומד בימים אלה להרכיב ממשלה חדשה בישראל. מצבו מורכב. עומדות בפניו, למעשה, אופציות רבות: ממשלת אחדות בשותפות עם מפלגת העבודה, ממשלה רחבה בשותפות עם המפלגות הדתיות ומפלגות הימין, ועוד.

כוחו של שרון הינו רב. עם %62.38 תמיכה - רוב שלא היה בידי ראש ממשלה קודם, לא מימין ולא משמאל - יכול שרון להוביל מהלכים גדולים, אם רק יצליח להקים ממשלה חזקה ויציבה.

אלא שתנאי מוקדם לכך הוא לעבור את השבועות הקרובים בשלום. כי זאת לדעת: בימים אלה ממש, מתכוננים במשרד המשפטים - וליתר דיוק: בלישכת היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין ובלישכתה של פרקליטת המדינה עדנה ארבל, למנוע מינויים של כמה אישים בכירים לתפקיד שר בממשלה.

המדובר במועמדים בכירים מאוד, נציגי מפלגות, או באישים שנשאו את שרון על כפיים וסייעו בידו להשיג את ההישג הכביר. כנגד חלק מאלה בהם מדובר, ולזאת נתייחס בהמשך, תלויה ועומדת הרשעה בפלילים (אורי שני - הרשעה בעבירה של הפרת אמונים, עומרי שרון - עבירה קלה, בתחום של העסקת עובד שטחים שלא כדין); כנגד צחי הנגבי ואביגדור ליברמן, תלויה ועומדת החלטה של היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגדם כתב אישום (הכנסת סירבה להסיר את החסינות של ליברמן, עניינו של הנגבי הוכרע רק השבוע); כנגד אחרים - תלויים ועומדים פרסומים שונים ומשונים של ידיעות אחרונות, המבקשים להכתימם בפלילים.

המדובר במיוחד בחברי הכנסת לימור לבנת ורובי ריבלין. למרבה הפרדוכס - העובדה שאין ממש בטענות שהועלו נגדם - כנגד ריבלין נטען ששיבש הליכי חקירה כנגד יצחק מרדכי (למרות שבאותה עת לא התקיימה חקירה), וכנגד לבנת נטען כי הדליפה מידע לאנשי ערוץ 7 על פשיטה צפויה (דבר שלא היה ולא נברא) - אינה מעלה ואינה מורידה. כשירותם לתפקיד תיבחן אף היא בזכוכית מגדלת אצל אנשי הפרקליטות. למה? כיוון שאנשי הפרקליטות, כמנהגם, מעצימים בדרך זו את כוחם גם בתחום הפוליטי. הם ייקבעו מי ימונה ומי לא - בין שיוגש כתב אישום ובין אם מדובר בחשד חסר יסוד. ללמדך, על פיהם יישק דבר.

ובכל זאת, משהו השתנתה בשבוע זה. שרון קיבל את אמון העם. ככל שידוע לי, אריאל שרון הולך לנהל בתקופה הקרובה את אחד הקרבות הקשים. הפעם כנגד הפרקליטות וכנגד מוסד היועץ המשפטי לממשלה. לא במקרה הוא ביקש משני כרישים בזכות עצמם - עו"ד יעקב נאמן וראש העיר ירושלים אהוד אולמרט, לרכז את המו"מ הקואליציוני, הכולל, כידוע, תיקים בממשלה. שני האישים האלה - נאמן ואולמרט, ידועים בכישוריהם הפוליטיים, אך לא רק: הם ידועים גם בביקורתם כנגד גורמי אכיפת החוק, וליתר דיוק - כנגד פרקליטות המדינה וכנגד מוסד היועץ המשפטי לממשלה. לשניהם דעה שלילית על מערכות אכיפת החוק, ועל כך נשמע מן הסתם בקרוב.

התוכנית
רובינשטיין. החשבון, ההתעלמות.

