|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

כלת פרס נובל בכימיה - פרופ' עדה יונת מישראל

היא האישה הרביעית בהיסטוריה שזוכה בפרס נובל לכימיה שותפיה לפרס הם שני כימאים מארה"ב: ונקאטראסאן ראמה ותומס סטייטס
07/10/2009  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   פרס נובל   |   תגובות
עדה יונת [צילום: AP]

יפעת גדות
הוכרזו זוכי נובל לפיסיקה; הישראלי לא זכה

הוכרזו הזוכים בפרס נובל לרפואה
ספי קיני
לרשימה המלאה

בצהרי היום (יום ד', 7.10.09) הכריזו בשטוקהולם שבשבדיה על זכייתה של פרופ' עדה יונת ממכון ויצמן, בפרס נובל לכימיה. פרופ' יונת זכתה בפרס בעקבות מחקרה בתחום פענוח המבנה המרחבי של מולקולות באמצעות קריסטלוגרפיה של חלבונים.

פרופ' יונת היא האישה הרביעית בהיסטוריה שזוכה בפרס נובל לכימיה, והראשונה שזוכה בפרס מאז שנת 1964. יונת מצטרפת לשני ישראלים נוספים שזכו בפרס נובל לכימיה - הרשקו וצ'כנובר. שותפיה לפרס הם שני כימאים מארצות הברית: ונקאטראסאן ראמה ותומס סטייטס.

המחקר פורץ הדרך שזיכה אותה בפרס הוא בתחום פענוח המבנה המרחבי של הריבוזום על-ידי קריסטלוגרפיה באמצעות קרני רנטגן.

יונת נולדה בירושלים בשנת 1939, זכתה בפרסים רבים במהלך השנים האחרונות, בינהם בפרס ישראל לחקר הכימיה בו זכתה בשנת 2002 ובפרס וולף לכימיה ב-2007.

זכייתה של יונת היא ללא ספק פיצוי על האכזבה אמש לאחר שהוענקו פרסי נובל בתחום הפיסיקה, והפרופסור יקיר אהרובנוב התבשר כי לא זכה בפרס.

פרופ' עדה יונת נמנית עם החוקרים הבכירים בארץ. היא בוגרת האוניברסיטה העברית ירושלים, את הדוקטורט בכימייה סיימה במכון ויצמן למדע ואת הפוסט דוקטורט במכון קרנגי-מלון, פיטסבורג, ארה"ב ובמחלקה לכימייה ב-MIT, קיימברידג', ארה"ב.

פרופסור יונת זכתה, כאמור, באותות הוקרה בארץ ובעולם, ובהם פרס מפעל הפיס על הישגים יוצאי דופן בלימודים מתקדמים, פרס קולטהוף למצוינות בחקר הכימייה, הפרס האירופי הראשון לקריסטלוגרפיה, ציון לשבח ממכון הבריאות הלאומי בארה"ב ועוד.

שנת 2000 נקבעה על-ידי ממשלת ארה"ב כ"שנת הריבוזום", ומחקר הריבוזומים הוצג בפני הקונגרס האמריקני. מספר גדול של סיכומים, הערות מדעיות, מאמרים ודברי עורכים ראו אור מאז, רובם ככולם משבחים את תרומתה החלוצית של פרופ' עדה יונת לפיתוח הביולוגיה המבנית בכלל ומחקר הריבוזומים בפרט.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, בירך את פרופסור עדה יונת על זכייתה ""זכייתה תורמת להצגת דמותה האמיתית של מדינת ישראל כמדינת מדע וטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם." אמר ליברמן "למדינת ישראל, שהיא מדינה קטנה, ייצוג מכובד מאוד בקרב מקבלי הפרס וזו השאיפה שצריכה להמשיך ולעמוד לנגד עיני ההנהגה והאזרחים כאחד".

שר המדע דניאל הרשקוביץ אמר בתגובה לזכייה: "זו הכרה מרשימה מאוד קודם כל לפרופ' יונת על איכותה המיוחדת והיוצאת מהכלל וגם תעודת כבוד למדינת ישראל".



פרופ' יונת בתגובה ראשונית: הייתי די מופתעת

בראיון לרשת ב' אמרה פרופ' יונת כי הודיעו לה בטלפון כמה דקות לפני ההכרזה. "הייתי די מופתעת, לא ציפיתי לזה השנה בגלל התנהלות הפרסים והסיבות לבחירה". לגבי חלוקת הפרסים השנה אמרה כי מדובר ב"שיקולים שלא בהכרח קשורים לאיכות המדע".

