|   15:07:40
  יוסי עבדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אולמרט שכח לכבות את הגז

מערך האנרגיה בישראל הופקר מזה שנים מהתנהלות מדינית תמוהה, ועד להתעלמות מהמלצות המומחים כבר בשנת 2004 הזהירו בכירים במשק כי "חלון ההזדמנויות נסגר", והבהירו את הסכנה הטמונה בהיותו של ספק גז טבעי מונופוליסטי בישראל אך מי שמע, ומי ידע? מה בדיוק נעשה מאז? התשובות - לא יפתיעו
14/09/2006  |   יוסי עבדי   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נפט ואנרגיה. המחדל שבדרך?

עד לאן ימריאו מחירי הדלק?

הכוכב הנולד: מיסטר אחמדינג'אד
יוסי עבדי
לצד הסכנה הברורה שבמימוש השאיפות הטכנולוגיות בטהרן, נראה אפוא כי הגרעין האירני הוא לא רק "המטרה" - כי אם גם ה"אמצעי" * הוא בבחינת צינור רחב ממדים אשר נועד לסייע בהפצת אידאולוגיית האיסלאם הרדיקאלי * כלי דרכו תמשיך אירן לבסס את כוחה, את מעמדה, ויותר מזה, את רעיונותיה
לרשימה המלאה

כבר בימי מלחמת העולם השנייה, הפך מערך האנרגיה למשאב הגיאו-אסטרטגי הראשון במעלה. המכריע מכולם. היה זה ויסנטון צ'רצ'יל אשר החליט להסב בעיצומם של קרבות את הצי המלכותי, כאמצעי איתור ואבטחת נתיבי אספקת הנפט. מאז ועד היום - המושג "ביטחון אנרגיה" הפך למתווה הדרך המוביל במדיניות הדיפלומטית של מדינות העולם. מבחינות רבות, שיקפה מדינות הנפט הבינלאומית, כראי מושלם של מדיניות החוץ במזרח ומערב. מאירן ועד צפון קוראיה, מארה"ב ועד לסין.

והנה, בשנים האחרונות, כך נראה, מוכיחה ממשלת ישראל, על כל ראשיה ובכיריה, כי חרף הבהובן של נורות האזהרה, מדיניות "ביטחון האנרגיה" מופקרת גם היא, באין כל קו מתווה. בדומה לכשלי המודיעין, אותם כשלים שבאו לידי ביטוי במלחמת לבנון השנייה, מותירה ישראל את זירת האנרגיה ללא כל עין בוחנת, וממתינה בתקוותיה ל"טוב" שיקרה. וועדת חקירה ממלכתית ? אולי עוד כמה שנים.

ראוי לזכור: כל החלטה אופרטיבית מצדם של הדרגים הבכירים בישראל, כל הכרעה בעניין פיתוח התשתיות האסטרטגיות ברחבי המדינה, פירושה שנים של עבודות הכנה מקדימות. הפתרונות - אינם פתרונות פלא, ואין כאן תשובות בזק. עבודות התשתית, ההיערכות הקרקעית והלוגיסטית, כל אלה אינם אורכים כימי הסתיו. המדובר בתכנון אסטרטגי רב שנים, הדורש ראייה מקדימה. גם המגעים מול הספקיות הבינלאומיות, הם בבחינת מהלכים כלכליים ארוכי טווח. מכאן, חשיבותה הרבה של ההתפכחות המדינית. התפכחות בטרם עת.

"אמרנו לכם"

"תוכנית האב למשק האנרגיה בישראל", התוכנית שהוגשה כבר בשנת 2004 למשרד התשתיות הלאומיות, הצביעה כבר אז על הצורך לעורר את המערכות הבירוקרטיות מתרדמתן. "העלייה המדאיגה בעצימות האנרגיה בתוצר הלאומי בישראל בעשור האחרון והצמיחה המהירה של הביקוש לחשמל החזויה ל- 20 השנים הבאות, עד כדי הכפלת או השלשת צריכת החשמל בישראל" - נכתב שם - "מחייבת הערכות מתאימה של משק האנרגיה וביצוע חשיבה כוללת של כיווני ההתפתחות לטווח הארוך". "מתוך חשיבה זו", הודגש כבר בפתח הדברים, "נגזרים גם צעדים שיש ליישמם כבר בשנים הקרובות".

