|   15:07:40
דלג
  איתמר כהן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

למה לא ליסינג

למה הצטרפתי למאבק של עובדי ההיי-טק למען העלאת שווי השימוש ברכב צמוד
21/03/2007  |   איתמר כהן   |   מאמרים   |   תגובות

תחבורה היא הגורם מספר אחת לזיהום אוויר בישראל. בגוש דן לבדו מתים מדי שנה 600 איש כתוצאה מזיהום אוויר, שמקורו בתחבורה. זיהום האוויר כתוצאה מכלי רכב פרטיים עולה למדינה 1.5 מיליארד ש"ח בשנה (בעיקר בשל התחלואה והתמותה העודפת). לזה יש להוסיף עלויות אדירות של פקקים ותאונות הדרכים.

כך וכך קמ"ר נתן לנו אלוהים, וכבר הרבה מזה בנוי, או סגור בשל צרכים ביטחוניים. כל כביש וכל מחלף חדש מבזבז שטח עצום מתוך המעט שנותר לנו, ולרוב לא פותר שום בעיה: גם הכביש הזה "ייסתם" בעוד כמה שנים. גם אם נסלול עוד כביש חוצה ישראל, במקביל לזה הקיים, לעולם מכונית פרטית לא תגיע מחיפה לתל אביב בשעות העומס יותר מהר מהרכבת. מכוניות היברידיות פותרות חלק מבעיית זיהום האוויר, אבל לא את בעיות הפקקים, תאונות הדרכים ואובדן השטחים הפתוחים. לפיכך, הדעה המקובלת בקרב המומחים היא שהפתרון לבעיות התחבורה טמון בשילוב של ריסון הנסיעה ברכב פרטי ועידוד התחבורה הציבורית.

מי שקונה רכב פרטי מבצע בו את רוב הנסיעות - אחרי הכל, בשביל זה הוא קנה את הרכב. אך הוא ובני משפחתו מתניידים גם בדרכים אחרות. בנסיעות ארוכות הוא וחבריו ייסעו במכונית אחת, ויתחלקו בעלות דלק. מי שמחזיק ברכב צמוד מהעבודה, לעומתו, לא משלם על הדלק והבלאי בהתאם לצריכה בפועל, ולפיכך, מגיע כמעט לכל מקום ברכבו. 250 אלף מחזיקי רכב צמוד, יחד עם בני משפחותיהם, פירושם כמיליון אזרחים, שמגיעים לכל מקום כמעט אך ורק ברכב הפרטי. וילד שגדל כשהוא "מוקפץ" לכל מקום, הופך למבוגר, שנוהג לכל מקום.

שתי הערות על שוק חופשי

1. במצב הקיים, מי שמגיע לעבודה בתחבורה ציבורית, ברגל או באופניים, מקבל, אומנם, החזר נסיעות מצומק (שגם עליו הוא משלם מס הכנסה) - אך נאלץ לממן בעצמו את כל נסיעותיו הפרטיות. לעומתו, מי שמחזיק ברכב צמוד לא משלם מס הכנסה על כ-60% מעלות הרכב, למרות שהרכב הזה משמש אותו ואת בני משפחתו לא רק לנסיעות עבודה, אלא גם לנסיעות פרטיות. הערה: מבחינת מס הכנסה, "נסיעת עבודה" היא נסיעה בזמן העבודה - טכנאים, ספקים וכו' - ולא הנסיעה אל מקום העבודה וממנו.

זהו מצב מעוות: זכותו של אדם להגיע לעבודה בכל דרך שירצה: ברגל, ברכב פרטי, או בכדור פורח. לפיכך, מצב העניינים התקין היה צריך להיות, שהמדינה (או המעסיק) יתנו לכל עובד תוספת, שתיקבע אך ורק בהתאם למרחק ממקום העבודה, ותו לא. מה פתאום המדינה מתנה הטבת מס בכך שהעובד יגיע לעבודה אך ורק ברכב צמוד - ועוד רכב שנוהגים בו בלי שום חשבון לדלק ולבלאי?

2. כדי לשמור על "שווי השוק" של המכוניות שלהם (שנמכרות כמשומשות, לאחר 3 שנים של השכרה), מאלצות חברות הליסינג את היבואנים לייקר את המחיר ללקוח הפרטי. מנכ"ל "הרץ" אף התגאה בכך, שחברות הליסינג מתנקמות ביבואן שהרהיב עוז לתת הנחה גם לארגוני המורים, ולא רק לחברות הליסינג. איזה מין "שוק חופשי" זה כשהמדינה, באמצעות עיוות המס, מתערבת בו, ומעניקה לחברות הליסינג כוח עצום על-חשבון הלקוח הפרטי?

אגדת ההתיישנות

כפי שכבר הסברתי בעבר, בניגוד לאגדה האורבנית המקובלת, ריבוי רכבי החברה לא גורם למכוניות בארץ להיות חדשות יותר: ואומנם, הפלא ופלא, על-פי נתוני הלמ"ס, מאז שנת 2000, שנת הפריצה של רכבי הליסינג לארץ, ועד היום, חלה דווקא עלייה רצופה בגיל כלי הרכב בארץ.

