|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

מתווה מגרון - מקרה מבחן

הפרקליטות: פינוי מיגרון רק בעוד שנה

המדינה הודיעה לבג"צ כי הושגה הסכמה באמצעות מועצת יש"ע על העתקת מיגרון לאדם בא-כוח המדינה: שעת המבחן אם אכן מתפנים - בעוד שנה
07/07/2009  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   פינוי מאחז מגרון   |   תגובות
מיגרון. בעוד שנה שיווק בתים[צילום: פלאש 90]

המדינה הודיעה בבית המשפט העליון (יום ב', 6.7.09).כי על-פי הסכמה עם הצדדים, בתוך שנה יתחילו מתיישבי מיגרון לרכוש בתים באדם, המקום אליו "יועתק" המאחז. מדובר בהודעה במסגרת דיון על עתירת שלום עכשיו לפנות את המתיישבים בטענה כי הם יושבים על קרקע פלשתינית פרטית.

במהלך הדיון העלו השופטים תהיוןת על ההסכם והאם יש כזה הסכם ועד כמה הצדדים מחויבים אליו.

בא-כוח המדינה עו"ד הנר הלמן טען כי הושגה הסכמה עם מועצת יש"ע וכי נקודת המבחן תהיה למעשה בעוד כשנה עם תחילת שיווקים של הבתים. אז לדבריו יתברר אם התושבים יאותו לרכוש את הבתים המתוכננים, שאם לא, "מערכת הביטחון תפעל לפינוי מגרון שלא מרצון".

>"סוג של אישור" למיגרון

השופטת ביניש ניהלה ויכוח עם בא-כוח מזכיר הישוב מיגרון עו"ד מירון על מהות הסוגיה העומדת לדיון בפני בג"צ. היא ציינה כי "אין טענות קנייניות נגד מיגרון", וכי למעשה הדיון הוא על העדר היתר של המדינה "המדינה טענה כי אין היתר , צריך היתר של המדינה, צריך עסקה. צריך לקבל אישור להקמת הישוב".

כמו-כן ציינה כי המדינה טוענת ששרים ועובדי מדינה אינם יכולים לפעול בניגוד לנוהלים. מנגד עו"ד מירון טען כי המדינה טענה בתחילה שאין אפשרות להכשיר את הישוב מאחר שזו קרקע פרטית, אך מסתירה את התיעוד על המשך ההליכים בבית משפט וכן את העובדה כי "שר הביטחון נתן סוג של אישור למיגרון".

ביניש העירה כי זוהי "אמירה מאד מעורפלת", ומירון הגיב: "סליחה, זה נאמר על-ידי סגן שר הביטחון בתגובה הראשונית". הוא ציין כי המתיישבים הציגו 15 מסמכים המעידים לטענתם כי מדינת ישראל היא המממנת אלפי מבנים "שכונות שלמות". צריך לטענתו לבדוק אם מדובר בפעולה לא חוקית "הרי שר הביטחון הוא זה שאחראי על מבנים ביהודה ושומרון ומדינת ישראל סללה כבישיים לשם. בשביל מה שיסללו להם את הכבישים שם... אולי המדינה עשתה שלא כחוק אבל לפני שמפנים אנשים צריך לבוא ולבדוק את זה".

אפליית יהודים לעומת בדואים

יתרה מכך, המדינה לטענתו עודדה את המתיישבים ואמרה להם כי "היא יכולה להעמיד את הקרקע לרשותם. הסתבר שהקרקע בבעלות בעלים פרטיים. המתיישבים ניסו לאתר את בעלי הקרקע, ומצאו ובעל הקרקע מכר להם את הקרקע".

ביניש אמרה בתגובה כי להעלאת ישובים יש כללים, נהלים של ממשלות "גם באלון מורה כאשר הייתה קרקע פרטית אמרו שאפשר לשבת, המדינה אמרה שאי-אפשר לשבת". על כך השיב עו"ד מירון כי זוהי הסיבה שהמתיישבים ניסו לרכוש את הקרקע "הצגת המדינה וגם של העותרים מתעלמת לחלוטין מהמצב המשפטי עובדתי. מדינת ישראל היא זו שמימנה חלק גדול מהפעילות". מירון התייחס גם לשאלת ג'ובראן האם הייתה החלטת ממשלה, והשיב כי "גם בחבל עזה היו ארבעה חמישה ישובים שהוקמו על דעת המדינה ולא קיבלו אישורים פורמליים...אני מייצג פה אנשים שנראו אחראים על הביטחון של מדינת ישראל והמדינה באה ואמרה להם להתיישב".