מאז ועד היום, רק מעט נעשה ; מעט, אם בכלל. מעט נעשה במדיניות שימור האנרגיה, מעט נעשה במדיניות המחקר והפיתוח, בתהליכי החקיקה, בתכנון הפיזי, בתמרוץ הכלכלי, בהקמת הרשויות הרלוונטיות, בחיוב גופי הממשל בישראל בתוכניות חסכון פנימיות, בתיקון חוק התכנון והבניה, בהפנמת העלויות החיצוניות, בהפצת המידע, בהסברה. מעט, אם בכלל.

כבר אז, בשנת 2004, הדגישו כותבי הדוח כי אי קיומם של שלושה ספקי גז בלתי תלויים, לפחות, והסתמכות על ספק עיקרי נוסף בלבד (מצרים), תביא להאמרת מחירי הגז בישראל עד כדי הכפלתם "וזאת כבר בטווח הזמן הקרוב". דבר זה, להערכתם, יפגע קשות בפיתוח משק הגז הטבעי, יביא להאמרת מחירי החשמל ויצור נזק רב לתעשיה ולאיכות הסביבה. בשולי הדברים, הדגישו צוות הכותבים את הצורך להשלים במהרה את התכנון וההערכות להקמת מתקן קליטה לגז טבעי נוזלי, "לו עשוי המשק להידרש כבר בעשור הבא".

בראיון שהעניק לעיתון הארץ בתחילת השנה, טען ד"ר עמית מור, מנכ"ל חברת "אקו אנרג'י" לייעוץ כלכלי אסטרטגי, המתמחה בכלכלת אנרגיה בינלאומית ובפרויקטים של גז טבעי וחשמל, כי מערכת קבלת ההחלטות של המדינה, היא-היא "שהביאה את משק האנרגיה למצב הקשה בו הוא נתון כיום".

ד"ר מור, מי שהיה בצוות הניתוח לכתיבת תוכנית האב לשנת 2004, אמר אז בראיונו, כי "בתוכנית האב למשק האנרגיה שהוגשה לממשלה לפני כשנתיים, כתבנו בדף הראשון בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, כי משיקולים אסטרטגיים של גיוון מקורות אספקה וכדי להבטיח מחירי גז נמוכים לאורך זמן, יש צורך לפחות בשלושה ספקים בלתי תלויים שיתחרו ביניהם, וכי ויתור על הספק השלישי בדמות "בריטיש גז", והסתמכות על הספק המצרי בלבד - יביא להכפלת המחיר תוך תקופה קצרה". אז הנה, ד"ר מור אכן אמר את שהיה על ליבו. אז הנה, ד"ר מור חזר ואמר את שכבר התריע קודם לכן. אז הנה, נשאל, מי באמת האזין לדבריו?

המונופול

המשק הישראלי, כאמור, סובל לאחרונה ממחסור בגז טבעי. כיום פועלים במשק רק שני ספקי גז: ים תטיס הישראלית, שכבר מכרה את רוב הגז שגילתה, וחברת הגז הישראלית-מצרית EMG, שאמורה להפוך לספק העיקרי החל משנת 2008.

"כך נוצר מצב", הסביר אז ד"ר מור, "בו ישראל ניצבת כיום מול ספק מונופוליסטי אחד. ברגע שמול לקוחות הגז הטבעי הפוטנציאלי, בעיקר יצרני חשמל הפרטי ולקוחות בתעשיה, ניצב ספק יחיד, בוטלה התחרות התיאורטית ו-EMG פועלת בצורה הרציונאלית והכלכלית ביותר מצידה, כגוף עסקי, ודורשת מחירים השקולים לעלות האלטרנטיבית אותה מוכנים הצרכנים בישראל לשלם, שהיא העלות של המשך השימוש במזוט ובסולר".

