|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מי מגונן על זהבה גלאון?

היועץ המשפטי לממשלה הורה להימנע מחקירת אישי ציבור המתמודדים בבחירות לכנסת; אחת הנהנות מכך היא ח"כ זהבה גלאון, שנחקרה בינואר 2002 בחשד לקבלת כספים במרמה מהקהיליה האירופית; ולאחר מכן במרס 2002 - בחשד למשיכת כספים במרמה מהמרכז הבינלאומי לשלום, לחשבונה האישי; ובאיומים כלפי כמה ממבקריה שביקוש לחשוף את מעשיה המפוקפקים
06/12/2002  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   פרשת מזרחי   |   תגובות
 שמות קשורים
  זהבה גלאון
  משה מזרחי
  משטרה
  אריאל שרון
  עמרם מצנע
  עמיר פרץ
  שלמה בניזרי
  יצחק הרצוג


החסינות
גלאון, באזהרה

בשבוע שעבר החליט היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, לגזור על הציבור גזירה מוזרה: להקפיא את מהלכי חקירה נגד אישי ציבור, ובמיוחד נגד אלה המתמודדים בבחירות, עד לאחר הבחירות לכנסת בינואר 2003. ובמילים פשוטות: הציבור, שזכאי לקבל מידע על נבחריו, כדי שיוכל להחליט מי ראוי ומי לא, לא יוכל לקבל מידע מוסמך אודות חשודים בפלילים והחקירות המתנהלות נגדם. הדעת נותנת, כי גורמי אכיפת החוק דווקא מחוייבים "לשפוך" לציבור את המידע הבעייתי המוחזק אצלם, גם אם טרם התגבשה החלטה להגיש כתב אישום. אחרי הכל, הדין הפלילי אינו חזות הכל.

הכוונה של היועמ"ש, אליקים רובינשטיין, היתה בוודאי טובה. הוא ביקש למנוע מצב, שבו מערכת אכיפת החוק תנוצל לרעה. אלא שהתוצאה משונה: אישים בכירים שמתמודדים על קולו של הציבור, ובהם אריאל שרון, עמרם מצנע, זהבה גלאון, עמיר פרץ, יצחק הרצוג, שלמה בניזרי, ומאיר פרוש, יכולים עתה להתהלך כאילו כלום ולהתמודד לכנסת, למרות המידע החשוב המוחזק עתה בידי המשטרה והפרקליטות.

נדגיש, כי לגבי כל הנחקרים הנ"ל, מדובר בשלב זה בחשדות שטרם הוכרעו. הטיעון כאן הוא בעיקר ציבורי: מדוע לא תחשוף מערכת אכיפת החוק את העובדות בפני הציבור הרחב, כדי שהציבור ייטיב לשפוט עבור מי להצביע ובעיקר עבור מי לא.

החסינות היחסית המוענקת לאישי ציבור, בתקופה זו, גדולה עוד יותר - ככל שהיא נוגעת ליו"ר סיעת מרצ, זהבה גלאון. החקירה אודותיה, הרשמית והבלתי רשמית, מתנהלת כבר יותר משנתיים. בינואר השנה היא נחקרה באזהרה, בחשד לקבלת דבר במרמה (כסף) מהקהילה האירופית, לקופת המרכז הבינלאומי לשלום בראשו עמדה (בתפקיד מנכ"ל). מיד עם צאתה בינואר מחדר החקירות, מסרה לעיתונאים, כי החקירה נוגעת רק לעניין זה. רוצה לומר, מדובר במשהו קטן וזניח, הנוגע רק לענייני המרכז, ולא לחשבונה האישי.