מירון טען עוד כי למעשה מדובר בעתירה פוליטית של יש להתבונן על התנהלות המדינה כלפי ההתיישבות בדואים על קרקעות לא שלהם "לא יכול שיתייחסו אחרת ליהודים לעומת בדואים. טענו כי מדובר בחוסר נקיון כפיים וזו עילת סף שבית המשפט יכול לדון בה גם בעתירה. במקרה זה ברור ששלום עכשיו הם הרוח החיה מאחורי העתירה. ... ברור שהתיק הזה הוא חלק ממלחמה פוליטית שחלק ממנו מתנהל על חשבון הגב המשפטי". הוא ציין כי קיים חשש שהמדינה תבקש לפנות את תושבי מיגרון ללא הסדר לפיכך יש לזכור כי מדובר באנשים פרטיים עם זכויות פרט".

ההסכם הוא הדרך היעילה

דין ודברים בין המדינה לבין נשיאת בית המשפט העליון נסב על סוגיית השימוע. בא-כוח המדינה טען כי האלטרנטיבה להסכם על פינוי מרצון הוא פינוי בכוח והדבר כרוך בשימועים לכ-45 משפחות. השופטת דורית ביניש תהתה על הדברים לאחר שעמדת המדינה הייתה כי יש לדחות טענות לזכות השימוע. הלמן אמר כי בכל מסלול, אם על-ידי צו תיחום ואם על-ידי החלטה על בסיס "הלכת גרוסמן" חלה חובת שימוע.

הליך באמצעות צוי תיחום הכולל את זכות השימוע, ייקח מספר חודשים עד שנה, טען הלמן. "מערכת הביטחון מבקשת מבית המשפט לאפשר לה לפנות עוד מאחזים. מסתבר שבעוד שנה הם ישבו, נצטרך להפעיל צוי תיחום, אז הדרג המדיני הוא חשוב ביותר בכל אופן בטיפול המאחזים הבלתי חוקיים. בוודאי שלא ניתן לעשות את זה במקביל - זה בטוב או ברע. שר הביטחון מבקש שייתנו לו לעשות זאת בדרך הכי יעילה לפתור את בעיית המאחזים הבלתי חוקיים".

הקו העקבי של בג"צ - אין התערבות בקניין

בא-כוח מזכיר הישוב מיגרון, עו"ד יצחק מירון, טען כי לנוכח טענות המתיישבים כי הם בעל הקרקע, "הקו העקבי" של בית המשפט העליון הוא כי אינו דן בנושא זכות הקניין. השופטת מרים נאור ציינה כי בידיה חומר שהוגש לבית משפט השלום אך הוא נעדר תצהירים וחוזים. מירון השיב כי לתגובה לעתירה צורפו מסמכים הקשורים לבעלות על הקרקע כולל תצהיר "של מי שהוא טוען שהוא פועל עבור החברה שרכשה".

השופט ג'ובראן ציין שאל אם יש רישום "מי היורשים?" ועו"ד מירון הוסיף כי יש תצהיר ויפויי כוח מארה"ב המתייחס לגבי "המיקום של הקרקע". בא-כוח שלום עכשיו, עו"ד ספרד טען כי "רוב הטענות הן על רכישה, רכישה כפויה כך שמדובר בנכסי נפקדים שהיה צריך לתת להם את הקרקע". השופט ג'ובראן הצביע על ניסוח מעורפל בנוגע ליורשי הנכס ועו"ד מירון הבהיר כי הניסוח נועד להגן על המעורבים ברכישת הקרקע החוששים לחייהם.

יש או אין הסכם?

השופט סלים ג'ובראן ציין כי ב"מגרון אומרים שלא היו צד להסכמה זו". עו"ד הלמן הודה כי לא נחתם הסכם עם המתיישבים עצמם וכי המתיישבים העלו טענות לבעלות על הקרקע בעוד שעמדת המדינה היא כי מדובר בקרקעות פרטיים פלשתינים מוסדרים.

יחד עם זאת, גם אם יוכח שהמתיישבים אכן קנו את הקרקע, "בשטחים אי-אפשר לקנות קרקע ללא היתר עסקה [היתר הניתן על-ידי שר הביטחון, ר.א.] ...גם אם לאדם הייתה קרקע פרטית צריך אישור להקמת בתים".

השופט סלים ג'ובראן ביקש לדעת האם שר הביטחון אישר את תוכנית בניית 50 יחידות הדיור באדם, יעד העתקת הבתים ממיגרון, ונציג המדינה השיב בחיוב.

ג'ובראן שאל האם לאור העובדה כי המבנים הם של המועצה, "לא יותר אפקטיבי שהמדינה תבקש שהם, אנשי מיגרון, יחתמו בעצמם"? נציג המדינה השיב כי אנשי מיגרון לא יחתמו על פינויים, והשופט הוסיף, "אז לא עשיתם הסכם". הלמן הודה כי מדובר למעשה בהערכה כי המתיישבים יתפנו.

