|   15:07:40
דלג
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שואת כל היהודים

שואת העם היהודי ולא "שואת יהודי אירופה". הנאצים לא הבחינו בין יהודי ליהודי. למעלה מ-135,000 יהודים ספרדים בבלקן הושמדו באושוויץ ביחד עם יהודים בהולנד, צרפת ואיטליה. במרוקו ובאלג'יר נחקקו חוקי גזע ונקבעה תוכנית השמדת יהדות צפון אפריקה. בלוב הוקם מחנה עבודת כפייה ומאות נשלחו למחנות השמדה באירופה
16/04/2007  |   בלפור חקק   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות

מדריך חבורת רחוב סיפר שביום השואה, בהתקרבו אל חניכיו, שמע אותם מתלחשים: "חבר'ה, היום צריכים להיות עצובים. למדריך יש היום יום השואה"...

אפיזודה זו מאירה בחריפות נוקבת את הליקוי ב"תודעת השואה" שלנו: כאשר מסופר סיפורה של השמדת היהודים בשנות הארבעים של המאה העשרים, נקשר סיפור זה להשמדת היהדות האשכנזית באירופה ותו לא.

אכן השואה היא חלק מהביוגרפיה הלאומית שלנו, וביוגרפיה יש לספר על כל הקפה. כל גזירה של חלק מן הרצף (בין אם זה רצף היסטורי ובין אם זה רצף תרבותי) פוגעת באמת ההיסטורית, בשלמות התרבות, וממילא - באחדות העם. ראיית השואה כ"שואת העם היהודי" משמעותה: שותפות גורל יהודית, גורל יהודי אחד.

בהקשר זה נזכיר סיפור ששמענו מהנשיא החמישי יצחק נבון (בעת ראיון שערכנו עמו בהיותו נשיא המדינה): ידיד שלו, שהוא מוכר דגים, הפשיל שרווליו להוציא דג לאחד מלקוחותיו, ובאותו רגע נחשף המספר הכחול המקועקע על זרועו. הלקוח האשכנזי, יוצא פולין, הגיב מיד בתדהמה: הרי אתה ספרדי... מה לך ולשואה? המוכר פרץ בבכי: מה לי ולשואה? כל משפחתי נהרגה באושוויץ. אני הניצול היחיד...

שנות הגלות הארוכות חרתו בעמנו צלקות, ועם שובנו לביתנו אנו מחולקים, כאילו נגד רצוננו, לשני זרמים: "ספרדים"ו"אשכנזים". נדמה לפעמים שהגורל מתעתע ומשטה בנו, אם אלו הם השמות שבחרנו לעצמנו. לאחר דרך כה ארוכה של סבל מתברר שבחרנו לכנות עצמנו בשמותיהם של שני הצוררים הגדולים ביותר שקמו לנו בהיסטוריה: ספרד, אשכנז (ההיו מכות נוראות יותר מגירוש ספרד וממזימת ההשמדה של אשכנז?).

נורא לומר זאת, אך הנאצים לא ערכו חלוקות ממין זה ולא הבחינו בין יהודי ליהודי. האמת הנוראה מלמדת שהנאצים תכננו להשמיד את העם היהודי בכל אתר, וקנה המידה היה מוצאי-אתני גרידא. בוועידת ואנזה (1942) תוכנן השלב הראשון והעיקרי בהשמדה הכוללת: 11 מתוך 18 מיליון יהודים. כבר בשלב זה נכללו בהשמדה הן הקהילות הספרדיות (צרפת, הולנד, בולגריה, רומניה ואיטליה) והן המזרחיות (סוריה, לבנון, מרוקו, אלז'יריה, תוניס וטורקיה).

החשיבות בלימוד דברים אלה אינה רק לצורך הפלפול "מה היה קורה אילו". דברים אלה, עד כמה שמכאיב לומר זאת, מזכירים לנו שככלות הכל עם אחד אנו, והגורל היהודי הוא אחד. אכן עצוב שאנו נזקקים ל"תזכורות" כאלה!

למעלה מ-135,000 יהודים ספרדים מהבלקן הושמדו באושוויץ ובמחנות מוות אחרים. היהודים הספרדים של הולנד, צרפת ואיטליה הובלו גם הם למחנות ההשמדה. גם חלק מיהדות בולגריה ויוגוסלביה נלקח למחנות ההשמדה. לשם השוואה: יהדות פולין היא הקהילה הגדולה ביותר שנפגעה מידי הנאצים. שם גם הוקמו שישה ממחנות ההשמדה בגאזים ו-90 אחוז מיהודיה נרצחו. חורבנה של סלוניקי היה גם חורבן רוחני-דתי: שישים בתי כנסת נהרסו והיו עיי חורבות.

