|   15:07:40
דלג
ראובן ימרום   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

סממני חג פסח

מעשה יציאת מצרים וההגדה של פסח, מתארים שלבים רוחניים בדרכו של האדם אל גילוי הבורא יתברך
29/03/2007  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

הודיענו הזוהר הקדוש עיקרון חשוב, כי "כל אדם הוא עולם קטן". וכל מה שדיברה התורה, דיברה על פנימיותו של האדם.

מעשה יציאת מצרים והגדה של פסח, מתארים שלבים רוחניים בדרכו של האדם אל דרגת ידיעת הבורא והדביקות בו. הבנת פנימיותו של הסיפור וצירוף הכוונה לצאת מהעבדות הפנימית בה אנו מצויים, יובילו אותנו בטוחות בשבילי החירות לסוד ידיעת הבורא יתברך.

הבורא והנברא

שני כוחות ניכרים בכל המציאות כולה. הבורא - כוח ההשפעה (נתינה), הוא אור האין-סוף השופע ממנו ית', וכנגדו תכונת הקבלה שנטבעה בנברא.

הרצון לקבל לעצמו, האגואיזם, הופך את חיינו למירוץ אין סופי. ברם כל הנאה שאנו מסוגלים לקבל מתוך תכונת האגואיזם שלנו, היא בטלה אל מול ההנאה בהתמזגות עם הבורא. רק מתוך השתוות הצורה, דמיון מלא לבורא, זוכה הנברא למילוי אמיתי לרצונותיו. כמ"ש מה הוא רחום אף את רחום, מה הוא חנון אף אתה חנון. במידה שהאדם מתקן את הרצון לקבל לעצמו שבו לתכונת ההשפעה, בדומה לבורא, הוא זוכה להשתוות הצורה עם אלוקיו ולגילויו.

"הנה ידוע, כי עבודת ה' היא כשעובדים לתועלת ה'... ודווקא בזמן שעובדים להשפיע, אז הוא הזמן לקבל הטוב ועונג שברא ה', להטיב לנבראיו, כלומר שישועת ה' באה לכלים דהשפעה" (הר' ברוך אשלג, מאמר הקשר בין פסח מצה ומרור).

סממני סדר הפסח

הסדר שבו ערוכה ההגדה מתאר את סדר התפתחותם של יכולות ההשפעה באדם. מיעוט האכילה בתחילת ליל הסדר מסמלת את הצמצום שעושה על עצמו האדם בכדי לא להשתמש בכלי הקבלה שלו עם הרצון "לקבל על-מנת לקבל", עד שמגיע לתיקונו ורוכש את הכוונה "לקבל על-מנת להשפיע".

כידוע תחילת ה"מגיד" של ההגדה במשפט "הא לחמא עניא" (זה לחם העוני). אכילת המצה מסמלת את נכונות האדם לברוח מהרצון לקבלה לעצמו שטבוע בו. על כן המצה היא סימן לגאולה העתידית. לפיכך ניתנה מצוות אכילת מצה לבני ישראל עוד בטרם גאולתם.

כך כותב בעל הסולם במאמרו וזאת ליהודה: "כי מצוות אכילת מצה ניתנה לבני ישראל עוד בטרם יציאתם ממצרים, והיינו על שם הגאולה העתידה להיות בחפזון. וזהו שחביב לנו להזכיר בעת אכילת מצה של עכשיו, עניין אכילת מצה של מצרים, משום שאנו נמצאים ג"כ בשעבוד, ואשר גם הכוונה שלנו במצווה זו להמשיך הגאולה העתידה להיות בבי"א על דרך אכילת אבותינו במצרים."

ובהיפוך למהות המצה, החמץ הוא הסמל לרצונות הלא מתוקנים שבאדם - הרצונות האגואיסטים. אנו מבררים (בודקים) את החמץ ומבערים אותו מקרבנו, לבל לקבל איזו הנאה בכלים הלא מתוקנים, כי הם נמצאים בהפכיות הצורה לבורא ומעקבים הגאולה.

המרור מסמל את ההרגשה המרה שמרגיש האדם בעת שמגלה שהרצון לקבל לעצמו שולט בו, ולא מאפשר לו להגיע לתכונת ההשפעה.

כידוע, אנו שותים ארבע כוסות יין. היין מסמל את האור השופע מאת הבורא ית', ופועל על האדם בשני שלבים:

א. אור המתקן את הכלים של האדם ומכינם לקבלת "אורות המילוי".
ב. אור הממלא את הכלים- התענוג מגילוי הבורא.

הסיבה ששותים ארבע כוסות היא כנגד תיקון ארבע הדרגות בהתפתחות האגואיזם האנושי: הרצון הדומם, הצומח, החי והמֵדָבֵּר שבאדם.

קורבן הפסח הוא מלשון שקירב ה' את עמו אליו ופסח על מה שטרם תוקן בם. ומתוך שפסח, זכו לגאולת מצריים.

מגלות לגאולה

הרב ברוך שלום אשלג כותב במאמרו מהו "הללו את ה' כל גויים" בעבודה, כך: ויש באדם בחינת "אומות העולם", ויש בו בחינת "ישראל" המבקשת להגיע לאחדות הבורא וידיעתו (ישר-אל). ו"הישראל" שבאדם הוא בגלות תחת שליטת אומות העולם.

