|
הפרסום מוחרם [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
קבוצת אנשי ימין טוענת כי קבוצת ידיעות אחרונות עומדת מאחורי מהלך הסתה מתמשך כנגד המתנחלים והדתיים, וקוראת לחרם כלכלי על ידיעות.
בימין סבורים כי חרם צרכנים לא יעזור, מאחר שאלו כלי התקשורת החזקים במדינה, אך ניתן לפגוע בהם רק על-ידי הפגיעה במקורות המימון שלהם.
על הכוונת: שופרסל, אלקטרה וסופרפארם
בכוונת הקבוצה לפרסם בכל רבעון את שלוש המותגים שהשקיעו בפרסום בכלי התקשורת של קבוצת ידיעות, ולקרוא לציבור הלאומי להימנע מצריכה שלהם. ברבעון הראשון של 2008 המפרסמים הבולטים בקבוצת ידיעות אחרונות היו: רשת שופרסל הכוללת גם את המותגים "יש" ו"שופרסל ביג"; אלקטרה הכוללת את "שקם אלקטריק", "מחסני חשמל" ו"מזגני אלקטרה" וסופרפארם.
צינור חמצן לעיתון
אל המהלך נרתם ראש ישיבת הר ברכה, הרב אליעזר מלמד. במאמר בשבועון "בשבע", כתב כי עם כל הכבוד לשנאת המתנחלים, לרוב אנשי התשקורת הכסף חשוב יותר, והם לא יהיו מוכנים לוותר על משכורותיהם רק כדי להמשיך להשמיץ את המתנחלים והדתיים.
"צינור החמצן של התקשורת הוא הפרסום", כתב הרב מלמד. "אם איננו מסוגלים להסביר את דברינו לראשי התקשורת, נוכל להסביר למפרסמים הגדולים שכל עוד אלו עמדותיה של התקשורת כלפינו, נשתדל להימנע מלקנות את המוצרים שהם מפרסמים על ידה. הטענה כלפי המפרסמים פשוטה: אם אתם מחזיקים את כלי התקשורת שלועגים לכל הקדוש והיקר לנו, שמעלילים עלינו עלילות דם - איננו רוצים לקנות את מוצריכם. הרי אם נקנה אותם, תראו שהפרסום עובד, ויהיה כדאי לכם להמשיך לפרסם בהם. לעומת זאת, אם תיווכחו לדעת שדווקא בעת שאתם מרבים לפרסם בכלי התקשורת החילוניים, קבוצה מסוימת מדירה את עצמה מקניית המוצרים שלכם, לא יהיה לכם משתלם לפרסם שם".
הוא הדגיש כי אין זה חרם נגד החברות עצמן, אלא נגד עצם הפרסום, ורק בתקופה בה יפרסמו תימנע קניית מוצריהן. להערכתו, אם צינור החמצן של התקשורת החילונית ייחסם, והסיבה לכך תהיה ברורה, היא תתחיל להשתנות - לכבד יותר את קודשי ישראל, לתת ביטוי הוגן לכלל הדעות בישראל, ולא להפיץ עלילות כנגד המתנחלים.
לא צריך הרבה
הרב מלמד ציין כי לשם כך אין צורך במספר גדול מאוד של אנשים, ודי בציבור קטן שידיר את עצמו למשך תקופה מסוימת מקניית מוצרי המפרסמים הגדולים. הוא העריך כי לחרם כזה יש יכולת לחולל שינוי משמעותי במפת התקשורת.
להסברת הרעיון מציעים יוזמיו תחרות כותבים לניסוח מאמרים באורך של עד 150 מילה ומודעות שיסבירו את העניין בצורה קליטה לציבור הרחב. הכותב או המעצב הזוכה יזכה לשלשל לכיסו סך של 300 שקלים.