נעבור עתה לקהילות המזרחיות: ההיתה גם להן זיקה ממשית לשואה, לנאצים? במרוקו, באלז'יריה, בלבנון ובסוריה נחקקו חוקי גזע (כמו באירופה!) שהגבילו את מקורות הפרנסה של היהודים ופגעו בזכותם של היהודים ללמוד במוסדות החינוך. הגנרל הצרפתי מטעם שלטון וישי (בווישי היה מושב השלטון הפרו-נאצי של הגנרל פטאן מאז מפלת צרפת ב-1940) חתם על פקודה להקמת גטאות במרוקו.

הנאצים תכננו לפלוש למרוקו ב-15 בנובמבר 1943 ולהשמיד את היהודים, ושלושה ימים קודם הגיעו צבאות הברית והצילו את היהודים. באלז'יריה נקבעה תוכנית השמדה מפורטת (שכללה רשימה שמית של היהודים) והוקמה "מועצת היהודים" (בדומה לאירופה!). תיאודור דניקר, נציגו של אייכמן, תיאם עם הנאצים את תוכנית הסעתם של יהודי אלז'יר למרסיי, ומשם לאושוויץ. מעטים גם יודעים שסמוך למועד כניסת האמריקנים לאלז'יר, חולל סטודנט בשם יוסף אבולקר מרד נועז שבמהלכו כבשו המורדים את העיר אלז'יר והקלו על כניסת האמריקנים...

קהילות שנפגעו פגיעה ממשית יותר היו קהילות תוניס ולוב. בתוניס הוקמו מחנות עבודה וריכוז, הוקמה "מועצת היהודים" ויהודים חויבו לענוד טלאי צהוב. במחנות העבודה נאלצו היהודים לעשות עבודות למען כוחות הצבא הגרמניים והאיטלקיים הנלחמים בכוחות בעלות הברית. בתי הכנסת היהודיים הפכו מחסני ציוד עבור קלגסי הנאצים. מצויים עמנו שמותיהם של 32 מחנות כאלה שבהם נרצחו מאות יהודים. גם שילוח למחנות באירופה החל בתוניס, אך נקטע באיבו ב-1943 עם כיבוש תוניסיה בידי בעלות הברית. איננו יכולים שלא להתרגש בקוראנו שבתנאים כאלה התאחדו הכוחות השונים בקהילה והקימו מחתרת ציונית פעילה...

בלוב הוקם מחנה עבודה ענקי בג'יאדו שאליו הובלו קהילות בנגאזי וערי השדה. הוקמו גם מחנות לעבודות כפייה בסידי עזיז ובסידי-בוגבוג, שאליהם נשלחו יהודי טריפולי. הם הובלו לשם ברכבות משא ונאלצו לבנות ביצורים, לסלול כבישים ולתקן מסילות. במחנות אלה נרצחו יהודים רבים, ומאות נשלחו לברגן-בלזן, לבוכנוולד ולאושוויץ.

קהילה אחרת שהיא בעייתית מבחינתם של רבים בתוכנו היא קהילת בבל. ל"שואת בבל" קדמה הסתתו של המופתי הירושלמי חג' אמין אל חוסייני, שהגיע לעירק באוקטובר 1939. המופתי הזדהה בגלוי עם גרמניה הנאצית ופתח בהסתה ברוח זו. בתיאום עמו החלו השידורים הנאצים ששודרו בערבית. לעירק הגיע התועמלן הנאצי ד"ר פריץ גרובה, שסייע להכשרת הקרקע למרד הפרו נאצי של רשיד עאלי. הפרעות ארעו בשבועות תש"א ובמהלכם נהרגו מאות ונפצעו אלפים. יש לנו נגיעה אישית לפרעות בעירק, כיוון שבאותן פרעות נרצחו שני אחיה הבכורים של אמנו.

הנה כי כן הראינו כי לא היה הבדל בין הקהילות השונות. מדוע אפוא מתנגדים לא מעטים לחשיפת הבט זה של השואה? קראנו בעיון את מאמרו של עמוס כרמל (ידיעות אחרונות 11.3.82) וקשה שלא לחוש את לגלוגו להיבט הכמותי(!) של השואה במזרח. כרמל כותב בפירוש ששואת יהודי המזרח היתה "זעיר פה וזעיר שם... זו המשמעות הסטאטיסטית של השואה במזרח ביחס לשואה כולה".

אולי נחשפת כאן הסיבה מדוע שנים כה רבות טושטש חלקה של השואה לגבי יהדות המזרח: "אצלנו" נהרגו מיליונים - ו"אצלם" אלפים... ההשוואה מלכתחילה מופרכת, כיוון שיהדות המזרח היתה אז - ועודנה כיום - מיעוט בעולם היהודי (רק בישראל הפכה לרוב). לשם השוואה: באותה תקופה היו בוורשה חצי מיליון יהודים, ואילו בכל צפון אפריקה 400,000 יהודים. האם משום כך לא נספר את ההיסטוריה של יהודי המזרח במאות השנים האחרונות? האם זה יהיה קנה המידה ההיסטורי שלנו?