נצחיות הקיום של העם היהודי היא דווקא בהשתוות הצורה עם הבורא. הינתקות מתכונת "ישראל" שבתוכנו ושקיעתנו בעבדות "אומות העולם", מביאה את העולם הגשמי לאיזון דומה. רוממות או שפלות עם ישראל היא נגזרת ישירה מרמת החשיבות של ידיעת הבורא בעיני האדם.

דורנו השב לארץ ישראל, זכה לגאולה הגשמית שקדמה לזו הרוחנית. אולם אנו מצויים בדיספרופורציה שבין שני המצבים. בטרם השגנו את השלמות הנעלה שבדרגת "ארץ ישראל הרוחנית", בא לידי ביטוי היחס הלקוי בין הרוחניות לגשמיות באובדן הדרך, בייאוש המתגבר בנו ובעלטה עצומה כחושך מצרים.

אנו עומדים בפתחו של עידן חדש. אותה תחושת היאוש המתגברת היא אשר תביא לחיפוש מוצא, ובסופו של דבר לדרישה אמיתית להתגלות הבורא בתוכנו. הוא שנאמר בספר שמות ב,כג', "וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִן-הָעֲבֹדָה, וַיִּזְעָקוּ; וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל-הָאֱלֹהִים, מִן-הָעֲבֹדָה. כד וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים, אֶת-נַאֲקָתָם".

בפסח הזה יכוון כל אחד מאיתנו לצאת מחשכת המצרים הרוחנית שלו ולהדבק ולהשתוות בצורתנו לבורא, כאשר יעודנו, כי אין לו לאדם חירות, אלא זו. ועל-ידי הרצון הזה יזדמן לנו האור המחזיר למוטב, ויאיר לנו דרכנו לתיקון ולגאולה השלמה, אמן!

מדינה יהודית
ראובן ימרום הוא פובליציסט והוגה דעות, עורך האתר מדינה יהודית.
תאריך:  29/03/2007   |   עודכן:  29/03/2007
ראובן ימרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשמתגלים ליקויי בנייה בדירה, מצפים כי הקבלן יתקן את הליקויים. הקונה בדרך כלל מודיע לקבלן על הליקויים במטרה שיתוקנו, והיה ומתגלעים חילוקי דעות, והסכסוך מגיע לדיון בבית המשפט, חוזר השופט בדרך כלל אל ההתחלה ושוב מתווה דרך לביצוע התיקונים בפועל, כדי לבטל את הליקויים. הקבלן, ככל שהוא מודה בליקויים שיצר, יחסוך כסף רב אם יתקן את הפגמים בעצמו ביחס לפתרון אחר של תשלום עלויות התיקונים על-פי תעריף של קבלן מזדמן.
28/03/2007  |  ד"ר אברהם בן עזרא  |   מאמרים
"אני רוצה להודות להראל סקעת ולנינט שכנראה לא יכלו להגיע לכנס ולכן אני זכיתי לקבל את הפרס", אמר יהורם גאון בטקס בו קיבל את פרס תמוז למוזיקה ישראלית, "הפרס זה ניתן לא רק לי אלא לדור שלם. דור ללא כוכבים נולדים, ללא פלייליסט, וללא יחצנים, אלא לאנשים שרכשו את ההוקרה והפרסום בעבודה קשה". את תוויות האיכות של דור האמנים שעליו נמנה הוא עצמו הדגיש גאון כשהזכיר את שמותיהם של מרדכי זעירא ומשה וילנסקי. "זה באמת דור שלא יישכח", סיכם.
28/03/2007  |  אורי קציר  |   מאמרים
בבסיסו של רעיון השוק החופשי ניצבת האמונה שהשקיפות וזמינות המידע יגרמו לכך שהיצע וביקוש יווסתו את הדינמיקה של השוק ויובילו אותו לתוצאה הטובה ביותר. נניח לרגע בצד את הצפת המידע, מאמצי השיווק והדיסאינפורמציה שמציפים אותנו ומטילים בספק את כל הרציונל שמאחורי טענה כזו. איך קורה שאחת התוצאות הבולטות של השוק החופשי היא דווקא האיסור המוחלט לדבר על מה שעומד במרכזו? כן, אחד הכללים הנוקשים ביותר שאנחנו נתקלים בהם הוא האיסור לדבר על כסף.
28/03/2007  |  שחר אבן-דר מאנדל  |   מאמרים
מדוע אין מקלטים ראויים וחדרי מיגון טובים עבור תושבי שדרות?
הזמן: חודש מרץ, 1894, לפני 113 שנה; המקום: אטלנטה, ארה"ב. משקה הקוקה קולה שווק לראשונה בבקבוקים. הרעיונאי המהולל הוא ד"ר ג'ון פמברטון, רוקח במקצועו שרקח לראשונה בשנת 1886 את סירופ ה"קולה" בקומקום פליז בחצר האחורית של ביתו. בהמשך, סיפק בקבוקונים לבתי מרקחת ואת הבועות הוסיפו מאוחר יותר, כאשר לקוח בבית המרקחת סבל מכאבי ראש והרוקח התעצל ללכת אל ברז המים הרגילים בכניסה לחנותו ושילב את סירופ הקולה במים התוססים אשר היו בהישג יד. משם הסיפור כבר מוכר לכולנו.
28/03/2007  |  תומר הורוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il