אלא שלשרון לא חסר משלו, כפי שיובהר להלן. ועדת החקירה בעניין פרשת סברה ושתילה - שהורתה אז על הדחתו מתפקיד שר הביטחון - היא בבחינת פצע מדמם גם היום. העובדה שנבחר ברוב של %62.38 לראשות הממשלה, היא, לדידו, סוג של התרסה. מסקנות ועדה זו הן בבחינת היסטוריה. גם אין כל כך עם מי להתחשבון - מרבית חברי הוועדה נפטרו. האחרון שבהם, אהרן ברק, שייבדל לחיים ארוכים, מכהן בתפקיד נשיא בית המשפט העליון.

שרון חש על בשרו את העיוותים הקיימים במערכת, את השיקולים המוזרים המנחים את ראשיה, ואת ניזקה של התקשורת בעניינים אלה. לכן הוא מתכנן לבצע בקרוב הפיכת חצר במשרד המשפטים. התוכנית פשוטה בתכלית: אליקים רובינשטיין "ייבעט" לבית המשפט העליון, במקום השופט יצחק זמיר העומד לפרוש באפריל מבית המשפט העליון. הדבר מותנה, כמובן, בהעברת המינוי בוועדה לבחירת שופטים, המורכבת משני שרים, שני חברי כנסת (אחד מימין, אחד משמאל), שני נציגי לישכת עורכי הדין, ושלושה שופטי בית המשפט העליון. השאלה מי יתפוס את מקומו של רובינשטיין הינה שאלה קשה.

הרעיון של שרון הוא למנות לתפקיד את עו"ד דב ויסגלס, ידידו ומקורבו במשך כ-20 שנה. המינוי אינו מונח בכיס - בכל מקרה מדובר בתהליך של כמה חודשים, אם בכלל - שכן נוכח החלטות הממשלה (בעקבות פרשת בראון-חברון) טעון הדבר את אישורה של ועדה ציבורית, בראשה עומד שופט בית המשפט העליון. די אם יימצא פגם בכשירותו של ויסגלס, כדי לפסול אותו מלכהן בתפקיד רגיש זה. ובכלל, בשלב זה גם לא ברור, אם יסכים ויסגלס להתנתק ממשרד עורכי הדין שבנה. אחרי הכל, קשריו האישיים עם שרון והשפעתו הרבה אינם מצריכים מינויו "לעובד מדינה" והכפפתו לתקשי"ר.

על-פי התוכנית, גם פרקליטת המדינה עדנה ארבל לא תאריך ימים רבים בתפקידה הנוכחי. התוכנית הנרקמת: להחליפה בגורם אחר מתוך המערכת המשפטית. מינוי שכזה אינו מחייב ועדה ציבורית, אלא החלטת ממשלה בלבד. קידומה של ארבל לבית המשפט העליון, אינו בא כלל בחשבון. יודגש, כי אין מדובר בשינויים מהיום למחר, אלא בשינויים המתוכננים להתבצע בתקופה הקרובה, תוך שימת לב לאילוצים (כדוגמא מספרים אנשי שרון: אהוד ברק ביקש להחליף את רובינשטיין, ולא הצליח למצוא "סידור" מתאים).

עריצי החוק
נאמן. כתב אישום מוזמן

הדברים שלעיל מובאים כאן, כדי לתאר את מערכת היחסים הסבוכה של שרון עם גורמי אכיפת החוק. אין זה אומר כי שרון מתכנן להתנכל לפקידות הבכירה בפרקליטות.

להיפך: בנאום הניצחון אמר שרון כמה מילים (בלבד) בזכות השמירה על שלטון החוק. אלא שלדידו, מונח זה אינו מכובד בידי הפרקליטות, נוכח השימוש הפסול הנעשה בידי גורמי אכיפת חוק - אשר באמתלה של אכיפת "שלטון החוק", הפכו עצמם לשליטי החוק: ברצותם, ישתמשו בחוק כמכשיר בידיהם - באופן לא שוויוני ובלתי ציבורי וענייני, כדי להשיג מטרות זרות; וברצותם להיטיב עם אישים ביקרם חפצו, יימנעו מהפעלת החוק.

