|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

אחדות ישראל, הכלל והפרטים

האתרוג אינו נאגד ביחד עם שלושת המינים האחרים הוא לעצמו ורק מצמידים אותו אל האגד של השלושה האחרים זה רומז לעובדה שהוא נעלה מכל היתר אבל בלעדיהם אינו שווה דבר אותו כהן ראה עצמו כאתרוג, מורם מעם, ותגובת העם היתה בהתאם. לבטא את סלידתם מכך שהאתרוג מתרחק מיתר המינים, הנחותים כביכול
13/10/2006  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

במהלך ימי חג הסוכות שמענו וקראנו על ניסיונות להרחיב את הקואליציה. מנסים לצרף למרכבה הממשלתית מפלגה הנחשבת ימנית מאד, ולכאורה זהו רעיון המתאים מאד לחג הסוכות, החג של אחדות ישראל. לצערנו, זה בדיוק הפוך מן הרעיון שעמדנו עליו בשבוע שעבר בדבר אחדות רעיונית ולא אחדות של אינטרסים.

רעיונית, לכאורה מה לליברמן ושות' עם אולמרט ושות'? אלא מה, אינטרסים!? כבר מישהו קונן על עניין זה במלים: 'הצבעת ליברמן קיבלת אולמרט'. לאלה שהצביעו עבור אולמרט, מן הסתם אין בעיה; ברור שליברמן הוא שיישר קו עם אולמרט ולא להיפך, אלא שלאולמרט יש כבר שותפים ותיקים יותר והעניין לא כל כך פשוט. וכבר שמענו כי פרץ הודיע שלא יהיה שותף וכו' וכו'.

אלא שהאמת היא שאין תהום רעיונית בין הקואליציה לאופוזיציה. מעולם גם לא היתה. מה שיש עכשיו זה מה שהיה אז - אינטרסים. לא תמיד גלויים ובוטים, אבל תמיד אינטרסים. כך שהח"מ לפחות, לא נפל מהכסא למשמע הבשורה על מו"מ קואליציוני בין מפלגת הימין הקיצוני לכאורה, לבין המפלגה שאין לה כיוון.

עוד מעט וכבר חג הסוכות מאחורינו; החג בו מתאחדים כולנו בשיוויון מלא בצלו של סכך הסוכה, אחדות שאין ניכר בה שוני בין פרטים, ומקיימים את מצוות נטילת לולב בהגבהת ארבעת המינים שכל אחד מהם מייצג טיפוס שונה של יהודי, אחדות שלמרות השוני בפרטים; החג הזה מסתיים לו ואנחנו עוברים בהמשך ישיר לחג שמיני עצרת, שמחת תורה. ומהו המסר של חג זה לאחדות ישראל?

חג זה חותם את מעגל חגי השנה, ובהתאם לכלל ש'מעלין בקודש' – שמיני עצרת-שמחת תורה הוא גם השיא של כל חגי השנה שתחילתם בחג הפסח, ולפיכך הוא גם מהווה את נקודת השיא של כל ימות השנה. גם יותר מראש השנה ויום כפור. זהו חג שכל עניינו הוא השמחה וזו מתבטאת בריקוד עם ספר תורה כאשר הוא ארוז בתיקו או במעילו. זהו ביטוי הקשר העצמי של כל יהודי עם הבורא יתברך באמצעות התורה.

לפני כשלוש שנים, בניסיון לעמוד על המסר החינוכי שמעבירים לנו החגים, סקרנו את סדרת המועדים שתחילתם בחג הפסח וסיומם בשמיני עצרת. לתזכורת, הנה דברי הסכום שלנו שם:

"ביום זה, בו מסיימים מחזור שנתי של קריאה בתורה ומיד מתחילים מחדש, נקלט אצלנו בשלמות רעיון הקשר העצמי עם הבורא יתברך וזה נותן את הכוח לצאת אל ימי החולין בכוחות מחודשים עד ללידה מחדש בחודש ניסן הבא, חודש הגאולה שתבוא מיד ממש".

ועדיין לא עמדנו על המסר הטמון בעובדה ששמיני עצרת בא בהמשך ישיר לחג הסוכות, מה הקשר ביניהם?

ובכן, בחג הסוכות מודגשת ההתכללות יחדיו של כל בני ישראל, בעצם השהיה בסוכה ובנטילת ארבעת המינים. האתרוג המובחר ביותר אינו מצווה כשהוא לעצמו, ובהצטרפו עם שלושת המינים האחרים, גם הערבה הפשוטה ביותר היא מצווה.