עכשיו אנחנו מגלים כאן, כי המשטרה נזכרה לעשות את מלאכתה. אחרי הכל, מוטב מאוחר מאשר בכלל לא. גלאון זומנה להמשך חקירה ליום 24.3.02. מיותר כמעט לציין: כלי התקשורת לא דווחו על-ידי המשטרה ולא דיווחו מאומה בדבר החקירה הנוספת. פרט זה (זימונה לחקירה נוספת) התגלה לנו באחרונה, במהלך עדותה של גלאון באחרונה במשפט שהגישה נגדי ונגד מעריב בפרשה זו ממש. המשפט מתנהל בפני שופטת בית משפט השלום בתל אביב, דניה קרת-מאיר.

החקירה

בעדותה השניה התברר, כי גלאון נחקרה באזהרה בעניינים שחשפנו כאן ובמעריב. החקירה בנשוא זה ממוקדת בעניינים הבאים: משיכת כספים שלא כדין, כמשכורת (מהמרכז, בסכום כולל של כ-160 אלף ש"ח, י.י), משיכת כספים, כמשכורת, בתקופה שבה התמודדה בתחילת 1999 בפריימריס של מרצ (והיתה לצורך זאת בחופשה מהמרכז), ובגין העובדה שכספים שנמשכו ב-1998 ובתחילת 1999, נרשמו בחלקם כאילו נמשכו ביוני 1999 - כאשר היתה כבר חברת כנסת. גלאון הכחישה בחקירתה את כל החשדות נגדה. עלילות, טענה, מצד היו"ר הקודם של המרכז, עופר בורנשטיין (שגם נגדו קיימה המשטרה בחקירה), וגם בגלל... העיתונאי יואב יצחק שפרסם שקרים.

[עדותה בנושא זה, במשפט הדיבה, ראו בהמשך]

במצב רגיל, היתה התקשורת עושה מכך חגיגה גדולה, דורשת מהמשטרה להפסיק למסמס את הפרשה, והעיקר: להגיש את ממצאיה בהקדם האפשרי. אך במקרה זה, גלאון, כמו ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב משה מזרחי, נהנית מיחס מועדף: עיתונאים מסויימים מנסים לגמד את הפרשה. המשטרה, בהעדר עניין ציבורי כביכול - שהרי זה לא מפורסם בעוצמה הראויה בתקשורת... - אינה עושה את הדרוש כדי לסיים את החקירה ולהכריע: האם מדובר באשת ציבור נקייה מעבירות, או בחשדות מבוססים נגד יושבת-ראש סיעת מרצ. חשיבות הדבר גוברת דווקא בשל הדימוי הציבורי שלו טוענת תנועה זו: דוגמא ומופת לטוהר מידות ומינהל תקין.

ראש אגף החקירות במשטרה, משה מזרחי, הוא האיש שאמור היה לעשות כבר לפני חודשים רבים את הדרוש, כדי להביא לסיום החקירה ולהגיש לפרקליטות את הממצאים. הוא האיש האמור להנחית הוראה ליחידה הארצית לחקירות הונאה: לסיים את החקירה הכל-כך פשוטה, תוך זמן ראוי. אחרי הכל, אין מדובר בחקירה מעבר לים - כמו בפרשת עמותות ברק, שאגב נפתחה החקירה אחרי פרוץ פרשת גלאון וכבר הסתיימה. מדובר בעניינים פשוטים לחקירה, שאת החקירה אודותם ניתן לסיים תוך זמן קצר.

אגב: גלאון ומזרחי, איש איש בצרתו, נהנו מייצוג על-ידי פרקליט בכיר ומנוסה, בעל מהלכים בפרקליטות ובמשטרה. מזרחי שכר את שירותיו של עו"ד יהושע רזניק, מיד לאחר חשיפת חלקו בהאזנות סתר בלתי חוקיות לכאורה, בנובמבר 2000 (עכשיו כבר אינו מיוצג על-ידי רזניק); גלאון שכרה את שירותיו של רזניק, זמן קצר לאחר שנקראה לחקירה ביחידה הארצית לחקירות הונאה, הן לעניין החקירה הפלילית נגדה והן לעניין ניהול משפט הדיבה.