אנו רואים חשיבות להזכיר שבמוזיאון השואה החדש ביד ושם יש התייחסות לשואה של הקהילות הספרדיות וגם למרד שחולל יוסף אבולקר בעת הכיבוש הנאצי באלג'יר.

ראייה שלמה ואמיתית של השואה ("שואת העם היהודי" ולא "שואת יהודי אירופה") אינה בגדר עשיית צדק עם קבוצה מקופחת. זהו צורך לאומי.

תאריך:  16/04/2007   |   עודכן:  16/04/2007
הרצל ובלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שואת כל היהודים
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
MONI YAKIM
16/04/07 17:36
2
דורון ט
16/04/07 17:56
 
אודי ירושלים
17/04/07 07:41
 
דורון ט
17/04/07 14:00
3
הניה
16/04/07 22:28
4
יהודי אממיתי
16/04/07 23:21
5
משור נביל נסראלד
16/04/07 23:33
6
swiissa
17/04/07 00:55
7
שרה א. קרפנוס
30/04/11 15:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דווקא בערב יום השואה נפגשה השלישייה הכושלת - אולמרט, לבני, פרץ - עם אבו מאזן, יושב-ראש רשות הטרור הפלשתינית, האיש שהדוקטורט שלו עסק בהכחשת השואה. דווקא ביממה שבה נישאים כל כך הרבה נאומים וכל כך הרבה מליצות על כך שלעולם לא נשכח, דווקא ביום זה נפגשו השלושה עם מי שנשבע להשכיח, עם מי שבמסגרת הדוקטורט שלו הגיע למסקנה שרצח ששת המיליונים לא היה אלא שקר ציוני; שמספר הנספים היה "רק" 890,000, ושאף אלה היו תוצאה של קשר בין הנאצים לבין הציונים; שתאי הגזים לא היו חלק מתעשיית המוות. עם האיש הזה בחרו ראשי ממשלת קדימה לסעוד בערב יום השואה.
16/04/2007  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
יום הזיכרון לשואה והגבורה. שוב אנו נחשפים לסיפורים מחרידים, לתמונות ולקולות של עולם אחר, עולם של אכזריות ושנאה ללא גבולות, רצח עם. משלחות תלמידים מהארץ ומהעולם מגיעות לפולין ללמוד ולחוות את שקרה בזמן השואה. גם בני הצעיר, ממש בזמן כתיבת טקסט זה, נמצא בדרכו כחלק ממשלחת תלמידים ישראלים לטקס יום הזיכרון באושוויץ, ואני תוהה, כיצד יכולה להכיל נפש כל כך צעירה ורכה בשנים את כל הרוע, את הזוועה האיומה שטלטלה את העם היהודי טלטלה עזה ותרמה להקמת הבית היהודי בארץ ישראל, מה הנוער מסוגל להבין? כיצד זה ישפיע על המשך חייו?
16/04/2007  |  מוטי פלד  |   מאמרים
כאשר מוגש לבית המשפט תיק שבו נבחנת אבהות, מונע בית המשפט פעמים רבות את ביצוע הבדיקה - גם אם הבדיקה תוכיח מעל לכל ספק מיהו האב האמיתי. מתן אישור לביצוע בדיקת אבהות הינה בסמכותו של בית המשפט לענייני משפחה. חוק המידע הגנטי קובע בין השאר כי "לא תיערך בדיקה גנטית להורות אלא על-פי צו של בית משפט לענייני משפחה". כמו כן קובע החוק כי אסור לערוך בדיקות גנטיות לקטין אלא לצורכי גילוי מחלה בלבד. קיים היגיון מורכב מאחורי הפסיקה.
16/04/2007  |  עו"ד אליעזר גריסרו  |   מאמרים
קניית רכב משומש טומנת בצידה הנאה רבה, אם מצאתם את מבוקשכם. מאידך, התלהבות יתר יכולה להפוך את הקנייה להרפתקה לא נעימה ויקרה. רבים המקרים שבהם נופלים רוכשים תמימים קורבן להונאות, מרביתן אינן כה מתוחכמות. בדיקה יסודית של מספר נתונים קודם לרכישה יכולה למנוע היגררות להליכים מייגעים ומיותרים מול בעל הרכב ונושיו.
כמעט מביך היה לראות אתמול את הטקס הממלכתי ב"יד ושם" ולשמוע את דבריו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, על צדק וחירות. הצדק הכי קרוב שאנחנו מכירים פה בעת האחרונה הוא הפלנטה המרוחקת ההיא במערכת השמש. המבוכה רק גברה והעניין התחדד כאשר לאחר מכן שודר "מוסר השילומים", סרטם התיעודי החשוב של אורלי וילנאי-פדרבוש וגיא מרוז.
16/04/2007  |  אילנה פישר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il