אלא שזה עלול להישאר ברמת האבסטרקט, 'במקיף' בלשון החסידות. לא ממש מפנימים את רעיון האחדות. לכך בא שמיני עצרת בהמשך ישיר; כדי לאפשר לנו לקלוט את רעיון האחדות, בפנימיות.

במלים אחרות, יכול יהודי ליטול את ארבעת המינים כהלכה בכל יום מימי חג הסוכות, ואף להצטלם אתם ולפרסם את התמונה, עדיין אין בכך כדי ללמד דבר על מודעותו לרעיון של אחדות ישראל המתבטא בנטילת ארבעת המינים יחדיו. הדבר נכון שבעתיים אם הוא נראה בתמונה עם האתרוג לבדו. זה עלול ללמד שאין לו עניין בערבה למשל, ועל כן אין כאן מצווה ובטח לא אחדות ישראל.

בכלל, העדפת האתרוג ומה שהוא מייצג היא טבעית ביותר ואינה חידוש של דורנו. בטח לא חידוש של התקשורת ביחסה לשתי הממשלות האחרונות. כבר בימי בית שני היו מי שהעדיפו את אתרוגיותם על פני הערבתיות של המון העם:

(סוכה פרק ד' משנה ח') ניסוך המים שבעה, כיצד: (...) ולמנסך אומרין לו, הגבה את ידך--שפעם אחת ניסך אחד על גבי רגליו, ורגמוהו כל העם באתרוגיהם.

חשב שהוא בבחינת אתרוג, אז ענו לו באתרוגים.

תנאי לאחדות – ויתור על האגו

עם ישראל הוא בבחינת גוף אחד וזו המודעות של אחדות אמיתית כפי שהסברנו לא פעם. בגוף תקין יש ראש ויש רגליים עם כל מה שביניהם. הראש אינו יכול למלא את תפקיד הרגליים והרגליים אינן יכולות למלא את תפקיד הראש, והגוף הוא שלם רק כאשר כל החלקים שלמים. אדם נורמלי, יקפיד לשמור על שלמות רגליו ככל יכולתו ולא יזלזל בהן כי הן נחותות מהראש.

ככה זה בגוף הפרטי. בגוף הכללי ששמו עם ישראל, מצאנו לא אחת, כמו במשנה שציטטנו לעיל, יחס מועדף לראש בהשוואה לרגלים, וזה מצב המעיד על ראש לא בריא יותר משהוא מעיד על פגם ברגליים.

ננסה להבין. המשנה מדברת על ניסוך המים בחג; ניסוך המים שבעה, כיצד? בכל השנה מנסכים על המזבח יין בלבד. בחג הסוכות, מנסכים גם מים. יין יש בו טעם; בכך הוא רומז לטעמי המצוות וזה הגיוני שמנסכים אותו על גבי המזבח.

ניסוך היין נאמר במפורש בתורה, בעוד ניסוך המים עבר במסורת ממשה רבנו, ובתורה הוא רק נרמז בכמה אותיות.

המים, אין בהם טעם אלא אם כן אדם צמא מאד, והם מרמזים לקבלת עול מלכות שמים בקיום המצוות, גם אם האדם לא הבין את טעמה של המצווה שהוא מקיים.

כפי שהסברנו בעבר, חג הסוכות כולו לא ממש מתיישב עם ההיגיון. לצאת אל הסוכה כשמתחילים לילות קרים; האחדות הנדרשת מאתנו; ארבעת המינים, כל זה לא ממש מתיישב עם השכל האנושי, ודווקא משום כך מצוותיו של החג הזה חביבות ביותר. זהו הקשר העל שכלי עם מי שציווה על חג הסוכות, הבורא יתברך.

ניסוך המים בחג, משתלב היטב במסגרת על שכלית זו. לא מוותרים על ניסוך היין, על הבנת טעמי המצוות, אבל מוסיפים גם את המים שמבטאים כאמור את העל שכלי, את הקבלת עול שמעבר להבנה.

תוספת זו לא נראתה לאותו כהן שעליו מספרת המשנה שציטטנו לעיל: שפעם אחת ניסך אחד על גבי רגליו, ורגמוהו כל העם באתרוגיהם.

וכאן שואל הרבי מליובביץ' כמה שאלות:

1. העובד שלא כהוגן בבית המקדש, חייב מיתה בידי שמים, מדוע כאן התערב העם?

2. אם חשב שלא צריך לנסך מים, מדוע בכ"ז ניסך?

3. ואם כבר לנסך, מדוע על גבי רגליו?

4. מה הרעיון שרגמוהו כל העם? והיכן היו החכמים?

5. ומה הרעיון שרגמוהו באתרוגיהם דווקא?

