|
מנכ"ל הרכבת יצחק הראל. את מי בדיוק משרתת הכפילות?
|
|
|
|
|
רכבת ישראל מבקשת לבדל את עצמה משאר חברות התחבורה הציבוריות, ובימים אלו סיימה מכרז חדש לכרטיס חכם. כרטיס אלקטרוני זה מיותר ובזבזני, שכן כרטיס חכם אחר כבר מוטמע בהדרגה.
הכרטיס של רכבת ישראל ייצור כפילות עם "רב קו", כרטיס חכם שמאחוריו עומד משרד התחבורה ונועד להיות שימושי בכל חברות החבורה הציבוריות - באוטובוסים ואפילו ברכבת הקלה.
ברכבת ישראל מודים כי מערכת הכירטוס החדשה תקרא גם את הרב קו לאחר שתותאם לכך, ואף תאפשר בו רישום וטעינת נסיעות. ברכבת אפילו מצהירים שניתן יהיה להפיק בתחנות הרכבת כרטיסים אשר יוכרו בחברות התחבורה השונות. אולם לא נותנים שום נימוק משכנע לתועלת הכרטיס שלהם, לעדיפותו על הרב קו.
למעשה, מדובר בכרטיס מיותר שלבטח אינו מטיב עם הנוסע, ונועד לשרת את כיסם של בעלי ממון. אינטרסנטים. רכבת ישראל הודיעה (יום ב', 8.12.08) על זכייתה של חברת אמן (ארגון מדעי ניהול יועצים) במכרז בינלאומי שפרסמה לרכישה ולתחזוקה של מערכת כרטוס חכם לרכבת.
ללא מגע
המערכת מבוססת על טכנולוגיית כרטיס חכם ללא מגע, המאפשר זיהוי והתאמה לפרט של הנוסע, בקרה וניהול זכאויות, מכירה מהירה בתחנות ומחוצה להן, בקרת כניסה ויציאה לתחנות באופן מהיר ויעיל - תוך חיסכון במשאבי מקום, תחזוקה וזמן. כמו-כן, תאפשר המערכת שילוב תחבורתי עם חברות האוטובוסים השונות (כרטיס משולב), בתקן המוכר על-ידי כל זכייני התחבורה הציבורית בארץ.
הקמת מערכת כרטוס חכמה נועדה לייעל את תהליך מכירת הכרטיסים בתחבורה ציבורית משולבת, ובפרט את מכירת הכרטיסים ברכבת, ולהופכו לידידותי, למהיר, לאמין, ולשקוף למשתמש ככל שניתן. הפרויקט מבוסס על סטנדרטים שירותיים שגובשו על-ידי רכבת ישראל בשיתוף עם משרד התחבורה וחברות תחבורה מובילות. בסופו של התהליך, יתאפשר שילוב תחבורתי רב-היקף בין חברות התחבורה השונות, אשר יאפשר לנוסעים להשתמש באותו כרטיס נסיעה, כשהוא עובר מאמצעי נסיעה ציבורי אחד לאחר, במטרה למנוע עיכוב וסרבול בשלבי ואמצעי הנסיעה השונים של הנוסע מ"דלת לדלת".
כחלק ממערך המכירה והבקרה של כרטיסי הנסיעה, מפעילה כיום רכבת ישראל מערכת כירטוס מבוססת פס מגנטי. מדובר בטכנולוגיה מיושנת יחסית, אשר מגבילה שיתופי פעולה ליצירת תחבורה ציבורית משלימה בשל הקושי בהפקת כמות הכרטיסים, בבקרתם בחברות תחבורה אחרות ועוד. ברכבת ישראל הדגישו כי ההשקעה במערכת הכירטוס החכם נועדה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית על-חשבון השימוש ברכב פרטי. המערכת החכמה צפויה להיות מושקת בשנתיים הקרובות. ברכבת ישראל מציינים כי כדי לשמור על רמת הביצועים, תעבור הרכבת אל המערכת החדשה במקביל לפעולת המערכת הישנה.