העדות


חלק מעדותה של גלאון בבית משפט השלום בתל אביב
במשפט הדיבה שהגישה (21.11.02):

מעידה בחקירה נגדית לעו"ד רקפת פלד [ב"כ הנתבעים]



עו"ד פלד: אני מבינה שהוגשו כלפייך שלוש תלונות במשטרה. אחת ע"י ברונשטיין, אחת ע"י מר ג'מאל מינחם ואחת ע"י המרכז, נכון?
ת. אני לא יודעת אם אלה כל התלונות שהוגשו.
ש. את אלה את יודעת?
ת. את אלה אני יודעת, כן.
ש. יש נוספות שהוגשו?
ת. אין לי מושג. אני לא יודעת.
ש. תסכימי אתי שביום 1.1.2002, נחקרת ביחידה הארצית לחקירות הונאה, במשטרה.
ת. נכון.
ש. כמה זמן נחקרת?
ת. קרוב ל - 11 או 13 שעות הייתי שם. נחקרתי, נטו, הרבה פחות.
ש. אחרי החקירה הזו שלך במשטרה, היו חקירות נוספות?
ת. הוזמנתי להשלמת חקירה ביום 24.3.
ש. בחקירה הראשונה, באלו נושאים נחקרת?
ת. נחקרתי בנושא אחד בלבד, בחשד לקבלת דבר במרמה מהקהילה האירופית.
ש. רק בנושא הזה?
ת. רק בנושא הזה.
ש. לגבי המשכורת שלך, לא נחקרת?
ת. אני חוזרת ואומרת. נחקרתי לגבי חשד לקבלת דבר במרמה מהקהילה האירופית.
ש. זה באמת מאוד מעניין כי בתלונה של ברונשטיין, למשל, נטענות הרבה טענות אחרות כלפייך ולא העלו אף טענה אחרת.
ת. אני חוזרת ואומרת. נחקרתי בנושא אחד בלבד.
כב' השופטת: התשובה ניתנה.
עו"ד פלד: כשאת נחקרת, הוצגה בפנייך התלונה של מר ברונשטיין?
ת. לא.
ש. הוצגה בפנייך התלונה של מר ג'מאל מילחם?
ת. לא.
ש. הוצגה בפנייך התלונה של המרכז?
ת. לא.
ש. איך את מקבלת את זה שמר ברונשטיין העיד שהוא נחקר לגבייך, בנושא קבלת כספים על-ידך ובנושא המשכורת שלא אושרה, ואת לא נחקרת בנושא?
עו"ד רזניק: אני מתנגד לשאלה.
כב' השופטת: היא לא יכולה להסביר את זה, גברתי.
עו"ד פלד: למה נחקרת 11 שעות, רק על הנושא שאת נקבת בו?
ת. הנושא שנחקרתי עליו היה לגבי הגשת דו"ח של המרכז לקהילה האירופית והחשד היה שמדובר בדו"ח פיקטיבי, או חלק מהדו"ח הוא דו"ח פיקטיבי. וכל החקירה, אני חוזרת ואומרת בפעם הרביעית, כל החקירה נסבה רק על העניין הזה כי הוצגו בפני המון מסמכים וגם אני הצגתי המון מסמכים - חלופיים או נגדיים. זה לקח המון זמן.
ש. את שאלת אם יחקרו אותך גם בנושאים אחרים?
ת. לא. למה אני צריכה לשאול? אין לי מושג על מה יחקרו אותי.
ש. אני שואלת. מה היה בהשלמת החקירה שלך?
ת. בהשלמת החקירה שלי, זה היה המשך של אותו נושא, של דו"ח לקהילה האירופית, של חשד לקבלת דבר במרמה מהקהילה האירופית. בהשלמת החקירה נשאלתי בעוד 2 או 3 נושאים. נשאלתי וגם נעניתי ועניתי. הנושא הראשון היה שיש תלונה נגדי שקיבלתי 105 אלף ש"ח, אחרי שנבחרתי לכנסת, אותה כתבה מפורסמת שיואב יצחק כתב, שנבחרתי לכנסת וקיבלתי 105 אלף ש"ח.
ש. ויש תלונה נגדך בנושא.
ת. היתה תלונה נגדי בנושא הזה.
ש. מי הגיש כלפייך את התלונה? את יודעת?
ת. אני לא יודעת. זה לא נאמר לי. התלונה הזו הוגשה, אני מבינה, אחרי הכתבה של יואב יצחק או לפני, בסמוך או משהו מהסוג הזה, ככה הבנתי. וכשנשאלתי עליה, ישר נאמר לי - טוב, אנחנו יודעים שאת מעולם לא הוצאת 105 ש"ח אחרי שנכנסת לכנסת, ונתתי הסברים לדבר הזה.