לגבי הזכרת עובדת היותה אישה ענתה פרופ' יונת: "אכן אישה לא זכתה ... האם זה אומר שאני האישה הכי טובה מאז? אני לא חושבת שיש עניין של מה שנקרא מגדר... נשים באופן מסורתי פחות לקחו על עצמן מסרים מאתגרים... אני לא רוצה להגיד שכל הנשים אבל חלק מהן..."

"בית החרושת של החלבונים"

"מכון ויצמן למדע מברך את פרופ' עדה יונת על זכייתה בפרס נובל בכימיה לשנת 2009, וגאה בהישגיה המדעיים. אנו שמחים על שוועדת פרס נובל הכירה בחשיבות עבודתה המדעית של פרופ' יונת, והעניקה לה את הפרס החשוב הזה.

מחקרה של פרופ' יונת הונע מתוך סקרנות ושאיפה להבין טוב יותר את העולם ואת מקומנו בתוכו. מחקר זה כוון כלפי מטרה גבוהה: הבנה של אחת ה"מכונות" המורכבות ביותר במערכות ביולוגיות.

בסוף שנות השבעים, החליטה פרופ' יונת, שהייתה אז מדענית צעירה במכון ויצמן למדע, לקרוא תיגר על אחת משאלות המפתח באשר לדרכי הפעולה של תאים חיים: לפענח את המבנה ועקרונות הפעולה של הריבוזום, בית-החרושת לחלבונים של התא. זו הייתה תחילתו של מסע ארוך שנמשך עשרות שנים, וחייב מקוריות, תעוזה ודבקות במטרה. מדובר במסע מחקר שהחל במעבדה צנועה בעלת תקציב צנוע, ועם השנים התרחב והקיף עשרות חוקרים בהנהגתה של פרופ' יונת.

מחקר בסיסי זה, שהחל מניסיון להבין את אחד מעקרונותיו של הטבע, הוביל, לימים, להבנת הדרך שבה פועלות מספר תרופות אנטיביוטיות, דבר שעשוי לסייע בפיתוח תרופות אנטיביוטיות מתקדמות ויעילות יותר. תגלית זו עשויה לסייע במאבק בחיידקים שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה, בעיה המוגדרת כאחד האתגרים הרפואיים המרכזיים של המאה ה-21.

פרופ' יונת היא דוגמה לדרך שבה חזון מדעי, אומץ בבחירת שאלה מדעית גדולה, ודבקות במטרה – עשויים להביא להצלחה ולהרחבת הידע האנושי, לטובת כל בני-האדם באשר הם.

הפרס ניתן לפרופ' יונת על פיענוח המבנה והבנת עקרונות הפעולה של הריבוזום, בית-החרושת לחלבונים של התא. ההישג, שהתאפשר הודות לפיתוח שיטת מחקר מקורית, עשוי לסייע בין היתר בשיפור יעילותן של תרופות אנטיביוטיות וייתכן שגם בבלימת תהליכי הייצור הבלתי מבוקרים של חלבונים הגורמים מחלות שונות, לרבות סרטן.

מדעני מכון ויצמן הצליחו למפות את צפיפות האלקטרונים ביחידת המשנה הקטנה של הריבוזום, אברון תוך תאי המשמש "בית החרושת לחלבונים של הגוף".

חלבונים הם החומרים העיקריים המבצעים את תהליכי החיים ופעילותם תלויה הן בהרכבם הכימי והן במבנה המרחבי שלהם. הריבוזום, המייצר את החלבונים על-פי המידע הצפון בגנים, מורכב בעצמו ממספר רב של חלבונים וחומצות גרעין המאורגנים בשתי יחידות משנה. תהליך היווצרותם של החלבונים בריבוזום, הוא אחד מתהליכי החיים הבסיסיים והמסקרנים ביותר. פיענוח התעלומה הזאת עשוי לסייע בין היתר בשיפור יעילותן של תרופות אנטיביוטיות וייתכן שגם בבלימת תהליכי הייצור הבלתי מבוקרים של חלבונים הגורמים מחלות שונות, לרבות סרטן.

מדענים רבים במקומות שונים בעולם מנסים זה כמה עשורי שנים לפענח ולהבין את מבנהו של הריבוזום ואת דרך פעילותו. ההישג הנוכחי של מדעני מכון ויצמן, שהושג בשיתוף עם מדעני מכון מקס פלנק בגרמניה, מקדם את מסע המחקר הארוך הזה אל השגת מטרתו.