בחודשים האחרונים חידש ראש הממשלה, אהוד אולמרט, את המגעים עם בריטיש גז, והודיע לה רשמית כי ישראל מעוניינת לרכוש ממנה גז. כזכור, החברה בריטית הפסיקה את פעילותה בישראל בתחום הגז עקב התנגדותו של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, אשר חשש כי הכספים שיועברו מישראל לרשות "ישמשו את ארגוני הטרור". למרבה האבסורד, השינוי לטובה ביחסה של ישראל לחברה, שב ועלה רק אחרי שארגון החמאס זכה בבחירות ברשות הפלשתינית.

מכל מקום, גם היום, יש מי שמודים במשק האנרגיה כי "הממשלה הישראלית נזכרה בבריטיש גז מאוחר מדי, אחרי שהתחמקה ממנה במשך שנים בטיעונים מגוחכים ומסיבות לא מובנות. הבריטים מדברים כיום עם ממשלת ישראל ומשתפים פעולה עם חיזוריה מתוך נימוס בלבד".

ד"ר מור ועמיתיו, הכירו בתסבוכת הפוליטית אליה נכנסה ישראל, מבעוד מועד. "פעלה פה חברה בריטית בינלאומית בעלת מוניטין, BG, שבמשך שנים ארוכות ניסתה לשכנע את המדינה לתת לה לספק לצרכנים גז טבעי במחירים אטרקטיביים, אך בעקבות החלטה אסטרטגית של הממשלה להעדיף את הספק המצרי הושבו פניה ריקם".

בראיונו לעיתון הארץ, העריך מור כי לדעתו "עדיין לא מאוחר לייצר את התנאים לספק הבריטי בישראל, על אף שבשנה האחרונה איבדה החברה עניין באספקת הגז לישראל, וכיום היא מנסה לקדם את אספקת הגז שלה משדה מרין שמול חופי עזה, לכיוון אל עריש למתקני הגז הנוזלי שלה במצרים, כדי לשווקו לארצות הברית ולאירופה".

ההשלכות האסטרטגיות

דברי המבקרים, הגם שנאמרו לפני חודשים רבים, מוסיפים ומתארים את המצב הקיים, כנבואה של ממש. "בטווח הקצר והבינוני המשק הישראלי יעמוד מול ספק מונופוליסטי אחד שינסה באופן טבעי למקסם את רווחיו, ויקבע מחירים שונים לכל צרכן וצרכן בהתאם לעלות האלטרנטיבית של אותו צרכן ונכונותו לשלם בעבור הגז. במצב כזה יתכן שתעשיות, שלא מחויבות לבצע הסבה לגז טבעי בשל שיקולי איכות סביבה, ישקלו אם לעבור אליו כלל. מאידך, הספק המונופוליסטי עשוי לקבוע ליצרני החשמל הפרטי מחירים נמוכים יותר מאלו שיקבע לתעשיה כדי להבטיח שהם יקימו תחנות כח, ובכך יובטח השוק לגז המצרי".

הראיון, שניתן עוד בתחילת השנה, מוצג במסגרת זו, כפי שהוא, לא רק בשל הרלוונטיות של עקרונותיו, אל גם בשל החשיבות הרבה בהתעוררותו של המשק הישראלי להערכת הסיכונים. "צריך ליישם במלואן את המלצות תוכנית האב למשק האנרגיה", הדגיש אז ד"ר מור בדבריו. הנורות, כאמור, כבר הודלקו בשנת 2004, הועברו לגורמים המוסמכים, ועלו לדיונים מרחביים.