הדוגמא הבולטת המועלית שוב ושוב, היא אופן הטיפול ביעקב נאמן:

במשך שנים רבות היו בידי הפרקליטות מסמכים שהעלו חשד נגד נאמן, לפיו הדיח את העד מרטין בראון לעדות שקר במשפטו של אריה דרעי. המידע שכב עמוק במגירות, ולא טופל אלא ב-1996, כאשר מינויו לכהונת שר משפטים עמד על הפרק - לאחר שהוצף הדבר על-ידי כותב שורות אלה (בעתירה שהגשתי).

נאמן התבטא כבר אז בגנות תיפקודם של אנשי הפרקליטות (ובמיוחד פרקליטת המדינה ארבל) והיועץ המשפטי לממשלה מיכאל בן-יאיר - בכל הקשור לאכיפה המוזרה והמגמתית של שלטון החוק, ומאותה עת נעשה שימוש באורגני אכיפת החוק כדי לסלקו מתפקיד שר המשפטים.

נאמן זוכה בבית המשפט מכתב האישום המוזר שהוגש נגדו - בפסק דין מוזר לא פחות: בית המשפט קבע שהוא אכן מסר לבית המשפט העליון תצהיר ובו מידע כוזב. במקביל פסק כי לא הוכחה כוונה פלילית.

התוצאה מהמהלך המסובב הזה: נאמן הפך "קדוש מעונה". עתה הולכת ומתקרבת הנקמה המתוקה. נודע לי, כי יעקב נאמן נחשב עתה לאחד המועמדים לתפקיד שר המשפטים.

מינויו לתפקיד בכיר בממשלתו של שרון כבר מובטח, אם לא יתנגד לכך. נאמן מבטיח את שכר טירחתו מראש. בנימין נתניהו נמנע להשיבו לתפקיד זה, לאחר שנאמן זוכה בבית המשפט. עתה שוקל שרון למנותו, ובכך להשיג שתי מטרות: גם למנות את נאמנו ואיש סודו לתפקיד הרגיש; וגם להשתמש בנאמן, כדי להביא לשינויים הנחוצים במערכת המשפטית בכלל ובפרקליטות בפרט (ובהם הזזת ארבל מתפקידה). וכפי שהדברים נראים, אין כל כך מי שיתנגד למינוי נאמן: אליקים רובינשטיין ידוע כידידו של נאמן, והוא אף שמח באמת על זיכויו במשפט; נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, נחשב אף הוא לידידו האישי של נאמן.

תאריך:  09/02/2001   |   עודכן:  09/02/2001
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות


רון חולדאי אף פעם לא הצטייר בעיני רבים כחכם גדול - ולכן כאשר הוא התנדב-נבחר לשמש כראש מטה הבחירות של אהוד ברק בתל אביב, במיסגרת בחירות הסרק שניכפו עלינו, להבדיל מבחירות אמת, שאמורות היו להתקיים גם לכנסת, היו לא מעט אנשים שהרימו גבה.
03/02/2001  |  חיים משגב, ד"ר  |   מאמרים
ביום ג' הקרוב (6.2.01) תגיע הדרמה לשיאה: אזרחי המדינה ילכו לקלפיות לבחור ראש ממשלה. חדש או ישן. או אז תגיע המערכה ההסברתית לשיאה. עשרות מיליוני שקלים - השמורים בקופות המפלגות - יוצאו ביום הקובע, למימון היום הגדול.
02/02/2001  |  יואב יצחק  |   מאמרים
נשיא בית המשפט העליון לא ראה עין בעין עם אלה שביקשו לעצור את המו"מ שניהלו נציגיו של ראש הממשלה המתפטר עם ראשי אש"פ (קרי: האירגון לשיחרור פלשתין). הוא קרא לאיפוק ולריסון ודיבר על "מתחם הסבירות", שבמיסגרתו רשאית, עדיין, ממשלה שעומדת בפני בחירות לנהל משא-ומתן. הוא קבע, אומנם, ש"מתחם" זה נעשה צר יותר ככל שמועד הבחירות מתקרב, אבל לכלל צו החלטי לא היה אהרן ברק מוכן להרחיק לכת.
28/01/2001  |  חיים משגב, ד"ר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il