המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, זיכה את 80 אלף האופנועים בישראל במתנת חג מיוחדת במינה לקראת ראש השנה תשס"ז: פרמיות ביטוח החובה יתייקרו בשיעורים חדים של עד 50%.
מדוע? זה שנים רבות אומרות חברות הביטוח, וגם הפיקוח על הביטוח, שתעריפי ביטוח החובה לרכב לאופנועים זולים מאוד. זולים? היתכן? הרי אופנועים (להוציא את הקטנים ביותר) שילמו עד עתה 3,200 עד 3,600 שקל לשנה, כלומר פי שניים מהפרמיה לרכב, הנעה סביב 1,600 שקל לשנה. "כן" - אומרים בחברות הביטוח - "זה זול, כי נהגי האופנועים בארץ אינם זהירים, עוברים עבירות תנועה רבות מספור, נפגעים בידי כלי הרכב הגדולים והחזקים מהם, ויש המון-המון תאונות עם פצועים והרוגים, פי כמה מאשר ברכב פרטי".
החברות והמפקח על הביטוח אומרים, כי למרות ההתייקרות החדשה, שלדברי האוצר היא הכרחית, עדיין הפרמיה זולה יחסית. כיום, כל בעל רכב מסבסד, מתוך הפרמיה שלו, בכ- 100 שקל לשנה את רוכבי ובעלי האופנועים. אולי עכשיו יסבסד בפחות, וזה יאפשר להוזיל את הפרמיה לבעלי הרכב.
המטרה השנייה של ההתייקרות היא להכות את הנהגים הלא זהירים במקום רגיש - בכיס. הפרמיה עד עתה היתה אחידה לכולם. מעתה, יהיו הבדלים, כפי שמקובל כמה שנים בביטוח רכב: נהג זהיר, ללא תאונות, ישלם פחות - או יותר נכון ההתייקרות לגביו תהיה קטנה יותר - מנהג לא זהיר. ההבדלים עשויים להגיע עד כדי כמה מאות שקלים, ואולי עד 1,000 שקל בשנה.
משרד האוצר מעריך, או מנחש, שההתייקרות תביא לכך שהנהגים יהיו זהירים יותר, יסעו על-פי החוק ולא יעשו תאונות, כדי לחסוך פרמיה מוגדלת. אינני יודע אם משרד האוצר שאל מה דעתו של משרד התחבורה בעניין זה, והאם באמת מוכח שהכיס משפיע על התנהגות הרגל על הדוושה. מעניין היה לדעת מהו הניסיון שיש בנושא זה בחו"ל.
הוראת האוצר היא לפי שעה בגדר טיוטא, המצפה לתגובות של חברות הביטוח. האוצר מתכוון להפעיל את השיטה החדשה והיקרה ב- 1 בדצמבר, כפוף להערות של ראשי החברות. ראוי לצפות מראשי החברות, שישיגו ויציגו נתונים על הקשר בין הפרמיה לתאונות הדרכים של אופנועים.