וכך הייתה לשון ההמלצה: "יש ליצור את התנאים לקידום חיפושי נפט וגז בישראל מתוך תקווה למציאת מאגרים נוספים בים וביבשה, ובמקביל לקדם את צירופה של BG כספקית גז נוספת למשק הישראלי. בנוסף, צריך להתחיל לקדם את מיזם יבוא הגז הטבעי הנוזלי,LNG, שיהווה מקור אספקה נוסף למשק בעשור הבא. כמו כן צריך להתחיל לקדם את פרויקט הקמת צינור הגז הימי בין טורקיה לישראל, שעשוי לפתוח צוהר ליבוא אנרגיה ממקורות נוספים כגון רוסיה ואזרביג'אן. לבסוף, יש צורך חיוני להתייעל בצריכת האנרגיה במשק ולהתחיל להקים תחנות כח סולאריות". מה, אם כן, נעשה מאז ועד היום?

"דבר אחד ברור", נאמר אז בסיכום הראיון. "תם העידן הקצרצר של מחירי הגז הטבעי הנמוכים, חלון ההזדמנויות נסגר, והמשק יאבד בשל כך תועלת אפשרית של כשלושה מיליארד שקל לשנה, למשך שנים רבות". אז הנה, הדברים אכן נאמרו. נאמרו ונכתבו. מה עכשיו?

תאריך:  14/09/2006   |   עודכן:  15/09/2006
יוסי עבדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אולמרט שכח לכבות את הגז
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יופיטר -
15/09/06 05:23
 
שמילקיהו
15/09/06 08:49
 
פלוטון
15/09/06 10:48
2
יולי, אוגוסט
15/09/06 10:17
3
אבל לא הכל בסדר.
15/09/06 10:51
4
אחרת יהיה מאוחר
23/09/06 00:53
5
אברום
11/10/06 14:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת היחסים בין הבנק לאזרח נעשית כיום מורכבת ומתוחכמת יותר ויותר ודורשת מהלקוח הפעלת בקרה ניהולית על הפעילות השוטפת היומיומית, החל מדרך ההידברות עם הבנק, שימוש נבון במסגרת האשראי של כרטיסי אשראי, איסור התניית שירות בשירות ועוד. ברשימה זו נציג טיפים שיסייעו לך לטפל טוב יותר בעניינים בנקאיים.
14/09/2006  |  עו"ד אופיר צברי  |   מאמרים
את "מתחם יסקי" שבקרית-גת קשה לא לזהות. כששאלתי איך מגיעים לשם, ענו לי "תראה בניינים נופלים". את הטורים, את השיכונים העלובים הללו, את הנפחים שלא נראים כבניינים הראויים למגורים, קשה שלא לראות, הם שונים מאוד מכל דבר אחר. את הדחיסה האנושית הזאת קשה לתאר, אולי גם היה קשה לתכנן. "אתה מצלם את הבניינים הכי יפים בקריית גת", אמרה לי בציניות מרירה וכואבת אישה מבוגרת שעברה לידי בעת שצילמתי את המבנים שנראים כמו מבני תעשיה רקובים מהמאה הקודמת, מבנים שנראים כמו בתי חרושת מהתקופה של רוסיה הסובייטית.
14/09/2006  |  יוסי מטלון  |   מאמרים
לחבר הכנסת משה שרוני מרשימת הגימלאים יצאו, כך מספרים, מוניטין של אחד מחברי הכנסת הצבעוניים בפרלמנט שלנו.
14/09/2006  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
1. נפרד אני היום מבית המשפט העליון. בעשרים ושמונה השנים האחרונות היה זה ביתי במשפט. כאן שרתו אבותי הרוחניים. כאן משרתים אחי ואחיותי לשיפוט. הפרידה קשה. יש בה עצב ושמחה. יש בה קבלת מרותו של שלטון המשפט בשופט. יש בה השלמה עם דרכו של עולם.
14/09/2006  |  אהרן ברק  |   מאמרים
היום (14.9.2006) הוא יום פרישתו של הנשיא אהרן ברק מכס השיפוט, זוהי גזירת המחוקק. בהתאם למסורת התכנסנו לישיבת פרידה כדי להביע הוקרה ותודה לענק המשפט אהרן ברק, לגדול שבשופטי ישראל, לנערץ בשופטים בקרב הקהילה הבינלאומית כולה.
14/09/2006  |  דורית ביניש  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il