ש. באמת? זה הדבר שאמרו לך החוקרים? "אנחנו יודעים שלא עשית את זה"? זימנו אותך לחקירה בנושא ואז הם אמרו לך,
ת. אני לא אמרתי שזימנו אותי לחקירה בנושא. אמרתי שזומנתי להשלמת חקירה בנושא של הקהילה האירופית, ואז נשאלתי בעוד שלושה נושאים: הנושא הראשון היה חשד לקבלת 105 אלף ש"ח אחרי שנבחרתי לכנסת. אני כמובן אמרתי שלא היו דברים מעולם ושהדבר הזה, כפי שבא לידי ביטוי אצל יואב יצחק, הוא עוד שקר וזדון וניסיון להכפיש את שמי. אז הם אמרו - אנחנו בדקנו את זה. הם ביקשו את התגובה שלי כמובן והם אמרו שהם בדקו את זה והם יודעים שמעולם לא קיבלתי 105 אלף ש"ח ביוני 99, כשנבחרתי לכנסת.
ש. ואגב תשאול החקירה בנושא הזה, לא עלו שאלות אחרות בנוגע לשכרך?
ת. זה היה הנושא הראשון, אמרתי שהיו שלושה נושאים. הנושא השני, נאמר לי שהיתה תלונה ע"י ג'מאל מילחם לגבי העובדה שלקחתי שכר ללא אישור. אני אמרתי שלדברים האלה אין ידיים ורגליים ונתתי את כל ההסברים, כפי שנתתי לך כאן.
ש. מה היה בתלונה של ג'מאל מילחם?
ת. אני לא יודעת.
ש. לא הוצגה לך התלונה?
כב' השופטת: זו לא שאלה. היא אמרה קודם שלא הוצגו לה.
עו"ד פלד: זו שאלה אחרת. מה היו הטענות שהחוקרים הציגו לך, שנטענו כלפייך באותה תלונה?
ת. שאלו אותי אם זה נכון שלקחתי שכר ללא אישור. שיש תלונה נגדי שלקחתי שכר ללא אישור, והסברתי שלא היו דברים מעולם ונתתי את כל ההסבר, בדיוק כפי שנתתי כאן בעדות הקודמת שלי כאן.
ש. את גם הצגת מסמכים?
ת. המסמכים שמופיעים, לא בטוח אפילו, מסמך או שניים אפילו. אני באתי עם קלסר לחקירה ואני לא זוכרת אפילו מה הצגתי.
ש. מה היה בטענה של השכר ללא אישור? הם כימתו את זה לתקופות? הם טענו לגבי שכר ללא אישור בתקופת היותך ממלאת מקום, בתקופה הכללית?
ת. לא, לא. אמרתי את זה בצורה מאוד ברורה. אמרו שיש נגדי תלונה שהוצאתי שכר ללא אישור.
ש. בתקופת היותך מנכ"ל? ממלאת מקום מנכ"ל? אני רוצה להבין בדיוק.
ת. לא נכנסו לחלוקה, שהוצאתי שכר ללא אישור. נתתי להם את כל ההסברים, כפי שנתתי כאן בפעם הקודמת. חזרתי בדיוק על אותם הסברים, כפי שנתתי כאן בפעם הקודמת. זה היה הנושא השני. הנושא השלישי,
ש. סליחה, באותו נושא, אגב התלונה לגבי השכר, הם העלו גם טענות שעופר ברונשטיין טען בתלונתו, לגבי השכר שעכשיו הוזכר בתלונה החדשה של מילחם?
ת. לא.
ש. את הצגת להם איזשהו מסמך שמאשר את השכר שלך?
כב' השופטת: היא ענתה על זה.
ת. הסברתי להם את זה. הדבר היחיד שהצגתי להם, הם שאלו אותי על העניין של הירידה לשליש משרה והדבר היחיד שהצגתי להם, היה הפרוטוקול של ישיבת ההנהלה, שבה התבקשתי לרדת לשליש משרה. הדבר השלישי שהם אמרו הוא שיש תלונה של ג'מאל מילחם, שאמרתי בעיתון ליואב יצחק או משהו, שהם חבורה של זבלים וכולם אכלו מכף ידו ושאני אתייחס לזה, והתייחסתי לזה.