המדינה חולקת כבוד לפרופ' יונת
[צילום: פלאש 90]

נשיא המדינה בירך היום את פרופ' עדה יונת. בשיחה עם כתבים במהלך סיור אותו הוא מקיים בגילבוע אמר הנשיא: "אני רוצה לברך מקרב לה את פרופ' עדה יונת על קבלתה את פרס נובל לכימיה. ראשית מפני שמגיע לה ושנית מפני שהיא עוסקת באחד התחומים המרתקים ביותר הקיימים בחיינו מאחר שסיבות הקיום האנושי במידה רבה מאוד הן עניין כימי ועדה היא מהמפענחות את הסוד הגדול הזה".

"ויש לכך עוד שני היבטים, הוסיף הנשיא ואמר, "מכון וויצמן שתרם כל כך הרבה למדע קופח איכשהו בתחום הנובל. עדה היא הראשונה לקבל את הנובל ובכך מתקיימת ראשית תיקון של עוול גדול. בנוסף, פרסי הנובל ניתנו ליהודים שלא היו בישראל, אך בשנים האחרונות ישראל מתחילה להופיע כמועמדת רצינית מאוד לפרס המכובד הזה ועל כך אני מאוד שמח.

אני מקוה שזו רק ראשית מפני שזו גם הפגנה על יכולתה המדעית והטכנולוגית של ישראל ושל אזרחי ישראל. צריך לזכור שהכלכלה המודרנית איננה רק גלובלית – היא גם אינדיבידואלית, כלומר איש אחד בעל יכולת המצאה וחדשנות יכול להקים משקים שלמים וגדולים ובכך מצטיינת ישראל – היא הומה בכשרונות אנושיים".

הנשיא סיכם את דבריו בברכה אישית לפרופ' יונת: "אני רוצה לומר לעדה – אנחנו גאים בך, מברכים אותך, מחבקים אותך. את ראויה לציון הגבוה הזה. המשיכי בעבודתך המפוארת".

מוקדם יותר היום שוחח הנשיא עם פרופ' יונת ובירכה באופן אישי: "אנו כה גאים בך, קשה לתאר עד כמה. זו הפעם הראשונה שבה מקבל חוקר ממכון וויצמן פרס נובל ואני שמח שבזכייתך פתחת את הדלת עבורו לעשות זאת".

הנשיא הוסיף: "הנובל כל כך מגיע לך והזכייה היא מצויינת בעבור המדינה כולה שמתרגשת יחד איתך.מחקרך החשוב פתח המון דלתות מדעיות. אני שולח לך חיבוק גדול ותודה בשם כל מדינת ישראל".

פרופ' יונת התרגשה מהשיחה והודתה לו בחום :"השיחה הזאת מרגשת אותי מאוד, תודה שהתקשרת זה מאוד נוגע לליבי".

שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ שוחח עם נשיא מכון ויצמן פרופ' דניאל זייפמן וברך את פרופ' עדה יונת ואת בית מכון ויצמן על זכייתה של המדענית הישראלית בפרס נובל לכימיה.

"הישגיה של פרופ' יונת מהווים מקור לגאווה גדולה לעם ישראל ומלמדים על תרומתה הגדולה של מדינת ישראל למדע בעולם, זו מתנה ושמחה רבה לעם ישראל בחג הסוכות שהוא 'זמן שמחתנו', משרד המדע והטכנולוגיה בראשו אני עומד פועל רבות בליווי מדענים ומחקרים בכדי שנגיע להישגים דומים גם בעתיד".

שר הביטחון: "אנו מתברכים בה"

לפני זמן קצר, במהלך אירוח חברי גרעין צבר, חניכי מכינות קדם צבאיות ומדרשות דתיות, בסוכת שר הביטחון, בקריה בתל אביב, אמר שר הביטחון, אהוד ברק: "אני רוצה לצרף מכאן ברכה לפרופסור עדה יונת, ממכון ויצמן, פורצת דרך בתחום חקר החלבונים, הבנת מהות וסוד החיים ורתימה שלהם לפריצת אופקים במדע, ברפואה ובהרבה שימושים ויישומים עתידיים אחרים, על כך שזכתה היום בפרס נובל לכימיה.

עדה כבר זכתה פעם בפרס וולף הישראלי, וכל מי שעוקב, אפילו בתור חובב מהצד, אחרי המחקר המדעי, מכיר את שמה כבר שנים רבות כאחת החוקרות הבולטות בין אנשי המדע שהיו לנו, ויש עוד רבים. אני רוצה לברך אותה מכאן, ולברך את כולנו, שאנו מתברכים בה".

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, שוחחה גם היא עם פרופסור עדה יונת ובירכה אותה על הזכייה ההיסטורית.