א. ובכן העם הבין שפעולה זו נושאת מסר המכוון אליו; המסר נראה לו שקרי לחלוטין ועל כן הגיב.

ב. מסתבר שגם מי שמחזיק מעצמו אתרוג, מישהו שמבין ויודע יותר טוב מאחרים מה נכון ומה לא, אינו כופר בכך שצריכים גם קבלת עול, רק לא ביחס לעצמו. לכן הוא ניסך את המים/קבלת עול, אבל לא על המזבח אלא על גבי רגליו.

ג. הרגלים הם החלק התחתון שבגוף ורומזים לרבדים התחתונים שבחברה, בעם. לדעתו, הם צריכים לפעול מתוך קבלת עול; הם ולא הוא. לעצמו, די שיעבוד על-פי הבנתו.

ד. החכמים, מכיוון שהם חכמים, לא כל כך ניכר אצלם העניין של עבודת ה' מתוך קבלת עול, כי הם מבינים מה שעושים. יותר מזה, הם עלולים להתקשות להגן על התזה שצריכים קבלת עול, שהרי הם עצמם מבינים. לעומתם, העם עובד בעיקר מתוך קבלת עול ואינו מוכן לקבל מנהיג מתנשא הרואה עצמו מורם מעם.

ה. האתרוג אינו נאגד ביחד עם שלושת המינים האחרים; הוא לעצמו ורק מצמידים אותו אל האגד של השלושה האחרים. זה רומז לעובדה שהוא נעלה מכל היתר אבל בלעדיהם אינו שווה דבר כנ"ל. אותו כהן ראה עצמו כאתרוג, מורם מעם, ותגובת העם היתה בהתאם. לבטא את סלידתם מכך שהאתרוג מתרחק מיתר המינים, הנחותים כביכול.

לא ברור מה עלה בגורלו של אותו מנסך אתרוגן, אבל די ברור מהו המסר עבורנו מסיפור זה. לא מומלץ לרגום באתרוגים את האתרוגים בעיני עצמם, אבל בהחלט צריכים לדעת שבלעדינו, בלעדי הערבות בעיניהם, הם אינם שווים דבר והגיע הזמן שנבהיר להם עובדה פשוטה זו.

שמחת תורה זה מועד מצויין להפנים עובדה זו, כי כאשר רוקדים עם ספר תורה סגור, אין הבדל בין איש פשוט לבין חכם גדול.

וכאשר נפנים עובדה זו וגם נבהיר להם אותה, יהיה רק טוב ליהודים וגם לכל האחרים.

תאריך:  13/10/2006   |   עודכן:  13/10/2006
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחדות ישראל, הכלל והפרטים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נה
13/10/06 12:50
2
אזרח.
14/10/06 04:56
3
הניה
14/10/06 13:27
4
בועז אופיר
5/12/06 07:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-15 בדצמבר תיערכנה באיראן בחירות למועצת המומחים, הגוף הממנה ומדיח, על פי החוקה האיראנית, את המנהיג העליון במדינה. הזרם הקיצוני באיראן, בראשותו של האייתוללה יאזדי, ישתמש בכל האמצעים העומדים לרשותו בכדי לזכות בבחירות, בדרך ליצירת כאוס כולל באזורנו.
13/10/2006  |  אלון לוין  |   מאמרים
לכאורה, מה טוב מוועדת חקירה?
12/10/2006  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
המצוד הגלובלי אחר קובי אלכסנדר והאישומים נגדו בפרשת האופציות בקומברס, מהווים עליית מדרגה של הממשל האמריקני בנוגע לרגולציה של חברות. פרשת קומברס היא רק קצה הקרחון; למעלה ממאה חברות מצויות כיום בחקירה ביחס למניפולציות שנעשו לכאורה במתן אופציות ובאופן רישומם בספרים.
12/10/2006  |  עו"ד אבי נוב  |   מאמרים
ביקור שר החוץ הקטרי ברצועת עזה (10 באוקטובר 2006) ושיחותיו קודם לכן עם מנהיג החמאס, ח'אלד משעל בדמשק, לא הצליחו להביא לפריצת דרך ביוזמה להקמת ממשלת אחדות לאומית פלשתינית. שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם.
12/10/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
ב-15 בדצמבר תיערכנה באירן בחירות למועצת המומחים, הגוף הממנה ומדיח, על-פי החוקה האירנית, את המנהיג העליון במדינה. הזרם הקיצוני באירן, בראשותו של האייתוללה יאזדי, ישתמש בכל האמצעים העומדים לרשותו בכדי לזכות בבחירות, בדרך ליצירת כאוס כולל באזורנו.
12/10/2006  |  אלון לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il