תאריך:  06/12/2002   |   עודכן:  07/12/2002
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סוד גלוי הוא, שההסתדרות המתחדשת האירה את פניה בשנים האחרונות לקבוצות עובדים מעודפות וסייעה לתגמל אותן בדרכים שונות.
06/12/2002  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
שאלה מפחידה במידת גוברת והולכת, מעסיקה כיום חלק נכבד מן הציבור בישראל: מה יהיה אם - בעקבות החלטה אמריקנית "ללכת חזק" על עירק ולחסל, אחת ולתמיד, את האיום הטמון במשטר הטרור של סאדם חוסיין - יחליט הרודן הרצחני לשגר טילים ביולוגיים, כימיים או, חס וחלילה גרעיניים, על מרכזי האוכלוסיה של ישראל, והתוצאה של מיתקפת-פתע שכזו תהייה אלפי הרוגים, רבבות נפגעים והרס רב ממדים?
06/12/2002  |  עמי דור-און  |   מאמרים
ימים קשים עוברים, בימים אלה, על כמה מבכירי קהיליית העסקים והמשפט בישראל, הנגועים לכאורה בפרשת צ'רנוי-זאבי. במיוחד על יו"ר הבנק הבינלאומי הראשון, שלמה פיוטרקובסקי, ומי שכיהן כיו"ר הבינלאומי ונציגה הבכיר של משפחת ספרא, עו"ד יגאל ארנון.
06/12/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
לפני כ-27 חודשים פתחה הרשות הפלשתינית במתקפת טרור על מדינת ישראל. מאז, אנחנו מצויים במערכה קשה כנגד תרבות דמים ורצח, ששמה לה למטרה לפגוע ביהודים וישראלים באשר הם. מתקפת הטרור הזו לא היתה מקרית; היא תוכננה והוכנה בקפידה על-ידי יושב ראש הרשות הפלשתינית, אשר פרש - בטעות - את רגישותה של החברה הישראלית לחיי אדם כדרך לאלץ אותנו, בסופו של יום, להיכנע לטרור ולהסכים בכפייה לויתורים מדיניים נוספים. ויתורים ללא תמורה.
באוקטובר 2002 הודיעו שתי חברות דרוג, תחילה Fitch ואחר כך S&P, כי הן מורידות את דרוג החוב הפנימי של ממשלת ישראל ומשאירות ללא שינוי את דרוג החוב החיצוני של הממשלה. ההבחנה הזו היא ייחודית לממשלה, שהרי כאשר בנק מסחרי קובע עמדה לגבי יכולת החזר החוב של לקוח פרטי - אין הבחנה בסיסית בין היכולת להחזיר חוב במטבע מקומי או במטבע חוץ. אם ללקוח יש קושי לפרוע חובות - אין זה משנה לבנק אם החוב הוא בשקלים או במט"ח. מדוע, איפא, ההתייחסות לממשלה היא שונה?
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il