ח"כ לבני אמרה לפרופ' יונת במהלך שיחתן: "התרגשתי כששמעתי על זכייתך, בעיקר מרגש לשמוע ואני גאה על כך שמדובר על אישה שזוכה בפרס היוקרתי. אני יודעת שכשנשים מגיעות להישגים, בוודאי הישג כזה, זה נותן כוח לנשים אחרות להעיז ולהצליח. נוסף על כך, זכייתך חשובה בעיניי מאוד כי היא מחזקת את הדימוי של ישראל שמעבר לסכסוך, ישראל כמדינה שמטפחת את המדע ומצליחה להעביר באמצעות נשים כמוך את תרומתה למדע ולאנושות".

יו"ר הביוכימים והמיקרוביולוגים בירך את עדת יונת זוכת פרס נובל לכימיה ואמר: "ברכות חמות מקרב לב לכלת פרס נובל לכימיה לשנת 2009 פרופסור עדה יונת ממכון ויצמן ברחובות.

בזכייתך היום הבאת כבוד רב וגאווה לכל תושבי ישראל ובמיוחד לכל הכימאים המיקרוביולוגים ועובדי המעבדות במוסדות השונים ומעבדות המחקר. מי כמוך מכיר מקרוב את עבודתם של צוות עובדי המעבדות שעובדים איתך במהלך כל השנים ומסייעים לך בעבודת המחקר השונות. אנשי המעבדות בישראל עושים ימים כלילות בבדיקות השוטפות מאיתור נגיפי שפעת החזירים ועד בכלל וכן בקידום מחקרים פורצי דרך בחזית העולמית. ההוקרה העולמית בה זכית היום ימריץ את הענף כולו ויעניק השראה לרבים להצטרף לשורותינו להמשך פיתוח וקידום התחום בארץ.

תאריך:  07/10/2009   |   עודכן:  09/10/2009
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פרס נובל 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כלת פרס נובל בכימיה - פרופ' עדה יונת מישראל
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טהורת המידות
7/10/09 12:22
 
trer3
7/10/09 18:15
2
פרס נובל להונאה
7/10/09 14:59
3
רו"ח יצחק בלכמן
7/10/09 15:42
4
אריסטו מקיוולי
7/10/09 16:06
5
משה, עורך-דין
7/10/09 16:49
 
משה, עורך-דין
7/10/09 19:04
6
משה, עורך-דין
7/10/09 17:00
7
אבו-פול
7/10/09 17:06
8
סיישל
7/10/09 17:18
9
@ בנצי - א @
7/10/09 18:30
10
דורי
10/10/09 11:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האירוע של השנה בספרות הילדים, ככל הנראה, התרחש אתמול עם השקת "בחזרה ליער מאה העצים", ספר ההמשך המדובר ליצירתו של א"א מילן על עלילותיהם של פו הדב וחבריו. "פו הדב" הראשון ראה אור בשנת 1926 ולאחריו פרסם א.א.מילן את "הבית בפינת פו" ב-1928. שני הספרים תורגמו במהלך השנים ל-25 שפות, כולל רוסית ולטינית ומכרו יותר מ-20 מיליון עותקים.
07/10/2009  |  מיה סלע   |   חדשות
חבר הכנסת מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי) דורש (יום ד', 7.10.09) מהיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז לפתוח בחקירה נגד סגן יו"ר התנועה האיסלאמית, כמאל חטיב, בחשד להסתה לאלימות ולגזענות. זאת בהקשר לראיון שנתן חטיב בגלי צה"ל.
07/10/2009  |  רותי אברהם  |   חדשות
כ-57% מהפיצריות שפועלות בישראל נמצאות בסכנת קריסה - כך עולה מבדיקה שערכה חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט בעבור TheMarker. בישראל פועלות כ-1,000 פיצריות, המגלגלות מחזור של כ-400 מיליון שקלים בשנה ומעסיקות 8,000-6,000 עובדים. אם 57% מהן אכן יקרסו כמעט 5,000 עובדים ייהפכו למובטלים.
07/10/2009  |  עדי דברת-מזריץ   |   חדשות
בשל עבודות תחזוקה הכרחיות שמבצעת חברת החשמל מעל לפסי הרכבת, תבוטלנה רכבות הלילה בקו נהריה - נתב"ג, למשך ארבעה לילות בשבוע, למשך שבועיים, בימים שני עד חמישי (22-11.10.09).
07/10/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
מידת המכנסיים יכולה לעזור ולנחש את הסיכון לפתח סוגים מסויימים של סרטן, ללא קשר למשקל גוף. כך דיווחו הבוקר (יום ד', 7.10.09) חוקרים הולנדים.
07/10/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il