"לתחבורה חלק מכריע בזיהום האוויר, ובין המערכות המופקדות על שני הנושאים מתקיימים יחסי 'חברות' קשים." כך אמר מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה - שמואל הרשקוביץ, תך שהוא מסמן באצבעותיו תנועת "מרכאות" בתארו את היחסים בין הדיסציפלינות המנוגדות ביסודן.
דברי המנכ"ל מבהירים אולי את העדרותו הפתאומית והבלתי מוסברת רשמית, של השר לאיכות הסביבה - צחי הנגבי, שהבטיח להיות אורח הכבוד במסיבת העתונאים שכונסה לרגל הצגת דוח נתוני התמותה והתחלואה בערים תל אביב ואשדוד כתוצאה מזיהום אוויר.
העדרות השר לא תואמה עם חלק מהמכובדים האחרים בארוע, ובהם נציג השגרירות האמריקנית, הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה ה- E.P.A ומנכ"ל "אדם טבע ודין", פיליפ ורבורג, אשר יצא בדברים קשים כנגד מדיניות הממשלה בנושא תחנת הכוח הפחמית השנייה באשדוד, והשימוש בסולר דל גופרית 50 PPM.
"ברור לנו מה הממשלה צריכה לעשות, אך ספק אם הציבור יהיה מוכן לסגירת מרכזי הערים (מע"ר) לתחבורה," אמר הרשקוביץ. לדבריו, צמד מיקבצי צווים, חלקם אישיים, שהוציא הנגבי בשנתיים החולפות כנגד הקואופרטיבים לתחבורה, הביאו לשיפור בזיהום הניפלט ממנועי הדיזל רבי העוצמה של האוטובוסים, אך עדיין נותר מקום רב לשיפור.
לדברי הנמכ"ל דווקא האוטובוסים המשוכללים יותר והמזהמים לכן פחות, נוסעים מספר מצומצם יותר של זמן ומרחק, שכן מצוותים בהם נהגים וותיקים ומועדפי ציוד מוטורי, אשר שעות העבודה שלהן קצרות יותר.
הרשקוביץ גילה, כי הוא אישית עומד בראש צוות היוזם ניסויי פיצוץ מבוקרים וחשאיים באוטובוסים מונעי גז. לדבריו מדובר הן בגפ"מ (גז מלאכותי פחממני מעובה) והן בגז טבעי, אף שתפוקת האנרגיה של הגז יציר בז"ן גדולה פי שלושה מזו של הגז יציר הטבע.
סוגיית בטיחות האוטובוסים מונעי גז, כנגד ארועי חבלה וטרור, הועלתה באחרונה במהלך ביקורו שערך מנכ"ל משרד התחבורה, בן-ציון סלמן, במפעלי האוטובוסים של וולוו בשבדיה.
"משרד האוצר מתכנן להעניק הטבות כספיות לרוכשי מכוניות מונעות בגז. על ההטבות מתכוון להודיע בקרוב, עוד לפני הבחירות, שר האוצר סילבן שלום. מטרת ההטבות היא עידוד השימוש במכוניות מונעות בגז כדי להפחית את זיהום האוויר." כך מוסר אתר האינטרנט אוטוניוז של העיתונאי יעקוב צלאל, המוסר כי בין ההטבות יהיו ביטול מס בגובה 20% המוטל על ערכות הגז המותקנות במנוע, וכתוצאה מכך תופחת עלות המערכת לצרכן ל-8,500 ש"ח מ-10,000 ש"ח. בנוסף תבוטל אגרת הרישוי השנתית למשך 4 שנים, ומשרד האוצר ימנע מהטלת מס על הגז להנעת מכוניות במשך 4 שנים לפחות.
חברת יפנאוטו, יבואנית סובארו הבטיחה "להתחיל מייד ב-1 לינואר 2003 למכור מכוניות מונעות בגז," והיא מנסה לקבל אישורים ממשרד התחבורה לכשירות המכונית מבחינה טכנית. במקביל טוענת חברת אמישראגז, כי היא מפתחת תחנות תדלוק שניתן יהיה להתקינן במתקנים של מפעלים.
"בשלב זה לא יהיו תחנות תדלוק ציבוריות בגז, אלא רק תחנות במתקנים פרטיים ולכן כלי הרכב מונעי הגז יהיו אפקטיביים במיוחד עבור ציי רכב," אומרת אמישרגז, אך לשאלת מחלקה ראשונה הודתה, כי אינה עושה דבר לגבי צי הרכב הענק שלה עצמה.
דילמה אחרת בפנייה ניצב בימים האחרונים השר כפול הכובעים, הינה סלילת קטע 18 של כביש מספר 6[ חוצה ישראל, העובר במרכזו של אזור יער חורשן, מרכז הגי'פים וכלי הרכב רבי המינוע 4X4.
במקום מתאמנות יחידות השטח והבטיחות של הצבא, והירוקים מתנגדים קשות לסלילת הקטע שבין ואדי ערה להרי מנשה, על היישובים והטבע העשיר הנמצא במקום.
איש המנהרות הלאומי, אינג' צלי פולישוק, מציע חפירת מנהרות בקטע 18, בדומה למערכות האסטרטגיות התת - קרקעיות שנחפרו באזור.
הענקת המשך האישורים לזכיין הנוכחי, דרך ארץ, יקבע מסמרות פיננסיים שלא ברור אם להן התכוון המחוקק.
הנגבי גילה באחרונה אומץ לב ציבורי, בסוגרו את תחנת הדלק ה"סייירים" של פז, אשר חילחלה בחשאי אל תוך מי התהום.
"זיהום האוויר הינו קטלן שקט וסמוי מעין. קשה להצביע על מי שנהרג מזיהום אוויר," אומר הרשקוביץ בהסבירו, כי "זאת להבדיל מכך שכל אחד יכול להצביע על מכר שנהרג בתאונת דרכים.
זיהום אוויר גורם למספר ניפגעים כפול מהקטל בכבישים, אך מה לעשות, כולנו נושמים, ולא תמיד מרגישים מה אנחנו מכניסים לריאות."