פנייה אל צמודי הרכבים

כל מקימי האתר "למה לא ליסינג" הם מתנדבים בארגונים סביבתיים וחברתיים. חלקנו אף יכולנו לקבל רכב צמוד ממקום העבודה, וויתרנו עליו מסיבות עקרוניות. עינינו אינה צרה באיש. מטרתנו איננה "לדפוק" את צמודי הרכבים, אלא לקדם את רווחת כלל הציבור.

כבר כיום עלות החזקת רכב צמוד דומה לעלות הכוללת של אחזקת רכב פרטי (כמובן, החישוב המדוייק הוא ספציפי לכל עובד). בפועל, המרוויחים האמיתיים מהמצב הקיים הם לא אנחנו, אלא חברות הליסינג והדלק - וגם המעסיקים שלנו, שקופצים על ההזדמנות לחסוך בהפרשות לפנסיה: המעביד לא מפריש זכויות סוציאליות עבור החלק הנכבד מהמשכורת, שמועבר לחברת הליסינג ולא נרשם כהכנסה עבורנו. מה אנחנו כן "מרוויחים"? קצת נוחות, וסמל סטטוס אווילי בדמות קופסת פח עם צינור, שפולט לאוויר העולם חומרים רעילים ומסרטנים.

לפיכך אני קורא לצמודי הרכבים: עשו כמוני. החזירו את רכב החברה שלכם, ועברו לרכב פרטי, או לתחבורה ציבורית. מכיוון שהרפורמה תהיה איטית והדרגתית, יוותר לכם די והותר זמן להחזיר את רכבי החברה ללא קנס מנופח. הפסיקו לבצע בהתנדבות את "העבודה השחורה" עבור הלוביסטים של חברות הליסינג.

הכותב הוא ממקימי האתר "למה לא ליסינג".
תאריך:  21/03/2007   |   עודכן:  21/03/2007
איתמר כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למה לא ליסינג
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכאל ב ירושלים
21/03/07 11:02
 
איתמר כהן
21/03/07 13:20
 
מיכאל ב ירושלים
21/03/07 14:58
2
מאיר דרום
21/03/07 12:03
3
עובד הייטק
21/03/07 12:05
 
חברת ליסינג
21/03/07 13:14
 
עובד הייטק
21/03/07 13:35
4
איתן
21/03/07 13:22
5
רוגבי
21/03/07 14:06
 
איתמר כהן
21/03/07 18:36
6
השרוני
21/03/07 15:55
7
חלם או סיציליה
21/03/07 17:54
8
ע.ג.1
22/03/07 23:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעה שהתפרסמה הרשעתו של חיים רמון בפרשת הנשיקה עם הלשון, טפחו לעצמם פרקליטי התביעה הכללית על השכם, והביעו סיפוק מכך שהגנו על כבודם וזכויותיהם של הנשים בישראל, ומכך שהעלו את הרף בכל הנוגע להגנה על גופן של הנשים בחברה הישראלית.
21/03/2007  |  קובי לירז  |   מאמרים
נתונים מדאיגים מצטברים בידי השב"כ על סכנת מגמת הבדלנות של ערביי ישראל והעלייה בהיקף המעורבות בטרור של ערבים ישראלים. במהלך שנת 2006 נחשפו 21 התארגנויות שבהן היו מעורבים 24 ערבים ישראלים, וזאת לעומת 17 התארגנויות שבהן היו מעורבים 22 ערבים ישראלים בשנת 2005 (הנתונים מסתמכים על הסקירה השנתית של הטרור הפלשתיני לשנת 2006 שהוכנה ע"י מרכז המידע למודיעין ולטרור). מרבית ההתארגנויות הללו הוכוונו ע"י ארגוני הטרור באיו"ש כמענה על הקשיים המבצעיים לבצע פיגועים בישראל בעקבות קיום גדר הביטחון.
21/03/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
לפני כשנה, ערכנו במעלה החמישה תהליך אסטרטגי על-מנת לבחון אלו מטרות אסטרטגיות ראוי שנשים לפנינו כארגון מוביל במערכות האכיפה, מטרות שאליהן נבקש לכוונן את עצמנו, את הכפופים לנו ואת כל השותפים לנו בשדרות האכיפה.
20/03/2007  |  עו"ד ערן שנדר  |   מאמרים
אם נשאל את אנשי השמאל מה יחסם לקומוניזם וסטליניזם, רובם המכריע יכחישו בזעם כל קשר לחולות הרעות השייכות לטעויות העבר הרחוק. הטעויות שלהם הרי תמיד בעבר, הלא כן? אומנם פליטות פה שלהם, בהחלט לא מקריות, מעלות תהייה שמא מספרם האמיתי של אוהבי סטלין גדול יותר ממספר אלה שמוכנים להודות בכך.
20/03/2007  |  בועז מושקוביץ  |   מאמרים
כשאדם, או אפילו חיה, מתחילים לנשוך אברים בגופם הם, אתה מבין שהם עושים כן לא מתוך רעב, אלא מתוך איבוד שפיות הדעת.
20/03/2007  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il