מתווה מיגרון- מקרה מבחן

בא כוח העותרת-שלום עכשיו, עו"ד מיכאל ספרד טען כי מתווה מיגרון אם יוכשר, מהווה אחת התוכניות "החמורות ביותר" ו"עדיף להשאיר את הישוב מאשר לעשות את מה שמבקשים כאן בבית המשפט העליון". מדובר במקרה מבחן "כולם מסתכלים על מה יקרה למיגרון" הוא טען עוד כי אין סיכוי להסכם וכי "מעבר לקו הבינוי של אדם לא ייבנה דבר - אין שום סיכוי שהדבר יקרה וגם אם זה יקרה לא צריך להסכים לכך". ספרד ביקש מבית המשפט לקבוע כי התוכנית "בלתי סבירה באופון קיצוני" שכן אישורה מפתח פתח גם לתוכנית המתאר באדם המדברת על "200 יחידות דיור".

הוא הוסיף כי אין להכנס להסכם ללא החתמת התושבים כי הם אכן יתפנו ללא התנגדות. "לא מדובר באנשים תמימים", הם פונו כבר וחזרו ואף "רימו את הרשויות". עוד טען כי הסכסוך הוא על קרקעות מעובדות שלבעליהן הפלשתינים אין גישה. הוא חשף עוד כי המשטרה מנהלת חקירה בחשד כי המתיישבים הגישו מסמכים מזוייפים במסגרת טענות על בעלות. לטעתו בעל הקרקע ש"נפטר בשנת 69 בגדה המערבית" טען כי מעולם לא חתם על המסמך הזה". ספרד טען כי לא רצה לחשוף את דבר החקירה כדי לא לפגוע בה. הוא הדגיש כי התנגדותו להסכם מתווה מגרון נובעת בין היתר מהחשש כי הסכם זה ישליך על כל שאר המאחזים "מדובר בתוכנית להכשרה של פגיעה בזכויות יסוד לתקופה ארוכה".

תאריך:  07/07/2009   |   עודכן:  07/07/2009
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרקליטות: פינוי מיגרון רק בעוד שנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן זלצמן הגיש לבית משפט המחוזי בתל אביב ערעור על החלטת בית משפט השלום לתעבורה בעיר מתאריך 05.01.09, שדחה בהעדרו את בקשתו להורות על הארכת המועד להישפט על דוח משטרה בו נקבע שבתאריך 26.12.06 צולם רכבו כשהוא נוסע במהירות העולה על המהירות המותרת בחוק. בכתב הערעור טען זלצמן שהדוח מעולם לא הגיע לידיו והוא לא ידע על קיומו, עד ליום 19.10.08 כשעוכב בביקורת שגרתית על-ידי המשטרה, ונאמר לו שרישיונו נפסל עקב צבירת נקודות.
07/07/2009  |  איריס פרחי  |   חדשות
אליהו עמיר תבע את מגדל חברה לביטוח בע"מ בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים לאחר שמכשיר השמיעה שלו נעלם וחברת הביטוח סירבה לפצותו. מכתב התביעה עלה שעמיר ביטח את דירתו אצל הנתבעת והפוליסה כללה הרחבה לביטוח מכשיר שמיעה, בביטוח מסוג "כל הסיכונים לרכוש נייד". בתאריך 28.2.2008 איבד את מכשיר השמיעה, וכשביקש החזר בסכום הביטוח נתקל בסירוב. לדבריו, האירוע התרחש לאחר שהכניס את מכשיר השמיעה לתיק שהניח על שולחן בכניסה לבריכה שבה עובד, וכשחזר לא מצא את התיק.
07/07/2009  |  איריס פרחי  |   חדשות
איריס שפיים תבעה את מ.ג. גזאלי M.G ואת מוחמד גזאלי בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים בסכום של 5,000 שקלים, לאחר שלא הייתה מרוצה ממזנון. הנתבעים הגישו תביעה שכנגד בסכום של 500 שקל. מכתב התביעה עלה שביום: 26.5.05 שפיים קנתה מהנתבעים מזנון ויטרינה ושולחן סלון לאחר שבחרה דוגמה מסוימת, וכשהגיע המזנון, התברר שדוגמתו וצבעו לא תאמו להזמנה. הנתבעים הסכימו לתקן את המזנון, ולאחר שהוחזר מתיקון גילתה שפיים "מכה" בחלקו העליון, פגם בדלת שנצבעה בצבע כהה והייתה שרוטה. "למרות פניותיי הרבות הנתבעים לא תיקנו את המכה ולא נתנו קבלה עבור התשלום".
07/07/2009  |  איריס פרחי  |   חדשות
קאל פן הפך (יום ב’, 6.7.09) לסגן המנהל במחלקה הציבורית של הממשלה, ויפעל כדי לקרב את אובמה לקהילה האסיאתית, וכן לקהילות מאיי הים השקט (פולינזיה, מלנזיה ומיקרונזיה) וקבוצות מתחום האמנות.
07/07/2009  |  מאיה שני  |   חדשות
תרעומת על הערותיו של יו”ר פורמולה 1, ברני אקלסטון, אשר אמר בשבת שהיטלר “ידע איך להזיז דברים”.
07/07/2009  |  מאיה שני  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il